Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallituksen linjaus: Vaihtakaa pois pörssisähköstä

Vierailija
06.02.2026 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/faaa2777-266e-410f-9db6-14252b1e8…

Ympäristö- ja kulttuuriministeri suosittelee luopumaan pörssisähkösopimuksista ja vaihtamaan halvempiin määräaikaisiin sopimuksiin. Hallituksen puolesta ei ole tulossa toimenpiteitä sähkön hinnan alentamiseksi.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onpa tosi kiva joka päivä tuijotella käyriä, milloin voi laittaa uunin päälle tai mennä saunaan (mulla onneksi muutenkin puulämmitteinen)"

En minä ole koskaan noita tuijotellut ja silti se on tullut tähän mennessä halvemmaksi. Nyt tämä talvi voi olla poikkeus mutta tämä on kerran vuosikymmenessä tapaus.

Tätähän monet aina sanovat mutta omalla kohdallani ainakin on päinvastoin. Kävin syöttämässä omat viime vuoden tietoni liukurin laskuriin ja kyllä se kertoi minulle että määräaikainen oli kohdallani halvempi kuin pörssisähkö olisi ollut 

Ei tuo kyllä viime vuodelta oikein millään ole mahdollista. Pörssisähkö oli koko vuoden halpaa. Vai oliko sulla joku 5 sentin määräaikainen? 

Vierailija
22/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onpa tosi kiva joka päivä tuijotella käyriä, milloin voi laittaa uunin päälle tai mennä saunaan (mulla onneksi muutenkin puulämmitteinen)"

En minä ole koskaan noita tuijotellut ja silti se on tullut tähän mennessä halvemmaksi. Nyt tämä talvi voi olla poikkeus mutta tämä on kerran vuosikymmenessä tapaus.

Tätähän monet aina sanovat mutta omalla kohdallani ainakin on päinvastoin. Kävin syöttämässä omat viime vuoden tietoni liukurin laskuriin ja kyllä se kertoi minulle että määräaikainen oli kohdallani halvempi kuin pörssisähkö olisi ollut 

Ei tuo kyllä viime vuodelta oikein millään ole mahdollista. Pörssisähkö oli koko vuoden halpaa. Vai oliko sulla joku 5 sentin määräaikainen? 

Mun määräaikainen on vähän päälle 7 senttiä ja pörssi olisi omalla kulutusprofiilillani maksanut reilut 7,5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hallituksen neuvoja kannattaa kuunnella!

Nim. 100000 työpaikkaa lisää

Vierailija
24/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei ainakaan kannata vaihtaa. Kerrostalossa sähköä kuluu lähinnä pyykkäämiseen ja tiskikoneen käyttöön, niitä käytetään kesät talvet samalla taajuudella. Jos on kuukausi kallista, niin se 11 kuukauden hyvin halpa/miinushintainen sähkö kompensoi kivasti.

Kesällä tietysti lisäksi jäähdytin, mutta se on sitä halvan sähkön aikaa.

Vierailija
25/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä vuosikymmenellä jo toistamiseen törkyhintoja.

Vierailija
26/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Valtionko sinuakin pitäisi holhota ja maksaa sinun sähköt? 

Persut vaativat vuonna 2022 että valtion pitäisi maksaa. 

Vierailija
27/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmempikin on jo tajunnut ettei pörssisähkösopimukset ole köyhiä varten.

Miten niin? Sehän kuulemma aina tulee halvemmaksi. 😄

Vierailija
28/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vaihdot pitää tehdä hyvissä ajoin ennen kalliin kauden alkua, jos niitä mielii tehdä.

Ei näitä enää vaihdella tai kiinnitellä täksi talveksi. Nyt odotellaan jo halpaa kesäkautta. 

Auts. Voi olla vielä maaliskuun loppuun kipakat hinnat. Sit alkaakin vuosihuollot voimaloissa.

Kesäkuun saat halpaa sähköä ja heinäkuun.

Vierailija
29/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole alunperinkään ymmärtänyt tuota pörssisähkövillitystä. Onpa tosi kiva joka päivä tuijotella käyriä, milloin voi laittaa uunin päälle tai mennä saunaan (mulla onneksi muutenkin puulämmitteinen). Ja kun ei se lopullinen hinta ole pelkkä pörssisähkön hinta vaan siihen tulee marginaali päälle sekä kk-maksu, mikä voi yksistään olla yli 5 eur. Itselleni kiinteä hinta on paras ja kk-maksukin vain 2,50 eur

Kuukausimaksu on tullut sähkönmyyntiin viimeisen 10 vuoden aikana ja noussut satoja prosentteja 5 vuotta sitten oli 0,99e/kk nyt parhaimmillaan 5,99e/kk ja jatkossa nousee varmasti rajusti kun pää on saatu auki  eli vaikka et kuluttaisi yhtään sähköä maksut juoksee.

Vierailija
30/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat, huomenna enää 16c/kWh. Ei paljon määräaikaisia kalliimpaa.

Mulla määräaikanen vähän reilu 6 senttiä, että aikamoinen ero on. 

Vierailija
31/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän taas haiskahtaa... Kun ottaa huomioon kenen ja minkä puolueen suusta tämä tulee, niin en taida ainakaan uskaltaa vaihtaa kiinteähintaiseen. Tässä voi olla taas joku "koukku" tai ainakin tarkoitus, jos tällaista lähdetään suosittelemaan. Enkä oikein jaksa uskoa tämän hallituksen hyvyyteen ja hyväntahtoisiin "vinkkeihin".

Vierailija
32/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat, huomenna enää 16c/kWh. Ei paljon määräaikaisia kalliimpaa.

Mulla määräaikanen vähän reilu 6 senttiä, että aikamoinen ero on. 

Niin meilläkin mutta se noussut alv.25.5 %  teki siihen melkein satasen lisää.

Vierailija
33/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä kyllä saa puolen vuoden määräaikaisia niin säästyy näiltäkin, kesän voi sitten olla pörssillä, tosin kesällä nyt sopimuksella muutenkaan oo niin merkitystä kun ei sitä sähköä paljoa kulu.

Vierailija
34/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tän vuoden osalta peli on jo pelattu. Takkiin tulee ja rankasti. Kesä kannattaa mennä pörssillä, että saisi edes jotain takaisin. Ellei tule taas jotain ydinvoimalaseisokkeja. Talveksi on vaihdettava määräaikaiseen. Nyky hallitus taitaa vielä ensi talven olla hääräämässä hintoja taivaisiin."

No olihan vielä viime talvikin oikeasti varsin halpa. Vain tammikuussa pörssin keskihinta oli yli halvimpien kiinteiden. Tämä on nyt poikkeustalvi. Etelässä jo tammikuu kylmin vuosikymmeneen ja lapissa taisi olla kylin talvi 40 vuoteen.

Vierailija
35/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole alunperinkään ymmärtänyt tuota pörssisähkövillitystä. Onpa tosi kiva joka päivä tuijotella käyriä, milloin voi laittaa uunin päälle tai mennä saunaan (mulla onneksi muutenkin puulämmitteinen). Ja kun ei se lopullinen hinta ole pelkkä pörssisähkön hinta vaan siihen tulee marginaali päälle sekä kk-maksu, mikä voi yksistään olla yli 5 eur. Itselleni kiinteä hinta on paras ja kk-maksukin vain 2,50 eur

Etkö vieläkään tajua että ei niitä tarvi tuijotella. No pääasia että pääset nettiin öyhöttämään vaikka on monesti jo asiasta kerrottu 

Vierailija
36/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällä vuosikymmenellä jo toistamiseen törkyhintoja."

Vuosi 2022 ei ollut normaalin säävaihtelun aiheuttama vaan Ukrainan sodan ja energiakriisin.

Vierailija
37/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Auts. Voi olla vielä maaliskuun loppuun kipakat hinnat. Sit alkaakin vuosihuollot voimaloissa.

Kesäkuun saat halpaa sähköä ja heinäkuun."

No yleensä pörssi on ainakin hieman halvempi kymmenen tai yksitoista kuukautta vuodesta. Niin se nyt vain on. Viime vuonna (2025) kalliimpia kuukausia oli tasan yksi, tammikuu.

Vierailija
38/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se kesällä melkein ilmasita, mutta kun 80% sähkön kulutuksesta tapahtuu talvella niin kesän hinnoilla ei ole mitään merkitystä.

Ja se että päivän keskiarvo on matala voi tarkoittaa että se on yöllä lähes ilmaista ja kuitenkin suht kallista siihen aikaan kun sitä itse eniten käytät, niin tuon keskiarvonkaan perustella mitään pysty laskemaan.

Vierailija
39/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmempikin on jo tajunnut ettei pörssisähkösopimukset ole köyhiä varten.

Olen yrittänyt tutuille hokea, että köyhällä ei ole varaa ottaa sitä riskiä, että hinta pompsahtaa, eikä suurin osa pysty keräämään vaikka kesäisin jotain pohjakassa talven varalle.

Tästä syystä olen suositellut kiinteitä sopimuksia, vaikka siinä tulisikin joku 10e per vuosi tappiota niin halpa hinta mielen rauhalle.

Vierailija
40/77 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syksyllä kyllä saa puolen vuoden määräaikaisia niin säästyy näiltäkin"

Nillä kyllä maksaa usein monena kuukautena myös liikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi