Leikkaukset ovat pienentäneet ihmisten ostovoimaa. Ihmisillä ei ole varaa ostaa, joten ensin keikahtaa kaupat ja sitten tehtaat. 😍
Nyt leikataan. Joko sinäkin ostit temun kiinalaisesta bambusta valmistetun Riikka Purra leikkuulaudan?
Ku halavalla saa
Kommentit (277)
Petteri Orpon hallitus toteuttaa laajoja, usean miljardin euron säästötoimia velkaantumisen taittamiseksi. Keskeiset leikkaukset kohdistuvat sosiaaliturvaan, työttömyysturvaan, asumistukeen, koulutukseen ja järjestöavustuksiin. THL:n arvion mukaan sosiaaliturvaleikkaukset lisäävät pienituloisuutta ja kohdistuvat haavoittuviin ryhmiin, kuten lapsiperheisiin.
Vierailija kirjoitti:
"Pikku Magatti kävi sitten jätskikioskilla. Semmosta taloustiedettä ."
Tätä tämä vasemmiston keskustelukyky ja maailman ilmiöiden ymmärrys on. Mitään et osannut sanoa itse asiaan niin päätit jankata typerää iskulausettasi. Tajuatko ollenkaan miten pahasti nolasit juuri itsesi?
Näin nuo kommunistit toimivat. Eivät keskustele vaan yrittävät nöyryyttää vastustajansa, koko hommassa on kyse mielikuvien maalaamisesta ihmisryhmiin.
Ostovoima samaa tasoa kuin 2006
vasemmisto ei edelleekään ymmärrä eikä hyväksy, että kun velkasuhde on yli 80 %:ia, niin julkinen sektori ei enää voi toimia talouden buustina. Ei ole varaa palkata ihmisiä tuottamattomiin töihin, ei ole varaa jakaa tulonsiirtoja.
Asian voi kiteyttää: älä enää ajattele, että mitä yhteiskunta voi tehdä sinun eteesi, vaan mitä sinä voit tehdä yhteiskunnan eteen. Tämän kun tarpeeksi moni sisäistää, niin Suomenkin kansantaloutta voidaan alkaa rakentaa kestävälle ja terveelle pohjalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennuksilla on kauttaaikain käytetty halpaa työvoimaa esim. Virosta tai romaniasta.
Olisivat palkanneet suomalaisia
Jos aliurakan voitti virolainen firma niin miksi palkkaisivat Suomesta. Taitaa olla niin että suomalaiset rakennusyritykset eivät ole kilpailukykyisiä. Sitä paitsi palkat ovat rakennuksilla aina samat ainakin jos on uskominen Suomessa vallitseviin työehtosopimuksiin.
Suomen työehtosopimukset kierretään ja käytetään firman kotimaan sopimuksia, kuten kävi merimiehillekin.
Kiina rakentaa kiinalaisten voimin akkutehdastaan Suomeen. Tämä on ihan kaikkien poliitikkojen hyväksymä linja, kun rakennusalalta lähdettiin jo yli kymmenen vuotta sitten purkamaan tarveharkintaa ja avattiin työpaikat koko maa
Ei vasemmistoa ja demareita kiinnosta. Näettekö nyt, että ne vähät välittää suomalaista duunareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tämä vasemmiston keskustelukyky ja maailman ilmiöiden ymmärrys on. Mitään et osannut sanoa itse asiaan niin päätit jankata typerää iskulausettasi. Tajuatko ollenkaan miten pahasti nolasit juuri itsesi?
Huuda äitiä niin tulee vaihtamaan vaipat.
Joo, olet tosiaan 5-vuotiaan henkisellä tasolla. Miksi jatkan kuopan kaivamista kun olet jo syvällä ensimmäisestä pellekommentistasi lähtien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältelkää kiinakauppaa. Tätä he hakevat
Olet oikeassa. Kiina tekee Temukauppaa tappiolla, eikä sattumalta. Suomessa ovat onnistuneet hyvin.
Sitten kun meidän oma tuotanto on romutettu, Kiinan krääsä lakkaa olemasta halpaa.
Mä olen ostanut suomalaisyrityksiltä nyt erityisesti. Tehkääpä te muut samoin. Halvemmaksi se tulee ostaa suomalainen 100 euron mekko kuin kymmenen kiinarättiä, jotka menee heti ekassa pesussa pilalle.
Olen tehnyt saman! Olen tänä talvena ostanut vaatteita, joissa materiaalina on villa. Näitä on suomalailta valmistajilta hyvin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi varaa mutta en ole vuosikymmeneen ostanut mitään turhaa.
Ei kaikki ole varattomia, ovat vaan tajunneet kuinka typerää on turha kulutus.
Turha kulutus on eri asia kuin normaali kulutus, josta osa ihmisistä joutuu tälläkin hetkellä karsimaan. Mieti, jos omassa lapsuudessasi Suomessa olisi ollut esim. vain yksi ulkomainen huonekalukauppa parilla paikkakunnalla. Kummallista, jos et tajua, miten erilaista on kasvaa lapsena ja nuorena yhteiskunnassa, jossa ihmisillä on toivoa tulevasta (opiskelupaikoista, työpaikoista, terveydenhuollosta), kuin jos ei olisi.
Kulutusta tarvitaan, jotta yhteiskunta olisi elinvoimainen.
Se on kiva huudella, ettei tarvitse mitään, kun olet jo saanut ostaa kaiken tarvitsemasi. Olet samanlainen kuin ne, jotka kertovat matkustelleensa kaikissa maailman valtioissa ja sitten ohjeistavat muille, että älkää matkustako, kun se on tosi tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin just auto. Tämän hallituksen aikana. Ei tämä hallitus aiheuta tavalliselle ihmiselle mitään ongelmia. Passikin palautetaan 10:ksi vuodeksi taas.
Joo ei niin. Niin kauan kun olet töissä. Ota nyt ne laput silmiltä. Minäkin olen töissä, mutta tajuan että elämä roikkuu ohuen karva varassa. Jos jää työttömäksi ni se oli sit siinä.
En mä ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukset mihin? Kai tässä maassa nyt joku sentään ostaa ihan itse tienatuillakin rahoilla?
On ihan yleisesti tiedossa, että tietyn pisteen jälkeen hyvätuloisen ylimääräiset rahat eivät mene kotimaiseen kulutukseen vaan lähinnä säästöön ja sijoituksiin. Pienituloisen rahat sen sijaan menevät käytännössä sataprosenttisesti kotimaiseen kulutukseen. Tämä ei ole mielipide vaan tosiasia.
So but?
Jos toivotaan, että kauppa käy, niin ei kannata antaa lisää rahaa suurituloisille, koska heidän kulutuksensa ei kuitenkaan kasva. He kuluttavat jo muutenkin niin paljon kuin haluavat. Siksi kannattaa lisätä pienituloisten rahoja.
Tuo on se ajatus
Tämä onkin toiminut maailmalla, anna yksikin esimerkki maasta, jossa tuo on toiminut? Jos saisit rahaa, todennäköisesti temuttaisit tai ostaisit kaljaa, se ie paljoa suomalaista kauppaa auta.
Vierailija kirjoitti:
Ei multa ole mitään leikattu.
Ei minultakaan. En saa mitään tukia niin ei voi leikata , omillani tulen jotenkin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunta ja kaupat pyörivät vain valtion sosiaalituilla elävien varoilla, jotain on pahasti pielessä tässä maassa. Eikö yhteiskunnan pitäisi pyöriä työssä kävien tuloilla, josta riittää jaettavaa tukia tarvitseville, eikä päinvastoin?
No täällä on monta kertaa kerrottu, ettei keskituloiset uskalla kuluttaa. Omaan kotitalouteen tulee palkkatulot viennistä, mutta emme kuluta vaan säästämme työttömyyden tai sairastumisen varalle ja lyhennämme lainaa niin paljon kuin pystymme.
Jaa, eli tyttöviisikon 17% inflaatiolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ostovoimasi on laskenut? Lasten harrastuksissa näki jo 2023-2024 ifnlaation vaikutuksen, lapsilta karsittiin maksullisia harrastuksia ja useita pieniä ja suurempia harrastusta järjestäviä yrityksiä meni konkurssiin. Silloin ei edes puhutt nykyisestä työttömyydestä ja tarpeesta säästää rahaa. Kumma, miten aina yritetään selittää asiat itselle parhain päin kieltämällä tosiasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kulutuksen jarru on järjettömän korkeat hinnat. Hinnat puolestaan nousivat koronan aikana kun talouteen työnnettiin keinotekoisesti tuplasti rahaa mitä olisi pitänyt koska Sannan hallitus hoiti asioita SDP:n tyylliin. Minulla ei rahat lopu mutta kun en osta tuotteita joiden katson olevan tuplahintaisia verrattuna niiden arvoon itselleni.
Mulla ei taas ole juuri nyt tarvetta yhtään millekään.
Vaikea keksiä, mitä pitäisi väkisin ostaa
Kotimaista palvelua, elämyksiä.
Ei taida suomalaisella olla vara ostaa elämyksiä tai palveluita. Ravintolassa jos käy syömässä illalla niin alle 50 euron ei taida päästä hyvässä ravintolassa. Finnkinon leffalippu on jopa 20 euroa ja musiikkikeikat vielä enemmän. Vaikea on löytää myös elämyksiä jotka kelpaisivat koko perheelle ja jonka hinta olisi sopivassa hintahaarukassa. Valtio ei tue kotimaista kysyntää millään tavalla vaan pikemmin haittaa sitä kun veroaste on v*tun korkea ihan kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei multa ole mitään leikattu.
Ei minultakaan. En saa mitään tukia niin ei voi leikata , omillani tulen jotenkin toimeen.
Onko unohtunut vapaus, veljeys, solidaarisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältelkää kiinakauppaa. Tätä he hakevat
Olet oikeassa. Kiina tekee Temukauppaa tappiolla, eikä sattumalta. Suomessa ovat onnistuneet hyvin.
Sitten kun meidän oma tuotanto on romutettu, Kiinan krääsä lakkaa olemasta halpaa.
Mä olen ostanut suomalaisyrityksiltä nyt erityisesti. Tehkääpä te muut samoin. Halvemmaksi se tulee ostaa suomalainen 100 euron mekko kuin kymmenen kiinarättiä, jotka menee heti ekassa pesussa pilalle.
Olen tehnyt saman! Olen tänä talvena ostanut vaatteita, joissa materiaalina on villa. Näitä on suomalailta valmistajilta hyvin tarjolla.
Se on hyvä 👍 Villavaatteita tosiaan saa nyt tosi hyvin suomalaisinakin. Mäkin olen ostanut niitä. Olen myös ostanut muuta suomalaisyrityksiltä Suomessa valmistettua. Enemmän vaan pitää vetää kotiinpäin. Se on meidän kaikkien etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin nuo kommunistit toimivat. Eivät keskustele vaan yrittävät nöyryyttää vastustajansa, koko hommassa on kyse mielikuvien maalaamisesta ihmisryhmiin.
Älä viitsi olkiukkoilla, kun itse huutelet täällä "vassarit uuniin", "naisilta äänioikeus pois" ja muuta vastaavaa. Sitä paitsi kaikki tietävät 100% faktana, että huutelu ja pillka on nimenomaan alkanut (ääri)oikeistopuolelta. Eduskuntakin oli sivistynyt paikka ennen persuilua. En ihmettele yhtään, että vasemmalta on otettu teidän konstit käyttöön, kun kerran itse ette ole koskaan pystyneet kommunikoimaan asiallisesti. Nyt uhriudutte, kun saatte samalla mitalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kulutuksen jarru on järjettömän korkeat hinnat. Hinnat puolestaan nousivat koronan aikana kun talouteen työnnettiin keinotekoisesti tuplasti rahaa mitä olisi pitänyt koska Sannan hallitus hoiti asioita SDP:n tyylliin. Minulla ei rahat lopu mutta kun en osta tuotteita joiden katson olevan tuplahintaisia verrattuna niiden arvoon itselleni.
Mulla ei taas ole juuri nyt tarvetta yhtään millekään.
Vaikea keksiä, mitä pitäisi väkisin ostaa
Kotimaista palvelua, elämyksiä.
Ei taida suomalaisella olla vara ostaa elämyksiä tai palveluita. Ravintolassa jos käy syömässä illalla niin alle 50 euron ei taida päästä hyvässä ravintolassa. Finnkinon leffalippu on jopa 20 euroa ja musiikkikeikat vielä enemmän. Va
Älä osta isoilta ketjuilta, näe vähän vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
vasemmisto ei edelleekään ymmärrä eikä hyväksy, että kun velkasuhde on yli 80 %:ia, niin julkinen sektori ei enää voi toimia talouden buustina. Ei ole varaa palkata ihmisiä tuottamattomiin töihin, ei ole varaa jakaa tulonsiirtoja.
Asian voi kiteyttää: älä enää ajattele, että mitä yhteiskunta voi tehdä sinun eteesi, vaan mitä sinä voit tehdä yhteiskunnan eteen. Tämän kun tarpeeksi moni sisäistää, niin Suomenkin kansantaloutta voidaan alkaa rakentaa kestävälle ja terveelle pohjalle
Kauhunkabinetti on nyt toiminut kolme vuotta. Mene sinne itkemään itkuvirsiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhunkabinetti on nyt toiminut kolme vuotta. Mene sinne itkemään itkuvirsiäsi.
Kun ei ole edelleenkään kykyä eikä ymmärrystä, niin argumentaatio jää tälle tasolle. Olisi parempi kun olisit hiljaa.
Oli täystuhohallitus vaikka se sannukkafaneille koville ottaakin,.