Miksi ihmiset hankkivat statussymboleita?
Luuleeko ne, että ne tekee joihinkin ihmisiin vaikutuksen? Vai haluavatko tuntea itsensä vain paremmiksi? Ketä varten niitä hankitaan?
Kiinnostaako sinua, onko jollain 2000e puhelin vai 200e puhelin? Oletko kateellinen, kun joku ajaa 100k arvoisella Mersulla, tai pukeutuu tyylikkäästi kalliisiin vaatteisiin? Ihailetko kallista design-sisustusta?
Kommentit (37)
Ei kiinnosta muiden ostokset. Kateellisuus tekee ihmisestä huonomman ja rumemman, käyttäkää mielummin energianne itsenne kehittämiseen.
Kalliimman luokan mersuissa logo on hyvin huomaamaton. Mitä halvempi merkkituote sitä suurempi ja näkyvämpi logo.
Itsekään en ole koskaan tajunnut statussymboleita, joita hankitaan vain muille näyttämiseen. Osa statussymboleista on noloja, esimerkiksi vaatteet joissa merkki on isolla näkyvillä tai jokin keinotekoisesti kalliin näköiseksi tehty tuote. Iso osa statussymbolihuonekaluista on mauttomia ja rumia.
Toisaalta osa statussymboleista tuo myös henkilölle itselleen jotain lisäarvoa elämään, itse en esimerkiksi osta kallista iPhonea sen takia että haluaisin näyttää muille, vaan sen takia että se on minulle tärkeä. Koska käytän sitä aktiivisesti vähintään 5 vuotta, niin koen että se on hintansa arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kalliimman luokan mersuissa logo on hyvin huomaamaton. Mitä halvempi merkkituote sitä suurempi ja näkyvämpi logo.
Sanotaan, että oikeasti rikkaat eivät näytä rikkailta. Statussymbolirikkaat ovat wannabe-rikkaita.
Kyllä se näyttämisen halu on myös vallankäyttöä, tyyliin saanpa ainakin tällä naapurin kateelliseksi. Kyse on myös kilpailusta, joka on ihmisen geeneihin sisään rakennettu.
Materialismin ja hedonismin tyhjyys
Lähipiiristä olen valitettavasti huomannut, että ihmiset menevät lankaan, jos jollain on jotain statussymboleita. Oikeasti täysin rehellisesti minua ei yhtään kiinnosta, jos jollain on kallis laukku tai iso omakotitalo jne. Ennemminkin olen huomannut, että jos ihminen toistuvasti tuo ilmi rikkauksiaan ja että ostaa vain kalliita asioita ja käy fine diningissa jne. niin se kertoo siitä, että ihmisellä on harvinaisen heikko itsetunto. Pidän enemmän aidoista ihmisistä, minulle ei ole väliä onko joku köyhä. Aitous merkkaa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Status symboleilla yritetään viestiä pärjäämistä ja näyttää kykyjään: minulla on varaa tähän ja olen voittaja. Luonnollista osittain kilpailuyhteiskunnassa ja osittain muodin ja kulttuurin luomaa. Sopiihan se markkinamiehille että ihmiset kuluttaa varojaan johonkin kalliiseen.
Ihmiset haluavat kuulua yleensä johonkin vertaisryhmään ja näyttää jollain siihen kuulumistaan.
Vierailija kirjoitti:
valerikkaat ja rumat ne vaatteilla koreilee. jos on oikeasti rahaa, pukeudutaan rennosti ja mukavasti. kuka tahansa voi pröystäillä koska kaiken saa osamaksulla.
Suomessa oikea rikas on ruma ja haiseva ja silti tietenkin rahvasta ylempänä 🤔 voisiko tätä "rentoutta" siis pitää statussymbolina 🤔
Harva täällä pukeutuu edes siistimmin ja nekin harvat ovat keskivertoa paremman näköisiä lähes aina. Kettu, pihlajanmarjat, jne. Vaatteisiin panostaminen on täällä suuri punainen vaate tynnyrinmuotoisille kananperseen näköisille tantoille.
Ei minua kiinnosta mitä muilla on, ellei tuote ole itsessään jotenkin kiinnostava ja silloin olen kiinnostunut siitä tuotteesta. Sama juttu omissa omaisuuksissani, ostan sellaisia asioita mitkä näyttävät kivoilta ja niitä on kiva käyttää. Eikä kiinnosta sekään, jos joku köyhä tai huonoitsetuntoinen siitä ottaa itseensä ja alkaa tekemään jotain psykoottisia tulkintoja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näyttämisen halu on myös vallankäyttöä, tyyliin saanpa ainakin tällä naapurin kateelliseksi. Kyse on myös kilpailusta, joka on ihmisen geeneihin sisään rakennettu.
Rikkaimmat ovat onnettomimpia, koska toisella rikkaalla voi olla varaa hankkia paljon komeampi auto tai vene kuin hänellä ja heti. Siinä tuntee jäävänsä alempaan asemaan kun ei ole itse ollut etunenässä hankkimassa parempaa kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valerikkaat ja rumat ne vaatteilla koreilee. jos on oikeasti rahaa, pukeudutaan rennosti ja mukavasti. kuka tahansa voi pröystäillä koska kaiken saa osamaksulla.
Suomessa oikea rikas on ruma ja haiseva ja silti tietenkin rahvasta ylempänä 🤔 voisiko tätä "rentoutta" siis pitää statussymbolina 🤔
Harva täällä pukeutuu edes siistimmin ja nekin harvat ovat keskivertoa paremman näköisiä lähes aina. Kettu, pihlajanmarjat, jne. Vaatteisiin panostaminen on täällä suuri punainen vaate tynnyrinmuotoisille kananperseen näköisille tantoille.
Panostan paljon rahaa peittäviin, löysiin ja epäseksikkäisiin vaatteisiin JA siihen etten edes koskaan joudu kaltaistesi tyyppien näkösälle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on outo maa; tynnyrin muotoisia rumia naisia ja jumalaisen komeita, hyvin pukeutuvia miehiä. Melkein kuin Tarzan ja Oparin aarteet, mutta sukupuolet päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Taitaapa kuitenkin kalleimman luokan Mercedes Maybachissa nimenomaan olla logoilla vuorattu puolet autosta, etumaskista, vanteista, verhoilusta jne.
Nykyään ei kannata ostaa edes 1000 euron puhelinta. Ei ole mitään syytä, koska halvemmat mallit ovat jo niin huippuunsa kehittyneitä. Tämä on ihan yleisesti tiedostettu ongelma puhelinteollisuudelle, joka joutuu myymään kalliita malleja enemmän mielikuvilla kuin tekniikalla. Sama juttu alkaa näkyä tietokoneissa. Joku graafikko saattaa haluta kalliin iMacin, mutta tavalliseen työkäyttöönkin riittää muutaman satasen maksava Windows-läppäri.
No mitä kukakin pitää statussymbolina. Minä esimerkiksi ostan yleensä keskihintaisten merkkien vaatteita (tyyliin Tiger of Sweden tai Gant), jotka joillekin saattaisivat olla statussymboleita, mutta itselle ihan tavallista käyttötavaraa. Syy on ihan siinä, että ne kestävät pidempään siistinä kuin joku saman näköinen, mutta huonommasta materiaalista tehty pikamuotivaate. En kyllä ikinä käytä mitään, missä on näkyviä logoja tai muuta mielestäni mautonta, mutta ehkä joku näistäkin vetää johtopäätöksen, että yritän esittää jotain.
Omassa lähipiirissä oikeastaan mikään tunnistettava merkkitavara tai designkaluste ei ole statussymboli. Sen sijaan jokin uniikki, käsityöläisellä teetetty huonekalu tai arvotaide voisi olla sellainen, samoin kuin jokin erikoinen, paljon harjoittelua vaatinut taito tai akateeminen meriitti, tai pienen matkatoimiston räätälöimä kaukomatka. Vaikea sanoa, koska nämäkin ovat enemmän ihan normaaliin elämään kuuluvia asioita, ei mitään millä varsinaisesti yritetään tehdä vaikutusta kehenkään.