Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksaisit vaikka t-paidasta joka on tehty Suomessa?

Vierailija
09.02.2026 |

Kangas olisi 100% puuvillaa ja tietäisit varmuudella että paita on ommeltu asiallisissa olosuhteissa.

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks sitten haluaisit asettaa hinnan niin korkealle, että vain varakkailla olis siihen rahaa. Varmasti suomessa pystyis t-paitoja tuottamaan sitenkin että myyntihinta olis tuota matalampi. Perus paidan tekeminenhän ei juuri muuta tarvitse kuin materiaalit ja ompelukoneen

Ei pysty. Liiketoiminta on eri asia kuin kotiompelu. 

Miten muka ei pysty. Jos suomessa pystyy tuottamaan elintarvikkeita tai vaikka käsityöoluita kohtuuhintaan, niin miksei täällä voisi ommella vaatteita samalla periaatteella

Vierailija
82/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on perinteinen, klassinen ja hyvin istuva T-paita, joka ei veny eikä vanu ja pysyy kuosissaan vuosia, niin 50-80 €

Vaikka T-paitaan olisi kudottu kultalankaa niin kahden pienen puuvillakankaan palan yhteen ompeleminen ei maksa niin paljoa että T-paidan järjellinen hinta olisi yli 20€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on perinteinen, klassinen ja hyvin istuva T-paita, joka ei veny eikä vanu ja pysyy kuosissaan vuosia, niin 50-80 €

Vaikka T-paitaan olisi kudottu kultalankaa niin kahden pienen puuvillakankaan palan yhteen ompeleminen ei maksa niin paljoa että T-paidan järjellinen hinta olisi yli 20€

Neljästä kappaleesta noi näyttäs tehtävän. Etu- ja takapuoli + 2 hihaa

Vierailija
84/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä ostanut vaikka kuinka monia Suomessa ommeltuja vaatteita. Suurin osa pientuottajilta. Materiaalina kyllä useimmiten villa, mutta muitakin. Lastenvaatteitahan monet pikkufirmat ompelee. 

Vierailija
85/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljästä kappaleesta noi näyttäs tehtävän. Etu- ja takapuoli + 2 hihaa

Sekä kaulus, sen siististi ompeleminen on paidan aikaavievin ompeluosuus. sitten vielä käänteet. 

Kotiompelijana naurattaa tuon yhden (trollin?) fantasiat 50 t-paidasta päivässä ompelukoneella. Trikoon ompeluun tarvitaan saumuri (kallis) ja peitetikkikone (vielä kalliimpi). Eniten aikaa menee leikkuuseen, joka sarjatuotantona tarvitsee omat leikkurinsa ja leikkuupöytänsä. Lisäksi tietysti höyrytyspiste. Lankaa ja neuloja menee paljon, euroopassa valmistettu kangas 20-40€/m, suomessa kudottu tietysti enemmän, kuluttajalle siis. 1 metri riittänee useimpiin kokoihin. Ennen leikkuuta kangas täytyy tietysti kutistaa pesemällä tai höyryttämällä, ja kaavat täytyy suunnitella/piirtää/ostaa lisenssi, koska ne ovat tietenkin tekijänoikeussuojattuja.

Siihen on syynsä, miksi kotimainen vaatetuotanto on kuollut.

Vierailija
86/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 25 euroa on kipuraja peruspaidasta. Eihän sen tekeminen vaadi kovin paljoa.

Vierailija
87/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 25 euroa on kipuraja peruspaidasta. Eihän sen tekeminen vaadi kovin paljoa.

Mikset tee itse?

Vierailija
88/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti ompelee t-paidan noin 30 sekunnissa, eli kyse ei ole palkkakustannuksista, vaan kaikesta muusta.

Vierailija
89/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teepä pieni laskutoimitus, mitä maksaa, jos teet itse: 

1. Osta kangasta ja lankaa; mitä maksaa?

2. Leikkaa kankaasta kaavan mukaiset osat, joita tulee 4 kpl. Paljonko menee aikaa?

3. Nosta ompelukone pöydälle, langoita kone, laita töpseli pistorasiaan. Paljonko menee aikaa?

4. Huolittele vaikkapa siksakilla paidan osien kaikki reunat. Paljonko menee aikaa?

5. Neulo osat yhteen. Paljonko menee aikaa?

Kangas ja langat maksavat minimissään yht. 20 €, sinulta menee työhön aikaa n. 1-2 tuntia, mikäli et ole ammattilainen. Jos lasket työllesi esim. 15 €/tunti, niin itsetehtynä T-paitasi maksaa 35 - 50 €.

Joten siitä vaan, eihän se paljon vaadi. Vai mitä?

Vierailija
90/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Leikkaa kankaasta kaavan mukaiset osat, joita tulee 4 kpl. Paljonko menee aikaa?

3. Nosta ompelukone pöydälle, langoita kone, laita töpseli pistorasiaan. Paljonko menee aikaa?

4. Huolittele vaikkapa siksakilla paidan osien kaikki reunat. Paljonko menee aikaa?

Kangas ja langat maksavat minimissään yht. 20 €, sinulta menee työhön aikaa n. 1-2 tuntia, mikäli et ole ammattilainen. Jos lasket työllesi esim. 15 €/tunti, niin itsetehtynä T-paitasi maksaa 35 - 50 €.

Onko siis kukaan tehnyt itse t-paitaa?

Vierailija
91/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii kokeilla. Kangaskin maksaa yli 20 €.

Vierailija
92/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-40 euroa.

Vierailija
93/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aletaan tekemään paljon, niin kankaan hinta putoaa kunnolla, ja kympillä saa jo nytkin helposti aineet.

Vierailija
94/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 euroa.

Vierailija
95/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aletaan tekemään paljon, niin kankaan hinta putoaa kunnolla, ja kympillä saa jo nytkin helposti aineet.

Nyt ei ollutkaan kyse sarjatuotannosta, vaan jos henkilö tekee itse yhden t-paidan. Ja jos hän tekee kaksi, kolme tai kymmenen paitaa, niin tottakai yhden paidan kustannus on silloin pienempi.

Vierailija
96/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytäpä minulle suomalainen puuvillapelto.

Vierailija
97/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60 euroa, kun on paksua puuvillaa eikä mene nyppyiseksi napapaidaksi ensimmäisessä pesussa.

Vierailija
98/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotti ompelee t-paidan noin 30 sekunnissa, eli kyse ei ole palkkakustannuksista, vaan kaikesta muusta.

Vaatteet ommellaan edelleen ihan käsin. Ei oo osattu tehdä luotettavaa robottia joka tarpeeks tehokkaasti tekis tarpeeks hyvää jälkeä

Vierailija
99/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ollutkaan kyse sarjatuotannosta, vaan jos henkilö tekee itse yhden t-paidan. Ja jos hän tekee kaksi, kolme tai kymmenen paitaa, niin tottakai yhden paidan kustannus on silloin pienempi.

Ööh, eikös tää keskustelu koskenut suomalaisen t-paidan valmistamista. Eli eikö siinä nyt väkisinkin olis kyse sarjatuotannosta. Ellei sitten puhuta jostain ylemmän keskiluokan keskinäisestä harrastelusta/puuhastelusta

Vierailija
100/189 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko järjen jättiläinen selittää miksi minun ei tällä logiikalla pitäisi ynnätä kaikille muillekin miljoonavolymilla massatuotetuille hyödykkeille "oikeaa hintaa" laskemalla mitä maksaa kun teen itse?

Kylläpä pari sata miljoonaa on käypäinen hinta ladallekin kun suunnittelen ja valmistan sen ihan alusta alkaen itse. Ne koriprässit maksavat jo yksinään monta kymmentä miljoonaa että tuleehan sille hintaa kun niillä prässää vaan yhden korin.