Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä EI voi syödä terveellisesti. Yritäpä löytää HALPA Sydänmerkkinen juusto?? (Leipäjuusto) EI löydy

Vierailija
08.02.2026 |

Hinnat alkaa jostain 8 eurosta!!! No, jos puolet pienemmän pakkauksen ostaisi (kestää viikon) niin sit joku reilu 4 egee, mut ne oli tosi kumisia ja isoja reikiä täynnä! en voi syödä niin pahan makuisia/mauttomia. Normaalit ois halvimpia, mut yritän syödä sydänmerkkisiä tuotteita. EIPÄ ONNISTU!!

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pavut ja riisi on halpoja ja terveellisiä. Voi syödä vaikka eurolla päivässä. Tämä on ihan normaali ruokavalio miljoonille ihmisille ympäri maailmaa tälläkin hetkellä. Täysin toteutettavissa, vaikka asummekin Suomessa. On siis aivan mahdollista syödä terveellisesti halvalla, eri asia, onko halua tehdä niin. 

Olet oikeassa, todella suuri osa maailman ihmisistä syö papuja ja riisiä, köyhimmät jopa lähes vain pelkkää riisiä, ja paljon alle eurolla päivässä. Mutta riisi ei silti ole kovin järkevä ruoka etenkään Suomen oloissa. Riisi sisältää paljon arseenia, joka aiheuttaa syöpää, tämä on ongelma etenkin köyhissä Aasian maissa, missä riisi on suurelle osalle kansaa pääasiallinen ravinto. Suomen oloissa peruna ja juurekset ovat hyvä ja halpa energian lähde. Pavuista, linsseistä ja herneistä saa halpaa proteiinia. Juustoakin voi käyttää kohtuullisesti, jos sitä kaipaa, vaikka suurin osa maailman ihmisistä tosiaan pärjää aivan hyvin ilman. Juuston suhteen helpoin säästö tulee niin, että syö vähemmän. 

Vierailija
122/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juusto ei ole mitenkään erityisen terveellinen tuote. Sen voi korvata millä tahansa rasvattomalla tai vähärasvaisella maitotuotteella

Millä tahansa? Nyt aidosti kiinnostaa. Eli vaikkapa piirakan päälle laitettavan juuston korvaat rasvattomalla maitorahkalla? Juustopasteijoiden täytteeksi rasvatonta maitoa? Leivän päälle juuston sijaan rasvatonta kermaviiliä? 

Älä edes jaksa. 

Ap puhuu terveellisestä ruoasta. Ja vetää siihen esimerkiksi juuston. Jos ei ole varaa juustoon, sen pois jättäminen ei vaikuta mitenkään ruokavalion terveellisyyteen. Juustosta saatavat ravintoaineet voit korvata millä tahansa muulla maitotuotteella, joka ei sisällä jättimäistä määrää kovaa rasvaa. Ei niitä tarvi leivän päälle olla laittamassa. Jos haluaa terveellistä ruokaa syödä, valitsee terveellisiä vaihtoehtoja, ei juustoa. Terveellinen ruoka on edullista.

Juuri näin. Kenenkään ei ole pakko syödä juustoa. Varsinkaan juuston syöminen ei ole mikään ihmisen perusoikeus, mihin pitäisi käyttää yhteiskunnan verorahoja. Terveellisen ruokavalion voi koostaa täysin ilman juustoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustoa ei ole mikään pakko syödä. Minäkin söin tänään leivän välissä keitettyä munaa ja etikkakurkkua. En tosin valinnut tätä hinnan perusteella, vaan muista syistä.

Muttakun haluan! Niinpä niin, köyhäkö ei teidän mielestä saisi edes SYÖDÄ ravintoympyrässä olevia ruokia!!

Ja, jos saman kysymyksen esittäisin jostain toisesta elintarvikkeesta, vastaus olisi taas siinäkin SAMA: ÄLÄ SYÖ sitä!!  Eli mitään ei köyhä saisi siis syödä!!

Saa syödä. Juustolla ei silti ole mitään tekemistä terveellisyyden kanssa, joten ei pidä väittää että terveellinen ruoka on kallista ja perustella sitä juuston hinnalla

Juusto on hyvinkin terveellistä.

Eihän sen rasvakoostumus ole terveellinen ollenkaan. 

Sitähän se nimenomaan on.

Juustosta saa myös aivoille tärkeää K2-vitamiinia.

Vierailija
124/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pavut ja riisi on halpoja ja terveellisiä. Voi syödä vaikka eurolla päivässä. Tämä on ihan normaali ruokavalio miljoonille ihmisille ympäri maailmaa tälläkin hetkellä. Täysin toteutettavissa, vaikka asummekin Suomessa. On siis aivan mahdollista syödä terveellisesti halvalla, eri asia, onko halua tehdä niin. 

Olet oikeassa, todella suuri osa maailman ihmisistä syö papuja ja riisiä, köyhimmät jopa lähes vain pelkkää riisiä, ja paljon alle eurolla päivässä. Mutta riisi ei silti ole kovin järkevä ruoka etenkään Suomen oloissa. Riisi sisältää paljon arseenia, joka aiheuttaa syöpää, tämä on ongelma etenkin köyhissä Aasian maissa, missä riisi on suurelle osalle kansaa pääasiallinen ravinto. Suomen oloissa peruna ja juurekset ovat hyvä ja halpa energian lähde. Pavuista, linsseistä ja herneistä saa halpaa proteiinia. Juustoakin voi käyttää kohtuullisesti, jos sitä kaipaa, vaikka suurin osa maailman ihmisistä tosiaan pärjää aivan hyvin ilman. Juuston suhteen helpoin säästö tulee niin, että syö vähemmän. 

Totta, tuo euro päivässä on laskettu hieman yläkanttiin. Tuolla hinnalla saisi papujen ja riisin kaveriksi myös vaikka oliiviöljyä ja jotain kasviksia. Uskon, että tämä olisi terveellisempi ruokavalio, kuin ap:n nykyinen ruokavalio. Jos söisi näin vaikka kuukauden, eli käyttäisi ruokaan 30 e kuussa, jäisi varmaan aika paljon ruokarahaa säästöön. Tuolla rahalla voisi sitten ostaa vaikka juuri sitä juustoa, mitä sydän(merkki) halajaa. 

Vierailija
125/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en kyllä ymmärrä, et miten hitossa joka ikinen köyhä muka asuu jossain Helsingin keskustassa, mistä ei mitenkään ilman autoa pääse metsään sieneen ja marjaan - metsiä sentään on ihan kaikkialla Suomessa.

Mutta köyhyys onkin tietyille ihmisille se identiteetti ja tärkein tavoite elämässä on pysyä köyhänä, julistaa kaikille kuinka ei kykene mihinkään koska on köyhä ja on varmasti köyhempi kuin kukaan muu.

Vierailija
126/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt, MIKSI rasvaton maito (laktoositon) Maksaa JUST saman verran kuin normaalirasvainen?? Teoriassahan siinä on isompi osa pelkkää VETTÄ, eikös? Eli maksan vedestä! Eikö tuo ole törkeää? Eli nekin maksaa enemmän periaatteessa!

Ostaahan joku silkkaa vettäkin, eikä narise hinnasta yhtään

Vierailija
127/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänmerkki ei tarkoita, että tuote on terveellinen. Se on vain terveellisempi kuin monet vastaavat tuotteet, siinä on vaikkapa vähemmän suolaa. 

Leipäjuusto ei ole terveellistä, koska siinä on paljon kovaa rasvaa.

Vierailija
128/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto ei ole, minkälainen paitsi syömätön, terveellistä syötävää. 

Vierailija
129/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "Mikset tee kuin minä... minulla on koira ja lenkillä kerään marjat ja sienet..."

Jos on koira talossa, silloin ei kykene ymmärtämään edes sitä millä rahalla köyhä joutuu selviytymään ruuistaan. Köyhä ihminen ei voi pitää koiraa talossa, eikä pitää autoa jolla pääsisi metsään keräämään sen tyhjäksi.

Muutenkaan nämä selittelijät eivät ymmärrä sitä mitä tarkoittaa ruoka ja mikä on ruuan funktio. Ensinnäkin, ruokaa pitää olla paljon jotta siitä saa päivän energian. Yleensä köyhä joutuu tekemään sellaisia hommia jossa ei istuta tietokoneen ääressä naputtelemassa. Tuollaiselle naputtelijalle riittää pelkkä jugurtti ja leipäpala koko päivän ateriaksi, mutta jos joutuu tekemään oikeaa kovaa työtä, silloin sitä energiaa pitää tulla kymmenkertaisesti enemmän päivässä. Köyhän ei ole tarkoitus laihduttaa, vaan pysyä hengissä.

Tietenkin jos ostaa kaiken raaka-aineet itse ja tekee niistä jotain, niin selviää jonkin aikaa. Mutta sekin on kallista. Koittakaa ostaa kalaa tiskiltä tai kasviksia, niin että niistä saa sen tarvittavan energiamäärän, niin teillekin alkaa valjeta se että siihen menee oikeasti rahaa.

Miksi pitää aina änkeä ostoskorinsa kanssa aina sinne kalliimmalle puolelle? 

En minäkään änkeny köyhänä ulosotossa alipalkattuna duunarina ostoskoriani lihatiskille ostamaan jotain lohta yms. Enkä vieläkään.  Enkä todellakaan ostanu valmisateroita edes niillä aleilla, koska EI OLLUT VARAA. Koska minulla ei ollut niihin varaa, niin oli vaan tehtävä ITSE ne ruoat pakkaseen. 

Miksi pitää aina kasata ostoskoriinsa niitä valmis aterioita - 60% alesta, kun sillä samalla rahalla saa esim. Pakaste altaasta 1-2kg vihannes pussi sekoituksen? 

Proteiinin lähteitä on paljon muitakin kuin se helvetin possun/naudan 15e sisäfile, tai se lohen  10e pala. 

Itku ja poru seis, ja se Google käyttöön. Plus, suositeltavaa joku oma järki. 

Omat ostokseni yli viikon tarpeisiin makso 25 e. Sisälsi mm. Kaurahiutaleita, kananmunaa, kanaa, sipulia, porkkanoita, papuja jne. Tein pakkaseen kanakeittoa, (vau ilman kermaa, käytin vettä 🤯) Onpa kurjaa, tuleekohan se kalorivaje ja kuolen nälkään, kun en tehnyt kermasta sitä keittoa, vaan käytin vettä. 

Voi luoja, anteeksi en tajunnut, enhän minä höppänä tajunnu ostaa niitä välipaloja,mitä mussuttaa joka tunnin välein. Ai niin juu, ei mun tuu nälkä tunnin välein. 

Ja kyllä, minä tiedän mitä on tehdä raskasta hommaa, köyhänä uossa.  Edelleenkin sama ruokahalu. Ilman niitä tunnin välipaloja. 

Vierailija
130/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en kyllä ymmärrä, et miten hitossa joka ikinen köyhä muka asuu jossain Helsingin keskustassa, mistä ei mitenkään ilman autoa pääse metsään sieneen ja marjaan - metsiä sentään on ihan kaikkialla Suomessa.

Mutta köyhyys onkin tietyille ihmisille se identiteetti ja tärkein tavoite elämässä on pysyä köyhänä, julistaa kaikille kuinka ei kykene mihinkään koska on köyhä ja on varmasti köyhempi kuin kukaan muu.

Köyhällä on varaa ainoastaan polkupyörään, eikä autoon, välillä saattaa olla varaa joukkoliikenteeseen. Mutta sienestäminen jne. Sellainen "mee mettään kerään ruoka" huutaminen, on minusta törkeää. En itse lähtis mitään tuollaista huutelemaan, koska itse tykkään marjastaa ja sienestää (vasta aloitteleva sienestäjä), niin saattaa olla, että en löydä ainutkaan sientä koko päivänä. Saattaa olla vääränlaista metsää tai joku muu on ehtiny ensin, tai sitten on vain huono sato jne. Tai en näe niitä. 

Mutta olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä tuosta "köyhän identiteetistä", halutaan olla se kurja, en itsekään keksi mitään muuta syytä. 

Vierailija
131/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydänmerkki ei tarkoita, että tuote on terveellinen. Se on vain terveellisempi kuin monet vastaavat tuotteet, siinä on vaikkapa vähemmän suolaa. 

Leipäjuusto ei ole terveellistä, koska siinä on paljon kovaa rasvaa.

Sydänmerkki on vain ostettu merkki, ei mitään tekoa terveellisyyden kanssa.

Leipäjuusto, niin kuin muutkin juustot ovat terveellisiä rasvoineen päivineen.

Vierailija
132/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustossa ei taida olla muita vitamiineja kuin kalsium ja ehkä jotain B-vitamiineja. Varmasti on korvattavissa jollakin muulla tuotteella.

Juustossa on tärkeää K2-vitamiinia esim.  Sitä ei voi korvata.

Kalsium ei ole vitamiini.

Vierailija
133/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sydänmerkki ole mikään merkki terveellisyydestä. Syö ihan tavallista mahdollisimman vähän käsiteltyä ja jalostettua ruokaa kohtuullisissa määrin niin kaikki hyvin.

Itse olen jo vuosia syönyt voita leivän päällä, ruoanlaitossa jos tarvitsee kermaa niin ihan normi luomu kuohukermalla pärjää jne, ei mitään kevyttuotteita tai sydänmerkittyjä ym. En ole yhtään ylipainoinen vaan hyvässä kunnossa jopa pienehköllä liikuntamäärällä, kuten myös 3v välein mitattavat veriarvot. Toki varmaan tilanne olisi minullakin eri jos söisin päivän aikana joku kuusi palaa leipää ja jokaisessa päällä paksu voikerros jne mutta kun nälkä pysyy poissa pienemmilläkin annoksilla kun ruoasta löytyy tarveeksi rasvaa ja proteiinia ym tarvittavia ainesosia, ei tee edes mieli napostella, minkä olen lukenut olevan monen ongelma.

No kerroppa nyt tähän ne

Olen eri, mutta saman neuvon olisin antanut kuin lainaamasi. Syön aamulla tuorepuuron, jossa itse noukittuja metsä- tai puutarhamarjoja, maustamatonta jogurttia (yleensä Lidlin halvinta litran tetrassa, mutta joskus myös täysrasvaista kreikkalaista), kaurahiutaleita ja chian- ja/tai pellavansiemeniä. Päälle lisään vielä pienen kourallisen pähkinöitä lajia vaihdellen. Lämpimän ruoan syön kerran päivässä ja se voi olla mitä vain kunnon raaka-aineista tehtyä kotiruokaa, jonka kanssa salaattia ja rasvatonta raejuustoa (ainut, mitä ostan rasvattomana, koska inhoan rasvaisen raejuuston makua). Jos on hirveä kiire, teen munakkaan, jonka täytän tonnikalalls ja niillä kasviksilla, mitä kaapissa sattuu olemaan ja siteeksi vähän majoneesia. Niin kiire ei ole ikinä, että valmisruokiin koskisin. 

Illalla syön yleensä jotain pientä, kuten hedelmän, vähän pähkinöitä, marjarahkaa (itse tehtyä kuohukermalla, makeuttimena hunaja tai vaahterasiirappi) tai jos on kovempi nälkä, teen kaurapuuron mikrossa ja sen kanssa marjoja ja vähän hunajaa. 

Minulla on vähän ylipainoa, mutta yllä esitetyllä mallilla olen laihtunut yli kuusi kiloa kuudessa viikossa ja olo on loistava. 

Kun syö kunnon ruokaa, tarpeeksi rasvaa ja proteiinia (riittävän määrän saa tavallinen tallaaja normaalista ruoasta, yhtään mitään proteiinilisiä ei tarvitse käyttää)  kauppalasku pysyy kohtuullisena ja elimistö voi hyvin. 

Kaikki erikoistuotteet ovat markkinavoimia, eivät kuluttajaa varten. 

Siinäpä köyhälle ruokalista. Chiansiemeniä, monenlaisia pähkinöitä....

Vierailija
134/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön nyt köyhänä paljon terveellisemmin kuin ennen. Pois ovat jääneet juusto, leipä, sokeripullat ja karkit, limut, alkoholi, tupakka.

Vierailija
135/135 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjuustoa (=vinkujuustoa) voi tehdä myös itse. Tarvitset siihen täysmaitoa, suolaa ja juustonjuoksutinta. Juustonjuoksutin maksaa 2,48 s-kaupoissa ja riittää pidemmäksi aikaa. Maitoa ja suolaa oletettavasti löytyy aina kaapista muutenkin. Leipäjuusto on herkkua jota yleensä syödään vain muutaman kerran vuodessa, joten ei sitä varsinaisesti lasketa osaksi terveellistä ruokavaliota. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan