Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Toimeentulotuen leikkaukset ajavat työttömän Nikon asunnottomuuden partaalle - Tämä on lähtölaukaus suoraan kadulle

Vierailija
07.02.2026 |

Hallitus: Vahva ja välittävä Suomi

Jos tosiaan leikkuri osuu minuun, niin siinä onkin lähtölaukaus suoraan häätöön ja sitä kautta kadulle asunnottomaksi, pohtii Niko Huuskonen uuden toimeentulouudistuksen vaikutuksia.

Huuskonen on ollut työttömänä loppuvuodesta 2020 lähtien. Viimeiset työpaikat olivat taksinkuljettajana sekä vanhusten ruokakuljettajana. Työt taksinkuljettajana loppuivat taksilain uudistuksen syötyä kannattavuutta ja ruokakuljetusyhtiö ajautui korona-aikaan konkurssiin.

Onkohan Orpon ja Purran vaikea lukea naama peruslukemilla näitä uutisia?

Kommentit (255)

Vierailija
201/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä meidän nykyinen systeemi toimi. Eläkeläisiä on niin paljon: 1,67 miljoonaa, niin ainakin nykyisten kevyempiä töitä tekevien pitää jatkossa pystyä jatkamaan työuraansa päästä tai toisesta. Jos verorahoila elätetään opiskelijat (ennen otettiin lainaa) ja eläkkeelle jäädään nuorina, niin eihän se yhtälö toimi. Työssä kävijöille ei jäisi mitään palkkaa enää jaettavaksi. Siis esim hoitajille ja opettajille, joiden palkka maksetaan yleensä verorahoista. Ja ainakin vasemmisto haluaa tappaa kaikki yritykset, joista sentään vielä jää verorahoja hieman jaettavaksi.

Vierailija
202/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös toisella firmalla vartijana/receptionistina ja työsuhteeni päätettiin purkaa täysin ilman omaa syytä koeajalla. Olin hoitanut työtehtäväni moitteetta ja minulle oli luvattu kokoaikatöitä. Päinvastoin kuin luvattiin niin minulle laitettiin vain hajanaisia, yksittäisiä työvuoroja sieltä täältä eli siis osa-aikatyötä, ei tietoakaan kokoaikatöistä. Kun kysyin missä luvatut työvuorot ovat niin sain pyynnön tulla toimistolle ja siellä annettiin heti kenkää minulle.  Syytä koeaikapurulle tämä firma ei koskaan antanut kun TE-toimistossa sitä kysyttiin.

Niin, että onko tämä todellakin omaa syytä, omaa laiskuutta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin myös toisella firmalla vartijana/receptionistina ja työsuhteeni päätettiin purkaa täysin ilman omaa syytä koeajalla. Olin hoitanut työtehtäväni moitteetta ja minulle oli luvattu kokoaikatöitä. Päinvastoin kuin luvattiin niin minulle laitettiin vain hajanaisia, yksittäisiä työvuoroja sieltä täältä eli siis osa-aikatyötä, ei tietoakaan kokoaikatöistä. Kun kysyin missä luvatut työvuorot ovat niin sain pyynnön tulla toimistolle ja siellä annettiin heti kenkää minulle.  Syytä koeaikapurulle tämä firma ei koskaan antanut kun TE-toimistossa sitä kysyttiin.

Niin, että onko tämä todellakin omaa syytä, omaa laiskuutta? 

Auto ja ajokortti on aika kallista

Vierailija
204/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Niko on työkykyinen mutta hän ei löydä töitä, varmaan opiskelu olisi varteenotettava vaihtoehto. Autokuskin hommia on yhä vähemmän, mutta on paljon ammatteja, joissa ajokortti ja paikallistuntemus ovat tarpeen tai ainakin hyödyksi.  

Kommentoijat, yrittäkää päättää, onko ongelma se, että töitä ei muka saa tai kannata tehdä, vai se, että Suomessa mukamas ei ole työpaikkoja?

Autokuskinhommia on vaikka kuinka paljon. Ajokortissa vain pitää olla enemmän kirjaimia kuin B

Joo, kuorma-autokortti olisi hyvä ajaa, jos on kuskiksi sopiva henkilö. Myös linja-autonkuljettajaksi voi kouluttautua.

Vierailija
205/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin toimeentulotuen nyt kokonaan hakematta, kun ahdistaa liikaa tämä nöyryytys ja järjettömyys. Pärjään lapsen kanssa työmarkkinatuella ihan ok. Toki vuokraa en saa kokonaan maksettua mut sovittelen sen jotenkin ja jatkan rukoilua, että saisin töitä pian.

- On suomalaisia jotka eivät hae heille lain mukaan kuuluvia etuuksia!

Nyt haet hetipaikalla mitä sinulle lain mukaan kuuluu, etkä sinnittele omaksi ja lapsesi vahingoksi. Hallitus on toimillaan aiheuttanut monelle toimeentulotuen tarpeen, ei kai se tt-hakijan vika ole. Joka yrittää pärjätä kohti parempaa lapsensa kanssa! Heti haet!

Siksi me ollaan isoja verojakin maksettu.

Vierailija
206/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uutinen. 

Loppuu se vidun siivellä eläminen.

Käyppä sanomassa kaikille mm jotka ei tee duunia.

Vierailija
207/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Volttia polkemaan.

Eikö tuonnekin ollut hirveä jono, 2000 vai jopa 20 000...joku käsittämätön määrä kuitenkin.

Tietenkin voi ottaa sen voltti id:n sitten kun saa ja kaupata sitä muille, kuten muutkin :D

Vierailija
208/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikklle tällaisille nikoille pitäisi järjestää sosiaalityön asiakkuus. On ihan hullua, että toimeentulotukea saa nettihakemuksella ja kukaan ei auta perusongelmien kanssa. Varmasti Nikollekin löytyisi mielekäs koulutusammatti, jos ammattilainen hieman auttaisi suunnittelemaan ja katsoisi perään. 

et tiedä mistä puhut. se koulutusammatti tekee siltä alalta työttömäksi. nyt vaikka olet akateeminen  jäät työttömäksi. maakunnat  lopettaa firmoja, tehtaat lopettaa, tuotannot lopettaa, asko sotka loppuu, elisa, sotet irtisanoo ..etelä-karjalankin terveydenhoito,  järkyt määrät jää alalta työttömäksi ja oli  se sun sanoma muka töitä takaaaaaaava koulutus. myymälät loppuu, jopa seconh hand rättiliike lopetti jkl. lue maakuntauutisia.

moni opiskellut 7v jotta saa työn ja elämän ja opintolainaa pitäis maksaaaaa, on duunareita ja asuntolaina ja esim raksa-ala ihan lamassa.

kuule paina pääs hankeen syvälle ja sua pitäis kannoilla kulkien - perään katsoen saattaaaa hullujen huoneelle  et elä enää tätä päivää.  oksetat 

Vierailija
209/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli niin sairas juttu. Itse jätin toimeentulotuen nyt kokonaan hakematta, kun ahdistaa liikaa tämä nöyryytys ja järjettömyys. Pärjään lapsen kanssa työmarkkinatuella ihan ok. Toki vuokraa en saa kokonaan maksettua mut sovittelen sen jotenkin ja jatkan rukoilua, että saisin töitä pian.

Aiot jättää lapsesi kodittomaksi? Vuokra on se TÄRKEIN!

hää on hullu tai jokuxxx, ai vuokranantajalle sopii- maksan vain osan vuokrasta. siinä onkin vastuullinen aikuinen. hakis as tuen, tt tuen --kokoais siitä turvallisen kodin. asunnottomuus ja perinnät, häätö käräoikeuden kautta- sekö ei tuo mainehaittaa ja vaikeuta uuden kodin saantia.  vuokra ja  ruoka ihan ekana tulee ja sun velvollisuus on taata se.  

Vierailija
210/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikolla on kyllä ollut kotona vietettyjen vuosien aikaa etsiä töitä / koulutuspaikkaa. Miten voi olla, että 56-vuotias ylipainoinen nainen (minä itse) löytää kyllä aina jotain palkkatyötä (vaikka osa-aikaista ) mutta nuori riuska mies ei löydä? Olisiko asennneongelma? Töitä on kyllä, ei aina niin mieluista,mutta aina jotain löytyy

Vierailija
211/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu ongelmaan: Töihin meno

problem solved

Totta tosiaan. Palkkaatko? Tuun heti maanantaina. Tai vaikka tänään, vai oletteko auki sunnuntaisin, voin aloittaa silloinkin.

Vierailija
212/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikklle tällaisille nikoille pitäisi järjestää sosiaalityön asiakkuus. On ihan hullua, että toimeentulotukea saa nettihakemuksella ja kukaan ei auta perusongelmien kanssa. Varmasti Nikollekin löytyisi mielekäs koulutusammatti, jos ammattilainen hieman auttaisi suunnittelemaan ja katsoisi perään. 

Oletko kokeillut itse hakea koulutukseen aikuisena?

Minä olen, ainakin viisi kertaa. Koulutuksiin on samanlailla tunkua kuin avoimiin työpaikkoihin, eikä auta, että minulla on jo kaksi ammattitutkintoa.

Kaltaisesi kaksi tutkintoa omaavat ovat varmaankin valinnoissa viimeisten joukossa ja näin pitää ollakin.

Vierailija
213/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et tiedä mistä puhut. se koulutusammatti tekee siltä alalta työttömäksi. nyt vaikka olet akateeminen  jäät työttömäksi. maakunnat  lopettaa firmoja, tehtaat lopettaa, tuotannot lopettaa, asko sotka loppuu, elisa, sotet irtisanoo ..etelä-karjalankin terveydenhoito,  järkyt määrät jää alalta työttömäksi ja oli  se sun sanoma muka töitä takaaaaaaava koulutus. myymälät loppuu, jopa seconh hand rättiliike lopetti jkl. lue maakuntauutisia.

moni opiskellut 7v jotta saa työn ja elämän ja opintolainaa pitäis maksaaaaa, on duuna

Suurin osa on töissä ja pystyvät jopa vaihtamaan työpaikkaa.

Vierailija
214/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajokortti toimistotöissä vaatimus on siksi koska firmat säästää kuljetusfirmoista sekä katsotaan, että jos on käynyt ajokortin niin ei ole white trash porukkaa.

Mutta eikös sitten kantasuomalainenkin jo saa ajokortin sosiaalitukena, koska se edistää työnsaantia? Ainakin maahaammee tulijaat saavat ajokortin samasta syystä.

Vierailija
215/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jättäytynyt asunnottomaksi. Ainakaan kukaan ei kyykytä eikä pidä koko ajan enää pelätä että naapurin nisti käy päälle tai että rahat ei riitä vuokraan ja sähköön. Toki sairauksien kanssa asunnottomuus on vähän mielenkiintoista, etenkin talvisin ja pahimmilla helteillä myös. Mutta näin voi tehdä kun ei ole lapsia tai mitään sisäelämää vaativia lemmikkieläimiä. Koira minulla on opiskelu -ja osatyöajoilta, mutta se pärjää reissussa mukana. 

Vierailija
216/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet toinistotöihin ja saat työpaikan. Työnantaja vetää kaikki työvuorot välistä ja kun kysyt miksi niin saat vastaukseksi, että a) no kun sulla ei oo sitä autoa ja ajokorttia. Toimistotöissä autoa ja ajokorttia? Töissä jossa ei tarvita missään työvaiheesaa autoa eikä ajokorttia tai b) saat potkut siitä hyvästä, että kysyit.

Onko tässä siis kyseessä laiskuus? Oma vika mitäs ei viitsi mennä töihin?

Kuulostaa siltä että et ole ollut työelämässä. Keksit vaan kauhutarinoita tulemaan sitä omaa töihin menemättömyyttäsi. 

Kyllä tuon kirjoittajan tapaus voisi olla tottakin. Joihinkin toimistotyöpaikkailmoituksiin on toden totta laitettu ajokortti vaateeksi. Kun itse olin sihteerinä ja jutskailin toisen sihteerin kanssa, niin hän sanoi, että pari kertaa vuodessa pitää j

Ajokortti on nykyään vaatimus monella alalla.Yleensä se hommataan jo 18-vuotiaana.

Vierailija
217/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Volttia polkemaan.

Eikö tuonnekin ollut hirveä jono, 2000 vai jopa 20 000...joku käsittämätön määrä kuitenkin.

Tietenkin voi ottaa sen voltti id:n sitten kun saa ja kaupata sitä muille, kuten muutkin :D

Jotkut kuskit kuljettaa samaan aikaan woltin ja foodoran laatikoita/kasseja.

Vierailija
218/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikolla on kyllä ollut kotona vietettyjen vuosien aikaa etsiä töitä / koulutuspaikkaa. Miten voi olla, että 56-vuotias ylipainoinen nainen (minä itse) löytää kyllä aina jotain palkkatyötä (vaikka osa-aikaista ) mutta nuori riuska mies ei löydä? Olisiko asennneongelma? Töitä on kyllä, ei aina niin mieluista,mutta aina jotain löytyy

Kerroppa mitä kaikkea työtä olet tehnyt ja milloin?

Vierailija
219/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis työttömyyskorvauksen ja asumistuen lisäksi sait vielä toimeentulotukea melkein 300€ ja täällä itket miten vaikeaa sinulla on? Voi helv. Eli saat maatessa bruttona noin 2000€ ja toinen käy töissä samalla bruttosummalla 8 tuntia päivässä ja jää saman verran käteen. Kyllä on reilua:

Vierailija
220/255 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis työttömyyskorvauksen ja asumistuen lisäksi sait vielä toimeentulotukea 269€ ja täällä itket miten vaikeaa sinulla on? Voi helv. Eli saat maatessa bruttona noin 2000€ ja toinen käy töissä samalla bruttosummalla 8 tuntia päivässä ja jää saman verran käteen. Kyllä on reilua, varmaankin olet demareiden tai jonkin samaa aatetta olevan puolueen onnettomia äänestäjiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän