En saa takuuvuokraa takaisin
Takuuvuokraa en saa takaisin vuokrakämpästä (250€) sekä lisäksi 100€ lasku. Eli 350€ viedään mun rahoja kun asuntoa ei oltu kuulemma siivottu kokonaan. Käytin hemmetti joku 8 tuntia siivoukseen ja puunasin jokaikisen kulman ettei varmasti voi tulla mitään valitettavaa niin on ihan uskomattoman hämmentynyt fiilis. Mitähän mun pitäis tehdä tän asian kanssa nyt😭 muutenkin huono rahatilanne ja nyt tämä vielä päälle
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Huonoja kokemuksia myös itsellä. Ei ole kelvannut huolellisesti tehty loppusiivous.
Jatkossa sanon heti, että mitään en siivoa ja saa laskuttaa siivouksen ulkopuolisella firmalla. Ei siihen sentään koko takuuvuokra uppoa.
Tässäkin kannattaa olla tarkkana, joku vuokranantaja saattaa kuitata takuuvuokrasta asunnon vuokran siltä ajalta, kun asunto on siivoamattomuuden vuoksi ollut tyhjillään. Siivousfirman saamisessa kun voi kestää se viikko tai toinenkin. Joskushan näissä on uusi vuokralainen jo tulossa seuraavana päivänä siitä, kun olet palauttanut avaimet. Olen nähnyt myös sopimusehtoja, joiden mukaan minimiveloitus tapauksissa, joissa jälleenvuokraus viivästyy vuokralaisesta johtuvista syistä, on 1kk vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että muuten tulet prätkäjengiläisten kanssa ovelle koputtelemaan.
Yllytät rikokseen. Persu?
Oletko demari ajatellut hoitoon mennä?
Nykyinen vuokranantajani ei pyytänyt takuuvuokraa ollenkaan eikä kotivakuutusta. Kantakaupunki. On kai vähän hankala asunto saada vuokralaisia, oli ollut pitkään tarjolla. Tämä nykyinen siivoamisesta nillittäminen on tämän ajan ilmiö. 90-luvulla asuin monessa eri asunnossa, enkä lähtiessä siivonnut niitä ollenkaan. Vähän päältä katselin kyllä ettei mitään suurempaa ongelmaa ollut missään, mutta siinä se. Koskaan ei tullut mitään sanomista. Silloin vuokranantaja katseli vain nopeasti luovutuksessa että kaikki on ehjänä, ja siinä se. Se oli niin rento Suomi.
Jääkaapin ja hellan takaa? Parvekkeen puhdistus, myös poistovesiputki? Lattiakaivot?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo siivousaika riitä mihinkään, vähän imuria ja rättiä heiluttelit?
Jos asunto pidetään koko asumisajan siistinä, tuossa ajassa ehtii hyvin hinkata seinät, kaappien ovet, uunin jne. puhtaaksi. Aamulla pakastin ja jääkaappi sulamaan ja iltaan mennessä on nekin puhtaita.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapin ja hellan takaa? Parvekkeen puhdistus, myös poistovesiputki? Lattiakaivot?
Hyppää nyt järveen.
Pyydä kuitit ostetusta siivouksesta. Jos ei näy, vie oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen vuokranantajani ei pyytänyt takuuvuokraa ollenkaan eikä kotivakuutusta. Kantakaupunki. On kai vähän hankala asunto saada vuokralaisia, oli ollut pitkään tarjolla. Tämä nykyinen siivoamisesta nillittäminen on tämän ajan ilmiö. 90-luvulla asuin monessa eri asunnossa, enkä lähtiessä siivonnut niitä ollenkaan. Vähän päältä katselin kyllä ettei mitään suurempaa ongelmaa ollut missään, mutta siinä se. Koskaan ei tullut mitään sanomista. Silloin vuokranantaja katseli vain nopeasti luovutuksessa että kaikki on ehjänä, ja siinä se. Se oli niin rento Suomi.
Kai sä nyt vieläkin siivotat paskas muilla
Jotain on jäänyt tekemättä mitä et kerro. Syy on varmasti sanottu. Yrität nyt vaan heittäytyä uhrin asemaan.
Itselläni oli kerran tilanne, että vuokranantajan edustaja tuli asuntoon tekemään lopputarkastusta. Tummat pitkähiukset tällä henkilöllä. Sanoi, että pinnat pitää kuivata kun on siivonnut ja lattialla on muutama tumma hius. Tämä oli totta, lattiassa oli muutama kohta jotka oli jäänyt kuivaamatta ja otin lattioiden uudelleen siivouksen ja kuivauksen listalleni. Hän katsoi jääkaapin kahteen otteeseen ja toisella kerralla sanoi, että täällä on ällö tumma hius, ei mene läpi. Kysyin, että näkeekö hän muita tummia pitkähiuksisia kuin hän itse? Miten olisi jos hän laittaisi hiuksensa kiinni kuten hänen työssään kuuluu ja lakkaisi valittamasta kun hän itse aiheuttaa ällötyksiä. Kävivät vessan läpi ja sama valitus. Mulla meni täysin hermot ja pyysin häntä poistumaan asunnosta kun ei selkeästi ymmärrä omaa osuuttaan. Mulla tai toisella tarkastajalla ei ole tummia pitkiä hiuksia, asunnossa ei ole käynyt muita pitkähiuksisia eli nyt hän ripottelee hiuksiaan pitkin ja valittaa.
Hän lähti ja minä jäin siivoamaan hänen hiuksiaan pitkin asuntoa.
Oikea prokotolla olis käydä asunto yhdessä läpi. Sitten kirjata että onko ok vai pitääkö jostaki vielä hinkata. Miksi näin ei koskaan toimita?
Mulla oli yksityinen vuokranantaja ja tehtiin noin. 2 kk vuokravakuus pari tonnia oli tilillä, josta sen ottaminen vaatii kaikkien osapuolten suostumuksen. Eli yllättäen ei voida toimia eikä huijata.
Ja asunto oli ok ja vakuus tuli takaisin ja oli raha kasvanut korkoakin hieman niiden vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppää nyt järveen.
Ei tämä ole keksimä idea. Asuin 10v sitten VVOn asunnossa vuokralla. Eikö VVO toimi yhä jollain muulla nimellä? Poismuuttuessa sain listan, mitä täytyy loppusiivota. Oli myös hinnat, mitä perivät mistäkin, jos jää tekemättä. Nuo mainitsemani asiat oli listalla. Muistan, että ikkunan pesu oli 70€ ja lattiakaivot 40€/ kpl. Oli myös ilmanvaihtoventtiilit ym täällä jo mainittua.
Vedä käräjille voitat varmasti takuu vuokra on takuu vuokra ja siivouksesta tulee eri lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vedä käräjille voitat varmasti takuu vuokra on takuu vuokra ja siivouksesta tulee eri lasku.
Sen tosiaan saa ottaa loppusiivouksen katteeksi, ei ole korvamerkitty.
vuokralaiselle on annettava tilaisuus osoitetusti virhekohdat näyttäen mitä vaaditaan mm siivouksessa jotta lopputulos on tyydyttävä.
kulumat jotka normaalissa käytössä eivät ole likaa. erotus tahaallinen vaurioittamine- esim joka ei voi muodostua normaalikäytössä.
kuinka likaisesti olet elänyt jos loppusiivous moinen urakka. ikkunat pestään aina jo asuessa, nyt kun sää moinen, sisäpinta. jos ajallaan huolehdit lattiakaivot, jopa ulko-oven puhtaudet, uuni jne, on loppusiivouskin vain lettiat ja wc. kylpyhuonehan oli valmiiksi puhdas.
mutta tosiasia on toki sekin, että vuokranantajat käyttävät häikäilemättömästu tuota seiikkaa jopa niin , että itse käyvät likaamassa.
olethan ottanut sisäänmuuttokuvat- loppukuvat.
vakuusvarannot tulee palauuttaa- viipymättä- ne eivät saa sekaantua vuokranantajan - omiin- varantoihin.
on hyvinkin mahdollista, että- hänellä ei ole mistä antaa ja näin saa perusteetonta rahaa itselleen. pyydän, että otat isännöintiin- huoltoyhtiöön yhteyttä- hekin voivat arvioida siivouksen laadun ,ottaen huomioon edellä mainitsemani seikat.
tämä jos ei tuota tulosta- vuokranantaja ei koe mainehaittaa jne kokevansa muidenkin arvioidessa tasoa, niin rikosilmoituksella, onko kyse perusteettomasta hyödyn tavoittelusta, kavallus, sillä varanto on sinun jne. nimikkeet tarkentuvat tutkinnassa.
täst edes pyydän, että vakuus laitetaan pankin sulkutilille, silloin se on sieltä heti nostettavissa käyttöösi- ellei näyttö toista vaadi.
sinun vuokranantaja on laittanut ns -omaan pussiin- nyt ei mistä antaa ja hädissään keplottelee jos ns hölmö menisi lankaan et mene.
myöskin vakuudesta voi vähentää vain osan. esim. olet vaurioittanut jotain omalla toiminnallasi todisteellisest, vain siltä osin osa vakuudesta.
toivon parempaa jatkoa. ja sille vuokrausisännälle viisauuta. sekin tämä dilemma ei pyöri vain yksityisten vuokranantajien kohdalla- vaan tätä on viljelty nyt yhtiöissäkin jo liikaa.
huomioitha- koska olet näemmäs varaton- voit kääntyä ja pyydänkin- käänny oikeusaputoimiston piiriin, ei asianajotoimisto. sinulla mahdollisuus ilmaiseen oikeusneuvontaa. toimi .
Vierailija kirjoitti:
Oikea prokotolla olis käydä asunto yhdessä läpi. Sitten kirjata että onko ok vai pitääkö jostaki vielä hinkata. Miksi näin ei koskaan toimita?
Mulla oli yksityinen vuokranantaja ja tehtiin noin. 2 kk vuokravakuus pari tonnia oli tilillä, josta sen ottaminen vaatii kaikkien osapuolten suostumuksen. Eli yllättäen ei voida toimia eikä huijata.
Ja asunto oli ok ja vakuus tuli takaisin ja oli raha kasvanut korkoakin hieman niiden vuosien aikana.
aina vakuus sulkutille, näin ollen se ei sekoitu vuokranantajan omiin varantoihin.
korko ei kuulu vuokralaiselle, vain pääoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo siivousaika riitä mihinkään, vähän imuria ja rättiä heiluttelit?
Jos asunto pidetään koko asumisajan siistinä, tuossa ajassa ehtii hyvin hinkata seinät, kaappien ovet, uunin jne. puhtaaksi. Aamulla pakastin ja jääkaappi sulamaan ja iltaan mennessä on nekin puhtaita.
Ei ehdi. Mun koti on aina siisti, ikkunat olin pessyt ennen muuttoa ja hyllyjä pyyhkinyt sitä mukaa, kun ne tyhjenivät. Silti kaksion muuttosiivoukseen meni kaksi päivää.
Aina pitää ottaa kuvat ennen siivousta ja siivouksen jälkeen.
Ei ne vuokrafirmatkaan yksityisiä parempia tässä ole. Newsecilla ensin kestää takuuvuokran palautus paljon kauemmin kuin suositeltu 2 viikkoa ja sitten yritetään nyhtää vuokravakuus ilman todisteita (kuvia). Itse jaksoin taistella ja sain vuokravakuuden takaisin, mutta moni tyytyy kohtaloonsa, kun iso firma väittää, että perusteet vakuuden pidättämiselle on.