Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa takuuvuokraa takaisin

Vierailija
07.02.2026 |

Takuuvuokraa en saa takaisin vuokrakämpästä (250€) sekä lisäksi 100€ lasku. Eli 350€ viedään mun rahoja kun asuntoa ei oltu kuulemma siivottu kokonaan. Käytin hemmetti joku 8 tuntia siivoukseen ja puunasin jokaikisen kulman ettei varmasti voi tulla mitään valitettavaa niin on ihan uskomattoman hämmentynyt fiilis. Mitähän mun pitäis tehdä tän asian kanssa nyt😭 muutenkin huono rahatilanne ja nyt tämä vielä päälle

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko asunnosta kuvat muuttaessasi sinne ja kun olit siivonnut asunnon ennen luovutusta? Niin kannattaa aina tehdä,että on näyttöä missä kunnossa asunto oli. Mun lapsen vuokranantaja koitti myös vähentää takuuvuokrasta siivouksen. Hän oli vaan sattunut aloittamaan siellä remontin kun mun lapsen vuokrasopimus oli vielä voimassa mutta hän oli jo muuttanut uuteen asuntoon. Kun lapsi meni siivoamaan asuntoa ennen avainten luovutusta siellä oli täys remontti käynnissä, joten ei voinut siivota. Onneksi mun lapsi tajusi ottaa asunnosta videon silloin. Vuokranantaja joutui maksamaan takaisin koko takuuvuokran ja vielä mun lapsen vuokran siltä ajalta kun hänellä oli vuokrasopimus voimassa ja omistaja oli jo aloittanut remontin. 

Eli jos olit siivonnut kunnolla niin kysyt vuokranantajalta mitä siellä ei ollut siivottu ja jos asia ei pidä paikkaansa, todistat ottamillasi kuvilla, ettei näin ollut. 

Vierailija
22/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne huijaa. Tästä oli juttua joskus jossain ehkä vuosi sitten. Pistää niin vihaksi sellainen vaikka en vuokralla itse asu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo siivousaika riitä mihinkään, vähän imuria ja rättiä heiluttelit?

Vierailija
24/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta tähän hätään, mutta jatkossa ota tarkka video asunnon kunnosta kun muutat sisään ja toinen video kun olet siivonnut ja muuttamassa pois.

Vierailija
25/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella firma harrasti tätä. Yksi jätkä oli kuvannut ja lähti oikeuteen. Firma luovutti ja vuokralainen voitti. Nimet esiin mikä firma tekee tällaisia.

Vierailija
26/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yksityinen vuokranantaja

Eikö? No sitten kannattaa pistää vastaan jos oikeasti olet siivonnut koska firmojen kanssa on helpompi "tapella" kuin kierojen yksityisten. Vuokranantajan pitää aina pystyä myös todistamaan ne syyt miksi se takuuvuokran pidättää.

Vierailija
27/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muuttaisin tuon homman sellaiseksi että vuokratessa maksetaan ylimääräinen kuukauden vuokra + loppusiivousmaksu. Vuokralaisen ei tarvitse maksaa viimeisen kuukauden vuokraa. Vuokranantaja siivotuttaa kämpän tuolla siivousmaksulla.

Nyt vuokranantaja kyttää mahdollisuutta pitää takuuvuokra. Vuokralaiselle jää huijattu olo. Tämä jättää jälkeensä piilevää katkeruutta.

Vierailija
28/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa aina kuvata lähtösiivoamanne kämppä. Yksityiskohtaiset kuvat joka paikasta. Voitte sitten riitauttaa napinan siivouksesta. 

Kuvat ja videot pitää ottaa sekä asuntoon sisään muuttaessa että pois muuttaessa. Muuten nämä eivät ole vertailukelpoisia. Moni vuokranantaja yrittää pimittää takuuvuokran ties millä tekaistulla syyllä.

Vierailija
29/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella firma harrasti tätä. Yksi jätkä oli kuvannut ja lähti oikeuteen. Firma luovutti ja vuokralainen voitti. Nimet esiin mikä firma tekee tällaisia.

Kerro sinä se Tampereen firma. 

Vierailija
30/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ottanut valokuvia asunnosta kun olit sen siivonnut. Sua kusetetaan sen takia. Minä siivosin ja otin 45 valokuvaa kun muutin pois edellisestä asunnosta. Pian tuli ilmoitus etten saa takuuvuokraa 800 euroa takas koska tapettia oli revitty, keittiön kaapin ovi rikki, eteisen vaatekaapin ovi rikki ja eteisen seinässä reikä. Tiesin samantien että huijaus koska olin ottanut kuvia joka seinästä ja keittiöstä. Vuokranantaja vaati 2800 euroa korvauksia. Tein samantien rikosilmoituksen ja liitin siihe kuvia asunnosta. Pian vuokranantajaa epäiltiin petoksesta ja se lopulta tuomittiin.

31/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asunnon lopputarkastuspaperiin kirjoitettiin? Saitko asuntoon muuttaessasi tai kun irtisanoit loppusiivousohjeen?

Ihmisillä on erittäin erilainen käsitys siitä, mikä on hyvin siivottu. Mitä listattiin, että oli jäänyt siivoamatta?

Vierailija
32/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sisään muuttaessa tarkat valokuvat talteen, aina. Ja loppusiivouksen jälkeen sama homma. Näin kun olen toiminut ja myös maininnut asiasta samalla vuokranantajalle, niin eipähän tule kitinää eikä yrityksiä vedota huonoon siivoukseen... Aina olen saanut takuuvuokrista joka pennin takaisin. 

Vierailija
33/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin jännä juttu, mitä on keskusteltu. Me jotka siivoamme järjestelmällisesti joka paikan. Muutetaan kämppiin joita ei ole siivottu. Sitten saadaan 50 euroa siivouskustannuksiin vuokravähennystä. Puoli pulloa etikkaa, vessanpöntön kusikiteytymien liuotukseen. Puoli pulloa ajaxia ovien pesuun. Eikä edes edellisen kämpän oviin tarvinnut vettä vaihtaa, eikä hinkata. Kylppäriin Puoli pulloa hankausainetta. Ai tää matto on sininen, eikä ruskea. Jne.

Ja sit näkee. 2 siivousliikettä siivoaa kämpän, kelpaa. Poismuutossa takapihaan 2 tonnin remppa ja sisällä ei mitään siivottu. Keittiön pöytätasotkin pyyhkimättä.

Näin.

Vierailija
34/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muuttanut asuntoihin, joissa on edellisen asukkaan mukaan siivottu hiki hatussa tuntikausia. Näissä samaisissa asunnoissa on ollut ilmanvaihtoventtiilit aivan tukossa, liesituuletin umpirasvainen, jääkaapin pohjalla jotkut liemet, kissankarvoja pakastimessa, valokatkaisijat tahmeina ja kaikki keittiönkaappien ovet roiskeisia ja tahmeita, leivänmurusia laatikostoissa ja ikkunat pesemättä. En tiedä miten te niitä asuntoja oikein siivoatte...

Vierailija
35/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttäkää yksityisiä vuokranantajia. Moni niistä on korkkiruuviakin kierompia. Siivoamattomuus on kaikkein yleisin syy minkä perusteella yksityiset varastavat takuuvuokran.

Sama tilanne se on nykyään firmoilla. Käypä lukemassa arvosteluja ja juttuja mediassa. 

YLE: Evaleena Vuorenmaa kuurasi loppusiivouksessa niin uunin, roskikset kuin liesituulettimen osat, mutta menetti silti vuokravakuutensa

Kun yleinen taloustilanne kiristyy, vuokranantajat vaativat yhä parempia loppusiivouksia. Ajoittain vuokralainen voi joutua odottamaan kauan vakuuden palauttamista.

https://yle.fi/a/74-20032808

Vierailija
36/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa aina kuvata lähtösiivoamanne kämppä. Yksityiskohtaiset kuvat joka paikasta. Voitte sitten riitauttaa napinan siivouksesta. 

Sekä kuvat muuttaessa, että voi verrata. Myös kolhuista, lattia naarmuista yms. Paras vielä, jos loppusiivouksessa mukana joku. Saa nopeammin siivottua ja on sitten todistajakin tarvittaessa. Asunnon luovutus asunnolla vuokranantajan läsnäollessa. 

Vierailija
37/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avain yhtiöt? Mulle tehtiin noin paitsi paljon isommalla summalla, joka otettiin ASO-osuudesta pois. Olen vienyt asian kuluttajariitalautakuntaan, mutta ratkaisun saaminen kestää yht 2,5 v.

Vierailija
38/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisin sen 250 maksamatta viimeistä vuokrasta ja sanoisin, että ota vuoktavakuudesta

Vierailija
39/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen jutussa Retalle ei kelvannut kuvat eikä videot eikä todistajien lausunnot asunnon kunnosta pois muuttaessa. 

Retan vuokraustoiminnan henkilö perusteli sitä niin, että kuvista ja videoista ei näe onko pinta tahmea. Eli vaikka pinnat näyttäisi kuvissa puhtailta, Retta firma voi viedä vakuuden silti. 

Hommasta on tullut käsittämättömän härskiä. Itsellänikin on juttu vetämässä kuluttajariitalautakunnassa vuokranantajaa vastaan tällä hetkellä. Siellä on 8-12kk jonot vuokra-asioissa, juttuja on niin paljon!

Vierailija
40/47 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiistä. Pyydä lisätietoja sähköpostilla. Mitä ei ollut siivottu? Pyydä kuvia. En tiedä mikä on virallinen taho tällaisessa tapauksessa. Mutta selvitä, tee reklamaatio. Ja tosiaan kirjallisesti kommunkointi, ei puhelimessa. 

Itse menin voudin luo ja selitin tilanteen. Vuokranantaja joutui maksamaan kaiken takaisin. Tosin edellyttää et olet siivonnut. Ei mikään vuokranantajan höpinä et oli likaista mitään ratkaise.