Meidän lapset on koko kesän päivähoidossa
Eilen tuli tieto, että lasten lomat tulee ilmoittaa päivähoitoon maaliskuun loppuun mennessä ja jos lapsen lomasta ilmoittaa vasta 12.6. jälkeen tai lapsella on kesällä etukäteen ilmoittamattomia vapaapäiviä, niin niistä pitää maksaa tuplamaksu.
Mies on yrittäjä, työnsä painottuvat kesään, joten hänellä ei ole lomaa kuin yksittäisiä päiviä silloin tällöin töiden niin salliessa, varsinaisen lomansa hän on aina pitänyt talvella. MInä olen töissä yrityksessä, jossa lomat ovat syksyllä ja jokainen saa 2 vko lomapätkän jossain vaiheessa kesää, mutta ei sitä välttämättä tiedä vielä kesäkuussa, kaikki on kiinni asiakkaiden tarpeista. Olemme ihan iloisia siitä, että edes on töitä.
Nyt näyttää siltä, että on halvempaa viedä lapset hoitoon kuin olla heidän kanssaan kotona, jos ei vapaita voi ilmoittaa ajoissa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Lomat pitää olla tiedossa jo huhtikuun alkuun mennessä. Missä nyrkkipajassa oot töissä, mikä työehtosopimus?
Miten toi olisi edes mahdollista? Kun lomanansaintakausi päättyy vasta 31.3. Eli lomaPÄIVIEN määrä selviää huhtikuun aikana. Ja sit ryhdytään miettimään, milloin kukakin voi lomalla olla. 25v tehnyt hr:ää vielä en ole törmännyt TESiin, jossa olisi mainitsemasi sääntö. Viittitkö linkata sen mulle tähän, tutustuisin mielelläni tarkemmin.
Kerro nyt hyvä ihminen sinne päiväkotiin tuo teidän tilanne tai pyydä äitiäsi soittamaan.
Siis viet lapsesi hoitoon myös silloin kun yrittäjämiehelläsi on vapaapäivä ja silloin kun sinä olet kahden viikon kesälomalla, koska täytyyhän teillä olla omaa aikaa.
Miksi helvetissä olette hankkineet lapsia?
Tässä kuviossa ei ole muuta hyvää kuin se että lapsenne pääsevät eroon teistä joka saatanan arkipäivä vuodessa.
Asia järjestyy kyllä kun otat nyt sitä vastuuta ja olet yhteydessä sinne päiväkotiin. Ja näillä on sitten lapsia( ja äänioikeus).
Tämä.onkin tärkeä tieto meille kaikille
Voi v#ttu, milä pösilö.
Sama, paitsi että minun eikä puolison työpaikassa ei kummassakaan ole vielä päätetty ensi kesän lomista, joten on pakko ilmoittaa, että lapset tarvitsevat päivähoitoa koko kesän ajan. Lomiemme ajankohdat selviävät parin kuukauden päästä.
No, kyllähän lapsella on lomaa silloin talvella, kun miehesi pitää lomaa. Ja oletan, että myös jesällä, kun sulla on sitä lomaa. Vaikka itsekin olen nauranut juuri tuosta syystä kesällä hoidosta, niin kyllä halusin viettää lapseni kanssa aikaa.
Asiaan on helppo ratkaisu.
Jos olet naimisissa, eroa (paperilla riittää). Jos sinulla on kumppani, niin muuttakaa eri osoitteisiin. Ota lapset pois päivähoidosta ja jää itse kotiin elämään tuilla. Tienaat paremmin kuin töissä ja lapsillakin on paljon mukavempaa kun saavat pleikkarit ja muut vermeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin lapset mummolaan. Ei kiinnosta maksaa niiden hoidosta yhtään ylimääräistä.
Entäs jos mummo käy itse töissä kesällä?
Mummolla kesätyö, vai onko hänkin alalla, jossa ei saa pitää vuosilomia kesällä?
Mä pitäisin lapset lomalla päiväkodista niinä päivinä kun olen itsekin lomalla.
Ei jumalauta mikä narsistikakara siellä taas kirjoittelee. Mun lapsen mummo on ihan työelämässä mukana oleva 53 vuotias, jolla on lomallaan ihan oma elämä elettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Sama, paitsi että minun eikä puolison työpaikassa ei kummassakaan ole vielä päätetty ensi kesän lomista, joten on pakko ilmoittaa, että lapset tarvitsevat päivähoitoa koko kesän ajan. Lomiemme ajankohdat selviävät parin kuukauden päästä.
Okei. Mä ilmoitin, että lapset ovat lomalla yhteensä kuusi viikkoa kesällä, mutta aikataulu tarkentuu vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt hyvä ihminen sinne päiväkotiin tuo teidän tilanne tai pyydä äitiäsi soittamaan.
Ei se muuta mitään, ei päiväkoti päätä siitä, tuleeko vanhemmille sakkomaksua vai ei. Ei kaupunki pyöri niin, että perheiden tilanne katsotaan yksilöllisesti, siellä tehdään säästöjä ja jokainen kesällä hoidossa oleva lapsi on iso kuluerä.
Meillä käytiin tuo läpi vanhempainillassa ja ilmoitettiin, että tähän ei ole mitään poikkeuksia. Jos lapsi ei tule kesällä hoitoon, vaikka piti, eikä ole lääkärintodistusta sairaudesta, niin hoitopäivä laskutetaan tuplana 15.6. - 7.8. välisenä aikana. Ei auta selittää, että mummi tuli kylään tai kummi otti mukaansa Linnanmäelle. Jos lasta ei ole aamulla kirjattu hoitoon, laskutetaan tuplat.
Ilmoitat yksittäiset vapaat sitten vaan lapsen sairastumiseksi sinne päiväkotiin, juuri ennen vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Ota palkatonta vapaata tai lomarahat vapaana, yleensä onnistuu.
Siis työssä, jossa kesä on kiireisintä aikaa? Oikeastiko?
Tällä pyritään estämään kalliiksi tulevaa nykykäytäntöä eli sitä, että lapselle varataan päiväkodista paikka koko päivystysajaksi ja lasta ei näy mailla halmeilla koko aikana. Olin itse toissakesän päivystyksessä töissä ja meidän ryhmään olisi pitänyt tulla lapsi, jolle oli joka päivä tehty oma sianlihaton ruoka ja lapsi ei tullut kertaakaan paikalle. Monena päivänä, erityisesti hyvien rantakelien aikana, saattoi jäädä puolet ryhmästä tulematta paikalle. Tulee kunnalle ja veronmaksajille kalliiksi pitää henkilökuntaa töissä turhanpäiten.
Sinulla on toki erilainen tilanne, mutta systeemille löytyy niin paljon hyväksikäyttäjiä, että kuntien on pakko hillitä tilannetta jotenkin.
Eläkeläisillä 15-30v eläkeputki ja täällä vinkumassa lapsiin kohdistuneista tukitoimista. Perus boomerit.
Suomessa on varhaiskasvatus eikä päivähoitoa. Mitä enemmän lapsi on läsnä varhaiskasvatusyksikössä niin sitä paremmin varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteet toteutuvat hänen kohdallaan. T: vakaope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Mä ilmoitin, että lapset ovat lomalla yhteensä kuusi viikkoa kesällä, mutta aikataulu tarkentuu vasta myöhemmin.
Meidän lasten päiväkodissa on parisataa lasta, eikä siellä vastaanotetaan erillisiä ilmoituksia lasten lomista, vaan tiedot lomista kerätään kootusti. Ikävä kyllä, tietoa lomista ei vielä pariin kuukauteen ole.
Pitääkö tuplamaksu maksaa, jos lapsi on sairaana?
En kannata huijaamista tai valehtelu, mutta kyllä nyt joka lapsi sen verran kaatuu ha lyö päätänsä, että sitä on parasta tarkkailla. Kummaa ihottumaakin voi kesällä ilmestyä. Johtuukohan mansikoista? Nyt iski kesäripuli. Johtuukohan siitä eilisestä ravintola-annoksesta vai onko lapsi hörpännyt uimavettä. Lapsen päätä särkee. Onkohan saanut liikaa aurinkoa?
Huolestumisvaihe vain päälle. Kyllä sä siinä vanhempana onnistut. Ma-ti kipeänä, keskiviikkona päikkyyn. To-pe kipeänä. Seuraavalla viikolla päikkyyn maanantaina ja loppuviikon kipeänä.
Toki muutamana päivänä on nyt mahdollista hoitaa talousasiat, hammaslääkärit yms kuntoon itselläsi. Viet useampana päivänä hoitoon, mutta haet lounaan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siis viet lapsesi hoitoon myös silloin kun yrittäjämiehelläsi on vapaapäivä ja silloin kun sinä olet kahden viikon kesälomalla, koska täytyyhän teillä olla omaa aikaa.
Miksi helvetissä olette hankkineet lapsia?
Tässä kuviossa ei ole muuta hyvää kuin se että lapsenne pääsevät eroon teistä joka saatanan arkipäivä vuodessa.
Ei, en veisi, mutta sellainen 700 e/kk päivähoitomaksuja, vaikka itse hoidan lapset, on minulle aivan liian suuri summa! Jos pystyisin kertomaan lomat ajoissa, ei tulisi tuplamaksuja, mutta koska en pysty 12.6. mennessä ennakoimaan lomapäiviä, niin joudun maksamaan tuplapäivähoitomaksun, jos lapset eivät mene hoitoon.
Ota palkatonta vapaata tai lomarahat vapaana, yleensä onnistuu.