Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan suomalaisista edes 10% nähnyt koskaan metsää, ollut metsässä? En usko

Vierailija
10.02.2026 |

Minä olen ollut oikeassa metsässä ehkä 2 kertaa, ja olen jo elämän ehtoopuolella, eli 54v.

Täälläkin minun kotiseudulla jossa ikäni olen asunut, on pelkkiä puupeltoja. Puupeltoa on joka puolella, mutta EI METSIÄ. 

Oikea metsä on kuin satumaa. Onnekas on se, joka sellaisessa saa viettää aikaa. 

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä, minä omistan metsää satoja hehtaareita.

Oikeaa luonnonmetsää vai talousmetsää? 

Väitän, että valtaosa suomalaisista ei erota samoileeko luonnonmetsässä vai elinkaarensa lopulla olevassa talousmetsässä.

Niin, juuri siksi koska eivät ole ikinä käyneet oikeassa metsässä. 

Vierailija
122/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on yksi oikea metsä:

https://vihreatsylit.fi/haltialan-aarnialue/

Kun tuolla käy ja hengittyää puhdasta ilmaa tajuaa eron. Siellä on aina viileää. Harmi etteivät kaikki lapset saa kokea oikeaa metsää jota meillä täällä Helsingissä vielä on.  Tuo olisi lanattu maaseudulla jo moneen kertaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin hakkaan metsääni aukoksi ihan vain vihvassun ja Hesarin kiusaksi.

Nautin kun seison komean aukean laidalla...

Miksi kiusaat Helsingin Sanomia?

Vierailija
124/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallan riihitunturilla on yli 500 vuotta vanhaa puustoa paljon. Mitattu. Pohjoisrinne. 

Omassa kotipitäjäsäni NATURA kaatoi 3 vallan aikaista metsää paljon, kun NATURA anasti perämetsien kukkarot. 

Ja metsät on kaskettu 2-3 kertaan Suomessa eli nassu soukemalle. Viite : Läksi metsät ylenemähän : Tapani Tasanen ,,, vai oliko se tanskanen. 

Tiedätekö edes mikä on KIMRÖÖKI? 

Vierailija
125/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tuolla käy ja hengittyää puhdasta ilmaa tajuaa eron. Siellä on aina viileää. Harmi etteivät kaikki lapset saa kokea oikeaa metsää jota meillä täällä Helsingissä vielä on.  Tuo olisi lanattu maaseudulla jo moneen kertaan. 

Oletko kuullut kansallispuistoista? Niitä on Suomessa vaikka kuinka paljon. Jotain vikaa on ihmisessä, jos ei ole koskaan edes koulun kanssa käynyt kansallispuistossa. Miksei ole vaan lähtenyt mukaan, jos se noin vanhana häiritsee?

Vierailija
126/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut oikein suuttuvat kun kertoo näitä asioita Suomen metsistä. Kai se on joku identiteettijuttu halutaan uskoa että elämme metsien keskellä. 

127/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsäpalo ei polta puita maantasalle. Yleensä puubiomassasta jää palossa yli puolet jäljelle. Olen käynyt luonnonmetsissä, jotka ovat olleet myrskyn tai metsäpalon kohteena. Yksikään ei näyttänyt avohakkuulta. 

Tammelassa kakkostien varressa riehui aikoinaan massiivinen metsäpalo. Maisema oli sen jäljiltä kuin tulivuoren kupeesta. Ei jäänyt biomassaa kuin murto-osa alkuperäisestä. Siitä oli jossain vaiheessa suunnitelmaa tehdä luonnonsuojelualue nimenomaan metsäpalon takia, en tiedä, toteutuiko.

Voimakkaan trombin jäljiltä Hämeessä oli kymmenien kilometrien aukko, leveys vaihteli 10 metristä liki sataan metriin. Kyllä se aika avohakkuu oli, kun Tuuloksesta päin sitä ajeli katsomaan seuraavana päivänä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
128/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoonasti. Asun kansallispuiston naapurissa.

Sama. Oikeaa metsää on ihan kodin vierellä ja kyllä, tiedän olevani onnekas. 

Vierailija
129/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut kansallispuistoista? Niitä on Suomessa vaikka kuinka paljon. Jotain vikaa on ihmisessä, jos ei ole koskaan edes koulun kanssa käynyt kansallispuistossa. Miksei ole vaan lähtenyt mukaan, jos se noin vanhana häiritsee?

Laitoin tuon esimerkiksi Hki metsistä kun secon helposti saavutettava alue jossa päiväkodit ja koulut käyvät. Löytyy myös monenlaista muuta oikeaa metsää Helsingistä. 

Vierailija
130/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on ahne - ette ole koskaAN KÄYNEET KATSOMASSA, KUN HESAAN RAKENETAAN BETONISILTAA???  Puuta on kuulkaa kaatunut tosi paljon rakenuksen tukirakenteita varten. 

Vierailija
131/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä, minä omistan metsää satoja hehtaareita.

Oikeaa luonnonmetsää vai talousmetsää? 

Väitän, että valtaosa suomalaisista ei erota samoileeko luonnonmetsässä vai elinkaarensa lopulla olevassa talousmetsässä.

Niin, juuri siksi koska eivät ole ikinä käyneet oikeassa metsässä. 

Ei vaan siksi, että luonnonmetsä ja elinkaarensa lopulla oleva talousmetsä eivät juurikaan eroa toisistaan.

Vierailija
132/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin hakkaan metsääni aukoksi ihan vain vihvassun ja Hesarin kiusaksi.

Nautin kun seison komean aukean laidalla...

Miksi kiusaat Helsingin Sanomia?

Se on kommunistinen läpyskä ja kommaria pitää lyödä aina.

Vierailija
133/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan pienen palan talousmetsää ja olen miettynyt mitä jos hakkaisin kaikki puut ja kaapisin vielä maat peruskallioon asti. Aloitettaisiin alusta täysin puhtaalta pöydältä.

Vierailija
134/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haltialan aarnialue hakatiin VENÄLÄISTEN PARAKEIKSI JA LINOITUSRAKENELMIKSI TOLLOT! KREAPOST SVEABORG!!! 

Käsitämätömän huonoa TIETOTASOA! 

Millä sivistyksellä tänne kirjoitellaan? Menkää nyt siihen anaali.- keskusteluun. Teillä on siihen tietotaitoa! 

Osaako kukaan kertoa kuinka pitkälle Venäjä linnoitti Suomea? Nyt ei puhuta Suvorovista vaan kokonaisvaltaisesta linnoitamisesta?

Vierailija
135/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan pienen palan talousmetsää ja olen miettynyt mitä jos hakkaisin kaikki puut ja kaapisin vielä maat peruskallioon asti. Aloitettaisiin alusta täysin puhtaalta pöydältä.

Seuraava jääkausi tekee sen varmasti ja tekee kaapimisjätöksistä seuraavat 4-5 Salpauselkää - nyt on 3 etelässä ja harjumuodostelmia kymmeniä joista suurin Mänttä-Jämsä "salpausselkä". 

Vierailija
136/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikottain käyn metsässä.  Rssän pommitusten jälkeen ei ole puita kaadettu.

Eli alle 100-vuotiasta metsää, ei mitään luonnontilaista ikimetsää. 80-vuotias puu on kuin 20-vuotias ihminen, vasta hädintuskin maturoitumassa.

Vierailija
137/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsäpalo ei polta puita maantasalle. Yleensä puubiomassasta jää palossa yli puolet jäljelle. Olen käynyt luonnonmetsissä, jotka ovat olleet myrskyn tai metsäpalon kohteena. Yksikään ei näyttänyt avohakkuulta. 

Tammelassa kakkostien varressa riehui aikoinaan massiivinen metsäpalo. Maisema oli sen jäljiltä kuin tulivuoren kupeesta. Ei jäänyt biomassaa kuin murto-osa alkuperäisestä. Siitä oli jossain vaiheessa suunnitelmaa tehdä luonnonsuojelualue nimenomaan metsäpalon takia, en tiedä, toteutuiko.

Voimakkaan trombin jäljiltä Hämeessä oli kymmenien kilometrien aukko, leveys vaihteli 10 metristä liki sataan metriin. Kyllä se aika avohakkuu oli, kun Tuuloksesta päin sitä ajeli katsomaan seuraavana päivänä.

Tuliko sinne eritäin uhanalainen harjusinisiipi. Suomen harjusinisiivet kehittyivät todenäköisesti kaskikultuurin myötä ja elävät nykyään vain TYKISTÖKESKITYSTEN myötä (tosi fakta). Siirtoistutuksia on tehty keino-kaskeen. 

Vierailija
138/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin aloittajaa. Minä asun näennäisesti metsien keskellä, ja oma pihani rajautuu metsään. Mutta kun metsiin menee, näkee, että niitä on "hoidettu" kovalla kädellä. Ne ovat vain käyttöpuun tuotantopaikkoja. Hyviä marja- ja sienipaikkoja on vuosi vuodelta vähemmän. Polkuja ei ole missään, ja maastossa vaikea liikkua jalan ja talvella suksilla. Isojen metsäkoneiden renkaat ovat painaneet syviä uria, käytännössä ojia. Kaikkialla on petollisia kuoppia, kun hakattujen puiden kannot on kiskottu maasta juurineen. Harvennushakkuissa on jätetty maastoon lojumaan pitkiä runkoja ja isoja oksakasoja, jotka taatusti vaikeuttavat myös isojen eläinten liikkumista. Täkäläiset metsät ovat tilkkutäkkejä, joissa on pieniä puuta kasvavia saarekkeita avo- ja harvennushakattujen tilkkujen keskellä.

Vierailija
139/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikottain käyn metsässä.  Rssän pommitusten jälkeen ei ole puita kaadettu.

Eli alle 100-vuotiasta metsää, ei mitään luonnontilaista ikimetsää. 80-vuotias puu on kuin 20-vuotias ihminen, vasta hädintuskin maturoitumassa.

No vain mänty. Kuusi mätänee maanousema sienestä(sille on uusikin nimi) tai vastaavasti 100 vuotiaana. Pihapuuna kuusi voi olla iäkäs kun ei ole metsämaaston luonolisessa biosfäärissä. Männyn pihka tekee siitä immuunin liki kaikelle - sieni - pihkaa päälle ....tikka tekee kolon ...pihkaa pälle. (kyllä - olen nähnyt tikan kolon terveessä männyssä -- mikä älynväläys tikalla oli??)

Vierailija
140/142 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotitilalla ja lähistöllä olettaisin olevan ainakin satoja hehtaareita "oikeita" metsiä. Heti talon takaa alkaa metsä johon ei ainakaan minun elinaikanani ole koskettu. Kauempana on jyrkkiä mäkiä ja kallioita ja taas metsää ja iso suo ja sitten pieni järvi jonka rantaa kuuluu tilaan parikymmentä metriä. Maasto on estänyt isommat hakkuut. Vain joku tukki on silloi tällöin otettu polttopuiksi. Melko varmasti ei tilalle ole kukaan koskaan puita istuttanut. Pitäisin tätä metsäaluetta oikeana ja aitona metsänä.  Näitä on paljon. Niin mikä järki on antaa metsien ja puuston vanhentua lähes arvottomaksi kun sen avulla voi saada tuloa ja työtä monille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi