Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan suomalaisista edes 10% nähnyt koskaan metsää, ollut metsässä? En usko

Vierailija
10.02.2026 |

Minä olen ollut oikeassa metsässä ehkä 2 kertaa, ja olen jo elämän ehtoopuolella, eli 54v.

Täälläkin minun kotiseudulla jossa ikäni olen asunut, on pelkkiä puupeltoja. Puupeltoa on joka puolella, mutta EI METSIÄ. 

Oikea metsä on kuin satumaa. Onnekas on se, joka sellaisessa saa viettää aikaa. 

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on yksi oikea metsä:

https://vihreatsylit.fi/haltialan-aarnialue/

Kun tuolla käy ja hengittyää puhdasta ilmaa tajuaa eron. Siellä on aina viileää. Harmi etteivät kaikki lapset saa kokea oikeaa metsää jota meillä täällä Helsingissä vielä on.  Tuo olisi lanattu maaseudulla jo moneen kertaan. 

Oletko kuullut kansallispuistoista? Niitä on Suomessa vaikka kuinka paljon. Jotain vikaa on ihmisessä, jos ei ole koskaan edes koulun kanssa käynyt kansallispuistossa. Miksei ole vaan lähtenyt mukaan, jos se noin vanhana häiritsee?

Minä ja useimmat tututkaan eivät ole kansallispuistoissa käyneet. Täällä maalla on saanut samoilla ja hiihdellä, metsästellä ja kalastella, sienestää ja marjastaa lähimaastoissa ja metsissä yllinkyllin niin ei ole ollut tarvetta käydä tekemällä tehdyissä kansallispuistoissa eikä patikointipoluilla. Luokkaretkillä käytiin eri kaupungeissa.

Vierailija
142/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin aloittajaa. Minä asun näennäisesti metsien keskellä, ja oma pihani rajautuu metsään. Mutta kun metsiin menee, näkee, että niitä on "hoidettu" kovalla kädellä. Ne ovat vain käyttöpuun tuotantopaikkoja. Hyviä marja- ja sienipaikkoja on vuosi vuodelta vähemmän. Polkuja ei ole missään, ja maastossa vaikea liikkua jalan ja talvella suksilla. Isojen metsäkoneiden renkaat ovat painaneet syviä uria, käytännössä ojia. Kaikkialla on petollisia kuoppia, kun hakattujen puiden kannot on kiskottu maasta juurineen. Harvennushakkuissa on jätetty maastoon lojumaan pitkiä runkoja ja isoja oksakasoja, jotka taatusti vaikeuttavat myös isojen eläinten liikkumista. Täkäläiset metsät ovat tilkkutäkkejä, joissa on pieniä puuta kasvavia saarekkeita avo- ja harvennushakattujen tilkkujen keskellä.

Juuri näin. Meidän lähimetsissä oli polut, joita pitkin lapset olivat menneet kouluun tai rannalle, oli hyvät sienipaikat, mustikka- ja puolukka-apajat. 

Sitten tulivat harvesterit,  pyöristä syntyi syviä uria, jotka täyttyivät vedestä, seuraavaksi tulivat kauhurit, jotka tekivät kuoppia kuoppia, kuoppia ja taas ne täyttyivät vedellä. Istutettiin taimet, kuolivat, istutettiin toiset taimet, vinoina kasvavat. Ei kasva enää sienet, ei puolukat tahi mustikat. Eikä alueella voi edes kävellä. Miksi pitäisi, totesi metsähoitoyhdistyksen mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä