Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus pakottaa ottamaan suohirviökuvan 10 vuoden passiin, kieltämässä itse otetut kuvat

Vierailija
09.02.2026 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011799466.html

POLIISIHALLITUS vastustaa hallituksen aietta rajata passikuvan ottaminen valokuvaamoihin. Se loisi lisää viranomaisbyrokratiaa ja ei takaisi kuvien luotettavuutta, Poliisihallituksen ylitarkastaja Juhani Ruutu sanoo.

Passiin ja henkilökorttiin tulevan kasvokuvan ottaisi esityksen mukaan poikkeustilanteita lukuun ottamatta jatkossa vain sellainen elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, jonka toimiala tai tarkoitus on valokuvaustoiminta. Muutos ei Ruudun mukaan estäisi kuvien vilpillisyyttä tai niiden käyttämistä rikolliseen käyttöön.

Poikkeustilanteita olisivat esimerkiksi hätäpassi tai ulkoministeriön myöntämät diplomaatti- ja virkapassit, joiden kasvokuvat ministeriö voisi harkinnan mukaan ottaa itse.

Sisäministeriö pyytää parhaillaan lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Lakimuutoksilla on määrä pidentää passien ja henkilökorttien voimassaoloa 10 vuoteen. Lausuntokierros kestää 16. helmikuuta asti.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuoden voimassaoloaika on hyvä päätös. 

Hyviä päätöksiä tällä hallituksella 👍

10 vuotta on hyvä. Paljon järkevämpi kuin se 5 vuotta. 

Jep. Just niin.

Vierailija
42/63 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on tosi hyvä hallitus! Olen niin tyytyväinen. Ei tarvitse koko ajan olla passiakaan uusimassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytän Aileen Wuornosilta, ihan joka kerta... viimeksi oli hiukset kammattu ylös ja kiinni, kun piti katsoa yläviistoon, niin näytin kaljulta, kun hiusrajaa ei näkynyt sen takakenon takia... yhdessä tutun kuvaajan kanssa nauroimme pitkään katetaksemme... sitten kampasin alas hiukseni ja saatiin ihan normi Wuornos taas aikaan.

Vierailija
44/63 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on tosi hyvä hallitus! Olen niin tyytyväinen. Ei tarvitse koko ajan olla passiakaan uusimassa.

Voisko siellä puoluetoimistolla vähän rajoittaa, kuulostaa naurettavalta.

Vierailija
45/63 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko siellä puoluetoimistolla vähän rajoittaa, kuulostaa naurettavalta.

No naura toki. Kaikin mokomin. Ei sen mun tyytyväisyyttäni poista. Äänestän hallituspuolueista jotakin uudelleenkin 👏

Vierailija
46/63 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kymmenen vuoden passistahan puhuttiin jo tyyliin kymmenen vuotta sitten, nytkö tämä muutos vasta on yhtään liikahtanut eteenpäin.

Vierailija
47/63 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kymmenen vuoden passistahan puhuttiin jo tyyliin kymmenen vuotta sitten, nytkö tämä muutos vasta on yhtään liikahtanut eteenpäin.

Demarit ei halunneet. Rustasivat mieluummin pallopää-liikennemerkkejä. Se oli niistä tärkeämpää.

Vierailija
48/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näissä henkkarikuvissa sitä että miksi laseja käyttävät eivät saa olla lasit päässä kuvissa, vaikka käyttävät niitä suurimman osan ajastaan?

Kun itse ainakin näytän ihan eri näköiseltä ilman laseja kuin ne päässä, niin tuntuisi luontevalta että kuvissa olisin myös lasien kanssa kun niitä kuitenkin käytän.

Mihin tämä lasittomuus kuvissa, perustuu?

Vierailija
49/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen napsinut niin kauan kuvia että tulee siedettävä, noista valokuvaamojen kuvista tulee sellaisia että menee täysin elämänhalu. Ja 10 vuotta sitä joutuu katselemaan.

Sama petolinnun p sulla on riippumatta kuka kameran nappia painaa.

Vierailija
50/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä törröhuuli-selfiet pitää hyväksyä. Ja perän pitää näkyä myös, siitähän nainen pääasiassa tunnistetaankin.

Passikuvaan on nykyäänkin olemassa ihan selkeät säännöt, millainen sen pitää olla. Oli se ottaja kuka tahansa.

Kyllä, erittäin selkeät. Ei se rakettitiedettä ole jos on kunnon välineet. Olen vienyt monen kuvaajan roposet, kun olen vuosien saatossa kuvannut järkkärillä pariinkin kertaan itseni, vaimoni, lapset, heidän kumppaninsa ja omat vanhempani. Yksikään kuva ei ole mennyt toistaiseksi hylkyyn.

Vierailija
51/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näissä henkkarikuvissa sitä että miksi laseja käyttävät eivät saa olla lasit päässä kuvissa, vaikka käyttävät niitä suurimman osan ajastaan?

Kun itse ainakin näytän ihan eri näköiseltä ilman laseja kuin ne päässä, niin tuntuisi luontevalta että kuvissa olisin myös lasien kanssa kun niitä kuitenkin käytän.

Mihin tämä lasittomuus kuvissa, perustuu?

Automaattisessa passintarkistuksessa tietsikka tutkii silmiesi, nenän, suun yms. sijaintia toisiinsa. Sitä ei kiinnosta silmälasit, paitsi kun niihin tuleva heijatus tai silmän peittäminen saattaa hämätä sitä.

Vierailija
52/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkarin kuva näyttää lihavalle naismur.haajalle. Kauhea sentään. Oikeasti oon kiltti.

Vierailija
53/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän harmittaa passi/henkarin hinta, kuva ei juuri maksa mitään. 

10-vuoden passi on järjetön idea, ihminen muuttuu sinä aikana todella paljon, se on helppo itsekkin todeta kun katsot kännykästä vanhoja kuvia.

Jos passin hintaa laskettaisiin niin sen hankkiminen ei olisi enää ongelma.

Passikuva ehdottamasti auktorisoiduille kuvaajille joiden tulee suorittaa koe. Samoin kuin esim dronen lennätys vaatii.

Vierailija
54/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttavaa on ettei kukaan näytä passikuvissa hyvältä. Erittäin kaunis tyttäreni joka on vielä nuori kävi passikuvassa ja näytti ihan jyrsijältä jola on vasta herännyt maskolostaan 😂

Vierailija
55/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistui tuosta mieleen, kun isän tavaroita perkasin: Tekivät avopuolison kanssa etelänreissuja. Jossain niissä kohteissa otettu kuva: laitettu sombrero päähän, faija aika tujussa kunnossa (oisko ollut possujuhlat?). Näytti sitä kuvaa kun tulivat takaisin: Siinä on kuva rosvosta! :)))

Olin unohtanut sen kuvan/jutun ihan kokonaan, löysin sen uudestaan, kun perkasin hänen tavaroitaan (kun sai paikan palvelutalosta).

Vierailija
56/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohduttavaa on ettei kukaan näytä passikuvissa hyvältä. Erittäin kaunis tyttäreni joka on vielä nuori kävi passikuvassa ja näytti ihan jyrsijältä jola on vasta herännyt maskolostaan 😂

Maakolostaan * 😁

Vierailija
57/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatti- ja itse otettujen kuvien hylkäysprosentti on hyvin suuri.

Miten poliisihallinto voi olla varma jos itse otat kuvan ja lähetät sinne kaverin naaman?

Vierailija
58/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No passikuva pysyy piilossa mutta kun on keski-ikäisiä jotka laittaa lähikuvan pärstästään joka on kuin kauhein passikuva ihan facebookin profiilikuvaksi . Toisaalta saa multa ihailua osakseen: siinä on ihminen jolla on itseluottamus kohdillaan 😊.

Vierailija
59/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden passin käyttöönottoa on perusteltu vaivattomuudella ja hallinnollisilla säästöillä, mutta tarkempi tarkastelu osoittaa, että pitkä voimassaoloaika aiheuttaa enemmän ongelmia kuin hyötyjä.

Ensinnäkin ihmisen ulkonäkö muuttuu merkittävästi kymmenessä vuodessa. Tämä koskee erityisesti lapsia ja nuoria, mutta myös aikuisilla kasvonpiirteet, hiukset ja muut tunnistamiseen vaikuttavat tekijät muuttuvat. Vanhentunut valokuva heikentää passin luotettavuutta matkustusasiakirjana ja voi aiheuttaa ongelmia rajatarkastuksissa sekä lisätä väärinkäytösten riskiä.

Toiseksi turvallisuusnäkökulma on keskeinen. Passi on tärkeä henkilöllisyysasiakirja, ja sen tietojen tulisi olla mahdollisimman ajantasaisia. Kymmenen vuoden aikana henkilön nimi, kansalaisuus, ulkonäkö tai jopa oikeus passiin voi muuttua. Lyhyempi voimassaoloaika parantaa viranomaisten mahdollisuuksia varmistaa tietojen oikeellisuus ja ehkäistä identiteettivarkauksia.

Kolmanneksi teknologia kehittyy nopeasti. Biometriset tunnisteet, turvaominaisuudet ja sirutekniikka paranevat jatkuvasti. Pitkä voimassaoloaika hidastaa uusien ja turvallisempien ratkaisujen käyttöönottoa, koska vanhat passit pysyvät kierrossa liian pitkään.

Vaikka 10 vuoden passi voi tuntua kansalaiselle helpolta ratkaisulta, matkustusasiakirjojen ensisijainen tehtävä on turvallinen ja luotettava tunnistaminen. Tästä syystä lyhyempi voimassaoloaika palvelee paremmin sekä yksilön että yhteiskunnan etua.

Passin/henkarin hinta alas niin ongelma ratkeaa.

Vierailija
60/63 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaajan kanssa voi keskustella. Digikameralla kuvat eivät maksa kuvaajalle per kappale, vaan ruudulta voi katsoa minkä kuvan voisi juuri ja juuri laittaa. Kyllä valokuvaajatkin käyttävät lieviä kikkailuja saadakseen hyvän kuvan. Keskustele kuvaajan kanssa, kun varaat aikaa. Valokuvaajat ovat ymmärtäväisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän