Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista että vesivarannot saastuvat, joko tahallisen teon seurauksena tai vahingon kuten aikanaan oli Nokialla. Siinä kestää aikansa että "yhteiskunta" saa järjestettyä riittävästi juomakelpoista vettä tarvitseville.
Kyllä sitä vain kaikenlaista voi sattua ja tapahtua ja se sotakin voi tulla ei välttämättä siinä muodossa että joku hyökkäisi tänne asein ja väkivalloin vaan juurikin iskuina yhteiskuntajärjestystä ylläpitäviin kohteisiin.
Juuri nämä Nokiat, merikaapelit, Hannes myrskyt ja Olkiluodon katkot yms. on hyviä esimerkkejä siitä että kaikenlaista voi tapahtua mutta 99% yhteiskunnasta toimii edelleen täysin normaalisti eikä silloin tarvitse miettiä onko apua saatavilla jos sitä ihan aikuisten oikeasti tarvitaan.
Ja mistähän tietää ettei itse ja se oma koti kuulu siihen yhteen prosenttiin? Mitä haittaa on kotivarasta kun sitä niin vastustatte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi valtavaa tuhoa valitettavasti. Googlaa miten koko Aurinkorannikolta meni viime vuonna sähköt vahingossa, vaikka kukaan ei edes yrittänyt.
(Jankkaaja ketjussa luulee häiritsevänsä, mutta hän kysyy kysymyksiä, joista on hyötyä tietåmättömille ketjun lukijoille, joten keep it up...)
Niin, kyseinen laaja sähkökatko kesti alle vuorokauden. Ja Suomessa on huomattavasti kestävämpi sähköverkko.
Joo ja Hanneksen jälkeen eteläsuomessa oli talouksia jotka olivat 8 vuorokautta sähköttä.
Toki, yksittäisiä talouksia. Eivätkä he olleet siellä kahdeksaa vuorokautta eristyksissä odottamassa avun saamista. Sellaisessa tilanteessa voisi jo pitää viikon kotivaraa perusteltuna.
Jopa yksittäiset maitotilat toimi myös sähkökatkoalueella. Varauduttu niissä tietysti oli poikkeusolosuhteisiin mutta ei välttämättä kotivaralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi valtavaa tuhoa valitettavasti. Googlaa miten koko Aurinkorannikolta meni viime vuonna sähköt vahingossa, vaikka kukaan ei edes yrittänyt.
(Jankkaaja ketjussa luulee häiritsevänsä, mutta hän kysyy kysymyksiä, joista on hyötyä tietåmättömille ketjun lukijoille, joten keep it up...)
Niin, kyseinen laaja sähkökatko kesti alle vuorokauden. Ja Suomessa on huomattavasti kestävämpi sähköverkko.
Joo ja Hanneksen jälkeen eteläsuomessa oli talouksia jotka olivat 8 vuorokautta sähköttä.
Toki, yksittäisiä talouksia. Eivätkä he olleet siellä kahdeksaa vuorokautta eristyksissä odottamassa avun saamista. Sellaisessa tilanteessa voisi jo pitää viikon kotivaraa perusteltuna.
Eli nyt ihan itse myönnät että kotivara on tarpeen, mistä sitä etukäteen tietää mikä talous se on joka joutuu pitkän sähkö- tai vesikatkon kohteeksi. Meillä muuten on useamman kerran tullut sunnuntai-iltana klo 22 jälkeen puhelimeen tiedote että (seuraavan päivän) aamukuudesta alkaen vedentulo katkaistu huoltotöiden takia, arvioitu kesto 12-15 tuntia. Silloin on ihan kiva jos kotona on sitä varavettä/astioita jotka täyttää. EI siinä oikein kerkiä kolmenkymmenen kilometrin päähän kauppaan ostamaan vettä ennen aamua. Varsinkin jos auton pitää olla tunti lämmityksessä ennen lähtöä.
Saisiko vastustajilta kommenttia koskien sitä Sisäministeriön opasta, kiitos. Perusteluja miksi se on turha ja hysteerinen ja miksi te tiedätte paremmin mikä on realistista ja mikä ei.
Omakotitalossa asuvat hankkivat, tai ainakin kannattaisi hankki aggregaatti. Mekin hankimme sellaisen.
Aggregaatti on kone joka tuottaa sähköä joko bensiinimoottorista tai dieselmoottorista tulevan voiman avulla. Aggregaattia kutsutaan myös polttomoottorin ja sähkögeneraattorin yhdistelmäksi, generaattoriksi ja varavoimakoneeksi. Aggregaattiin syötettävä polttoaine panee aggregaatin moottorin pyörimään ja se alkaa tuottamaan sähköä. Sähkön saa hyödynnettyä kytkemällä sähkölaitteen aggregaatin ulostuloon. Aggregaattia käytetään usein varavoimana paikoissa missä sähkön jatkuva saaminen on tärkeää (esim. sairaalat, työmaat, omakotitalot) sekä paikoissa jonne tavallinen sähköverkko ei ulotu (esim. mökki tai maatila).
Vierailija kirjoitti:
Vahinko että Suomessa ei jaeta/jaettu paperiversiona sitä selviytymisopasta joka kotiin. Ruotsissa jaettiin. Loppuisi tuo vänkääjien länkytys lyhyeen kun voisivat ihan itse lukea sieltä läpyskästänsä miten meitä on ohjeistettu ja miksi.
Vielä 1990-luvulla jaettiinkin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahinko että Suomessa ei jaeta/jaettu paperiversiona sitä selviytymisopasta joka kotiin. Ruotsissa jaettiin. Loppuisi tuo vänkääjien länkytys lyhyeen kun voisivat ihan itse lukea sieltä läpyskästänsä miten meitä on ohjeistettu ja miksi.
Kuinka moni sen luki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni sen luki?
Olin silloin parikymppinen, nuori ja huoleton, en lukenut. Mutta nyt on maailmantilannekin täysin toinen kuin silloin - sen lisäksi että on tullut järkeä päähän - nyt lukisin enkä missään nimessä heittäisi menemään.
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli vielä varaa painaa paperinen versio ja jakaa se kotitalouksille. Nyt ei sitten ole muka siihenkään varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni sen luki?
Olin silloin parikymppinen, nuori ja huoleton, en lukenut. Mutta nyt on maailmantilannekin täysin toinen kuin silloin - sen lisäksi että on tullut järkeä päähän - nyt lukisin enkä missään nimessä heittäisi menemään.
Ihan samalla tavalla kuin nytkin ohjeet on luettavissa jos niin haluaa jopa helpommin kuin 1990 luvulla. Varautuminen taas on noista ajoista mennyt eteenpäin. Akut, varavirta järjestelmät ym. ohjeita löytyy niin siihen omaan tilanteeseen ja omaan tarpeeseen varautua. Kaikille ei välttämättä päde samat ohjeet, jos sinulla on esim. sähkökatkojen varalta aggregaatti et välttämättä tarvitse sähkötöntä keittomahdollisuutta tai lämmitysjärjestelmää.
Valtionhallinnon mobiililaitteisiin on tehty kyberhyökkäys. Kaikenlaista sitä tosiaan sattuu ja tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko vastustajilta kommenttia koskien sitä Sisäministeriön opasta, kiitos. Perusteluja miksi se on turha ja hysteerinen ja miksi te tiedätte paremmin mikä on realistista ja mikä ei.
Näin erikseen varautumisen melko tarpeettomana tai ainakin haastan sen tarpeellisuutta, mutta en minä väitä että kyseinen opas olisi täysin turha tai hysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista että vesivarannot saastuvat, joko tahallisen teon seurauksena tai vahingon kuten aikanaan oli Nokialla. Siinä kestää aikansa että "yhteiskunta" saa järjestettyä riittävästi juomakelpoista vettä tarvitseville.
Kyllä sitä vain kaikenlaista voi sattua ja tapahtua ja se sotakin voi tulla ei välttämättä siinä muodossa että joku hyökkäisi tänne asein ja väkivalloin vaan juurikin iskuina yhteiskuntajärjestystä ylläpitäviin kohteisiin.
Juuri nämä Nokiat, merikaapelit, Hannes myrskyt ja Olkiluodon katkot yms. on hyviä esimerkkejä siitä että kaikenlaista voi tapahtua mutta 99% yhteiskunnasta toimii edelleen täysin normaalisti eikä silloin tarvitse miettiä onko apua saatavilla jos sitä ihan aikuisten oikeasti tarvitaan.
Kaikenlaista voi tapahtua ja sitten, kun useampi asia menee yhtä aikaa vikaan, niin normaali toiminta loppuu. Yhden tällaisen tapahtumaketjun seurauksena Ukrainassa yksi ydinvoimalan raato edelleen levittää säteilyä ympärilleen.
Paperioppaasta on se hyöty että se ei lakkaa toimimasta jos netti kaatuu/jumittaa/sähköt menee. Tosin sitä olisi viisasta tutkia ennen kriisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin erikseen varautumisen melko tarpeettomana tai ainakin haastan sen tarpeellisuutta, mutta en minä väitä että kyseinen opas olisi täysin turha tai hysteerinen.
Ethän sinä perustellut mitenkään miksi näet sen tarpeettomana tai haastat sen, totesit vain. Ja miksi se opas olisi ok jos sen sisältämät ohjeistukset eivät (tai olisivat turhia)?
Vierailija kirjoitti:
Paperioppaasta on se hyöty että se ei lakkaa toimimasta jos netti kaatuu/jumittaa/sähköt menee. Tosin sitä olisi viisasta tutkia ennen kriisiä.
Se lakkaa toimimasta jo sillä hetkellä kun sr heitetään paperinkeräykeen. Ei tarvita poikeusoloja tai sähkökatkoja. Tulostettuahan jokain ne saa ohjeet jos haluaa varaitua niillä ohjeillä myös paperiversiona.
Varustautuminen voi olla aivan turhaa, se on totta ja se on jopa toivottavaa. Mutta ei siitä mitään haittaakaan ole joten en tajua tuota jyrkkää vastustusta.
"No olivatpa kotona ja SIKSI heillä olikin kotivara. Sitähän tämä koko ketju on koskenut että se kotivara on järkevä, koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, ts saattaa mahdollisesti tapahtua ja mikä talous "kärsii" mitenkin. Mun lähellä muutamat oli jopa kaksi viikkoa sähköä vailla."
Tuossakin tilanteessa että myrskyn takia menee sähköt, voi ihan rauhassa lähteä kauppaan ostamaan tarvittavia aineksia tai vaikka ulkogrillin jos sitä ei jostain syystä jo ole :) Ei ole pakko alkaa tyhjentämään säilykepurkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lakkaa toimimasta jo sillä hetkellä kun sr heitetään paperinkeräykeen. Ei tarvita poikeusoloja tai sähkökatkoja. Tulostettuahan jokain ne saa ohjeet jos haluaa varaitua niillä ohjeillä myös paperiversiona.
No minä en ainakaan mene kirjastoon ja maksa tulostamisesta. Kaikilla ei ole kotona mitään printtereitä tai työpaikkaa jossa tulostaa. Kaikki eivät heittäisi sitä paperinkeräykseen jos sellainen kotiin kannettaisiin tai sellainen olisi jostain noudettavissa, kuten ennen puhelinluettelot.
No olivatpa kotona ja SIKSI heillä olikin kotivara. Sitähän tämä koko ketju on koskenut että se kotivara on järkevä, koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, ts saattaa mahdollisesti tapahtua ja mikä talous "kärsii" mitenkin. Mun lähellä muutamat oli jopa kaksi viikkoa sähköä vailla.