Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän lapset on koko kesän päivähoidossa

Vierailija
07.02.2026 |

Eilen tuli tieto, että lasten lomat tulee ilmoittaa päivähoitoon maaliskuun loppuun mennessä ja jos lapsen lomasta ilmoittaa vasta 12.6. jälkeen tai lapsella on kesällä etukäteen ilmoittamattomia vapaapäiviä, niin niistä pitää maksaa tuplamaksu.

Mies on yrittäjä, työnsä painottuvat kesään, joten hänellä ei ole lomaa kuin yksittäisiä päiviä silloin tällöin töiden niin salliessa, varsinaisen lomansa hän on aina pitänyt talvella. MInä olen töissä yrityksessä, jossa lomat ovat syksyllä ja jokainen saa 2 vko lomapätkän jossain vaiheessa kesää, mutta ei sitä välttämättä tiedä vielä kesäkuussa, kaikki on kiinni asiakkaiden tarpeista. Olemme ihan iloisia siitä, että edes on töitä.

Nyt näyttää siltä, että on halvempaa viedä lapset hoitoon kuin olla heidän kanssaan kotona, jos ei vapaita voi ilmoittaa ajoissa. 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin tekisin samoin. 

Vierailija
2/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin lapset mummolaan. Ei kiinnosta maksaa niiden hoidosta yhtään ylimääräistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisin lapset mummolaan. Ei kiinnosta maksaa niiden hoidosta yhtään ylimääräistä. 

Entäs jos mummo käy itse töissä kesällä? 

Vierailija
4/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi krja systeemi. Mitä jos kysyisit vielä päiväkodin johdolta asiaa? Minä olen yh ja vaihdoin jossain välissä työpaikkaa niin ettei varmoja lomia ollut tiedossa ajoissa. Saatiin silti sumplittua asia päiväkodin kanssa, heille tärkeintä oli että lapsella on lomaa. Perheillä on niin eri tilanteita, osa kahden vanhemman perheistä pitää lapset 2kk pois hoidosta.

Vierailija
5/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhteiskunta huolehtii sun pilteistä, sinä vedät lonkkaa.

Vierailija
6/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat pitää olla tiedossa jo huhtikuun alkuun mennessä. Missä nyrkkipajassa oot töissä, mikä työehtosopimus?

Vierailija
7/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä saa maksuttoman kuukauden vain silloin, kun lapset on koko heinäkuun pois hoidosta, ei mummolla välttämättä ole jaksamista olla kanssaan koko kuukautta.

Vierailija
8/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali käytäntö on jos ei lomat ole tiedossa,että varataan kaikki.Ja kun lomat selviää,PERUTAAN turhat varaukset.

Vierailija
9/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli yhteiskunta huolehtii sun pilteistä, sinä vedät lonkkaa.

Mutta maksan siitä yhteiskunnalle vähemmän kuin silloin, jos itse hoitaisin lapseni. Kaupunki laskuttaisi minulta tuplapäivähoitomaksun, jos hoitaisin lapset itse. Ihanan kallista!

Vierailija
10/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mieti siinä kohtaa rahaa, silti en vie turhaan lapsiani hoitoon jos sitä ei tarvitsekaan, vaan nautin itse ajasta heidän kanssa. Surullista että viedään siksi koska siitä on maksettu. Lapset ovat pieniä vain hetken ja siitä kannata nauttia. 

Vierailija
11/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali käytäntö on jos ei lomat ole tiedossa,että varataan kaikki.Ja kun lomat selviää,PERUTAAN turhat varaukset.

Olen työpaikassa, jossa voi kysyä pomolta perjantaina, voinko pitää ensi viikon lomaa ja aika usein se onnistuu. Tuossa ap:n maailmassa tällainen lomaviikko tarkoittaisi kaksinkertaisen hoitomaksun maksamista, vaikka lapsi ei olisi hoidossa.

Jos meillä kysyy pomolta, voinko kolmen viikon kuluttua pitää viikon lomaa, on vastaus aina sama eli katsotaan parin viikon päästä, vielä ei tiedä, onnisutuko. Ei siis voi ennakoida ja ilmoitella ajoissa.

Vierailija
12/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos mummo käy itse töissä kesällä? 

Mummolla kesätyö, vai onko hänkin alalla, jossa ei saa pitää vuosilomia kesällä?

Mä pitäisin lapset lomalla päiväkodista niinä päivinä kun olen itsekin lomalla.

Vierailija
13/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomat pitää olla tiedossa jo huhtikuun alkuun mennessä. Missä nyrkkipajassa oot töissä, mikä työehtosopimus?

Itse asiassa loman tulee olla tiedossa viimeistään 2 vko ennen loman alkamista, jos vuosilomalakiin on luottaminen. 

Vierailija
14/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset päiväkotifirmat laskuttavat vanhempia ja kuntia tyhjästä. Meilläkin pitää hoitoajat ilmoittaa 2 kk ennen. Silti vaikka ilmoittaisin 2 kk ennen, että lapsi on seuraavassa kuussa 2 viikkoa lomalla, niin sama päivähoitomaksu menee koko kuukaudelta ja kunta maksaa myös. Milloin kunnat alkavat puuttua tuohon välistä vetämiseen? Väitän, että joulukuussa hyvin monessa perheessä lomailtiin monta viikkoa, mutta päivähoitomaksu maksettiin aivan kuin lapsi olisi ollut joka päivä hoidossa.

Vierailija
15/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en mieti siinä kohtaa rahaa, silti en vie turhaan lapsiani hoitoon jos sitä ei tarvitsekaan, vaan nautin itse ajasta heidän kanssa. Surullista että viedään siksi koska siitä on maksettu. Lapset ovat pieniä vain hetken ja siitä kannata nauttia. 

Ja oikeasti ottaisit vastaan haukut päiväkodista ja varhaiskasvatusvastaajan haukut, kun sinun lapsesi takia hoitajia on kesällä töissä ja nyt hoidatkin lapsesi itse?

Vierailija
16/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti tuota tuplamaksua, kun viikko vaoaata maksaa 200 euroa niin eikö tunnu missään?

Vierailija
17/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
18/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin kannalta rikollista, lasten kannalta lasun paikka, jos hoidossa koko kesän.

Vierailija
19/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, kyllä sen loman voi ilmoittaa myöhemminkin. Nyt kartoitetaan sitä työntekijän tarvetta, kun keskivertoperheillä on mahdollisuus ne lomat ilmoittaa näihin aikoihin. 

Vierailija
20/54 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin kannalta rikollista, lasten kannalta lasun paikka, jos hoidossa koko kesän.

Ei siinä ole mitään rikollista, vaan se on rikollista, että lapsi hortoilee ulkona ilman aikuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi