Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette vie lasta hoitoon työpaikan viereen?

Vierailija
29.04.2007 |

Miksi olette päätyneet hankkimaan hoitopaikan läheltä kotianne? Miksi ette vie lapsia lähelle työpaikkojanne tai puolimatkaan? Yhteistä aikaa tulisi jopa 1-2 tuntia päivässä enemmän, kun lapset olisivat työpaikan lähellä.

Perustilanne kuitenkin on se, että käydään töissä esim. Helsingin keskustassa ja asutaan jossain lähiössä, vaikka Niipperissä tai Kannelmäessä tai Vuosaaressa tms. josta matka-aikaa tulee väkisin vähintään 0,5 tuntia / suunta ja ruuhkissa enemmänkin. Samalla pystyisitte tekemään vähän pidempää päivää tarvittaessa ja hakemaan lapsen aikaisemmin eli win win.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä idea niille perheille, joissa vanhemmat käyvät esim helsingin keskustassa töissä, ja työmatkaa kertyy 20-40 km/suunta.

Juuri esim. lapsen sairastuessa. Ja ennenkaikkea: lapsen päiväkodissa vietetty aika on lyhyempi!!

VAIHTOEHTOJA!!!

Vierailija
62/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas, mikä kysymys!

Mutta muutama aika painava syy:

1. käyn työssä eri kunnassa eli pitäisi hankkia yksityinen hoitopaikka työssäkäyntikunnasta.

2. työmatkaa 50 km, jonka kuljen kustannus- ja ajankäyttösyistä kimppakyydillä. En voi kuljetella lasta siinä tai jos alkaisin ajaa yksin, niin se kävisi tosi kalliiksi. Julkisilla taas matka kestäisi noin puolitoista tuntia ja koska hoitopaikka siellä työssäkäyntikunnassa ei olisi ihan työpaikan vieressä, koska työpaikka on teollisuusalueella, niin lisää aikaa menisi kävelemällä pitkin kaupunkia

3. Joudun välillä tekemään myös työmatkoja. Miehenkö pitäisi siis niinä päivinä ajaa 100 km, jotta voisi viedä lapsen hoitoon ja mennä itse töihin? Ja illalla tietysti sama 100 km taas.

Hei AP, ihmisillä on oikeasti ihan järkeviä syitä hoitaa omat hoitojärjestelynsä niinkuin hoitavat. Kaikilla tuollainen järjestely ei tosiaankaan olisi mikään win-win. Miksi siis edes yrität sorkkia asioita, jotka eivät sinulle kuulu ja ehdottaa tuollaisia järjettömyyksiä?! Ainakin minut sait loistavasti provosoitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla menee tunti työmatkoihin mennen tullen. Meillä olisi päiväkoti heti naapurissa, mutta olen ratkaissut asian kuten ap niin, että lapsi on kaupungissa hoidossa.

Eli aamulla klo 5.30 hyppäämme bussiin ja olemme kaupungissa 6.30. Päiväkodista on työpaikalleni vielä 5km (työpaikka on sen verran syrjässä oleva hoitolaitos, että ei ole omaa päiväkotia). Juoksen sen matkan töihin ja olen työpaikalla tasan 7.00.

Töistä juoksen hoitoon ja ehdimme klo 15.45 bussiin. Saamme bussissa vaihtaa rauhassa ajatuksia.

Iltavuoroon sitten lähdemme klo 11.30 bussilla ja sama homma taas, juoksen työpaikalle hoitopaikasta. Pääsen illalla töistä klo 21 ja olen hoitopaikassa klo 21.30 ja ehdimme klo 21.45 bussiin. Kotona olemme 22.45.

Lapsi ehtii nukkua kotona muutaman tunnin ja taas aamulla pääsemme kahdestaan bussiin juttelemaan.

Jos on halua olla yhdessä lapsen kanssa, eikä vain säilöä häntä päiväkotiin, se onnistuu. Kuntokin on noussut siinä sivussa kun olen opetellut juoksemaan töihin. Bussi kyllä menisi suoraan työpaikan viereen, mutta kun jätän lapsen hoitoon, en ehdi uuteen bussiin. Mutta mitäpä sitä ei tekisi lapsen puolesta.

Vierailija
64/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritämme siis muuttaa lähemmäksi elämämme keskuksia. Olisi hölmöä aloittaa yhdessä koulussa tietäen, että joutuu vaihtamaan kuitenkin pian. Toisekseen, on äiti sitten lähellä, jos vaikka unohtuu avaimet kotiin tms.

65

Vierailija
65/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavaperheistä kaikki vievät lapsensa aamupalalle päiväkotiin, ja silloin siellä pitää olla ennen kahdeksaa. (Aamupala: mehusoppaa ja tuoremehua...)

Ja vanhemmat menevät itse töihin kymmeneksi.....

Vierailija
66/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette tekään sitten ole tyytyväisiä siihen että lapsen koulu ja päiväkoti on lähempänä työpaikkaa kuin kotia, jos yritätte muuttaa lähemmäksi koulua.

Minä ajattelen niin, että jos lapselta unohtuu avaimet, hän voi vaikka pyytää päästä kaverille iltapäiväksi ta mennä tuttuun lähipuistoon jossa on pikkulapsesta asti käynyt ja jossa on aina ohjaajat paikalla. Ei 9-vuotiaalla enää tarvitse olla äiti 300 metrin etäisyydellä koko ajan.

Vierailija
67/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään olla täysin tyytyväisiä tilanteeseen. Mutta eletään miten voidaan. Ennen kuin muutto onnistuu, on oltava näin. Ja olisinhan voinut tässä tilanteessa laittaa lapset lähimpään tarhaan kodin vieressä, mutta minusta se oli huonompi idea kuin pitää lapset työpaikkani viereisessä tarhassa.

65

Vierailija
68/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Olisi mukavaa, jos lapsemme saisivat päiväkodista ja myöhemmin eskarista (samassa päiväkodissa) kavereita, joiden kanssa pääsisi samaan kouluunkin.

2) Mieheni ja minun työpaikat ovat aivan eri suunnilla, kumman mukaan päivähoitopaikka valittaisiin? Me kun viemme ja haemme lapsiamme joustavasti molemmat.

3) Lähipäiväkotimme on aivan loistava, yksityinen ja pieni päiväkoti. Miksi ihmeessä menisimme merta edemmäs kalaan?

Eikä meillä työmatkoihin mene kuin puoli tuntia, ja meidän molempien joustavien työaikojen sekä mummiavun takia lasten hoitoaika on nytkin vain n. 6h päivässä (josta päiväunia n. 2h). Minusta tuntuisi etenkin ykköskohdan takia tosi ajattelemattomalta kuskata lapsia aamuisin kauas hoitoon, olkoonkin että paikka olisi sitten jomman kumman työpaikan lähellä.

Vierailija
69/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee työmatkaan tunti, ajan sen itse autolla. En voisi kuvitellakaan herättäväni lasta niin aikaisin huutamaan autoon. Ei se mitään laatuaikaa olisi, jos lapsi nököttäisi kaksi tunti päivässä yksin auton takapenkillä. Joten mies vie lähipäiväkotiin ja mä haen, lapsi saa siellä ystäviä, jotka asuvat naapurustossa.

Vierailija
70/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pikkukaupungissa (tosi-tosi-pienessä) työmatka on pari kilsaa ja ruuhkista ei tietoakaan. Tarhakin itseltä ihan vieressä, keskustasta 2 km. Hankalassa paikassa keskustan toisella laidalla asuville, mutta auto on melkein välttämätön lähes kaikille ja ruuhkista ei tosiaan ole tietoakaan.

No, onhan täällä sitten muita haittapuolia, korkea työttömyys ja vääristynyt ikärakenne. Mutta ne on taas ihan eri juttuja ne.

Vierailija
71/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin siis mies osallistuu tasavertoisesti arkeen, myös lapsen päivähodosta hakemiseen tai sinne viemiseen. Ratkaisu olisi täysin järjetön lapsen kannalta! Nyt hän saa olla KOTONA mahdollisimman paljon sen sijaan, että olisi juuri MINUN kanssani tunnin päivässä lisää, ja senkin ajan autossa tai bussissa (olispa juu kivaa laatuaikaa...). Tietenkin itselläni on lasta ikävä, sikäli olisi kätevää viettää jopa tuo työmatkakin hänen kanssaan. Mutta oikeasti se palvelisi tasan omaa itsekkyyttäni, ei lapsemme etua.

Vierailija
72/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen en voi vaikuttaa, joten lapsi joutuisi muuttamaan hoitopaikkaa parin vuoden välein.

Sen sijaan asuinpaikkani on täysin omasta valinnastani kiinni. Sitä ei kukaan ulkopuolinen sanele.

Vierailija
73/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin tuntuisi järjettömältä roudata lasta pitkiä matkoja autossa tai julkisissa joka päivä, kun itsekin väsyn välillä työmatkoihin :(

Vierailija
74/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Ilman muuta kannattaa hoitopaikkaa valitessaan miettiä eri vaihtoehtoja.

Mutta monta krt kodin lähelle jääminen ON kätevämpää, jo siksikin, että lapsia ei hae pelkästään toinen vanhempi, ja toisen työpaikka on muualla. Olisi aika aikaaviepää ja hankalaa, jos miehen pitäisi tulla vaimon työpaikan luokse hakemaan lapsia, jos hänen työnsa on täysin toisessa suunnassa ja koti kolmannessa...

Meillä minä vien lapset ja mies hakee (minulla iltapainotteinen työ).

Vierailija
75/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaiken lisäksi on tosiaan kiva että tutustuu alueen kavereihin. mutta mietin mäkin tota vaihtoehtoa joskus. onneksi en siihen lähtenyt, sillä nytkin duunipaikka on aivan eri paikassa. ja toisaalta, näin se on tosiaan miehen yhtä helppo hakea.

Vierailija
76/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme alueella, jossa viihdymme todella hyvin.

Haluan ehdottomasti lapsen käyvän jotakin lähikouluista. Siinä jo hyvä syy valita lähipäiväkoti. Lisäksi on kivaa, että tarhakavereiden kanssa voi muodostua pitkiä kaverisuhteita (paljon helpommin toteutuu, kun kyläily ei edellytä pitkiä kuskauksia).

todellisuudessa lapsen päiväkoti on ' työmatkan varrella' . Eli omaan työmatkaani nähden ei täysin päinvastaisessa suunnassa, miehelle valitettavasti päiväkotiin vieminen/haku mahdollista vain hankkimalla auton, mikä harmittaa vannoutuneina joukkoliikenteen suosijoina.

Lapsen hoitopäiväksi tulee maskimissa 8 tuntia, koska isä vie ja minä haen. Siihen ei onneksi ole juuri vaikutusta sillä, että päiväkoti ei ole kodin lähellä. Lisäksi lapselle on tarjolla ' laatuaikaa' isän ja äidin kanssa autossa ja bussissa. Arvatkaa onko päiväkodin vaihtohakemus vetämässä.. (ymmärrän kyllä jossain määrin tilanteen, sillä jouduimme todella lyhyellä varoitusajalla aikaistamaan hoidon aloitusta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi