Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus pakottaa ottamaan suohirviökuvan 10 vuoden passiin, kieltämässä itse otetut kuvat

Vierailija
09.02.2026 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011799466.html

POLIISIHALLITUS vastustaa hallituksen aietta rajata passikuvan ottaminen valokuvaamoihin. Se loisi lisää viranomaisbyrokratiaa ja ei takaisi kuvien luotettavuutta, Poliisihallituksen ylitarkastaja Juhani Ruutu sanoo.

Passiin ja henkilökorttiin tulevan kasvokuvan ottaisi esityksen mukaan poikkeustilanteita lukuun ottamatta jatkossa vain sellainen elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, jonka toimiala tai tarkoitus on valokuvaustoiminta. Muutos ei Ruudun mukaan estäisi kuvien vilpillisyyttä tai niiden käyttämistä rikolliseen käyttöön.

Poikkeustilanteita olisivat esimerkiksi hätäpassi tai ulkoministeriön myöntämät diplomaatti- ja virkapassit, joiden kasvokuvat ministeriö voisi harkinnan mukaan ottaa itse.

Sisäministeriö pyytää parhaillaan lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Lakimuutoksilla on määrä pidentää passien ja henkilökorttien voimassaoloa 10 vuoteen. Lausuntokierros kestää 16. helmikuuta asti.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla se passi on käytössä edes niin paljon että tarvitsee sen valokuvasta vinkua. Ennemmin näin ettei väärennöksiä tule.

Vierailija
22/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nykyisen asuinmaani oleskeluluvassa kuva jossa näytän Aileen Wuornoksen kovempia kokeneelta siskolta. 

Kateeksi käy niitä ihmisiä, joilla on pelottava passikuva. Itse näytän vain leppoisalta suomalaiselta mummolta. 😆

N48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vatussa on mahdollista että oletettavasti aikuinen ihminen häpeää jotain passikuvaa noin paljon 🤦

Suomalaisista löytyy paljon näitä neuroottisia ja itsekeskeisiä häpeilijöitä. Itsetuntovaurioisia.

Vierailija
24/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin joskus kertoa, että äiti kuoli, kun covid19 alkoi. Siinä kaikessa surussa ja paniikissa käsitin kumminkin, ettei mulla ole voimassaolevaa henkkaria. Kävin sitten valokuvaamossa ("maksoi mitä maksoi"). Kuvaaja antoi valita itse, minkä kuvan laittaa pollarille. Valitsin niistä kuvista kaikista vähiten huonoimman :) .... Perunkirjoitus selvä, läksin sitten asuinkaupunkiini. Näytin sitä henkkaria naispuolisille tutuille - Kato, just pääsin Öllölästä! :)

Sitten, viime keväänä tuli 5 vuotta äidin kuolemasta ja uutta henkkaria/kuvaa ottamaan. Sama öllö taas kuvassa! :)

Tubessa joskus shorts-videoita, jossa piirroskuva epäillystä rikollisesta. Juontajat koittavat pitää pokkaa - ilmiselvästi tunnistettu! :)))

Vierailija
25/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon 10 vuoden passiin suostuttiin hallituksen taholta vain siksi että eurooppalainen digi ID on tulossa 5 vuoden sisällä joka korvaa passit.

Digilompakko ei korvaa passia.

Vierailija
26/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä törröhuuli-selfiet pitää hyväksyä. Ja perän pitää näkyä myös, siitähän nainen pääasiassa tunnistetaankin.

Passikuvaan on nykyäänkin olemassa ihan selkeät säännöt, millainen sen pitää olla. Oli se ottaja kuka tahansa.

Vierailija
27/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuolla pyritään suojelemaan valokuvaamobisnestä jolla menee nykyään huonosti koska filmikameroita ei enää käytetä.

Vierailija
28/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi poliisit eivät itse ota niitä kuvia samalla kun käydään poliisiasemalla antamassa sormenjälkinäyte. Käsittääkseni näin toimitaan muissa Pohjoismaissa.

Kuvausboxi jossain nurkassa ei veisi edes neliötä tilaa, joten olisi helposti toteutettavissa, eikä tarvitsisi henkilökuntaa kuvan ottoon.

Vierailija
29/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen napsinut niin kauan kuvia että tulee siedettävä, noista valokuvaamojen kuvista tulee sellaisia että menee täysin elämänhalu. Ja 10 vuotta sitä joutuu katselemaan.

Hallitus haluaa näköjään vaalien alla ampua itseään jalkaan?

Se ei ole peilin vika, jos lärvi on vino.

Vierailija
30/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan 10 vuotta tuijota kuvaani, on se sitten hyvä tai huono. Mitä väliä, vaikka kuvassa ois suohirviö? Kunhan siitä tunnistaa minut.

Minä en näytä passikuvassa suohirviöltä. Näytän ihan rikolliselta ja kuvan alta puuttuu vain palkkion summa. Wanted dead or life....

Vierailija
31/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuoden voimassaoloaika on hyvä päätös. 

Kaikesta vasemmiston haukkumisista huolimatta tämäkin on jatkumoa niille hyville päätöksille,kiitos Orpon hallitukselle.

Vierailija
32/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen napsinut niin kauan kuvia että tulee siedettävä, noista valokuvaamojen kuvista tulee sellaisia että menee täysin elämänhalu. Ja 10 vuotta sitä joutuu katselemaan.

Laita passi kiinni ja kotona johonkin jemmaan, silloin ei tarvi sitä passikuvaa kokoajan tuijottaa. 

Vierailija
33/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain hyvä, että passikuvassa on naama norsunvatulla ja naama kuin petolinnun peppu. Kuka näyttää parhaimmiltaan ja hymyilee leveästi kun on jonottanut kentällä ja istunut itkevien lasten ja känniääliöiden kanssa koneessa 14 tuntia? 

Minun passikuva näyttää enemmän pidätyskuvalta ja näytän aina narkkarilta niissä valokuvaamon kuvissa.

Vierailija
34/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä päätöksiä tällä hallituksella 👍

10 vuotta on hyvä. Paljon järkevämpi kuin se 5 vuotta. 

Vierailija
35/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä sanotakin, että kun näyttää passikuvaltaan niin on loman tarpeessa?

Vierailija
36/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole peilin vika, jos lärvi on vino.

Nikolai Gogol, 1836 :)

Vierailija
37/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta vasemmiston haukkumisista huolimatta tämäkin on jatkumoa niille hyville päätöksille,kiitos Orpon hallitukselle.

Kiitos kun vahvistavat EU: sta tulleen suosituksen. EK ja EU, nehän ne on jotka sanelee. Ollaan kiitollisia.

Vierailija
38/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jatkossa jos haluaa ottaa ite kuvan, kannattaa perustaa pöytälaatikkoon oma toiminimi jonka toimiala on valokuvaaminen. Voi sitte kuvata koko suvun passikuvat sillä.

Vierailija
39/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvee vinku, miltä nyt kukakin näyttää passikuvassa. Ihan sama, en aio laittaa siitä otettua kopiota kehyksiin seinälle ja tuijotella sitä.

mutta. Minulla on aina ollut aidot, pitkät kynnet. Kun sormenjälkiä alettiin tunnistaa sormi piti työntää sellaiseen pötkylää. Eihän se sinne mennyt, kun kynsi otti vastaan. Aikani temusin sen ja virkailijan kanssa siinä passinhakukonttorilla. 

Silloin se oli avotila, jossa muut passinhakijat odottivat vuoroaan viereisellä istuskelualueella. Poliisivirkailija, tai mikälie passitäti huikkasi virkakollegalleen, että "Mitäs nyt tehdään, täällä on tällainen pitkäkyntinen?" Itseni lisäksi muutama odottaja tajusi tilannekomiikan. 

Luulin, että ne sormenjälkitunnistajat, ne laitteet kehittyvät ja nyt "pitkäkyntisiltäkin" tunnistus sujuu. 

Ei sujunut.

Kaksi viikkoa sitten uusin passin ja taas vietiin kynsi pitkäkyntiseltä. Ihan leikkasin itse passitädin Fiskarsseilla. 

Miten te, joilla on kalliit ostetut rakennekynnet menettelette ko. tilanteessa?

Vierailija
40/47 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää saattaa ap tulla sulle nyt järkytyksenä, mutta et näytä muille yhtä hyvältä kuin siinä ylhäältäpäin ottamassasi selfiessä jossa hymyilet kontrolloidusti katsoen että kuvakulma ja valaistus on varmasti mahdollisimman mairitteleva. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan