eläketuloa verotetaan useimmiten hieman enemmän kuin saman suuruista palkkatuloa.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eläkkeitä ei tarvitsisi pienentää, mutta niistä maksettavia veroja voisi korottaa progressiivisesti? Saataisiin lisää verotuloja, joilla järjestää mm sote-palveluita.
Tai miksi emme laittaisi toimeentulo- ja asumistukea verolle?
Eläkkeiden verotuksella maksetaan jo nyt huima osa sote-palveluiden kuluista ja loput otetaan vanhukselta siin vaiheessa, kun hän päätyy kotipalvelun asiakkaaksi, mutta kotipalvelua saa vain silloin, kun asuu tietyssä kunnan omistamassa talossa 18 neliön asunnossa ja maksaa siitä vuokraa 1118 e/kk. Hoivat ja hoidot maksetaan vielä erikseen.
Ei meillä rahasteta mitään muuta kansanryhmää yhtä aktiivisesti kuin vanhuksia.
Kenellekään muille ei anneta niin paljon ilmaista rahaa kuin vanhuksille. Muutkin tarvitsevat sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A-studiossa sekä Tytti Tuppurainen että Minja Koskela sanoivat, että eläkkeitä ei Suomessa veroteta, joten älä höpsi, kyllä vasemmisto tietää, että eläkeläiset eivät osallistu talkoisiin lainkaan, saavat pitää kaikki rahansa ja lapset elää köyhyydessä.
Pitää rahansa? He saavat toisten rahoja itse. Annetaan meidän pitää omat rahat ja teidän ei tarvitse maksaa veroja lainkaan.
Miten niin saavat toisten rahoja? Aikoinaan keskituloisen eläkeläisen itse maksama eläkepotti on korkoa korolle systeemillä kasvanut noin 0,5 milj euron suuruiseksi ja sinä katsot, että eläkeläinen ei ole itse tuota summaa pakkosäästänyt? Kenelle se raha kuuluisi, niillekö, jotka ei maksa veroja?
Ja miten vaikka 2010 eläköitynyt olisi ehtinyt näin paljon itse maksaa. Korkeintaan 50-60k on itse maksanut. Siten eläke on ansiotonta tulonsiirtoa. Sen 50e riittää pari vuotta
Vierailija kirjoitti:
Voimme lopettaa eläkkeiden maksamisen samantien ja antaa jokaiselle takaisin 1993 jälkeen maksamansa eläkevarat korkoineen. Yllättäen rahastoissa olevat varat riittävät tähän. Lopputulos tosin olisi se, että todella moni ei saisi euroakaan, mutta koska kansaneläkekin lakkautettaisiin samantien, niin meille syntyisi ryhmä vanhuksia, joilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin toimeentulotuki. Sitä voitaisiin maksaa paljon vähemmän kuin nyt, koska eläkkeitä ei enää olisi eikä niitä voitaisi verottaa. Valtiolle eläkkeistä saatava tasainen tuotto on ollut edellytys sille, että hyvinvointivaltio on pysynyt pystyssä.
MInulle sopisi hyvin saada rahat itselleni, mutta monelleko sopii se, että toimeentulotuki puolitetaan eikä harkinnanvaraista tukea enää olisi?
Käytännössä suurin osa nykyisistä eläkeläisistä on jo saanut eläkettä enemmän kuin ovat aikoinaan systeemiin maksaneet.
Ja eläkeläisille annetaan perusteettomia alennuksia vähän joka paikassa.
Ja työttömien tukia verotetaan aivan hemmetin paljon enemmän, kuin saman suuruista palkkaa. 3500€ palkalla en edes maksanut yhtä paljon veroa kun 1600€ ansiosidonnaisesta.
Kun eläketulo nousee yli 55.000 euron vuodessa, niin verotus alkaa olla jo ihan käsittämätöntä. 6% raippavero ja progressio kiristävät verotuksen aivan absurdille tasolle.
"He ovat kuitenkin maksaneet palkasta eläkevakuutusmaksua vuodesta 1993 lähtien, siellä on jokaisella keskituloisella 30 vuotta töitä tehneellä yli puolen miljoonan potti säästettynä. Miksi eläke olisi heille ansiotonta tulonsiirtoa, kenelle ne rahat kuuluvat, narkeille ja huumediilereillekö?"
Silti hyvin moni eläkkeellä oleva ei ole maksanut omaa eläkettään vaan vain osan siitä. Eläkemaksut olivat vuosikymmeniä niin alhaisia että niistä ei kertynyt riittävästi rahaa.
Ehkä enempi kuin eläkkeet niin ottaisin omaisuudet huomioon hoitomaksuissa. Sote menoista lähtisi iso summa pois. Sama se mistä momentista se raha tulee valtiolle käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kun eläketulo nousee yli 55.000 euron vuodessa, niin verotus alkaa olla jo ihan käsittämätöntä. 6% raippavero ja progressio kiristävät verotuksen aivan absurdille tasolle.
No ei tulonsiirtoa se eläke on joten turha valittaa nettosaajana
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ei makseta tyel-maksuja..ja muutenkin eläke On ansiotonta tulonsiirtoa erityisesti ennen 60-lukua syntyneillä.
Ansiotonta? Ne ennen 60 lukua syntyneethän ovat ehtineet ansaita eläkettään vuosikymmenet.
Joo tämä olisi hyvä kompromissi. Eläkeläiset olivat niin huolissaan mitö käy valtion verotulojen jos heidän eläkkeitä leikataan. Nostetaan sitten sen verotusta ja reilusti.