Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette vie lasta hoitoon työpaikan viereen?

Vierailija
29.04.2007 |

Miksi olette päätyneet hankkimaan hoitopaikan läheltä kotianne? Miksi ette vie lapsia lähelle työpaikkojanne tai puolimatkaan? Yhteistä aikaa tulisi jopa 1-2 tuntia päivässä enemmän, kun lapset olisivat työpaikan lähellä.

Perustilanne kuitenkin on se, että käydään töissä esim. Helsingin keskustassa ja asutaan jossain lähiössä, vaikka Niipperissä tai Kannelmäessä tai Vuosaaressa tms. josta matka-aikaa tulee väkisin vähintään 0,5 tuntia / suunta ja ruuhkissa enemmänkin. Samalla pystyisitte tekemään vähän pidempää päivää tarvittaessa ja hakemaan lapsen aikaisemmin eli win win.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ehkäpä tämä myös vaikuttaa alitajunnassa. En halua altistaa lapsia sellaiseen. Kaikkialla on omat ongelmansa, mutta onneksi kaikki saavat valita itse lähtöasetelman.

T. AP

Ei kaikkien lasten vanhemmilla ole mahdollisuutta viedä lastansa keskustaan hoitoon tai kuskata autolla koululaistaan keskustaan. Meillä ei ole autoa. Mieleeni ei todellakaan ole juolahtanut lasteni istuttaminen talvisin busseissa tungoksessa. Minulla ei ole mitään lähiöissä asuavia ihmisiä vastaan. En ymmärrä mikä sinulla on? Miksi et vaadi lähiöiden kouluille samoja resursseja, kuin keskustan eliittikouluilla on? Silloin kaikilla olisi mahdollisuus reilusti valita lähtöasetelmat. Kouluhinkaan ei mahdu kuin tietty määrä oppilaita, ei olisi mahdollista, että kaikki Helsingin lapset kävisivät näitä " parempia" kouluja keskustassa.

Vierailija
42/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen äitiysvapaata töissä keskustassa (etke) päiväkodissa ja koululaisten iltapäivätoiminnassa. Täytyy sanoa, ettei olisi tullut mieleenkään raijata omia lapsia sinne, sillä mielikuva paremmasta on ihan kupla.

Jos oma lähipäiväkoti tai koulu ei miellyttäisi jostain syystä niin mielummin katsoisin jonkun korvaavan poikittaislinjan varrelta, mutta keskustaan.. ei kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei halua edes lastensa viettävän siellä aikaa tai tutustuvan naapureihin? Minusta keskusta-asujat ovat vähän oma porukkansa, he tosiaan arvostavat ihan muita asioita kuin lähiöiden perheet ja tyytyvät siihen ahtauteen ihan mielellään kun vaan saavat olla keskustassa. Ihan taatusti lapsella jonka perhe asuu kaksiossa keskustassa on erilainen tausta kuin lapsella jonka perhe asuu rivitalossa Puistolassa - vaikka bruttotulot olisivatkin samat.

Minä haluan asua paikassa, jossa viihdyn ja jossa lapset viihtyvät muutakin kuin nukkumassa. Siksi me ollaan asuttu Munkkivuoressa nyt 15 vuotta, sekä aikuisilla että lapsilla on täällä paljon kavereita, tunnnetaan seutu tosi hyvin eikä ikinä muutettais pois. Nyt kun esikoinen on 9 v. on ihanaa kun hän tuntee sekä ympäristön että paljon ihmisiä täältä ja voi liikkua itsekseen koulun jälkeen ja viikonloppuisin.

Yksi hankaluus muuten tuli vielä mieleen: mitä teette jos kuopus on sairas mutta esikoinen pitäisi viedä kouluun?

Vierailija
44/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koska hoitopaikka pitää olla siinä kaupungissa, jossa asuu. Ei siinä, jossa käy töissä.

Vierailija
45/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota noin, sekä minä että mieheni ollaan töissä naapurikaupungissa eli ainoaksi vaihtoehdoksi siis jäisi yksityinen päiväkotin työpaikkakaupungista. Molempien työpaikat on eri suunnilla kaupungista joten mistäs me se päiväkotipaikka etsittäis, puolivälistäkö? Paikasta johon meillä menisi kummallakin enemmän aikaa ajaa kuin nykyisellä järjestelmällä?

Sanottakoon vielä se että nykyinen (omassa kunnassa sijaitseva) päiväkoti on meiltä kotoa 4 km päässä mutta paikassa josta on lähestulkoon pakko ajaa ohi jos haluaa kaupunkiin töihin, tai vaikka toiseen naapurikuntaan. Eli liikenteellisesti MEILLE ihanteellisella paikalla. Mitä järkeä olisi siis lähteä tekemään jotain ihmeratkaisuita?

Vierailija
46/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksio voi olla upea ateljee ja rivari kuppainen...

Sitäpaitsi Puistolassa on aika hulinaa kouluissa ja jos käyttää asemaa, joutuu menemään kusenhajun poikki joka päivä

Vierailija
47/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksiota keskustassa arvojärjestykseen, vaan sanoin että niihin päätyvät ihmiset ovat erilaisia. Asuntojen hinta voi olla aika sama, mutta elämäntapa asukkailla luultavasti aika eri. Ap:han tuossa selitti, että ei hänen lähiölapsensa tausta mitenkään eroa keskustassa asuvista lapsista, mutta minä väitän että kyllä eroaa, vaikkakaan ei ehkä taloudellisesti.

Itse en kestäisi asua kahden lapsen kanssa edes upeassa kaksiossa - mutta en kestäisi rivarielämääkään jossain hornankuusessa. Siksi kerrostaloneliö Munkkivuoresta on meille hyvä ratkaisu, ja on todella mukavaa että naapurit ovat sillä lailla samanlaisia että myös viihtyvät täällä eivätkä esim. haikaile lapsiaan keskustassa asuvien parempaan seuraan :-)

Vierailija
48/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itellä on vapaapäivä, niin lähteä raahaamaan lasta toiselle puolelle kaupunkia?!?! Paljon helpompi kun on kodin vieressä niin multa ei mee niin paljoa omaa-aikaa tarhakuljetuksiin.

Ja tämä viesti on sitten pelkkä vitsi...

Vierailija
49/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri työpaikan lähistöltä. Mielestäni se on aivan loistavaa, koska jos esim. lapsi sairastuu kesken päivän, menee hakemiseen vain 10 min sen 30-45 min sijasta jos pitäisi mennä kotinurkille asti.

Tällöin lapsen saa nopeasti myös lääkärille, eikä tarvitse lähteä takaisin kaupunkiin, josta on juuri tullut.

Meille tämä on ollut paras ratkaisu, se ei tietenkään kaikille sovi, mutta jokainen taplaa tyylillään.

Vierailija
50/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat toisella puolen katua työpaikastani. Parempi istua heidän kanssaan bussissa/junassa/ratikassa ja jutella päivästä kuin antaa heidän homehtua 2 tuntia extraa hoidossa.

Vierailija
51/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi olette päätyneet hankkimaan hoitopaikan läheltä kotianne? Miksi ette vie lapsia lähelle työpaikkojanne tai puolimatkaan? Yhteistä aikaa tulisi jopa 1-2 tuntia päivässä enemmän, kun lapset olisivat työpaikan lähellä.

Perustilanne kuitenkin on se, että käydään töissä esim. Helsingin keskustassa ja asutaan jossain lähiössä, vaikka Niipperissä tai Kannelmäessä tai Vuosaaressa tms. josta matka-aikaa tulee väkisin vähintään 0,5 tuntia / suunta ja ruuhkissa enemmänkin. Samalla pystyisitte tekemään vähän pidempää päivää tarvittaessa ja hakemaan lapsen aikaisemmin eli win win.

Vierailija
52/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteena juuri tämä työmatkoihin kuluva aika. Yritimme saada lähipäiväkotiin lapsiamme, mutta yllättäin sosiaaliviraston päiväkotien päättäjät sijoittivat lapsemme kahden kilometrin päässä kotoamme sijaitsevaan päiväkotiin.

Tämä olisi vaikettanut huomattavasti päiviä, koska ko. pk sijaitsi totaalisen eri suunnalla, missä kotimme ja työmatkamme ym ja muutenkin lisännyt entisestään päivän pituutta.

Miksi täällä ollaan näin pöyristyneitä ap:n ehdotuksesta??? Ei kunnon keskutelua, vaan kummallista vittuilua. Tätä vaihtoehtoa pitäisi valottaa enemmänkin. Ainakin alueella, jossa asumme, ei todellakaan kuunnella vanhempien toiveita päiväkodeista, lasten kaverisuhteista ym jatkuvuudesta. Puhumattakaan turvallisen ympäristön merkityksestä.

Vierailija
53/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee tunti työmatkoihin mennen tullen. Meillä olisi päiväkoti heti naapurissa, mutta olen ratkaissut asian kuten ap niin, että lapsi on kaupungissa hoidossa.

Eli aamulla klo 5.30 hyppäämme bussiin ja olemme kaupungissa 6.30. Päiväkodista on työpaikalleni vielä 5km (työpaikka on sen verran syrjässä oleva hoitolaitos, että ei ole omaa päiväkotia). Juoksen sen matkan töihin ja olen työpaikalla tasan 7.00.

Töistä juoksen hoitoon ja ehdimme klo 15.45 bussiin. Saamme bussissa vaihtaa rauhassa ajatuksia.

Iltavuoroon sitten lähdemme klo 11.30 bussilla ja sama homma taas, juoksen työpaikalle hoitopaikasta. Pääsen illalla töistä klo 21 ja olen hoitopaikassa klo 21.30 ja ehdimme klo 21.45 bussiin. Kotona olemme 22.45.

Lapsi ehtii nukkua kotona muutaman tunnin ja taas aamulla pääsemme kahdestaan bussiin juttelemaan.

Jos on halua olla yhdessä lapsen kanssa, eikä vain säilöä häntä päiväkotiin, se onnistuu. Kuntokin on noussut siinä sivussa kun olen opetellut juoksemaan töihin. Bussi kyllä menisi suoraan työpaikan viereen, mutta kun jätän lapsen hoitoon, en ehdi uuteen bussiin. Mutta mitäpä sitä ei tekisi lapsen puolesta.

Vierailija
54/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei häntä raahaa ylös 5.30.

Vierailija
55/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla menee tunti työmatkoihin mennen tullen. Meillä olisi päiväkoti heti naapurissa, mutta olen ratkaissut asian kuten ap niin, että lapsi on kaupungissa hoidossa.

Eli aamulla klo 5.30 hyppäämme bussiin ja olemme kaupungissa 6.30. Päiväkodista on työpaikalleni vielä 5km (työpaikka on sen verran syrjässä oleva hoitolaitos, että ei ole omaa päiväkotia). Juoksen sen matkan töihin ja olen työpaikalla tasan 7.00.

Töistä juoksen hoitoon ja ehdimme klo 15.45 bussiin. Saamme bussissa vaihtaa rauhassa ajatuksia.

Iltavuoroon sitten lähdemme klo 11.30 bussilla ja sama homma taas, juoksen työpaikalle hoitopaikasta. Pääsen illalla töistä klo 21 ja olen hoitopaikassa klo 21.30 ja ehdimme klo 21.45 bussiin. Kotona olemme 22.45.

Lapsi ehtii nukkua kotona muutaman tunnin ja taas aamulla pääsemme kahdestaan bussiin juttelemaan.

Jos on halua olla yhdessä lapsen kanssa, eikä vain säilöä häntä päiväkotiin, se onnistuu. Kuntokin on noussut siinä sivussa kun olen opetellut juoksemaan töihin. Bussi kyllä menisi suoraan työpaikan viereen, mutta kun jätän lapsen hoitoon, en ehdi uuteen bussiin. Mutta mitäpä sitä ei tekisi lapsen puolesta.

Vierailija
56/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoin lapsen kotia lähellä olevaan päiväkotiin ja aloin tehdä 6-tuntista työpäivää. Lapsi heräilee aamulla n klo 7, syö aamiaisen isänsä kanssa mukavia jutellen ja kävelee sitten isän kanssa päiväkotiin. Kiire ei ole ja matkalla voivat katsella oravia tai moottoripyöriä kaikessa rauhassa. Minä olen töissä kahdeksalta ja haen lapsen viimeistään klo 15.30. Kävelemme taas rauhassa kotiin, pysähdymme leikkipuistossa ja tapaamme naapureita. Meillä on pitkä ilta aikaa olla yhdessä ja kun isä tulee kotiin, on lapsen ilaruoka ja päivittäiset kotityöt jo tehty ja hän voi keskittyä leikkimään lapsen kanssa.

Minusta tämä on lapselle paljon parempi vaihtoehto kuin se että istuisin hänen kanssaan 30 minuuttia bussia aamuin illoin ja nimittäisin sitä laatuajaksi.

Vierailija
57/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai lasteni kanssa kuljettu matka on aikaa yhdessä. Laatuajasta en tiedä, se tuntuu olevan nimitys silloin, jos lapsen kanssa ei voi olla kauaa, vain vähän aikaa, silloin laatu>määrä.

Meillä lasten kanssa lähdetään klo 10:10 kotoa, jotta ollaan päiväkodilla klo 11. Haen lapset klo 18. En pidä näitä aikoja mitenkään hirvittävinä lasten kannalta. Ensi vuonna toinen lapsista aloittaa koulun ja yritän saada hänet kouluun mahdollisimman liki työpaikkaani. Tietysti yritämme myös koko ajan saada vaihdettua asuntoa lähemmäs, mutta nyt mennään niillä eväillä mitä on. Mieluummin nappaan koululaisen iltapäiväkerhosta ja menemme yhdessä kotiin, kuin että hän menisi lähikoulusta tuntikausiksi yksikseen kotiin.

Vierailija
58/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltäpäiväkerhoon? Ja 3:nnella sitten sinne omaan kotiin koulun jälkeen, missä on tutut naapurit ja oman pihan kaverit lähellä jos tulee seuran tarvetta.

Tietenkin matkakin on yhteistä aikaa lapsen kanssa, mutta minusta on paljon mukavampi ja lapsellekin parempi kulkea se yhteinen matka kävellen 15 minuuttia kuin bussissa vähintään 30 minuuttia. Siinä saa liikuntaa ja raitista ilmaa eikä ole koskaan kiire, kun ei tarvitse miettiä bussien aikatauluja.

Vierailija
59/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi, palkansaajista joka kolmas käy töissä asuinkuntansa rajojen ulkopuolella. Kaikkiaan Suomessa on 47 kuntaa, joiden työllisestä työvoimasta yli puolet käy kotikuntansa ulkopuolella työssä. Tulisi yksityisiin päiväkoteihin kova tunku, kun kolmasosa pilteistä pitäisikin saada niiden piiriin.

Vierailija
60/76 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sitä paitsi, palkansaajista joka kolmas käy töissä asuinkuntansa rajojen ulkopuolella. Kaikkiaan Suomessa on 47 kuntaa, joiden työllisestä työvoimasta yli puolet käy kotikuntansa ulkopuolella työssä. Tulisi yksityisiin päiväkoteihin kova tunku, kun kolmasosa pilteistä pitäisikin saada niiden piiriin.

Kumman työpaikan viereen lapsi vietäsiin hoitoon?

Mitäs sitten tehtäisiin jos sattuisi vaikka työmatka sille jonka työpaikan vieressa lapsi on hoidossa, tai sairasloma, tai jotain muuta miksi toisen vanhemman pitäisikin viedä lapsi? Toinen vanhempi ajaa ensin 20-50 km (mikä lienee välimatka) päiväkotiin ja sitten toiseen suuntaan omalle työpaikalleen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi