Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (979)

Vierailija
761/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nämä kotivaraihmiset vaikuttavat kauhean rajoittuneilta. Itselläni minulla on luja luotto siihen, että pystyisin sen ohjeen mukaisen kolme päivää tai vaikka viikonkin ihan pärjäilemään ilman erillisiä kotivaroja pelkästään sillä, mitä muutenkin minulla normaalisti kotona on. Kekseliäisyys ja vähempi vaateliaisuus kunniaan.

Vierailija
762/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mun sanoneen mutta tilanne jossa Suomesta loppuisi juomavesi valtakunnan tai edes maakunnan tasolla on jo aika epärealistinen. 

PUHDAS juomavesi onkin sitten eri asia. Tiedätkö mssä on lähin lähteesi? Onko sinulla välineet veden puhdistamiseen? Aika moni ei tiedä, eikä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
763/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom: Mikään näistä ei ole jotain kotivaraa eikä varautumista vaan sellaista, jota ostan ja käytän normaalissa arjessa koko ajan muuten vain.

Huom: Kaikki nuo ovat kotivaraa, eli sellaista, jota ostat ja käytät normaalissa arjessa koko ajan.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
764/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kotivara jalkovälissäsi.

765/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nämä kotivaraihmiset vaikuttavat kauhean rajoittuneilta. Itselläni minulla on luja luotto siihen, että pystyisin sen ohjeen mukaisen kolme päivää tai vaikka viikonkin ihan pärjäilemään ilman erillisiä kotivaroja pelkästään sillä, mitä muutenkin minulla normaalisti kotona on. Kekseliäisyys ja vähempi vaateliaisuus kunniaan.

No sitähän se kotivara nimenomaan ON!!!

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
766/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

756: Täysomavaraisuus on Suomessa lähes mahdotonta. Siitä huolimatta jokainen voi vaikuttaa omaan (ja lähimmäisten ja yhteiskunnan) pärjäämiseen hankkimalla sen kotivaran ja siihen päälle sitä tietotaitoa josta on hyötyä elämässä yleensäkin, mutta myös siinä maailmassa jossa jokin kriisi pitkittyisi.

Tässä menestysresepti: Kotivara joko kantaa minut kriisin yli tai ostaa minulle lisäaikaa tehdä jatkosuunnitelma. Omavaraisuuden tiedot, taidot ja välineet mahdollistaa kotivaran jatkamisen mikäli tarve. Hyvä käyttötavara säilyttää arvonsa, mutta ihminen jolla on hyödyllistä tietoa ja taitoa on yhteisölle korvaamaton.

Vierailija
767/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mun sanoneen mutta tilanne jossa Suomesta loppuisi juomavesi valtakunnan tai edes maakunnan tasolla on jo aika epärealistinen. 

PUHDAS juomavesi onkin sitten eri asia. Tiedätkö mssä on lähin lähteesi? Onko sinulla välineet veden puhdistamiseen? Aika moni ei tiedä, eikä ole.

No ei se ole eri asia. Saat olla aika seppä että saat koko Suomen vesijärjestelmän saastumaan tai epäkuntoon. Etenkin kun näihin vaihtoehtoihin on viimeisten vuosien aikana panostettu paljon.

Vierailija
768/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun se EI ole kotivaraa. En ole ostanut itselleni ikinä mitään ruokaa varastoon siksi, että kohta varmaan Venäjä hyökkää tai sähkökatko tulee tai ydinlaskeuma tai on tulirokko eikä saa poistua kotoa. Minä en pidä tarkoituksella mitään varastoja muista kuin korkeintaan jostain jauhoista ja mausteista. Normaalilla ihmisellä nyt kuitenkin on yleensä tapana ostaa ruokaa kaupasta enemmänkin kuin yksi mikroateria kerrallaan ja niinpä minullakin on ruokaa, jota voisin sitten syödä sen kolme päivää. Ei varastona eikä kotivarana vaan ihan koko ajan normaaliin käyttöön.

Vierailija
769/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

756: Täysomavaraisuus on Suomessa lähes mahdotonta. Siitä huolimatta jokainen voi vaikuttaa omaan (ja lähimmäisten ja yhteiskunnan) pärjäämiseen hankkimalla sen kotivaran ja siihen päälle sitä tietotaitoa josta on hyötyä elämässä yleensäkin, mutta myös siinä maailmassa jossa jokin kriisi pitkittyisi.

Tässä menestysresepti: Kotivara joko kantaa minut kriisin yli tai ostaa minulle lisäaikaa tehdä jatkosuunnitelma. Omavaraisuuden tiedot, taidot ja välineet mahdollistaa kotivaran jatkamisen mikäli tarve. Hyvä käyttötavara säilyttää arvonsa, mutta ihminen jolla on hyödyllistä tietoa ja taitoa on yhteisölle korvaamaton.

Tuossa onkin se peruskysymys että onko urbaanissa tietoyhteiskunnassa näille kriisiaikana mahdollisesti korvaamattomillekin tiedoille ja taidoille kuitenkaan tarvetta? Sanotaan nyt vaikka argumentiksi se, että viimeisen viiden kymmenen vuoden aikana on ollut kansalaiselle hyödyllisempää isossa kuvassa pysyä kehityksen kärjessä kuin hallita henkiinjäämisseikkailun perustaidot.

Vierailija
770/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukrainasta on myös erittäin moni lähtenyt sodan jaloista pois heti, kun Venäjä hyökkäsi. Toimisin suomalaisena tasan samoin, jos Suomeen hyökättäisiin. Ensisijainen ajatukseni olisi päästä pois tästä maasta. Ei jäädä kökkimään jonkun näkkileipäpaketin kanssa kotiin ja odottaa, milloin Venäjän joukot tulevat harjoittamaan väkivaltaa.

Varsinkin kun se koti ja kotivara voisivat olla kohta tuusan nuuskana droonien ja ohjusten jäljiltä.

Vierailija
771/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim ukrainalaiset ovat jo 4 vuoden ajan noudattaneet varautumista, se on osa arkea, joka pyörii yhä isoissa kaupungeissakin. Eivät he ole kukin piileskelleet kuusen alla metsässä viimeistä 4 vuotta, vaan eläneet arkea, mutta noudattaen ja hyödyntäen uusia taitoja. Sitä se varautuminen on, uusien keinojen ja taitojen oppimista ja soveltamista arkielämään.

Mistä vetoa, että heistäkään kaikki eivät olleet keränneet kotivaraa ennen kuin sota alkoi. Silti ovat hengissä. 

Todistitko nyt mielestäsi että kotivaran kerryttäminen on täysin turhaa?

Suomessa ei kai kukaan ole kuollut sen takia että kotivara on jäänyt hankkimatta? Vai onko?

Pelastusala tietää. Esim. vanhuksia on kuollut sen takia että ovat jääneet myrskyn jälkeen saarroksiin mökkiinsä ilman sähkö/lämmitystä, apua/pääsyä sairaalaan, tarpeeksi lääkkeitä tms.. Paleltuneet kuoliaaksi, jääneet ilman elintärkeitä lääkkeitään tai saaneet sairauskohtauksen vaikeiden olosuhteiden takia tai loukkaantuneet tapaturmaisesti eikä ulkopuolinen = viranomaisten apu ole päässyt paikalle ajoissa poikkeuksellisen tilanteen takia.

Mitä pitempi kriisi niin sitä enemmän arvioidaan tulevan ruumiita, erityisesti heikoimpien ihmisryhmien joukossa, mutta kyllä ne heikosti varautuneet seuraa siinä perässä. Syy minkä takia kotivara on virallinen kansallinen suositus kaikille jotka kykenee sen itse tai läheisten avulla hommaamaan.

Vierailija
772/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos inhorealistisesti ajatellen tuleekin pitkä, viikkojen tai jopa kuukausien mittainen paha kriisi. Lähdetkö sitten harakkajahtiin?

Vierailija
773/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim ukrainalaiset ovat jo 4 vuoden ajan noudattaneet varautumista, se on osa arkea, joka pyörii yhä isoissa kaupungeissakin. Eivät he ole kukin piileskelleet kuusen alla metsässä viimeistä 4 vuotta, vaan eläneet arkea, mutta noudattaen ja hyödyntäen uusia taitoja. Sitä se varautuminen on, uusien keinojen ja taitojen oppimista ja soveltamista arkielämään.

Mistä vetoa, että heistäkään kaikki eivät olleet keränneet kotivaraa ennen kuin sota alkoi. Silti ovat hengissä. 

Todistitko nyt mielestäsi että kotivaran kerryttäminen on täysin turhaa?

En, vaan sen, että se ei ole välttämätöntä. 

Vierailija
774/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se ole eri asia. Saat olla aika seppä että saat koko Suomen vesijärjestelmän saastumaan tai epäkuntoon. Etenkin kun näihin vaihtoehtoihin on viimeisten vuosien aikana panostettu paljon.

Seppä tai vihamielinen vierasvaltio. 👀

Nokian vesikriisi oli jo aikamoinen soppa.

Vierailija
775/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei ole...

Onko sinulla tilastoa siitä, kuinka moni kotivaran kerännyt on elossa verrattuna niihin, joilla ei sitä ollut? 

Vierailija
776/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on ainakin naapurien turha tulla säilyketölkkiä tai vesipulloa ruinaamaan, jos eivät itse ole älynneet varautua. 

Oletko käynyt tekemässä tilastoa kellä on ja kellä ei? Luuletko olevasi niin fiksu, ettei sinua pysty puijaamaan?

Vierailija
777/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa onkin se peruskysymys että onko urbaanissa tietoyhteiskunnassa näille kriisiaikana mahdollisesti korvaamattomillekin tiedoille ja taidoille kuitenkaan tarvetta? Sanotaan nyt vaikka argumentiksi se, että viimeisen viiden kym

Aina sille on käyttöä. Suurin osa niistä taidoista vastaa joko arjen perustarpeisiin tai niitä pääsee harjoittamaan hyvää tekevien harrastusten parissa, sanotaan nyt vaikka tulenteko ja retkeily. Se että osaa vaikka valmistaa terveellistä ruokaa (tai jopa kasvattaa itse kaupan versiota ravintorikkaampia kasviksia parvekkeellaan) on tietoa ja taitoa joka pitää sinut terveenä ja toimintakuntoisena niin rauhan aikana kuin poikkeusoloissakin.

Vierailija
778/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos inhorealistisesti ajatellen tuleekin pitkä, viikkojen tai jopa kuukausien mittainen paha kriisi. Lähdetkö sitten harakkajahtiin?

Et sinäkään pärjää kuukautta, jos olet 72 tunniksi varautunut. Ihan samalla tavalla sinun pitää lähteä harakkajahtiin lopulta. 

- eri

Vierailija
779/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinäkään pärjää kuukautta, jos olet 72 tunniksi varautunut. Ihan samalla tavalla sinun pitää lähteä harakkajahtiin lopulta. 

- eri

Minulla onkin kuukausien varastot eikä edes pelkkää näkkileipää ja tonnikalaa, vaan todella monipuoliset eksoottisine herkkuineen ja kalliine juomineen. Tuo suositus 72 tunnista on lapsellinen eikä riitä mihinkään, jos todellinen kriisi koittaa. Mutta monella (useimmilla?) ei ole edes sitä, kun on totuttu, että kauppaan voi mennä milloin vain.

Vierailija
780/979 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on, niin ketjun aloitus on aivan älytön. Miksei siellä lue näin: Olen huomannut, että tavallisten kauppaostosten kanssa puuhailu ja ruuanlaitto luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. 

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista ostaa ruokaa. Se ruuan ostaminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän