Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erja Häkkinen muistisairaudestaan: tämä nyt on vain tällainen vaihe elämässäni.

Vierailija
06.02.2026 |

Tuntuu kyllä kummalliselta, Erja ei ole tainnut vielä ihan ymmärtää mitä muistisairaus tarkoittaa. Eihän se ole mikään vaihe, vaan paheneva sairaus. Kohta on jossain hoitokodissa eikä tunnista enää läheisiään. 

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole diagnosoitu siellä Monacossa. Uskoisin, että on kyllä tehty kunnon testit. Pidemmälle edennyt muistisairaus nähdään pään magneettikuvista, vasta alkuvaiheessa oleva selkäydinnäytteestä. 

Nykyään katsotaan ihan verikokeella

Vierailija
142/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parkinson? Vaikka ei se nyt varsinainen muistisairaus ole vaan rappeumasairaus. Monella Parkinsonia sairastavalla puuttuu oiretunto, eivät siis välttämättä Itse havaitse toiminnan epäloogisuutta ja suhtautuvat optimistisesti tilaansa, koska eivät havaitse poikkeamia. Joillakin taas toimii paremmin omantoiminnan havainnointi. En tiedä mistä se johtuu, mutta he ovat selvästi ahdistuneempia ja oireilevat mieleltään enemmän. 

Olen hoitanut paljon parkkilaisia työssäni ja moni heistä on autuaan tietämätön esimerkiksi toiminnan hidastumisesta. He voivat havaita että on vaikea kävellä, mutta eivät huomaa että kysymykseen vastaamisessa voi mennä vaikka 20s tai päätöksen teossa minuutti. Vaikka kyseessä on parantumaton sairaus, jotkut uskovat kuntonsa kohenevan, suotakoon se heille :) Toisilla taas järki leikkaa terävänä lähes koko ajan ja mahdolliset sekavuusjaksot ovat niin lieviä ettei niitä edes tunnista.

Tietääkseni Erjalla todettu muistisairaus 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulaiseni alzheimer todettiin pään magneettikuvista, mutta alkuvaiheen tauti oli. Vuosiin ei tullut esim.  sanojen hakemista eikä kodin lähellä eksymistä. 

Vierailija
144/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sukulaiseni alzheimer todettiin pään magneettikuvista, mutta alkuvaiheen tauti oli. Vuosiin ei tullut esim.  sanojen hakemista eikä kodin lähellä eksymistä. 

Mitä oireita oli, jotta hakeutui tutkimuksiin?

Vierailija
145/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mistä tulee käsitys, että Erja olisi jotenkin fiksu. Kouluja ei ole pahemmin käynyt ja aika huuhaauskomuksia hänellä on haastattelujen perusteella. 

Erittäin kielitaitoinen on Erja. Hoiti Mikan asioita kun menivät yhteen  

Vierailija
146/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oireita oli, jotta hakeutui tutkimuksiin?

Kompastui.

Hyvin hienoisia merkkejä oli sitä ennen. Orientoitumisen hankaluutta uudessa paikassa, joitain tavaroita asetteli vähemmän huolellisesti kuin nuorempana, ja oikein väsyneenä saattoi virkkaa jotain omituista. 

Vierailija
147/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehittynyt lääketiede ja hyvä hoito antavat ihmisille lisää elinvuosia ja toivottavasti Erjallekin monta, monta hyvää vuotta .

Ei alzheimeriin ole vielä keksitty lääkettä. Ja toiseksi, kun oireet alkaa näkyä, tauti on muhinut jo vuosikymmeniä

Niin, parantavaa lääkettä ei ole, mitta ainakin muualla on lääkkeitä, jotka hidastavat taudin kehitystä ja helpottavat oireita.

Vierailija
148/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisikohan tuo Parkkilaisia hoitava sanoa, että millaisia tuntemuksia pitäisi tuntea ja miten oirehtia ja erityisesti se, että miten välttää optimismia sairaana. Miten voisi lisätä ahdistusta ja oireilla mieleltään enemmän? Miten tulla oikeaksi ja hyväksytyksi Parkkilaiseksi? 

Vierailija
149/152 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Häkkinen ei ole tehnyt diagnoosin jälkimainingeissa testamenttia tai kirjannut ylös hoitotahtoaan. Tulevaisuus ei huoleta.

En ole ajatellut ollenkaan sellaista. Ajattelen, että seurataan, miten tämä kehittyy. Minulla on hyviä lääkäriystäviä, ja tiedän, että voin aina soittaa heille, jos tulee jotain uusia oireita ja kysyä, onko tämä paha merkki."

Kannattaisi kuitenkin varmaan hoitaa asiat kuntoon. Ei siitä varmaan haittaakaan ole.

Jep. Eikä sitä itse välttämättä ymmärrä kun oma tila heikkenee. Muistisairaus kun ei ole pelkästään muistamattomuutta, vaan kaikki kognitiiviset toiminnot heikkenee. Ei osaa enää arvioida asioita kuten ennen, niin voi kuvitella kaiken olevan ihan hyvin, vaikka todellisuudessa ulkopuolinen näkisi että on mennyt huonompaan suuntaan.

Vierailija
150/152 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus näkyy nyt Erjassa myös epäloogisuutena, hänen elämästään kertova kirja, mikä olisi julkaistu lokakuussa, on nyt peruttu. Kirjailija teki valtavan työn ja nyt Erja on halunnut poistattaa siinä kerrottuja tapahtumia, kirjaa ei voi julkaista koska kirjoitetut faktat eivät enää etenisi järjestyksessä kuten kuuluisi. Valtava pettymys kirjailijalle ja kustantajalle!

Vierailija
151/152 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehittynyt lääketiede ja hyvä hoito antavat ihmisille lisää elinvuosia ja toivottavasti Erjallekin monta, monta hyvää vuotta .

Ei alzheimeriin ole vielä keksitty lääkettä. Ja toiseksi, kun oireet alkaa näkyä, tauti on muhinut jo vuosikymmeniä

No onhan lääkkeitä ollut jo kauan. Ja usein nykyään saadaan kiinni jo ensioireista ton ikäisillä erityisesti. 

Vierailija
152/152 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen harhainen positiivisuus on varmaan yleistäkin jossain sairauden vaiheessa. Yksi tuttu dementikko myös olevinaan hoiti tilaansa milloin mustikkamehulla ja milloin milläkin. Samoin hän ilmoitti itse tarkkailevansa ajokykyään ja oli vakuuttunut, että voi itse todeta ja päättää, milloin ei kannata enää ajaa.

Sinänsä sairaalle on armollista, että ei enää itse ymmärrä tilaansa. Se vähentää ainakin tuossa vaiheessa koettua kärsimystä. Omaiset kärsivät monessa vaiheessa enemmän kuin ihminen itse.