Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus pakottaa ottamaan suohirviökuvan 10 vuoden passiin, kieltämässä itse otetut kuvat

Vierailija
09.02.2026 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011799466.html

POLIISIHALLITUS vastustaa hallituksen aietta rajata passikuvan ottaminen valokuvaamoihin. Se loisi lisää viranomaisbyrokratiaa ja ei takaisi kuvien luotettavuutta, Poliisihallituksen ylitarkastaja Juhani Ruutu sanoo.

Passiin ja henkilökorttiin tulevan kasvokuvan ottaisi esityksen mukaan poikkeustilanteita lukuun ottamatta jatkossa vain sellainen elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, jonka toimiala tai tarkoitus on valokuvaustoiminta. Muutos ei Ruudun mukaan estäisi kuvien vilpillisyyttä tai niiden käyttämistä rikolliseen käyttöön.

Poikkeustilanteita olisivat esimerkiksi hätäpassi tai ulkoministeriön myöntämät diplomaatti- ja virkapassit, joiden kasvokuvat ministeriö voisi harkinnan mukaan ottaa itse.

Sisäministeriö pyytää parhaillaan lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Lakimuutoksilla on määrä pidentää passien ja henkilökorttien voimassaoloa 10 vuoteen. Lausuntokierros kestää 16. helmikuuta asti.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuoden voimassaoloaika on hyvä päätös. 

Hyviä päätöksiä tällä hallituksella 👍

10 vuotta on hyvä. Paljon järkevämpi kuin se 5 vuotta. 

Jep. Just niin.

Vierailija
42/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on tosi hyvä hallitus! Olen niin tyytyväinen. Ei tarvitse koko ajan olla passiakaan uusimassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytän Aileen Wuornosilta, ihan joka kerta... viimeksi oli hiukset kammattu ylös ja kiinni, kun piti katsoa yläviistoon, niin näytin kaljulta, kun hiusrajaa ei näkynyt sen takakenon takia... yhdessä tutun kuvaajan kanssa nauroimme pitkään katetaksemme... sitten kampasin alas hiukseni ja saatiin ihan normi Wuornos taas aikaan.

Vierailija
44/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on tosi hyvä hallitus! Olen niin tyytyväinen. Ei tarvitse koko ajan olla passiakaan uusimassa.

Voisko siellä puoluetoimistolla vähän rajoittaa, kuulostaa naurettavalta.

Vierailija
45/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko siellä puoluetoimistolla vähän rajoittaa, kuulostaa naurettavalta.

No naura toki. Kaikin mokomin. Ei sen mun tyytyväisyyttäni poista. Äänestän hallituspuolueista jotakin uudelleenkin 👏

Vierailija
46/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kymmenen vuoden passistahan puhuttiin jo tyyliin kymmenen vuotta sitten, nytkö tämä muutos vasta on yhtään liikahtanut eteenpäin.

Vierailija
47/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kymmenen vuoden passistahan puhuttiin jo tyyliin kymmenen vuotta sitten, nytkö tämä muutos vasta on yhtään liikahtanut eteenpäin.

Demarit ei halunneet. Rustasivat mieluummin pallopää-liikennemerkkejä. Se oli niistä tärkeämpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi