Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (1195)

Vierailija
1061/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se täällä maalla on aika selvää että myös syrjässä olevat on ihmisiä ja myös Hannes myrskyn aikana heistä pidettiin huolta (tai ainakin varmistettiin että he pystyvät itse huolehtimaan itsestään). Mutta ihan en ymmärrä miten se että 100% kotitalouksista olisi varannut kotivaran olisi heitä tilanteessa auttanut.

Et ilmeisesti ole myöskään sitä mieltä että heillä itsellänsä/naapureilla tm ei ole mitään syytä olla sen verran varautunut että pärjää/pystyy auttamaan muita jos jokin tilanne tulee? Vai oletko sen kannalta että yksilöillä ei ole mitään vastuuta ja velvollisuutta vaan odotetaan kiltisti että joku viranomainen tulee ja huolehtii? Sitähän tässä on väännetty jo pitkään.

Vierailija
1062/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaran keräys ei onnistu kun pitää elää kädestä suuhun. Lapsilla jo kiljuva nälkä ja lomaviikko alkoi eikä kouluruokaa. Eivät saa nyt tuotua kotiinkaan sieltä leipää. Kiitos Persut, Kokkareet ja jumalan puolue ! Onnenne että meillä on nälkä enkä omista tarkkuuskivääriä, tavallistakaan. Mitenhän tuollaiset nuljut kestävät itseään... Vikka psykopaateillahan ei ole muita tunteita kuin rakkaus itseensä... hyi helvetti !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se täällä maalla on aika selvää että myös syrjässä olevat on ihmisiä ja myös Hannes myrskyn aikana heistä pidettiin huolta (tai ainakin varmistettiin että he pystyvät itse huolehtimaan itsestään). Mutta ihan en ymmärrä miten se että 100% kotitalouksista olisi varannut kotivaran olisi heitä tilanteessa auttanut.

No olisiko sinusta se auttanut että 0% kotitalouksista olisi varautunut? Täällähän leimataan hysteerikoiksi ja harhaluuloisiksi vanhuksiksi jokaikinen joka varautuu edes kolmeksi päiväksi.

Vierailija
1064/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole myöskään sitä mieltä että heillä itsellänsä/naapureilla tm ei ole mitään syytä olla sen verran varautunut että pärjää/pystyy auttamaan muita jos jokin tilanne tulee? Vai oletko sen kannalta että yksilöillä ei ole mitään vastuuta ja velvollisuutta vaan odotetaan kiltisti että joku viranomainen tulee ja huolehtii? Sitähän tässä on väännetty jo pitkään.

Sinä intät viranomaisapua en minä. Kuten jo kerroin naapurista pidettiin huolta myös Hannesmyrskyn aikana oli se kotivara kptona olemassa tai ei.

Vierailija
1065/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä intät viranomaisapua en minä. Kuten jo kerroin naapurista pidettiin huolta myös Ha

Onhan sekin varautumista että on se naapuriapu.

Vierailija
1066/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mäkään en ymmärrä tota muiden solvaamista. Ne ei sit varaudu jotka katsoo ettei tarvi mutta ei tarvi myöskään nimitellä muita hulluiksi, niitä jotka varautuu. Ja moni täällä on hokenut et viranomaiset sit auttaa.

Vierailija
1067/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on matkaa useampi kymmenen kilometri palveluiden ääreen. On kotivaraa jo senkin takia jos esimerkiksi sairastuu. Autokin voi joskus yllättää eikä käynnisty.ja kestää ennen kuin kukaan pääsee kaapeleiden kanssa virtaa antamaan. Ei täällä mitään kauppakassipalveluja saa woltista puhumattakaan. 

Vierailija
1068/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mäkään en ymmärrä tota muiden solvaamista. Ne ei sit varaudu jotka katsoo ettei tarvi mutta ei tarvi myöskään nimitellä muita hulluiksi, niitä jotka varautuu. Ja moni täällä on hokenut et viranomaiset sit auttaa.

No tämä. 

Vierailija
1069/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä intät viranomaisapua en minä. Kuten jo kerroin naapurista pidettiin huolta myös Ha

Eli olittehan te varautuneet ja kotivaraa löytyi naapurista tai ihmisiä jotka lähtivät tarvittavaa hakemaan. Varautumiseksi lasketaan myös se yhteisö joka huolehtii.

Vierailija
1070/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  olen  syntynyt  jo  v,   1947  eikä  vielä      koskaan ole tarvinnut varautua   tuolla tavalla. Aina on  Somessa riittönyt  sähköä ja vettä  ja ruokaa.    Vielä  50 luvulla oli  kylpyhuoneessa  lämmintä vettä kesällä  vain tiistaina ja  perjantana.  Yleensä  asukkaat  Töölössö  olivatkin    mökeillä    kesällä  ja lasten    kesäloma oii  3 kuukautta. Ruokaa on aina ollut  kaupoissa minun   aikana. Äitini on kokenut   kolme sotaa ja ei silloinkaan ruoka loppunut. jotain aina sai kaupoista.  Joskus  piti asua maaseudulla   evakossa.

Vierailija
1071/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa naapuriapu muuttui varautumisrksi eikä ole vain naapureiden hyväksikäyttöä.

Vierailija
1072/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on matkaa useampi kymmenen kilometri palveluiden ääreen. On kotivaraa jo senkin takia jos esimerkiksi sairastuu. Autokin voi joskus yllättää eikä käynnisty.ja kestää ennen kuin kukaan pääsee kaapeleiden kanssa virtaa antamaan. Ei täällä mitään kauppakassipalveluja saa woltista puhumattakaan. 

Ja kaupungissa - voisin sanoa jopa että suurimmalla osalla suomalaisista - tilanne on käytännössä päinvastainen. 

Vierailija
1073/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä  olen  syntynyt  jo  v,   1947  eikä  vielä      koskaan ole tarvinnut varautua   tuolla tavalla. Aina on  Somessa riittönyt  sähköä ja vettä  ja ruokaa.    Vielä  50 luvulla oli  kylpyhuoneessa  lämmintä vettä kesällä  vain tiistaina ja  perjantana.  Yleensä  asukkaat  Töölössö  olivatkin    mökeillä    kesällä  ja lasten    kesäloma oii  3 kuukautta. Ruokaa on aina ollut  kaupoissa minun   aikana. Äitini on kokenut   kolme sotaa ja ei silloinkaan ruoka loppunut. jotain aina sai kaupoista.  Joskus  piti asua maaseudulla   evakossa.

Samaa mieltä. Vuosikymmeniä nyt menty ilman että on varsinaisesti tarvinnut varautua mihinkään normaalia elämää ihmeellisempään. 

Vierailija
1074/1195 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ison kaupungin lähiössä. Täällä on vanhat vesijohdot ja joitain vuosia sitten sitten vuosivat jatkuvsti ja niitä paikkailtiin. Milloin oli vedet poikki ja milloin hanasta tuli kuravettä vaikka kuinka valutti. Ekan ylläri vesikatkon jälkeen meillä on ollut aina kotona vesikanisteri ja pullovesiä.

Vierailija
1075/1195 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanadaan tai Espanjaan en ole lähiaikoina muuttamassa joten ihan hirveästi ei tällä hetkellä kiinnosta miten laajoihin sähkökatkoihin noissa maissa pitää varautua. Kuvittelin että nyt puhutaan ihan Suomen olosuhteista.

Niin Suomessahan ei voi tapahtua samoja asioita mitä muissa maissa. Ei ollut esim mahdollsita ikinä Suomen joutua ns Ruotsin tielle. Ylpeys käy lankeemuksen edellä oletko kuullut.

Aika kaukaa haettu että sen paremmin meillä kuin Ruotsissakaan koko maasta olisi sähköt pois useita tunteja.

Näinkö lyhyt on ihmisen muisti? Ei ole kauaa siitä, kun Suomessa varoitettiin kiertävistä sähkökatkoista. Ylikuormitustilanteissa niitä olisi ollut pakko käyttää, koska muuten koko sähköverkko olisi kaatunut ja sen korjaaminen olisi vienyt päiväkausia. Pelkona oli, että tämä kaatuminen olisi voinut tapahtua joka tapauksessa, mutta onneksi näin ei käynyt. 

Vierailija
1076/1195 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanadaan tai Espanjaan en ole lähiaikoina muuttamassa joten ihan hirveästi ei tällä hetkellä kiinnosta miten laajoihin sähkökatkoihin noissa maissa pitää varautua. Kuvittelin että nyt puhutaan ihan Suomen olosuhteista.

Niin Suomessahan ei voi tapahtua samoja asioita mitä muissa maissa. Ei ollut esim mahdollsita ikinä Suomen joutua ns Ruotsin tielle. Ylpeys käy lankeemuksen edellä oletko kuullut.

Aika kaukaa haettu että sen paremmin meillä kuin Ruotsissakaan koko maasta olisi sähköt pois useita tunteja.

Näinkö lyhyt on ihmisen muisti? Ei ole kauaa siitä, kun Suomessa varoitettiin kiertävistä sähkökatkoista. Ylikuormitustilanteissa niitä olisi ollut pakko käyttää, koska muuten koko sähköverkko olisi kaatunut ja se

Hallittu sähkön rajoittaminen on toki parempi vaihoehto kuin ne yllättävät katkot mutta molemmista on selvitty ilman suurempia kriisejä.

Vierailija
1077/1195 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastoin yleistä käsitystä huoltovarmuuskeskuksessa EI ole mitään elintarvikevarastoa, se asia on ulkoistettu meille kansalaisille 72 tunnin hätävaran muodossa. Vain siemenviljaa löytyy. 
Oma käsitykseni viranomaisten kyvystä hoitaa kriisitilanteessa jokaiselle vettä, ruokaa ja bajamaja on muutenkin hiukan epäilevämpi kuin muutamilla kirjoittajilla. 

Vierailija
1078/1195 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes viitsit tämän kirjoittaa? Eikö äitisi kertonut, että sota-aikana ja sen jälkeenkin ruoka oli kortilla? "Jotain" kyllä kaupoista silloinkin sai, mutta maalla turva oli silloinkin.

Kotivara ei todellakaan ole lämmin vesi vaan se, että pärjää muutaman päivän silloinkin, kun sähköä ei ole, auto ei käynnisty eikä julkista liikennettä ole.

1079/1195 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastoin yleistä käsitystä huoltovarmuuskeskuksessa EI ole mitään elintarvikevarastoa, se asia on ulkoistettu meille kansalaisille 72 tunnin hätävaran muodossa. Vain siemenviljaa löytyy. 
Oma käsitykseni viranomaisten kyvystä hoitaa kriisitilanteessa jokaiselle vettä, ruokaa ja bajamaja on muutenkin hiukan epäilevämpi kuin muutamilla kirjoittajilla. 

Valmisu ryhtyä toimepiteisiin on parantunut koronan jälkeen, mutta mitään varastoja ei ole...

Ruotsissa oli pitkään höyryjunia varastoituna luolastoihin, laittoivat dieselvetureitakin sinne, mutta lopulta lopettivat sen. Ja nyt mätkivät itseään, miksi tuli hukattua käyttökelpoisia toimintavarmoja vetureita...

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
1080/1195 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarvike varastoja on ihan ympäri maata vaikka niitä ei viranomaisilla olisi ja koko ajan elintarvikkeita tulee lusää oli kriisi mikä hyvänsä. Se mikä saattaa loppua (väliaikaisesti) on ulkomaiset elintarvikkeet suomalaisittain kahvi todennäköisesti edelleen ensimmäisenä vaikka suuri osa pärjää ilmankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi