Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Toimeentulotuen leikkaukset ajavat työttömän Nikon asunnottomuuden partaalle - Tämä on lähtölaukaus suoraan kadulle

Vierailija
07.02.2026 |

Hallitus: Vahva ja välittävä Suomi

Jos tosiaan leikkuri osuu minuun, niin siinä onkin lähtölaukaus suoraan häätöön ja sitä kautta kadulle asunnottomaksi, pohtii Niko Huuskonen uuden toimeentulouudistuksen vaikutuksia.

Huuskonen on ollut työttömänä loppuvuodesta 2020 lähtien. Viimeiset työpaikat olivat taksinkuljettajana sekä vanhusten ruokakuljettajana. Työt taksinkuljettajana loppuivat taksilain uudistuksen syötyä kannattavuutta ja ruokakuljetusyhtiö ajautui korona-aikaan konkurssiin.

Onkohan Orpon ja Purran vaikea lukea naama peruslukemilla näitä uutisia?

Kommentit (291)

Vierailija
261/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuota punikiita ei näytä tyät kiinnostava. Enemmi vaikka asuttaas karulla. Sitte Perus-Suomes tuloo tyät maistuva ku pannaan irtolaaslaki voimaa ja leirit vaihtoehtooksi.

Irtolaislaki kyllä aikoinaan toimi tehokkaana turvaverkkona. Nykyisin saa ihan vapaasti syrjäytyä ja kuolla johonkin lähiökoppiin. 

Vierailija
262/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitää järjestää työmaaparakkimajoitusta nopealla aikataululla jotta ihmisillä on lämmin paikka missä majoittua.

Eikös nasset ole haaveilleetkin näistä parakkimajoituksista Suomeen jo vuosia sitten? Taisi olla joku persukin vaastaavaa ehdottelemassa. Ellei kokkarikin. Tätä menoa joidenkin ihanneyhteiskunta rakentumassa. Köyhät parakeissa.

Mitä vikaa?

Eikö kustannussäästöt kelpaa? Eikö olisi hyvä että kaikille saadaan katto pään päälle?

Noiden yhteyteen voisi samalla laittaa ne käyttöhuoneet. Saataisiin nistit pois leikkipuistoista. Korjaan, neulat. Neuloja tarkoitin.

Nuorille miehille tuo kelpaa, on kelvattava. Miksi ei siis sinulle? Luuletko olevasi parempi ihminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitää järjestää työmaaparakkimajoitusta nopealla aikataululla jotta ihmisillä on lämmin paikka missä majoittua.

Eikös nasset ole haaveilleetkin näistä parakkimajoituksista Suomeen jo vuosia sitten? Taisi olla joku persukin vaastaavaa ehdottelemassa. Ellei kokkarikin. Tätä menoa joidenkin ihanneyhteiskunta rakentumassa. Köyhät parakeissa.

Köyhä kuuluukin parakkiin. Vielä parempi jos siellä olisi n*kke...

Vierailija
264/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät muuta halvempiin asuntoihin nämä ihmiset?

Niin minäkin olen joutunut tekemään. En ymmärrä miksi muiden pitäisi olla etuoikeutetumpia. Jos minäkin joudun mukavuudestani ja elintasostani tinkimään, niin miksi muut eivät voisi tehdä samoin? Sanokaakas se.

Vierailija
265/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on jopa kerrostaloja tyhjillään. Miksi ei kelpaa työttömille?

Kelpaisi kyllä, mutta entä ne työpaikat?

Perusta yritys? No entä ne asiakkaat? Autioituneilla tienoilla.

Ihan itse olet päättänyt elää tuollaisissa olosuhteissa.

Hallitus ei enää toimita hunajaa ja maitoa syöttöporsaille??

yhyy yhyy

Vierailija
266/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olen joutunut tekemään. En ymmärrä miksi muiden pitäisi olla etuoikeutetumpia. Jos minäkin joudun mukavuudestani ja elintasostani tinkimään, niin miksi muut eivät voisi tehdä samoin? Sanokaakas se.

No se nyt vain on hallituksen vika ettei mulla ole 130 neliön kämppää Helsingin ytimestä, meren rannalta.

Vierailija
267/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialistien syytä !

Pentsan hinta alas ! Vieraslajit ulos !

Vierailija
268/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se nyt vain on hallituksen vika ettei mulla ole 130 neliön kämppää Helsingin ytimestä, meren rannalta.

Tämä just. En tajua mistä on syntynyt kuvitelma, että jokaiselle kuuluu samat asiat vaikka se ei mitenkään ole mahdollista. Jos olisi edes lämmin ihmisarvoinen asunto niin se on jo hyvä. En minä kuvittele ansaitsevani mitään presidentinlinnaa, olen onnellinen pienessä asunnossani, ei minulla olisi rahkeita presidentin hommiinkaan, en kadehdi yhtään.

Vierailija
269/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä just. En tajua mistä on syntynyt kuvitelma, että jokaiselle kuuluu samat asiat vaikka se ei mitenkään ole mahdollista. Jos olisi edes lämmin ihmisarvoinen asunto niin se on jo hyvä. En minä kuvittele ansaitsevani mitään presidentinlinnaa, olen onnellinen pienessä asunnossani, ei minulla olisi rahkeita presidentin hommiinkaan, en kadehdi yhtään.

Vassareiden mielestä heille kuuluu sama mikä muillekin. Se että joku on riittävän typerä tehdäkseen jotain sen eteen on sen oma häpeä.

Vierailija
270/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 vuotta sitten astui voimaan laki työtä vieroksuvien henkilöiden määräämisestä työhön tai erikoistyölaitokseen. Hallitus perusteli lain tarpeellisuutta sillä, että Suomen asutuskeskuksissa oli epäsosiaalisia henkilöitä, jotka eivät tehneet rehellistä työtä, vaikka siihen olisivat pystyneet. Sen sijaan nämä viettivät joutilasta, epäsiveellistä ja paheellista sekä jopa rikollista elämää häiriten yleistä järjestystä ja jättäen itsensä ja perheensä yhteiskunnan tai vieraiden henkilöiden huollettaviksi.

Tällaisten ihmisten työhön määrääminen katsottiin tarpeelliseksi muun muassa tuotannon ylläpitämiseksi ja elintason kohottamiseksi. 

Kauas on tultu tuosta ajasta, jona yhteiskunta edellytti työpanosta jokaiselta työkykyiseltä eikä vain laittanut velkarahaa tilille. 

271/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata mitään työleirejä enkä holhoamista. Nykyään kaikilla on mahdollisuudet, koulutuskin on ilmaista ja netin myötä kaikilla on pääsy kaikkeen tietoon. Se riittää. 

Toivon enemmän vapautta ja vähemmän tukia. Jotkut tippuvat kadulle ja heille tuo leirisysteemi sopisi paremmin, mutta valitsen silti vapauden.

Eli kiitos ei kommunismille ja pakkotyölle. Olkoot ihmiset joutilaina jos sitä haluavat, se on jokaisen oma päätös. Mitään tukia tällaisen mahdollistamisen ei tietenkään pidä maksaa. Jokainen hoitaa omat asiansa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
272/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ton ongelma  on ? Ylisuuret asumiskustannukset? Sossu yleensä korvaa mekin,  kunnes löytää halvemman. 
Eihän TT-tukea saa millään perusteella leikata 50%. Ei ainakaan pysyvästi. 

Vierailija
273/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme täällä eduskunnassa tekemässä 'vaikeita päätöksiä', mikä on poliittinen koodisana sille, että me leikkaamme niiltä, joilla ei ole varaa lobata meitä. Niko Huuskosen pelko asunnottomuudesta on tietenkin ikävä sivutuote, mutta katsokaa isoa kuvaa: valtion velkakello tikittää! Meidän on pakko säästää toimeentulotuesta, jotta voimme rahoittaa esimerkiksi bensaveron pienennyksen, jolla Niko voi sitten ajaa taksia, jota hänellä ei enää ole. Se on sitä priorisointia. Jos koti menee alta, se on vain dynaaminen kannustin etsiä uusi koti ehkäpä jostain, missä neliöhinnat kohtaavat meidän uudet, uljaat normimme. Talous on fysiikkaa, ja fysiikassa pudotus sattuu. 

Onkin suorastaan kiehtovaa, miten ihmiset takertuvat seiniin. Niko puhuu 'häädöstä', mutta me eduskunnassa sikariportaissa puhumme 'mahdollisuudesta uudelleenbrändätä oma elämäntapa'. Markkinataloushan on varmasti kertonut Nikollekkn jo vuonna 2020, että ruoan kuljettaminen ei kannata, joten miksi hän asuu edelleen asunnossa, johon hänellä ei ole varaa ilman muiden rahoja? Köyhyys on usein vain puutteellista viitseliäisyyttä. Jos leikkuri osuu, se on vain merkki siitä, että on aika kääriä hihat. Ehkäpä kadulla asuminen on se lopullinen kannustinloukun purku siellä ei ole neliövuokraa rajoittamassa yksilön vapautta menestyä.

Me uskomme eduskunnassa kansanluottamuksella (vale) että rakennamme vahvaa ja välittävää Suomea. Me välitämme teistä kaikista niin paljon, (vale) että emme halua kenenkään passivoituvan kotiinsa valtion tuella. Siksi teemme kodista luopumisesta taloudellisesti välttämätöntä. Se on välittämistä tulevista sukupolvista. Niko Huuskosenkin tilanne on tietysti 'erittäin vakava', ja hallitus seuraa tilannetta tietysti 'herkällä korvalla' samalla kun vedämme maton alta. Mutta muistakaa: kokoomuslainen sanonta on että halpatyötyö on parasta sosiaaliturvaa kokoomuksen rahasalkkuun. Vaikka työtä ei olisi, tai se ei elättäisi, niin se, että meillä on työlinja, on tärkeintä. Suomi on kunnossa, kun excel-taulukko näyttää vihreää, vaikka kansa asuisi teltassa.

Vierailija
274/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, samat säännöt kaikille samoissa tilanteissa, ilman muuta. Ei niin, että joku joutuu makselemaan ylisuuria asumiskuluja TT-tuesta ja joku ei. Joku maksaa vsain 100€ yli ja joku 500€ siitä TT-tuesta? Ilman että on todistettavssti  tarjottu halvempaa asuntoa? 

Mutta ne säännöt mitä sovelletaan, on tehtävä järkevilsi ja kohtuullisiksi. 
Jos joku luulee,  että ähäkutti, nut joku saa tuntea mitä on kun  ei anneta armoa eikä jousteta  ja samat säännöt kaikille,  kun joutuu kärvistelrmään liian kalliissa asunnossa ja TT-tuki leikkautuu 50% niin  eihän  tuolloin  ole kyse siitä, jos tilanteet täysin  erilaiset kuitenkin eli ei samat kaikille. 

Väitän,  että läheskään kaikissa tilanteissa ei edelleenkään toimita noin. Pistetään maksamaan usea satanen TT-tuesta asumiskuluja? 

Tapauskohtaisuus  ei toimi hyvin,  koska niitä voidaan  soveltaa negatiivisesti. 
Tapauskojtsiduudetbpitää olla jo harkittu niihin lakeihin ja sääntöihin, jotta pysyttään  toimimaan samoin kaikkien kohdalla samanlaisissa tilanteissa. . 

Kohtuullista ei ole esim. se, että TT-tuki leikkaantuu vaikka ylisuurten asumiskulujen takia 50%. 
Mitä sitten pitäisi tehdä? ?

Olisi vaikka  mitä välimuotoja  kun se, että ääliömäisenä sääntöineen noudattaen tulee kohtuuttomia tilanteita joillekin tai sitten se toinen ääripää,  että kaikille maksetaan kaikki. . 

Vierailija
275/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa luoda kommuuneja, joissa elää edullisemmin. Jakaa huoneen toisen kanssa. Tai asunnon.

Vierailija
276/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu joka on tehnyt pian 20v pätkätyötä samalla tehtaalla ja samaan aikaan pyörittänyt omaa luovan alan firmaansa. Keikkoja riittää mutta ei niin paljon että siitä saisi elannon. Lisäksi ala on erittäin suhdanneherkkä kuten kaikki luova työ. Joten hän on järkevänä päätynyt pitämään intohimonsa harrastuksena ja kivana lisätulona. Näin se pitäisikin mennä. Harva tässä maassa pystyy itsensä elättämään harrastuksellaan.

Tajuathan, että nykyisen lain mukaan, jos tuttusi jää jostain syystä työttömäksi, on hänen lopetettava tuo yritystoiminta, jos aikoo jotain tukea saada työttömyyden ajalta. Yrittäjällä ei oikeutta työttömyysturvaan ole eikä toimeentulotuella tueta kannattamatonta yritystoimintaa, joten firma säppiin ja työkkäriin mars. Muuten se elanto on 50 prosentilla alennettu perusosa. Kaikki tulot myös vähentävät toimeentulot

Ei vähennä. MITKÄÄN tulot eivät VÄHENNÄ toimeentulotukea, koska ENSIN lasketaan kaikki tulot ja rahat yhteen, ja sitten MAKSETAAN täydennystä toimeentulotukena. JOs tulot VÄHENTÄISIVÄT toimeentulotukea, tuo laskennallinen summa PIENENISI, joka pitää jäädä kuukaudessa käyttöön hyväksyttävien menojen jälkeen. 

Se EI PIENENE vaan pysyy samana. 

Vierailija
277/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu ongelmaan: Töihin meno

problem solved

Miksi suljet itsepäisesti korvasi tosiasialta: työttömyys Suomessa on korkeinta EU:SSA, 269 000 työtöntä. Kaikkiko ne pakoilevat töitä? Seriously!

Iso osa pakoilee. Olin itsekin muutaman kuukauden työttömänä ja säännöllisesti pääsin haastatteluihin ja lopulta töihinkin. Ja en muuten nostanut senttiäkään työttömyystukia koko työttömyysajalla. 

Vierailija
278/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu ongelmaan: Töihin meno

problem solved

Ratkaisu ongelmaan josta ei kukaan puhu: Kaikki kelaturistit kotimatkaan kaikki 650 000. Jo alkaa riittää työtä ja työttömyyskorvauksiakin omalle kansalle.

5/6 työttömästä on kuitenkin suomalaisia/suomalaistaustaisia, että tuskinpa muuttaisi tilannetta kovinkaan paljon. Ja ilmeisesti sinäkään haittaisänmaallinen et osaa päättää viekö ne tulijat meiltä työt vai työttömyyskorvaukset...

Kukahan se haittaisänmaallinen on? Vastauksena molemmat. Sillä jos samalla viivalla oleva etninen hakee työpaikkaa suomalaisen kanssa, pitää hänet vähemmistön edustajana palkata. Lisäksi verrattuna iso prosentti sosiaalituista menee mamuille. Teidän politiikka haluaa niitä tänne

EI pidä palkata. Työnantajalla on ihan täysi vapaus palkata kumpi tahansa, kunhan palkkauksen SYY ei ole rasistinen. 

Vierailija
279/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa luoda kommuuneja, joissa elää edullisemmin. Jakaa huoneen toisen kanssa. Tai asunnon.

Olen miettinyt itsekin tätä vaihtoehtoa, mutta en tunne ketään sinkkua, enkä ole löytänyt parisuhdetta. Mistä voi löytää yhteisasumisesta kiinnostuneita ihmisiä? Pitäisi tietysti olla rehellisiä ja säännöllistä elämää eläviä rauhallisia ihmisiä. Lisäksi kaikilla on nykyisin kotieläimiä, ja olen allerginen. 

Vierailija
280/291 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikon toimeentulotuki on jatkossa 300 €. Ei siitä nyt millään saa aikaan tuota muuta halvempaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan