ooO SyysSissi Vappuviikolla Ooo
Ja tässä viime viikkoiset jutustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10165765&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (66)
Moi taas!
Täällä käy kuumana toksoplasmoosi ja listeria keskustelu. Hyvä juttu, että joku katsoi aiheelliseksi ottaa asian puheeksi. Nimittäin sitä helposti tuudittautuu ajattelemaan, että riski saada se on niin pieni, että ei tule juurikaan katsoneeksi mitä suuhunsa pistää tai missä käsiään likaa. Minäkin, vaikka olen ns. terveydenhuollon ammattilainen, olin " unohtanut" ks. pöpöt kokonaan tai paremminkin vähättelin niiden merkitystä. Pistelin tuossa viime perjantaina Lidlistä ostamiani espanjalaisia mansikoita suuhuni tosi ahnaasti jo autossa. Myöhemmin tuli sitten mieleen, että haloo olisikohan kenties pitänyt pestä ne ennen syömistä tai jättää kokonaan syömättä. Juustojenkin kanssa kontrollointini on ollut vähän niin ja näin, tulee pidettyä liian itsestään selvyytenä faktaa, että Suomessa saatavat kaikki tuotteet on tehty pastöroidusta maidosta. Mulle tämä keskustelu oli ainakin hyvä herätys taas kerran, joten kiitos! Ylilyönteihin ei pidä sortua, mutta otetaan maalaisjärki käyttöön tässäkin asiassa, jookos?
Joku kyseli kokemuksia Oran Jovi Air vaunuista. Meillä oli Oran vaunut käytössä molemmilla tytöillä noin 10v. sitten ja hyvin ajoivat asiansa sen aikaa kun niitä tarvittiin. Oran vaunut ovat ennenkaikkea käytännölliset ja tilavat, myös Suomessa valmistetut. Kävin katsomassa netissä miltä nykyinen malli näyttää ja suuria muutoksia en huomannut, olivat kyllä kauniimmissa kuoseissa ja ehkä linjakkaammat kun ne meidän aikanaan olivat.
Vauvavakuutus hommatiin Tapiolasta ja samalla siirettiin kaikki muutkin vakuutukset sinne. Kotivakuutuksen yhteyteen liitettiin vauvavakuutus, käsittääkseni Tapiola ei myönnä sitä ilman kotivakuutusta. Omavastuu vauvavakuutuksesta on 47 e/vuosi ja siihen saa liittää kaikista mahdollisista sairauksista tai tapaturmista aiheutuneet laskut. Vuosimaksu kahdelta ensimmäiseltä vuodelta on aika kova 314,12, josta miinustetaan eka vuodelta 80e varausmaksu ja lisäksi saimme vielä muistaakseni 10% alennuksen loppusummasta.
Vakuutuksistahan saa myös SOK/HOK bonusta.
Pyydettiin tarjouksia eri vakuutusyhtiöiltä, viideltä eri yhtiöltä ja Tapiola antoi ainakin meille parhaimmat tarjoukset.
Palailen hetken päästä takaisin. Puhelin soi...
Haikarapolska
Kiva oli lukea teidän ultrakuulumisistanne! Kiva, että Jellonamamikin sai mielenrauhan ja varmuuden, että kaikki pienokaisella hyvin. Näin se vaan on, että kun se istukka on edessä, niin liikkeet ei tunnu samalla tavalla kuin jos sijainti olisi joku toinen. Meidän masukki se vissiin tykkää potkia enimmäkseen selkärankaan päin, mutta välillä mojauttaa oikein tuntuvia iskuja eteenkin päin.
Dumple sitten kertonee miten 4d ultrassa meni. Toivottavasti nautitte siitä yhtä paljon kun mekin. Kaikki ei halua sinne 4d:hen edes mennä, vaikka varaa olisikin. Meilläkin mies piti sitä ensin vähän hulluna ajatuksena, että " näkee vauvan" ja " saa tietää sukupuolen" , mutta sitten kuitenkin innostui. Eihän se kuva todellakaan mikään valokuvan tarkka ole, mutta jotenkin se realiaikaisuus ja vauvan näkeminen niinkin selvästi viehättää.
Itsellä tuo sukupuolen selviäminen aiheutti sen, että nyt voin alkaa keskittymään kaikenlaiseen pieneen ja suureen hankintaan nimenomaan vauvan sukupuolikin huomioonottaen. Ja niitä nimiä on tietty alkanut taas miettimään...
Kirahviinan ruokahimot eivät mielestäni kuulostaneet ollenkaan huonoilta himoilta, ainoastaan muista sen lohen kanssa olla tarkkana. Mulla tekee jatkuvasti mieli suomalaisia perusruokia kuten kaalilaatikkoa, perunamuusia ja lihapullia, pinaattikeittoa. Kaikkea sellaista, joita en yleensä niin paljon syö. Toivoisin kyllä, että minuakin nuo vihannekset ja kasvikset alkasivat enemmän himottamaan jo ihan tämän alhaisen hemoglobiinin takia. Hedelmät maistuu!
Siitepölyallergiaan voi syödä Zyrteciä tai vastaavan vaikuttavan aineen omaavaa lääkettä esim. Cetirizin ratiopharm. Taitaa olla ainut antihistamiini joka käy raskaana olevalle. Mikäli kuitenkin allergiaoireet ovat lieviä pärjää ilman suun kautta otettavaa lääkettä. Itse käytän Cetirizin ratiopharmia lääkärin määräyksestä, lisäksi Nasonex nenäsumutetta.
Mulla on noin viikon verran tihkunut maitoa rinnoista, etenkin iltasella. Mites muilla? Sama juttu oli noista aiemmistakin raskauksista. Taas se alkaa, meinaan rinnansuojusten käyttö...
Lopuksi Typykälle ja minttupipsalle paranemisia!
Palataan taas pian :)
haikarapolska ja neiti masukki 22+4
Nyt taas jaksan kirjoitella. Ei mennyt meidän vappu suunnitelmien mukaan. Vietin oikean suomalaiskansallisen vapun vessassa. Aloitin oksentamisen ja ripuloinnin vappuyönä ja sitä sitten jatkui jonkun matkaa vapun päivään. Nyt alan olla jo kunnossa. Olihan tyhjennys!! Siinä taas oksentaessa ehti pelätä kaikki mahdolliset ja varsinkin mahdottomat mitä tästä voisi vauvalle seurata. Yritin juoda kaikki välit että edes jotain nestettä ehtisi imeytyä. Onneksi vauva on ollut tänään erityisen vilkas, joten kaikki lienee hyvin. Ihme ettei tauti ole tullut toisiin.
Hammaslääkärissä sain eilen käytyä ja reikiä oli. Ilmeisesti vanha sanonta että lapset vievät hampaat pitää paikkansa. Mulla on ollut aina terveet hampaat ja nyt lasten saamisen jälkeen on alkanut ilmaantua reikiä. Olen kylläkin ollut yli neljä vuotta putkeen joko raskaana tai imettänyt ja välillä molempia yhtä aikaa niin eiköhän siinä ajassa ole elimistön kaikki kalsiumit käytetty. Pitäsi ryhdistäytyä tuon lisäkalkin syömisessä.
Täällä on käyty toksoplasmoosi ja listeria -keskustelua. Ensimmäistä noista en ollut osannut edes pelätä. Pitäsikö kesällä pihalla kaivellessa käyttää hanskoja? Listerian aiheuttajia olen yrittänyt vältellä, mutta joskus tulee mokia. Täytyy sanoa että juhlapöytien voileipäkakut eivät nykyään kauhesti ilahduta.
Mukavia ultra-kuulumisia monella. Kiva. Meillä ultra vasta 14. päivä. Toisaalta on kiva mennä ultraa juuri sinä päivänä. Meillä on silloin miehen kanssa tapaamisemme vuosipäivä. Seitsemän vuotta sitten tavattiin ja nyt on kolmas jo tulossa!!
Dumle oli saamassa jotain vanhoja vaatteita. Meillä on ollut jäljellä jotain minun ja veljeni vanhoja. Lähinnä neuleita, äidin tekemiä ja minusta ne on olleet aivan ihania laittaa lapselle. Samoin meillä on tallessa vauvan hauska tikattu aika ohut makuupussi. Hihat siinä on mutta muuten se on pussi. Lienee joku muinainen äitiyspakkauksen pussi. Sen aion säästää vielä tyttöjenkin lapsille. Jos heille sitten aikanaan kelpaa. Onneksi vanhemmillani on tilaa säilytellä näitä aarteita.
Olettekos huomanneet että tammikuisetkin jo pinoutuvat. Me ollaan tosi vanhoja odottajia jo.
terv peikkoäet ja turkulainen 18+4
Moikka
Ihania ultra kuulumisia todella monella:)
Mullakin on nyt istukka edessä ja liikkeet on tosi hentoja.Lähinnä kääntymisiä ja pepun heilutusta.Mutta niin on ollu 2 edellistäkin.Tosi rauhallisia masussa.Ei oikeestaan koskaan potkinu vaan heilutellu peppua puolelta toiselle.
Meille tulee kesäkuun puolessä välissä 3 v tapaamisesta ja meille on tulossa jo kolmas lapsi.Eli vauhti on ollut osi kova meillä;)
Aiaksemminki olis tää kolmas saanu tulla,mutta piti odottaa synnytyksen jälkee kuukautisia jopa 11 kk.Sitte tärppäs ekssta kierrosta.
Mäkin olin eilen hammaslääkärissä ja hammaslääkäri teki hammastakastuksen.Olis halunnu ottaa kuvia hampaista ja totesin että....tota....ja hamois jatko ootko sä raskaana? Joo olen.Heh...se varmaan ajattelee,että olen kokoajan raskaana.Viimeks se halus repii multa viisauden hampaan pois ja en suostunu raskausaikana sitä poistatuttaa,koska edellisestä viisurin poistosta olin niin kipeä,että mitkään särkylääkkeet ei auttanu.Kun synnytin pojan pe ja jouduin menee hampikseen seuraavana ma kuiski mieletön hammassärky ni rei' iän paikkauksen jälkeen hammaslääkäri olis halunnu poistaa viisauden hampaa ku en ollu enää raskaana;)
Joku kirjotteli korvikkeiden hinnoista.Onpa ne kalliita :O en ole niiden hinotja katsellu ku imetys on onnistunut kaikkien kohdalla pareminkin kuin hyvin.
tyttöä täys imetin 6kk vähä yli ja lopetin imetyksen ku tyttö täytti 1 v.Olin sillo 6kk raskaana joten halusin pitää pienen tauon ennen vauvan imetystä.Ja ettei tyttö muistaisi sillon tiusa enää ja olisi vauvale mustis tisun viemisestä.
Poikaa täysimetin 6kk ja vähä päälle,Imetyksen lopetin pojan ollessa 1v3-4kk ku halusin yö heräämsiten loppuvan.Sillo poika muutti myös omaan huoneeseen.
Me ollaan perhepedissä nukuttu siihen 1 v asti ja poika vähä pitempään.Niin aion tehdä tämänkin vauvan kanssa.Meillä perhepeti on ollu paras ratkaisu ja kaikista helpoin imetysten ja muiden juttujen kannalta.
Noista hinnoista tuli mieleen,että monesti esim soseissa on tosi suuria hintaeroja kauppojen välillä.Meillä lapset tykkää vieläkin syödä hedelmäsoseita välipaloina.Meillä s-marketissa maksaa semperin hedelmä soseet 49 cent.Kun käydään isovanhemmeilla Raumalla niin ostetaan isot satsit semperin hedelmä soseita Prismasta.Ne maksaa siellä 18 cent/kpl!
Tota tokso juttua olen jonki verran varonu koskemasta mihinkään eläinten jätöksiin.Lihan käsittelyn jälkeen pessy kädet otosi hyvin.ihan maalaisjärjellä olen toiminut.Mutta nyt ku luin noita juttuja ni alko pelottaa enemmän.Mulla ei ole neuvolassa otettu mitään verikoetta.Onko se pakollinen? vai oletteko pyytäneet sitä?
Sain eilen vihdoin soitettua työpaikalleettä jään TAAS hoitovapaalta äippälomalle.Kelan papereita pitäis täytellä ja viedä kelaan.
Alotan äippäloman varhennettuna 13.7.
mut nyt aamiaiselle.
Aurinkoa kaikille!
AuringonTytär rv 21+5
Täällä aamu tuntuu vähän kurjemmalta kuin eilen, nimittäin poika on taas kuumeessa. Vasta muutama viikko sitten oli kovassa kuumeessa ilman mitään muita oireita, ja nytkään ei mitään flunssaoireita kun kuume vain. Korvat on tarkistettu juuri ja niissä ei mitään. Omituista. :( Otin lapselle käyttöön laiskuustauolla olleet kestovaipat, että jos niistä paremmin haistaisi jos vaikka pissassa olis jotain. En tiedä... Ankeaa kun pieni on kipeä!
Niistä ruokajutuista, että lohen kanssa pitää olla varovainen... Tottahan se on. Mutta kyllä silti ostan tyhjiöpakattua (vai mitä lie) lohta, kun AINA kypsennetään huolella. Olen sitten ajatellut että se on ok, mutta onkohan? Mä oon ihastunu myös kaikkiin keittoihin, voisin syödä kippokaupalla kaikenlaista, nakkikeittoa, kaalikeittoa, jauhelihakeittoa, lohikeittoa, kanakeittoa... erilaisilla kasviksilla, juustoilla, kermalla tai ilman...
Nyt pitää mennä kun potilasta itkettää!
toinen neuvolakäynti takana....paino - 2kg lähtöpainosta, hb 123 ja kohdun korkeus 23. Kirpun sydänäänet oli 150, ihan niin kuin siskollaan aikoinaan. Ja taas, niin kuin tytöstäkin, " selvä poikamaha" , mut nyt miehen kaikkitietävät tädit eivät enää yritä ostaa sinisiä vaatteita etukäteen, kun viimeksi tulikin kaikista enteistä huolimatta ihana tyttö!!!!
Ensi tiistaina on sitten toisen kerran rakenneultra, josko sydän näkyisi tällä kertaa paremmin...katotaan sitten josko uskaltais nauttia täysillä....
Vappu meni meillä neidin kanssa karmeassa räkätaudissa, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa rupea helpottamaan.
maitohamsteri ja kirppu 22+1
Hei kaikille!
Jospa sitä alkaisi ahkerammin kirjoittamaan, kun ollaan puoliväli ylitetty. Ihana lukea ultrakuulumisia, itsekin maanantaina pääsen rakenneultraan ensimmäistä kertaa, esikoisesta en käynyt, mutta nyt saatiin äippäpolille aika, kun se toinen tyhjä raskauspussi siellä matkassa kulkee (kaksosraskaus) Olo tuntuu paksulle ja ihanat iskiaskivut makuuasennossa hiukan kirvoittavat, mutta kyllä se siitä. Välillä olo ei tunnu missään, voi vaikka heinäkuormaa purkaa ja heitellä ja toisena päivänä olo on tosi könkkö.
Liikkeitä tuntuu milloin mitenkin ja jos kiireistä ei mitään tunnu, mutta nyt kirjoiteltaessa on masukilla näköjään sanansa sanottavana. Meilläkin tyttö 1v11k nosti paitaansa sohvalla köllötellessään ja hieroi masuansa ja sanoi, että " laulan masuvauva potkii" , jaa-a on syksyllä selittämistä, kun ei lauran masu taida synnyttää...taitaa tosiaan unohtua, kun äiti vauvan saa.
Seksistä joku kyseli, ja se tosiaan on jäänyt vähän taka-alalle molemmin puolin, ei vaan tunnu siltä, että sitä tekis mieli tai sitten niin väsy, että ajatukset kaukana siitä. Mutta pääasia, että tunne molemmipuolinen ja rakkautta piisaa. Aikasa kutakin, kyllä se siitä palautuu taas ennalleen ja parempana.
Ratsastusta meinaa olla ikävä, kun nuo hepat pihassa köllöttelee, mutta syksyllä sitten, enää ei viitsi riskeerata.
Palaillaan taas ja voikaa paksusti!
T.thelma 20+1
Taas vaihteeks ihanan aurinkoinen päivä. Mielikin on hyvä, kun sainn pitkästä aikaa nukuttua viime yönä kunnolla! Nukuin melkein puol kymmeneen aamulla. Sitten riittikin virtaa aloittaa viikkosiivous. Mattojen puistelun jätin miehelle huomiseks. Siivousurakan jälkeen olikin ihana käpertyä sohvalle nauttimaan uudesta vauva-lehdestä. Nyt vain odottelen, että kello kävis ja mis palais taas viikonlopuks kotiin. Odottavan aika on pitkä.
Tänään ei ole oikeastaan tuntunut liikkeitä ja siitä vähän olenkin ollut huolissani. Onko se normaalia, ettei joka päivä tässä vaiheessa liikkeitä tunnukaan?
Pää on ihan tyhjä. Piti kommentoida jotain, mutta mitä? Se ois kiva tietää. Niin joo rinnoista joku kyseli. Mulla jo jonkin aikaa rinnat erittäny kirkasta ja välillä keltaista nestettä. Ei onneks suuria määriä, mut kuitenkin.
Jospa sitä lähtis touhuamaan jotain, niin aikakin kuuis nopeammin.
Uma81 21+0
peikkoäet:
Listerian aiheuttajia olen yrittänyt vältellä, mutta joskus tulee mokia. Täytyy sanoa että juhlapöytien voileipäkakut eivät nykyään kauhesti ilahduta.
Ihan tyhmänä mietin, mikä voileipäkakussa on sellaista, mikä on kamalan riskialtista? Siis kalakakuissahan on tietenkin usein niitä graavilohia sun muita katkarapuja, mutta entä lihakakussa?
nimim. voileipäkakku on niiiiiin hyvää...
Ajattelin nyt vihdoin ja viimein kirjottaa jotain.
Olen kyllä ollut taustalla koko ajan ja lueskellut juttujanne.
Avopuolison kanssa siis esikoista odotellaan syntyväksi. Mies on töissä ja minä vielä opiskelen. Tosin viimesiä viedään kun tämän kuun loppuun minun pitäisi sitten valmistua eläintenhoitajaksi. Viimeinen työharjoittelu siis meneillään ja suurin osa näytöistä on jo suoritettu, huoh!
Tässä on ollut muutakin kiirettä kevään aikana. Ostaa pätkäytettiin omakotitalo reilu kuukausi sitten. Onneksi löytyi valmis ja sopiva, muuten olis alkanu rakennus urakka.
Tähän mennessä raskaus on edennyt hyvin, en kärsinyt alkuun edes pahoinvoinnista. Viikolla 14 masu alkoi yllättäen kipuilemaan ja vuotamaan verta. Onneksi se loppui lyhyeen ja ultrassa kaikki näytti ok.
Masuasukin liikkeet on tuntunut jo parisen viikkoa, koko ajan voimistuen. On se vaan ihana tunne :) Nyt olis sitten rakenneultra edessä maanantaina. Kyllä sitä on odotettu kuin kuuta nousevaa. Hieman kyllä meinaa jänskättää.
Tässä vielä linkki koskien toksoplasma keskustelua:
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/toxoplas.html
ja myös Eviran sivuilta löytyy tietoa aiheesta.
Mutta nyt jatkamaan pihan haravointia. Palaillaan taas asiaan ja voikaa hyvin! :)
Sirena ja Tiitiäinen 19+5
aloin miettiin että kirjotinko vahingossa kolme vuotta tulee täyteen....no niin tein.
Eli meille tulee kesäkuun puolessa välissä 4 v täyteen ensi tapaamisesta ja nyt on jo kolmas lapsi meille tulossa.
Niin on nuutunut olo :(
Kirahviinan pojalle paranemisia, kurjaa kun heti perään sairastui uudestaan.
Liikkeiden vähyydestä - Mä ainakin huomaan jos ite on kiireisempi niin masussakin on hiljaisempaa. Voi olla että vasta illalla nukkumaan mennessä liikahtelee ekaa kertaa päivässä! Mutta yleensä liikkuu tarmokkaasti vähän väliä.
Maidonerityksestä - Oletin että tälläkin kertaa ois alkanut aikasin tuo touhu, mutta eipä ole vielä tullut kuin muutama hassu tippa. Esikoiselta tuli ensimmäisen kolmanneksen aikaan jo ihan reippaasti. Nautin kyllä täysin rinnoin tästä " erikoisuudesta" ;D
Pakko heittäytyä soffalle makuu asentoon. Tyttö on ulkona ja mies meni kauppaan. Mies teki ruuankin, lohikeittoa (sopivasti meidän puheenaiheeseen liittyen!) ja minä vaan lahnailin sohvalla. Ihan on rätti poikki väsynyt, pari yötä mennyt tooosi huonoilla unilla.
Hyvät viikonloput! Toivottavasti parempia kelejä tulossa!
Dumle jää odottelemaan nami pussia, jonka mies lupas tuoda :P
Heippa,
tyhmä miettii, että saako pakastekatkarapuja syödä kypsentämättä. Olen tähän saakka niitä välttänyt, mutta nyt en löytänytkään niitä mistään kiellettyjen ruokien listoilta. Yleensä jos niitä kiehauttaa, nehän menevät ihan kumiksi ja silloin jätän ne mieluummin syömättä. Mutta olisipa ihana syödä kunnon katkarapusalaattia!!!! Olipa muuten vapun aikaan taas arpomista, mitä syön ja mitä en, kun brunssiruuissa oli vaikka mitä " kiellettyä" . Olen kyllä aika johdonmukaisesti kieltäytynyt riskiruuista, vaikka ne herkkujani ovatkin (mäti ja raaka kala lähinnä).
Tsemppiä kaikille kipeille tai joilla lapsi kipeänä! Minä jo täällä huokaisen, että nyt taitavat pahimmat tautiputket olla ohitse ympärillä. Onneksi meidän lapset ovat olleet suht terveinä. Pienin vähän kärttyilee hampaita vaan tällä hetkellä.
Tuttuni vahvisti eilen, että saan hänen vanhan hugga-kantoliinansa. Nyt pitäisi löytää jostain vielä tuplarattaat (käytettynä). Sitten vielä turvakaukalo ja sitteri, mutta niitä tutuilla on useita, eli " saan valita" .
Omassa navassa meno on kovaa, eli reipas neiti siellä potkii ja mesoo päivittäin. (Tässä siis levinialle se vinkki sukupuolesta. =)) On muuten ihanaa tuntea nuo liikkeet! Sisaretkin ovat ne jo löytäneet!
Mukavaa viikonloppua! Huomenna eka pinoutuja voisi aloittaa uuden pinon, vai mitä! Meillä edessä talkoot taloyhtiön pihalla ja sunnuntaina rippijuhlat. Saas nähdä mitä kaapuja päälleni löydän. En paljon viitsi stressata...
apinaemo, jolla viikot hukassa, oisko kohta 22
Viela kerran ja sitten jatan aiheen: eli Suomessa toksoa ei edes valttamatta tutkita, jos ei itse ota aiheeksi asiasta puhua. Silloinkin (ainakin ennen ) eivat helpolla kokeisiin laita, jos olet ollut lampimassa maassa lomalla esim. viim 6kk aikana paaset kokeisiin (nain mulle yks kaveri sanoi Turun kaytantoa?!) Ja normaali hygieniahan on aina omaksi ja vauvan eduksi raskauden aikana!
Eli ma asun ulkomailla, jollei se viela tullu ihan kaikille selvaksi, etta taalla tuo popo on hirmu yleinen ja verikoe otetaan ekojen joukossa! Piste.
Krampeista; magnesiumia niihin yleensa heti annetaan, mutta mun laakari on aina ensin antanu ihan kalsium tabuja. Viela ei ole taalla noita tullutkaan, edellisissa kylla, joten tiedan kuinka kivuliata ne ovat!
Pinniksesta: Mulla on edellisilla ollut ihan hakkisanky, jonka neljannen jalkeen annoin pois , enka sita takaisin saa (enka halua) kun kyseinen aiti saa toisensa ihan naina paivina. Tilanpuute mulla suurin syy on, ja talla kertaa pelehditaan ihan perhepedissa, kaytan vaikka pehmokoppaa tuolien paalla ekat kuukaudet etta sangyn saa paivaksi ' piiloon' .
Muitakaan ostoksia en viela ole tehny, makuurattaita kylla jo katsellaan, vaunuja en halua. Ja mulla on peittoja seka esikon vauvapakkauksen peitot tallessa loppusyksyyn ja talveen.
Kysyisin siita jalkalaudasta (heh) vai mika se oli kun laitetaan rattaisiin sisarlauta, hih, sori unohdin jo sen nimen?! Onko siina jotain painorajaa etta sisarus roikkuu kyydissa...ei siis istuttava vaan seisomalauta?
Mutta nyt taan lahettelen ettei taas havia taivaan tuuliin, voikaa hyvin
- levinia ja Hope rv 20+6-
Moi!
Yhdyn piiuun tuossa loma-asiassa, viikko on ns.lomailtu ja toinen mokoma edessä ja nyt jo aloin katselemaan kalenteria sillä silmällä, että millonkahan se kesäloma alkaa ja sitten äippäloma perään. Yhtään ei kiinnosta enää töihin palata, mutta täytynee vielä reilu kuukausi loman jälkeen jaksaa. Töitä ei saisi kyllä yhtään miettiä näin lomalla, mutta tulipahan vaan seuraava loma mieleen :)
Silloin vappu-aattona käytiin tyttärien kanssa shoppailemassa juhlavaatteita ja niinhän siinä kävi, että molemmille likoille löytyi juhla-asut kenkineen ja koruineen. Kalliiksihan se tuli, mutta päivä oli tosi kiva. Käytiin vielä " naisten kesken" syömässä ja jätskillä. Itselleni en ostanut tällä kertaa mitään, ajattelin vasta lähempänä kesäkuuta käydä katsastamassa juhla-asun johon mahdun parin kuukauden ajan.
Nyt kun vauvan sukupuoli on varmistunut, kävin tänään vauvanvaate-ostoksilla ja ah miten ihania juttuja löysinkään tyttelille. Tämä lomalla olo vie kaikki rahani :). Kotiin tultua siivosin kodinhoitohuoneen pari kaappia siihen uskoon, että vauvelin vaatteet, vaipat yms. saan sinne
laitettua. Vauvanhoitopiste tulee olemaan siellä. Miehellekin jo ehdottelin, että mennään viikonloppuna käymään sukulaisillamme hakemassa heidän lupaamat vaunut, turvaistuin, pinnasänky jne. Tuli ihan mieletön hinku alkaa laittamaan kotia vauvaa varten. Ideoita on loputtomasti mm. huonejärjestelyjen ja sisustuksen muuttamisia varten...Nuo hormoonit :)
Juu, magnesiumia kramppeihin, kalsium lisänä myös auttaa ja muistakaa juoda riittävästi vettä!
Muuten mun fundus mitta oli 23 eli taas ihan omilla käyrillä mennään. Multa mitattiin se nyt ensimmäistä kertaa, ympärysmittaa en edes uskalla mitata. Ei mahda metri riittää :)
Kaikille flunssan ja vatsataudin kanssa painiskeleville paranemisia. Elämme näköjään tautista aikaa. Toivotaan pian auringon lämpimiä ja parantavia säteitä!
Haikarapolska ja neiti masukki 22+5
laitan viestin nyt kuitenkin edelleen tanne enka uutta pinoa viitsi availla, kun vkl vaki hiukan hiljenee kuitenkin?!
Tuosta masumitasta? Taallapain kun sita ei mitata mittanauhalla lainkaan, ja esikko (Suomessa syntyny) tayttaa hei tana vuonna jo 15, enka siis muista: miten se mitataan selallaan maaten tietty, mutta onko jalat hiukan koukussa? Yritin mittailla itse (hih mika naky) ja sain omasta mielestani jotain huimia lukemia?? Ihan uteliaisuuttani mina vaan...
Meilla ultrataan joka tarkastuksessa, joten ihan oman mielenkiinnon vuoksi, ja seuratakseni teita muita tietenkin myos...
Jokos kaikki syo rautaa ja kalkkitabuja?
Ja vielako on monta, jotka ei oo kayny np-ultrassa?
oonko nyt sen verran pysyny karryilla etta likkavoittosta taitaa taa meidan Sissi-kanta olla?
Eipa nyt kummempia lorinoita, kotihommin taytyis alkaa (ei kiinnosta) pakko mika pakko!
Voikaa hyvin
- levinia ja hope rv 21-
Levinia - Tuo kohdunpohjankorkeus mitataan just silleen jalat koukussa makuuasennossa, mutta ite ainakin mun, on tosi vaikee erottaa sitä kohdunpohjaa. Eli kokeilemalla kädellä mihin asti kohtu on. Siitä sitten mittanauha pitäis saada häpyluulle. Vaikeaa minusta itse tehdä ;) Ja se on seisomalauta, mitä varmaan tarkotit :) Sisko osti just sellasen, oisko ollut n. 50-60e.
Ympärysmitta mulla taitaa olla vielä aika vähän(!) Vähän ja vähän, about 80cm. En oo mitannu vähään aikaan - mutta tuo lähtölukemakin oli aikasta pieni n. 60cm..
Pitäs kyllä syödä jotain vitamiinilisiä paremmin!! Alkuraskaudessa otin säännöllisesti Multitabsin -Raskaus tabuja, mutta ne on jääny jo aikaa sitten.. Hyvä kun rautatabuja muistan päivittäin ottaa :/
Joo, mutta mies oottelee siivouskaveria. Plääh, pitäis tuo makkari järjestellä uuteen uskoon ja laittaa uudet lipastot sinne. Ikkunoidenpesukin oltiin suunniteltu tälle päivälle.
Dumle rv *apua* 20+2
Kovasti olisi tuossa pinossa ollut lukemista. Pari ekaa sivua lukematta. Käyn lukasemassa, kun ensin vähän kirjoittelen.
Kivoja ultrakuulumisia täällä. Mä kyllä menisin siihen 4D-ultraan, jos vaan olis varaa. No, eipä ole montaa kuukautta, kun selviää. Mulla on ollut tosi vahva tyttötunne, mut nyt on alkanut vähän epäilyttää. Neuvolassa kävin toissapäivänä ja sydänäänet oli n.140. On olleet ihan identtiset esikoisen sydänäänien kanssa ja nyt on alkanut potkia yhtä lujasti. Ennen tuli vain kevyitä kääntymismuksauksia, mut tällä viikolla on potkinut varmaan ihan voimiensa takaa. Monta kertaa päivässä siis muistuttaa olemassaolostaan. Mä oon jo ehtinyt ostaa muutamia tyttöjen vaatteita käytettynä, mut saattavat mennä jollekin muulle. Tosin kolmaskin lapsi ois tarkoitus pyöräyttää jossain vaiheessa, jos meille sellainen suodaan. Neuvolassa oli muutenkin kaikki hyvin. Mitä nyt painoa on tullut lähtöpainosta 9kg! Onko muilla näin paljon? Saman verran oli esikoisestakin tullut näillä viikoilla. Seuraavaksi onkin sit neuvolalääkääri 30.5. ja sitä ennen pitäis käydä sokerirasitustestissä, blääh! Ai niin, masumitta oli 21cm.
Dumle kyseli seksielämästä. Vähän on ollut hiljaisenpuoleista, satunnaista. Mies ois kyllä innoissaan...
Edea+Pikkis 22+4
Sparven kyseli mitä noissa kakuissa kierrän. Olen ymmärtänyt että smetana on on niissä myös " myrkkyä" . Eikös smetananassa ole raakaa kananmunaa? Itseäni ei onneksi voileipäkakut innosta maunkaan puolsesta, mutta aika usein ne ovat juhlapöytien ainoat suolaiset tarjottavat niin silloin vähän hiukoo. Nyt raskaus on onneksi jo niin pitkällä että sitä ei voi olla huomaamatta. Kohta voi reilusti pyytää että saisinko palan ruisleipää. Kiiiitoos!
Omaan napaan... Hiukan kurjaa. Närästys on palannut. Olen kärsinyt närästyksestä pitempään ja sain vaivan kuriin ruokavalion muutoksella. Eli kahvin ja ruisleivän yhdistelmä pois. Kahvia ei ole ikävä mutta kunnon hapanta leipää tekisi mieli. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että syönpä mitä tahansa niin aina jossakin vaiheessa päivää närästää. Masentaa ajatus kuinka monta kuukautta tätä on vielä edessä...
Toinen asia. Kun olin vatsataudissa huomasin ettei pissalihakset enää pidä. Muistakaa treenata minua paremmin niitä lantionpohjan lihaksia. Ei ole hukkaan käytettyä energiaa. Yritän itsekin ryhdistäytyä, jos vielä olisi jotain muuta tehtävissä kuin mennä tena-ladyä ostamaan.
Kuulin tänään iloisen uutisen. Eräs ystävä pariskunta saa vauvan. Ovat tätä lasta odottaneet varmasti koko aikuisen ikänsä ja nyt sitten raskaus on alkanut. Aivan ihana uutinen.
Hyvää lauantaita!
peikkoäet ja turkulainen 18+6
Jalkapussi/peite - Meillä oli esikoisen Emmaljungan kuomurattaissa ja totesin että oli käyttöä todella paljon! Aion sen ostaa tuleviinkiin Emmaljungan Ceroxeihin. Tosi hyvä het jo siinä vaiheessa kun käy päiväkävelyillä jo istuvan lapsen kanssa.
Pinnasängyn ostostakin kyseltiin. Me ostettiin kun käytiin Ikeassa n. kk sitten. Eka kävin kyllä nämä lähialueen liikkeet läpi, ettei välttämättä tarviis Ikeasta asti raahata jos vaan lähempääkin löytyy.. Mutta tykästyin siihen Ikean pinnikseen, jo hinnankin puolesta. Eli siis on pinnasänky ostettuna!