Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotus lihaksia menettämättä?

Vierailija
09.02.2026 |

Miten?

Olen jo keski-ikäinen ja painoa tuli yhtäkkiä 6 kg. Haluan sen pois. Nälkäkuuri olisi helppo, jos ei tarvitsisi miettiä lihasmassan menetystä. Kertokaa, miten te olette onnistuneet?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkäkuuri nyt on ihan vihonviimeinen keino painon pudottamiseen: siitä seuraa vain sitten ahmimiskuuri. Mitäpä jos avaisit silmät ja alkaisit syödä terveellisesti vihanneksia, hedelmiä, juureksia, marjoja ja rasvattomia maitotuotteita ja täysjyväviljatuotteita? Ja papuja, herneitä, ja linssejä ja ihan pieni määrä pähkinöitä ja terveellisiä öljyjä?

No syön juuri näin + kala  (ja yleensä silmät auki).

Ja paino nousee. Olisko syytä muuttaa niitä syömisiä?

No sitähän täällä juuri kyselen, että miten?

Vierailija
22/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laihduttanut 15kg (josta ison osan normaalipainon sisällä, bmi nyt 20,9), niin että samalla kehitin kokoajan myös lihaksia.
Tämä vaati sen, että treenaan kotona 4xviikko. En ehdi erinäisten syiden takia salille, mutta kotonakin onnistuu oikein hyvin kun on kahvakuulat, painot, matto ja youtube.

Jos haluaa laihtua ilman lihasten menetystä, varsinkin jos on iäkkäämpi nainen, niin ilman samanaikaista kehotreeniä se ei onnistu. Mutta ei ole tosiaan mikään pakko käydä siellä salilla, myös kotona saa kyllä tuloksia. Olen siitä elävä todiste.

N40

Niin ja millä laihdutin? Laihdutin syömällä valtaosan lautasesta kasviksi (kypsiä tai raakoja) ja yksinkertaisesti vähemmän ruokaa. Jos joinain päivinä tuntuu, että jää protskut vähälle, niin otan protskujauhetta lisäksi. En ketoile tms. Herkuttelen välillä, mutta en jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laihduttanut 15kg (josta ison osan normaalipainon sisällä, bmi nyt 20,9), niin että samalla kehitin kokoajan myös lihaksia.
Tämä vaati sen, että treenaan kotona 4xviikko. En ehdi erinäisten syiden takia salille, mutta kotonakin onnistuu oikein hyvin kun on kahvakuulat, painot, matto ja youtube.

Jos haluaa laihtua ilman lihasten menetystä, varsinkin jos on iäkkäämpi nainen, niin ilman samanaikaista kehotreeniä se ei onnistu. Mutta ei ole tosiaan mikään pakko käydä siellä salilla, myös kotona saa kyllä tuloksia. Olen siitä elävä todiste.

N40

Olet vielä nuori.

Vierailija
24/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että painoa tulee heti, kun ei harrasta todella raskasta liikuntaa monta kertaa viikossa.

Monilla tuo liikunta lisää ruokahalua enemmän mitä aiheuttaa kulutusta.

Helpoin tapa on isoilla painoilla lyhyitä sarjoja, ei tule niin paljon nälkään kuin pitkissä suorituksissa.

Nälkää voi yrittää myös "tappaa" erilaisin keinoin, mulla toimii hyvin kahvi, korvaa yhden aterian parilla kupilla niin nälkä pysyy hyvin muutaman tunnin poissa, osalla toimii tupakka, osalla ehkä joku muu?

Vierailija
25/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä tulee.

Ei tarvi käydä salilla joka päivä. 3x vko on ihan ok lihasten ylläpitoon.  Jos 1- 1,5 kg putoaa kuukaudessa, niin se on aika levollista tahtia. Ei ehkä helppoa sekään silti.

Etsi treeni, nimenomaan lihasmassan ylläpitoon. Tarkasta oma proteiinintarpeesi. Käytä vaikka lisäravinnetta, jos tuntuu , että et muuten saa. 

Jos haluat, katso myös NEAT- aktiivisuus. Se on kalorinkulutuksessa aika isossa roolissa.

Tässä muutama arkipäiväinen vapaamuotoinen tuumailu ehdotuksena.

Vierailija
26/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carnivorella paino putoaa ja lihakset kasvaa. Lisäksi tulee järjetön energia ja nälän tunne katoaa kokonaan, kun keho poltaa 24/7 rasvaa, eikä sokeripiikkejä tule ollenkaan.

Vierailija
27/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että painoa tulee heti, kun ei harrasta todella raskasta liikuntaa monta kertaa viikossa.

Helpoin tapa on isoilla painoilla lyhyitä sarjoja, ei tule niin paljon nälkään kuin pitkissä suorituksissa.

Nälkää voi yrittää myös "tappaa" erilaisin keinoin, mulla toimii hyvin kahvi, korvaa yhden aterian parilla kupilla niin nälkä pysyy hyvin muutaman tunnin poissa, osalla toimii tupakka, osalla ehkä joku muu?

Kweroin juuri, että paino pysyy kurissa kovalla treenillä, mutta en ehdi niin paljon (8-10 tuntia viikossa) tällä hetkellä.

Vierailija
28/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä tulee.

Ei tarvi käydä salilla joka päivä. 3x vko on ihan ok lihasten ylläpitoon.  Jos 1- 1,5 kg putoaa kuukaudessa, niin se on aika levollista tahtia. Ei ehkä helppoa sekään silti.

Etsi treeni, nimenomaan lihasmassan ylläpitoon. Tarkasta oma proteiinintarpeesi. Käytä vaikka lisäravinnetta, jos tuntuu , että et muuten saa. 

Jos haluat, katso myös NEAT- aktiivisuus. Se on kalorinkulutuksessa aika isossa roolissa.

Kiitos, tässä oli konkretiaa.

Vierailija
29/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä ei ole ongelma, kestän sitä hyvin. Ongelma on se, että miten syödä se minimi, joka säilyttää lihakset?

Vierailija
30/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni, HIIT, jaksottainen paasto ja aminohapot lisäävät kasvuhormonin määrää.

Vierailija
31/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä tulee.

Kiitos, tässä oli konkretiaa.

Niin, lihavat löllykät tykkää, kun ei tyrkytetä terveellistä ruokavaliota ja sanotaan vielä, ettei salilla tarvitse        käydä joka päivä : D

Olen entinen kilpaurheilija ja varmaan aika paljon urheilullisempi edelkeen kuin itse olet. Mutta jos saat tuosta jotain, niin mikäs siinä.

Vierailija
32/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosali ja kuntosali. Sanoinko jo kuntosali? KUNTOSALI. Monta vuotta on ollut kuntosaliboomi kun suurinosa ihmisistä tekee istumatyötä tietotekniikan kehittymisen myötä.

Aiemmin tehtiin enemmän ruumiillista työtä ja eikä ollut ultraprosessoitua ruoankorviketta vaan purtiin porkkanaa. Ei myöskään saatu netin kautta ameriikasta jotain snikers-patukka ja päällään seisomista 30min päivässä ihmedieettiohjeita.

Ei 80-luvulla ollut salkkariläskejä mammoja, jos joku oli lihava, kyse oli sairaudesta.

Vierailija
33/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ehdi MENNÄ kuntsalle, olisiko joku kotiohjelma? Ihan etunoja ym punnerukset, kehonpainoharjoittelu? Koronan aikana moni hankki kotiin kuntoiluvälineitä. Kaikki liike on liikettä.

Vierailija
34/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Carnivorella paino putoaa ja lihakset kasvaa. Lisäksi tulee järjetön energia ja nälän tunne katoaa kokonaan, kun keho poltaa 24/7 rasvaa, eikä sokeripiikkejä tule ollenkaan.

:DDDDD

Vierailija
35/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei salilla tartte käydä joka päivä ja kuten sanottu, lihaskuntotreenejä voi tehdä kotonakin.

Olen itse ajoittain rasvanpolttodieetillä ja siinä kyllä tuntuu, että syön koko ajan, treenipäivinä 5 kertaa, lepopäivinä neljästi. Pääpiirteissään proteiinia sopivasti, hiilareita jonkun verran ja vain täysjyvää. Esim. Leipää syödään vain illalla pari palaa. Rasvaa vähän ja ylipäätään ruoka-aineet vähärasvaisena. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä sitten runsaasti, noin kilo päivässä. Marjoja mieluummin kuin hedelmiä, maissi ja peruna lasketaan hiilareiksi. Luonnollisesti kaikki herkut, mehut, liput, alkoholit yms pois. Näillä opeilla olen yleensä saanut tiristeltyä 3-4 kg kuukaudessa. 

Vierailija
36/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkäkuuri nyt on ihan vihonviimeinen keino painon pudottamiseen: siitä seuraa vain sitten ahmimiskuuri. Mitäpä jos avaisit silmät ja alkaisit syödä terveellisesti vihanneksia, hedelmiä, juureksia, marjoja ja rasvattomia maitotuotteita ja täysjyväviljatuotteita? Ja papuja, herneitä, ja linssejä ja ihan pieni määrä pähkinöitä ja terveellisiä öljyjä?

No syön juuri näin + kala  (ja yleensä silmät auki).

Ja paino nousee. Olisko syytä muuttaa niitä syömisiä?

No sitähän täällä juuri kyselen, että miten?

Miten joku ulkopuolinen voi tietää, millä syömisillä juuri sinä laihdut? Sun on vain kokeiltava ihan itse, mikä sulla toimii.

Vierailija
37/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6kg on melko pieni määrä pudotettavaksi. Ihan ruokavaliolla ja liikunnan lisäämisellä varmasti onnistuu ja kun annat painon pudota ajan kuluessa ei ole pelkoa lihasten menettämisestä. Voit lisäksi tehdä lihaskuntoharjoittelua vaikka kotona ihan oman kehon painolla. Netistä löytyy paljon hyviä ohjeita.

Ok. Itse koen, että 6 kg on tosi paljon, ja yleensä se on lähtenyt nihkeästi. En oikein tiedä miten lisätä liikuntaa, kun en ehdi enempää (harrastan nytkin lähes päivittäin jotain). Olisiko neuvoa jotain täsmätreeniä, joka polttaisi rasvaa tehokkaammin?

Lisäksi, miten vähön oikein voi syödä jotta ei syö liian vähän terveyden ja lihasten kannalta?

Ei ole olemassa täsmätreeniä. Lihasmassan säilymiseen ei tarvitse treenata salilla joka päivä, pari kertaa viikossa riittää.

Mulle on ollut paras tapa kaloreiden ja hiilareiden syklittäminen. Ei varmaan passaa kaikille, mutta on kokeilemisen arvoista. 3-4 matamplaa päivää ja 1 maltillisen korkea päivä.

Vierailija
38/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvi ja tupakointi voi tietysti toimia, mutta suosisin kuitenkin terveellisempiä tapoja. Liikunta voi lisätä ruokahalua, mutta itselläni se vaikuttaa nimenomaan niin, että haluan luonnostaan syödä terveellisemmin, kun olen liikkunut. Jos taas makaan sohvalla tekemättä mitään, menen johonkin hällä väliä-moodiin, jolloin ruokailutkin on mitä sattuu. Liikunta antaa muutenkin  energiaa ja olo on energisempi, toisin kuin liikkumattomuuden aiheuttama kooma ja väsymys, jolloin tekee mieli hiilaria ja höttöä.

Vierailija
39/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ehdi MENNÄ kuntsalle, olisiko joku kotiohjelma? Ihan etunoja ym punnerukset, kehonpainoharjoittelu? Koronan aikana moni hankki kotiin kuntoiluvälineitä. Kaikki liike on liikettä.

Totta. Kotona ei kuitenkaan pysty treenaamaan isoilla painoilla.

Vierailija
40/40 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Kotona ei kuitenkaan pysty treenaamaan isoilla painoilla.

Lihasmassan säilyttämiseksi ei ole pakko treenata isoilla painoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän