Miksi ihmiset hankkivat statussymboleita?
Luuleeko ne, että ne tekee joihinkin ihmisiin vaikutuksen? Vai haluavatko tuntea itsensä vain paremmiksi? Ketä varten niitä hankitaan?
Kiinnostaako sinua, onko jollain 2000e puhelin vai 200e puhelin? Oletko kateellinen, kun joku ajaa 100k arvoisella Mersulla, tai pukeutuu tyylikkäästi kalliisiin vaatteisiin? Ihailetko kallista design-sisustusta?
Kommentit (37)
Niin. Status symboleilla yritetään viestiä pärjäämistä ja näyttää kykyjään: minulla on varaa tähän ja olen voittaja. Luonnollista osittain kilpailuyhteiskunnassa ja osittain muodin ja kulttuurin luomaa. Sopiihan se markkinamiehille että ihmiset kuluttaa varojaan johonkin kalliiseen.
Elintason sijaan tulisi enemmän kiinnittää huomiota elämänlaatuun.
Itse vaikutun jos jollain on hieno klassikko auto tai taidekokoelma... ja tietenkin mukava puoliso ja parisuhde
Nuorilla se varsinkin liittyy sosiaaliseen pärjäämiseen. Kavereiden ja puolison saamiseen. Myös monet eläimet käyttävät statussymboleita. Ajattele nyt vaikka riikinkukkoa.
Statussymboleja on jossakin muodossa ollut yhtä kauan kuin ihmiskuntakin. Nykyaika on siinä mielessä erilainen, että niiden hankkiminen on mahdollista melkein jokaiselle. Siksi kilpailu statuksesta kiihtyy järjettömälle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla se varsinkin liittyy sosiaaliseen pärjäämiseen. Kavereiden ja puolison saamiseen. Myös monet eläimet käyttävät statussymboleita. Ajattele nyt vaikka riikinkukkoa.
Muoti on nykyään pirstaloitunut. Ei ole enää yhtä kapeaa muotigenreä paitsi ehkä nämä ovat ikuisia: nörtti, suupaltti, kovat jätkät. Kovat jätkät menehtyvät usein nuorina sillä ottavat järjettömiä riskejä joista seuraa menehtyminen jo nuoressa iässä. Nörtit ovat fiksuja mutta heitä kiusataan koulussa. Suupaltti pärjää kielellisellä lahjakkuudella eikä tee itsestään mitään suurta numeroa.
Ei minua muiden paremmat asiat ja omistukset kiinnosta, omassa elämässäni arvostan laatua toki. Olen tässä elämässä tarpeeksi nähnyt tokmannielämää - ei enää.
Sama toki olemisessa ja tekemisessä myös: joko sitä pyrkii parempaan tai olla löllöttää paikallaan pohjamudissa. Ainakin minusta tuntuu paremmalta pyrkiä olemaan parempi kuin ennen.
Status symboleilla saa elämässä asioita ja voi pärjätä osittain kilpailussa. Status symboleihin yhdistetään mielikuva varakkuudesta ja pärjäämisestä, hyvä ammatti ja rikkaudet. Tämä toimii vetovoimatekijänä erityisesti pariutumisessa.
Naurettavinta on kun persaukiset ottaa lainaa johonkin luivuittonin laukkuun.
Suomessa oikeasti rikkaita on vain muutamia.
Tositarina, ajalta n. 10-15 vuotta sitten:
Baarituttu, arabi: Hänellä oli joku Samsungin kalliimpi malli ja kultakello. Sanoi niiden olevan oikeaa kultaa. Kysyin luvan, et saanko kokeilla? (painoa). .... Kokeilin ja valehtelin, et "sure it's gold" ("fool's gold" :)))
Mietin, et miksi joku valehtelee? - Niinkuin luet, niin jopa minä, taviksena, tajusin, et statussymbolin yritys. En koskaan kysynyt häneltä, miksi teki niin?
....
Muuten, hän arvosti minua siitä, että pidin huolta omista vanhemmistani vaikka asuin eri kaupungissa. Vaikka meillä oli eri uskonto (evl vs. is-lam), niin silti samanlainen "kanta" omiin vanhempiin.
Paras statussymbooli on kaunis vaimo
En pyri hommaamaan perinteisiä status symbooleita, vaan ehkä sellaisia joista monet haaveilevat mutta eivät vain uskalla toteuttaa haavettaan.
Kateus ei ole hyväksi kenellekään, kukin elää tyylillään ja varojensa puitteissa. Miksi pitäisi kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Paras statussymbooli on kaunis vaimo
Ja iso osa lipevistä ja öykkärimiehistä yrittää iskeä häntä, vaikka tietää naisen olevan varattu.
Vierailija kirjoitti:
Itse vaikutun jos jollain on hieno klassikko auto tai taidekokoelma... ja tietenkin mukava puoliso ja parisuhde
Näät vaan jäävuoren huipun.
Et tiedä koko totuutta.
Mistä tiedät, että he hankkivat nuo asiat juuri statuksen vuoksi? Ehkä se puhelin tai auto on semmoinen, että he muuten pitävät siitä enemmän kun siitä halvemmasta ja kun heillä kerta on varaa ostaa se niin miksikäs ei? Toki ei aina ole näin, mutta aika usein myös hinta ja laatu käyvät käsi kädessä ja se uusi Mersu on kaikin puolin parempi auto kun se 20 vuotta vanha Fiat.
Vierailija kirjoitti:
Elintason sijaan tulisi enemmän kiinnittää huomiota elämänlaatuun.
Nämä korreloivat keskenään.
Evvk. Mutta jos siitä joku tulee onnelliseksi niin hänelle se sallittakoon.