Meidän lapset on koko kesän päivähoidossa
Eilen tuli tieto, että lasten lomat tulee ilmoittaa päivähoitoon maaliskuun loppuun mennessä ja jos lapsen lomasta ilmoittaa vasta 12.6. jälkeen tai lapsella on kesällä etukäteen ilmoittamattomia vapaapäiviä, niin niistä pitää maksaa tuplamaksu.
Mies on yrittäjä, työnsä painottuvat kesään, joten hänellä ei ole lomaa kuin yksittäisiä päiviä silloin tällöin töiden niin salliessa, varsinaisen lomansa hän on aina pitänyt talvella. MInä olen töissä yrityksessä, jossa lomat ovat syksyllä ja jokainen saa 2 vko lomapätkän jossain vaiheessa kesää, mutta ei sitä välttämättä tiedä vielä kesäkuussa, kaikki on kiinni asiakkaiden tarpeista. Olemme ihan iloisia siitä, että edes on töitä.
Nyt näyttää siltä, että on halvempaa viedä lapset hoitoon kuin olla heidän kanssaan kotona, jos ei vapaita voi ilmoittaa ajoissa.
Kommentit (54)
Juttele asiasta päiväkodin kanssa ja kysy joustoa. Ymmärrän hyvin heidänkin kannan asiaan, koska kesällä pyörii myös päiväkodintyöntekijöiden lomat. Pitää vähän ajatella kokonaiskuvaa eikä vain omaa tilannetta. Kesällä voisi saada myös nuoren lastenhoitajaksi kotiin, jos nyt haluaa jotain ratkaisuja miettiä.
Silti täysin kohtuutonta olettaa, että perheet pystyisivät ilmoittamaan työaikansa vartin tarkkuudella ja lomansa kuukausia ennen.
Tekisin varmaan näin: jos haluan reissuja lapsen kanssa, niin perjantaina haen lounaalta. Maanantaina vien hoitoon vain iltapäiväksi.
Muuten lapsi tekee puolikasta päivää päiväkodissa. Yhdeksätä päikkyyn, lounasta kotiin. Tuon ajan käytän niihin kotitöihin jotka roikkuvat, mutta myös omaan virkistäytymiseen.
Miksi siitä menee TUPLAmaksu jos jättää etukäteen ilmoittamatta vapaapäivän? Sen ymmärrän että maksu menee koska henkilökunta on mitoitettu sen mukaisesti mitä on ilmoitettu, mutta miksi tuplana? Ihan sama kustannus siitä tulee, oli se lapsi siellä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin lapset mummolaan. Ei kiinnosta maksaa niiden hoidosta yhtään ylimääräistä.
Entäs jos mummo käy itse töissä kesällä?
Mummolla kesätyö, vai onko hänkin alalla, jossa ei saa pitää vuosilomia kesällä?
Mä pitäisin lapset lomalla päiväkodista niinä päivinä kun olen itsekin lomalla.
Ei jumalauta mikä narsistikakara siellä taas kirjoittelee. Mun lapsen mummo on ihan työelämässä mukana oleva 53 vuotias, jolla on lomallaan ihan oma elämä elettävänä.
Tavalliset mt-ongelmaisetko vain tänne saa kirjoittaa? Heidän äidit tuskin enää jaksavatkaan auttaa jälkikasvuaan.
Mutta kuten kirjoitin, pitäidin lapset silloin lomalla kuin itsekin olen, vaikka en ilmaista hoito kuukautta saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin varmaan näin: jos haluan reissuja lapsen kanssa, niin perjantaina haen lounaalta. Maanantaina vien hoitoon vain iltapäiväksi.
Muuten lapsi tekee puolikasta päivää päiväkodissa. Yhdeksätä päikkyyn, lounasta kotiin. Tuon ajan käytän niihin kotitöihin jotka roikkuvat, mutta myös omaan virkistäytymiseen.
Eikö tuo nyt ole sitä verorahojen tuhlausta, kun lapsi ja perhe haluaisivat lomailla, mutta lapsi on pakko tuoda päiväkotiin, koska muuten päiväkoti lähettää tuplamaksun? Eikö olisi järkevämpää, että perhe voisi 2 viikkoa ennen ilmoittaa tarvitsemansa hoitoajat?
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä menee TUPLAmaksu jos jättää etukäteen ilmoittamatta vapaapäivän? Sen ymmärrän että maksu menee koska henkilökunta on mitoitettu sen mukaisesti mitä on ilmoitettu, mutta miksi tuplana? Ihan sama kustannus siitä tulee, oli se lapsi siellä tai ei.
Ja PS. Jos loma olisikin kesällä mahdollinen, ainahan ne lapset voi "sairastua" viikoksi. Vai meneekö siitäkin tuplamaksu?
No teidän lapsethan on tietty lomalla silloin talvella isän kanssa ja syksyllä sun kanssa. Ei se kesäloma mikään ainoa loma-ajankohta ole, pääasia etteivät ympäri vuotta ole hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt hyvä ihminen sinne päiväkotiin tuo teidän tilanne tai pyydä äitiäsi soittamaan.
Ei se muuta mitään, ei päiväkoti päätä siitä, tuleeko vanhemmille sakkomaksua vai ei. Ei kaupunki pyöri niin, että perheiden tilanne katsotaan yksilöllisesti, siellä tehdään säästöjä ja jokainen kesällä hoidossa oleva lapsi on iso kuluerä.
Meillä käytiin tuo läpi vanhempainillassa ja ilmoitettiin, että tähän ei ole mitään poikkeuksia. Jos lapsi ei tule kesällä hoitoon, vaikka piti, eikä ole lääkärintodistusta sairaudesta, niin hoitopäivä laskutetaan tuplana 15.6. - 7.8. välisenä aikana. Ei auta selittää, että mummi tuli kylään tai kummi otti mukaansa Linnanmäelle. Jos lasta ei ole aamulla kirjattu hoitoon, laskutetaan tuplat.
Päivähoitoa järjestetään lapsia ja perheitä varten ei kaupunkia varten. On täysin kohtuutonta, että perheiden oletetaan ilmoittavan työaikansa vartin tarkkuudella kahta kuukautta ennen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on varhaiskasvatus eikä päivähoitoa. Mitä enemmän lapsi on läsnä varhaiskasvatusyksikössä niin sitä paremmin varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteet toteutuvat hänen kohdallaan. T: vakaope
Hevonkukkua. Säilöntää ja selviytymistä. Hienot suunnitelmat on toki pakko ollut tehdä syksyllä, mutta ei niihin ole palattu koko vuonna. Ja ihan työskentelen kunnallisella "lapsiystävällisenä" itseään markkinoivalla kunnalla.
T. Toinen vakaope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän lapsella on lomaa silloin talvella, kun miehesi pitää lomaa. Ja oletan, että myös jesällä, kun sulla on sitä lomaa. Vaikka itsekin olen nauranut juuri tuosta syystä kesällä hoidosta, niin kyllä halusin viettää lapseni kanssa aikaa.
Varhaiskasvatuksessa ei kesäkauden ulkopuolella olevaa lomaa pidetä lomana. Ainakin meille valitettiin viime vuonna, kun miehellä oli lokakuussa 3 vko loma ja lapsi kotona, että lapsi jää kovasti jälkeen muusta ryhmästä, kun ei ole mukana aktiviteeteissa.
Tämä on kyllä outoa. Itse olen vain iloinen, että lapsi saa olla vanhenpiensa kanssa ja pois päiväkodin hullunmyllystä, missä taistellaan joka hetki kavereista, leikeistä, tavaroista, varotaan niitä aggressiivisia lapsia ja yritetään päästä sen suositun lapsen kaveriksi, ja kun se paras kaveri leikkiikin jonkun toisen kanssa niin ollaan itku kurkussa.
Meiltä ei tarvi vapaita kysellä, kunhan ilmoittaa ettei tule niin ei odotella. Toiminnassa ei voi "jäädä jälkeen", vaan jotkut jutut vaan jää tekemättä. No big deal!
T. Se äskeinen vakaope
Vierailija kirjoitti:
Eli yhteiskunta huolehtii sun pilteistä, sinä vedät lonkkaa.
Jos yhteiskunta on tehnyt sen logistisesti mahdottomaksi, niin näin se menee.
Mutta lasten siaraslomastabtuskin pitää maksaa ylimääräistä. Itse puhuisin päiväkodin johtajan kanssa, että heidän säännöt ei sovi perheen tilanteeseen. Ja jos mitään myöhempiä lomailmoituksia ri hyväksytä ilman lisämaksua. Niin se siitä sitten. Lapset päiväkotiin ja aina välillä pous "sairauden" takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole sitä verorahojen tuhlausta, kun lapsi ja perhe haluaisivat lomailla, mutta lapsi on pakko tuoda päiväkotiin, koska muuten päiväkoti lähettää tuplamaksun? Eikö olisi järkevämpää, että perhe voisi 2 viikkoa ennen ilmoittaa tarvitsemansa hoitoajat?
Se ei auta päiväkodin toimintaa suunnitellessa.
Varhaiskasvatuksessa ei kesäkauden ulkopuolella olevaa lomaa pidetä lomana. Ainakin meille valitettiin viime vuonna, kun miehellä oli lokakuussa 3 vko loma ja lapsi kotona, että lapsi jää kovasti jälkeen muusta ryhmästä, kun ei ole mukana aktiviteeteissa.