Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko te muut huomanneet sen että vaatteiden koot on pienentyneet?

Vierailija
16.09.2024 |

Olen siis mies, en hoikka enkä tosi isokaan. Hiukan on ylipainoa ja harteikas kroppa on.

Entiset työhousuni olivat kokoa 54 ja ne oli hiukan liian isot, hain uudet työhousut jotka on samaa kokoa samalta valmistajalta niin nämä ovat todella tiukat.

Sama paidoissa, ennen kokoni oli L ja kyseiset paidat sopii yhä päälleni mutta uusia paitoja kun ostan niin ne pitää olla xl tai joskus jopa xxl.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyse on siitä, että nyt on slim fit.

Itse painan 20 kg enemmän kuin 80-luvulla, ja silti ne väljät vaatteet housuja myöten yhä menee minulle.

Vierailija
2/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri kirpparilta sovittamatta 1970-luvun hameen kokoa 38. Ei toivoakaan mahtua siihen, vaikka nykyään olen kokoa 38.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyse on siitä, että nyt on slim fit.

Itse painan 20 kg enemmän kuin 80-luvulla, ja silti ne väljät vaatteet housuja myöten yhä menee minulle.

Nythän nimenomaan väljät vaatteet ovat muotia.

-ei ap.

Vierailija
4/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia itsepetoksia on ihmisillä jotka ovat lihonneet. :D

Vierailija
5/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin juuri kirpparilta sovittamatta 1970-luvun hameen kokoa 38. Ei toivoakaan mahtua siihen, vaikka nykyään olen kokoa 38.

Mulla on myös vintagevaatteita koossa 38-40 ja istuvat varsin napakasti päälle. 

Nykykoossa käytän lähinnä 34/XS -kokoisia vaatteita ja sanoisin, että koot ovat lähinnä suurentuneet vuosikymmen toisensa jälkeen. Ainoa hyvä puoli asiassa on se, että nykyvaatteet mitoitetaan hieman pidemmille, nyt tuurilla löytyy jo ketjuliikkeistäkin joitain vaatteita, joiden mitoitus riittää 175-senttiselle.

Vierailija
6/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo  nuo vaihtelee kyllä, vaikka kyse samasta vaatteesta.

Itse olen ostanut samasta kaupasta itselleni farkkuja, kun olen tykännyt niiden mallista.

Ennen meni ostot helposti, kun sain vain sovittamatta napata hyllystä oman koon housut.

Nyt on ollut pakko sovittaa, kun oikea koko on vaihdellut 40-44 välillä. Merkki ja malli on kuitenkin aina sama. Ja sama on ollut myös oma kokoni eli en ole lihonut, mutten myöskään laihtunut.

Vierailija
7/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot vaihtelee paljon eri liikkeissä. Eilen sovitin muutamaa takkia. Yksi M-kokoinen kirrasi hartioista. Toisessa kaupassa S-kokoinenkin oli hartioista reilu. Toki olivat erilaista mallia, mutta ei aina kokonumeroihin voi suoraan luottaa. Yhden merkin S voi olla saman kokoinen kuin toisen merkin M tai jopa L, riippuu mallista. Tämä ainakin siis naisten vaatteissa.

Vierailija
8/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin kiinasta suoraan t paitoja, otin koki xxl varmuuden vuoksi että mahtuu... No napapaitoja ne oli minulle.

M30

Vierailija
9/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu merkeistä. Eri merkeillä on eri mitoitus. Ja onko regular vai slim fit.

t. Myyjä

Vierailija
10/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus täysin samat vaatteet samassa koossa on eri kokoisia kun laittaa päällekkäin ja vertailee. Olen tätä raivonnut kaupoissa, että mitä sekundaa on kaikki nykyään.

Vierailija
11/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tehty esim. Kiinassa niin koot voivat vaihdella paljonkin, koska laatuvaatimukset eivät ole yhtä hyviä kuin länsimaissa. Saman housut pituudessa voi olla esim. 3 cm pituusero. Näin esim. tunnetun ruotsalaisen vaatemerkin kohdalla, kun vertasin farkkuja.

Yleisesti koot ovat kuitenkin kasvaneet verrattuna esim. 70-lukuun ja nykyisin on vielä löysät mallit muodissa.

Vierailija
12/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot on pienentyneet koska kiina-koot on normalisoitu.

Löysin hiljattain vanhempieni varastoista vanhoja vaatteitani koossa 38-40 ja ne olivat ihan sopivia. Nykyvaatteissa koko on 42-44 ja L-XL, ne on siis saman kokoisia kuin ne 90-luvun vaatteet.

Mieheni käyttää nykyään kokoa 2XL-3XL mutta seppälän vanha L- koon neule on kuitenkin ihan sopiva.

Miehillä toki vaikuttaa onko slim fit vai regular jne.

Miesten vaatteissa on myös se ongelma, että isot koot on tehty lyhyille ja lihaville, ei pitkille ja vain hiukan vatsakkaille. Esim 3XL yläosissa miehelläni jää tyhjää vatsan ympärille mutta hartioista ne on ahtaat ja pitkät hihat on liian lyhyitä. Mitoitus siis ihan pielessä jos 3XL miehen oletetaan olevan alle 180cm ja yli 120kg... Vinkkejä otetaan vastaan mistä löytyy 190cm ja noin 105kg harteikkaalle miehelle sopivaa vaatetta jossa hihat ei ole lyhyet?

Vierailija
13/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot on pysyneet suunnilleen samana n. 30 v tai ehkä hieman kasvaneet. Oma paino on pysynyt vakiona ja olen tämän koko ajan käyttänyt pääasiassa kokoa S. 1970-luvulla tosiaan vaatteet oli pienempää kokoa. Tätä samaa asiaa on täällä pohdittu monta kertaa, enkä ole vielä huuomannut, että yksikään samoissa painoissa pitkään ollut väittäisi, että koot on pienentyneet. En usko, että miesten vaatteissa tilanne on eri.

Vierailija
14/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Mulla on vanhemmat bokserit kokoa XL, ja sopivat hyvin. Uudemmat 3XL ja tuntuu kiristävän munan kohdalta, ja on niin matalat että perse jää näkyviin, painaa, puristaa ja hiertää. Oli pakko osta 5XL bokserit, jotka on just sopivat.

Just katsoin Tokmannilla XL ja XXL boksereita, ne XL taisi oli isommat kuin ne XXL. Ilmeisesti siis merkistä kiinni.

Koska olen melkein 2m pitkä, niin ei mitään toivoa löytää kunnolla pitkiä t-paitoja että napa peittyisi..

Vierailija
15/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia itsepetoksia on ihmisillä jotka ovat lihonneet. :D

Ei se ole lihomista, että minulla on v. 2005-10 tienoilla ostettuja vaatteita edelleen ja saman merkin vanha koko 38 mahtuu minulle edelleen, mutta uuden joudun ostamaan 40 tai 42. Ja kotona kun mittaa esim hameen vyötäröä, vanha ja uusi ovat saman kokoisia, vain kokolappu on eri. Tietenkin vaatteiden mallit vaihtelevat suuresti mutta vertaankin siksi toisiinsa vain suunnilleen samanlaisia vaatekappaleita samalta merkiltä, esim. kahta kynähametta H&M:ltä jne.

Vierailija
16/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lihonut huomaamattasi, jos kokolapun merkintä ahdistaa, sen voi leikata pois. Vaatteiden väljyydet myös muuttuvat kulloinkin muodin mukaan, tämäkin voi olla syynä miksi näennäisesti "samat" mutta uudet housut kiristää.

Vierailija
17/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot ovat tosiaan pienentyneet. Tyhjensin juuri vaatehuoneeni ja löysin SOC urheilupaitoja, jotka ovat jostain 2000 luvun alusta ja ne ovat kokoa S tai M. Ne sopivat edelleen päälle. Nyt kun ostan vastaavan urheilupaidan ovat ne kokoa L tai XL. Sama juttu muissakin paidoissa.

Vierailija
18/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot EIVÄT ole pienentyneet vaan päinvastoin kasvaneet

Vierailija
19/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu merkistä. 

Vierailija
20/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet lihonut huomaamattasi, jos kokolapun merkintä ahdistaa, sen voi leikata pois. Vaatteiden väljyydet myös muuttuvat kulloinkin muodin mukaan, tämäkin voi olla syynä miksi näennäisesti "samat" mutta uudet housut kiristää.

Miksi vanhat työhousut jotka on kokoa 54 ovat väljät ja hiukan jopa isot, nyt hain uudet työhousut jotka on myös kokoa 54  ja saman valmistajan housut niin ne ovat tiukat ja ehkä liian pienet minulle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän