Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (983)
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahinko että Suomessa ei jaeta/jaettu paperiversiona sitä selviytymisopasta joka kotiin. Ruotsissa jaettiin. Loppuisi tuo vänkääjien länkytys lyhyeen kun voisivat ihan itse lukea sieltä läpyskästänsä miten meitä on ohjeistettu ja miksi.
Vielä 1990-luvulla jaettiinkin.
Kuinka moni sen luki?
Todennäköisesti moni jätti sen lukematta, mutta KUKAAN ei olisi voinut sanoa, että ei tiennyt, tai vikistä, miksi ei viranomaiset informoineet. Viranomaiset siis informoivat ja vastuu informaation vastaanottamisesta jäi kansalaiselle itselleen. Kesäkuussa 2020 aikani kuluksi siivosin olohuoneen kirjahyllyn ja sieltä löytyi vielä viimeinen ysärin Kodin turvaopas. Eli niin pitkään mulla oli se opas kirjahyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaisuutta on kuvitella ja uskoa että mikään yhteiskuntajärjestystä/"tavallisten" asioiden toimivuutta horjuttava kriisi ei koskaan olisi (Suomessa) mahdollista.
Mahdollista on toki, mutta miten se liittyy varautumiseen?
Haluat vain jatkaa tätä eestaasjankkaamista mutta leikitään ettet ymmärrä ja kyyt ihan tosissasi: Se liittyy varautumiseen siten että kun uskoo tai paremminkin ymmärtää että on täysin mahdollista että tapahtuu jotain jolloin normaali infrastruktuuri on poissa pelistä, kauppaan ei pääse tai sieltä ei saa ostettua (ilman käteistä) fiksu ihminen varautuu siihen ja huolehtii etukäteen että sellaisen tilanteen sattuessa pärjää mahdollisimman hyvin eikä joudu, tavalla tai toisella, pulaan. Tätä on täällä toistettu aika monessa k
En pidä realistisena että sotatilaa vastaava poikkeustila iskisi päälle niin nopeasti etteikö asiaan ehtisi reagoida kuka tahansa. Ja muut poikkeustilanteet ovat aina niin paikallisia että niiden kiertäminen ei ole mikään oikea ongelma. Itse voin esim. hypätä koska tahansa autoon ja käydä vaikka 50km päässä kaupassa jos lähempää ei olisi jotain tarpeelista saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varautujista todennäköisesti asuu omakotitaloissa. Kerrostalossa asujan keinot varautua mihinkään normaalia arkea kummempaan ovat varsin rajalliset. Sanoisin että tärkeintä on varautua siihen että vessapaperia on telineessä tarpeeksi kun menee pidemmälle istunnolle.
Kotivaran ideana onkin pystyä ylläpitämään sitä normaalia arkea, vaikka jokin osa-alue ei ihan täysillä toimisikaan sillä hetkellä.
Suurimmalla osalla suomalaisista on ruokaa keittiössään puoleksi viikoksi lähes aina, ilman että erikseen miettii asiaa varautumisena tai kotivarana. Kuka muka juoksee joka päivä kaupassa?
No nytpä tuli uusi ennenlausumaton kommentti! Täky. Tartutaanko siihen ja aloitetaan koko ketju
No sori etten jaksanut lukea ketjua alusta. Olis varmaan pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varautujista todennäköisesti asuu omakotitaloissa. Kerrostalossa asujan keinot varautua mihinkään normaalia arkea kummempaan ovat varsin rajalliset. Sanoisin että tärkeintä on varautua siihen että vessapaperia on telineessä tarpeeksi kun menee pidemmälle istunnolle.
Sanoisin sinulle että älä hyvä ihminen siihen pyttyyn istuntoasi suorita. Plus tietysti että kyllä sinä kerrostaloasujanakin voit hiukan vettä ja ruokaa pitää varalla ja miettiä etukäteen mitä tarvitset jos talosta lähtee lämmöt.
Jos kerrostalosta lähtee lämmöt niin sitten voi käydä ostamassa sähkölämmitimen kaupasta. Jos taas sekä sähköt että lämmöt menee, niin kerrostalossa ei paljon itse voi silloin asiaa auttaa. Talvivaatteet vaan päälle - sellaiset löytyy Suomessa kaikilta.
Huh. Miten te pärjäätte noin puutteellisella tietotaidolla edes siellä ok-talossa? Jos ei osaa edes kuvitella millä kerrostalossa pärjäisi, paitsi jollain sähköpatterilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jääkaapissa sipulia ja selleriä ja kasvovoiteita.
Muualla hiukan vanhaa riisiä, vehnäjauhoja ja oliiviöljyä.
Rahaa on käteisenä 1 euro 20 snt.
Vettä tulee hanasta. Talvikenkiä en omista.
Talvivaatteita ei ole kaikilla.
Suomessa? Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa? Kyllä on.
Justhan se ylempi ilmoitti ettei ole. Oikeasti jos talot kylmenee ei pelkillä talvivaatteilla pärjää pidemmän päälle.
Sä joka ajat 50 kilometrin päähän kauppaan ostamaan sen tarvittavan mitä lähikaupoista et saa: luuletko ettei siellä ole ryntäys käynyt ja tarpeelliset ostettu jo pois ennen kuin ehdit sinne? Sitäkin on toistettu että jos ei ennakoi on silloin kun kriisi on käsillä monella paniikki ja ryntäys eikä tarvittavia, mitä ovatkaan välttämättä riitä kaikille.
Ai tuo turvallisuuden tunteen ? Minulla aivan päinvastoin. Kumpihan meistä on terve ?
Vierailija kirjoitti:
Sä joka ajat 50 kilometrin päähän kauppaan ostamaan sen tarvittavan mitä lähikaupoista et saa: luuletko ettei siellä ole ryntäys käynyt ja tarpeelliset ostettu jo pois ennen kuin ehdit sinne? Sitäkin on toistettu että jos ei ennakoi on silloin kun kriisi on käsillä monella paniikki ja ryntäys eikä tarvittavia, mitä ovatkaan välttämättä riitä kaikille.
Miksi siellä olisi ryntäys käynyt jos lähikaupassa ei ole kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa? Kyllä on.
Justhan se ylempi ilmoitti ettei ole. Oikeasti jos talot kylmenee ei pelkillä talvivaatteilla pärjää pidemmän päälle.
Miten lämmität kerrostalokämppää jos sähköt ei toimi? Pidemmän päälle et mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuo turvallisuuden tunteen ? Minulla aivan päinvastoin. Kumpihan meistä on terve ?
Se varautuja. Ei ole tervettä olla tietoinen että kriisitilanne saattaa iskeä ja saada turvallisuudentunnetta siitä että ei varaudu siihen mitenkään tai kokea ahdistusta siitä että ON varautunut. Eihän ap siitä turvallisuutta tunne jos kriisi tulee vaan siitä että hän pärjää silloinkin jos niin käy koska on varautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Minä tarkoitan että ne paikalliset siellä 50 kilometrin päässä ovat jo ehtineet ostaa tarpeelliset pois ennen kuin tämä varautumaton pääsee perille.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole ostoryntäystä koska kriisi on paikallinen. Ajatteletko oikeasti että koko Suomesta menee sähköt kerralla tai jotain muuta yhtä uskottavaa?
Osataanpa kuvitella! miten kylmässä kerrostalossa pärjää. Rennolla asenteella, ilman turhia ennakointeja ja varustautumisia ja noin vaan sujuvasti klaaraten. Persoonakysymys, nääs. Näin ketjussa on kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole ostoryntäystä koska kriisi on paikallinen. Ajatteletko oikeasti että koko Suomesta menee sähköt kerralla tai jotain muuta yhtä uskottavaa?
Kuka sanoi että kriisi on paikallinen ja mihin se paikallisuus rajoittuu? Mutta joo, älä nyt missään nimessä myönnä että olisi ihan viisasta edes jossain määrin varautua etukäteen kun ei voi tietää mitä, milloin ja missä mittakaavassa se kriisi toteutuisi. Ja nyt monta JOS-sanaa tähän, tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Minä tarkoitan että ne paikalliset siellä 50 kilometrin päässä ovat jo ehtineet ostaa tarpeelliset pois ennen kuin tämä varautumaton pääsee perille.
Ainakaan toistaiseksi ei niin ole käynyt. Tai no nytkään ei oikein mistään löydy Biscoff keksejä, mutta ei se nyt kyllä minun pärjääämistä mitenkään hetkauta.
Jos on tarkoitus lähteä autolla pidemmälle kauppoihin, kun omalta paikkakunnalta meni lämmöt ja naapurit ehti ostaa kaikki sähköpatterit kaupoista, niin onko sitten varauduttu siihen, että auton tankissa on tarpeeksi polttoainetta tai akussa virtaa, että pidempi kauppamatka onnistuu?
Ketjussa on joko todellisia denialisteja jotka eivät hyväksy/uskalla ajatella että jotain hyvin laaja-alaista ja pidempikestoista voisi tapahtua tai muutamia jotka nauttivat vain härnäämisestä ja tahallaan päästelevät idioottimaisia hajatelmiansa saadakseen toiset reagoimaan. Kenties täällä on molempia.
Vierailija kirjoitti:
Osataanpa kuvitella! miten kylmässä kerrostalossa pärjää. Rennolla asenteella, ilman turhia ennakointeja ja varustautumisia ja noin vaan sujuvasti klaaraten. Persoonakysymys, nääs. Näin ketjussa on kerrottu.
Ei kerrostaloa pystytä pitämään lämpimänä pitkään ilman sähköjä, mitä tarvitaan sen kaukolämmönkin toimimiseksi. Talvivaatteet voi pukea päälle, pyrkiä eristämään ikkunoita yms. mutta pidemmän päälle tarvitaan joku sähköntuottoratkaisu kaukolämmön pyörittämiseen - eikä se ole yksittäisen asukkaan käsissä. Joten yksittäinen asukas ei voi juuri asiaan varautua vaikka haluaisi.
täällä on kaikki oleellinen ja tärkeä jo sanottu, minä poistun, suosittelen samaa muille fiksuille ja jätän tuon sekopään jankuttamaan yksinään kunnes kyllästyy kun kukaan ei enää vastaa.