Mikä juttu tää on, että ihmiset ei (enää?) peseydy kunnolla?
Käyvät vaan 15 sekunnin suihkussa nopeasti huuhtelemassa paikkoja, mutta mitään pesuaineita ei käytetä. Vähintäänkin korvantaustat, kainalot, takapuoli ja jalkaterät on syytä saippuoida.
Myös käsienpesun moni näyttää kuittaavan ihan vaan sormenpäiden kastelulla tai jos siihen käytetään saippuaa, niin se huuhdellaan samantien pois.
Kommentit (92)
No kalkkia tulee kraanasta selitti huoltomies koska joku keksi ettei putket ruostuisi. Kyllä rauta ruostuu. Kuuluu ruostua.
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä "käyn minuutissa suihkussa" ihmisiä.
Kyllä iho kestää peseytymisen muullakin kuin vedellä, kun käyttää sopivia tuotteita. Kainalot, nivuset, alapää korvat, napa ja varpaidenvälit alkaa haista, jos niitä ei pese pesuaineella säännöllisesti. Ette vain itse haista sitä, kun totutte hajuun. "
Naisten alapäätä ei ole syytä pestä pesuaineilla. Muutenkin korkeintaan kerran päivässä on suositus. Muuten häiritsee normaalia bakteeritoimintaa, ja se aitten aiheuttaa haju- ym. haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmätkö mitä se maksaa???
Veden ei tarvitse juosta koko toimituksen ajan . Kastele iho ja sulje hana ja pese ja sitten huuhtele .
Ongelma tässä on jääkylmä kylppäri. Suihkua ei voi sammuttaa, koska muuten jäätyy pystyyn. Taloyhtiössä kylppärin lämpötilan säätää taloyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
No kalkkia tulee kraanasta selitti huoltomies koska joku keksi ettei putket ruostuisi. Kyllä rauta ruostuu. Kuuluu ruostua.
Huoltomies aivan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ihmiset kävi kerran viikossa saunan yhteydessä pesulla.
Joo. Mun äiti muutti tänne 1970-luvulla Keski-Euroopasta, ja on sanonut että ihmisten voimakas haju oli ensimmäinen yllätys Suomessa. Hän tuli vielä kesällä, ja helteiden aikaan, ja kaupan kassajonossa vinkeä hiki haisi kuulemma varsinkin miehistä hurjasti. Myöhemmin oppi tuon, että monet ei tosiaan käyneet kuin kerran viikossa pesulla, ja deodorantteihinkin monet suhtautui varauksella.
Aika marginaalinen porukka, joka ei peseytynyt. Kyllä mun lapsuudessa 70-luvulla vanhemmat kävi joka päivä suihkussa. Ja nekin (sivistyneet) joilla ei ollut juoksevaa vettä, pesivät kyllä itsensä useammin kuin kerran viikossa. Vatiin vettä ulkosaunassa, niin kuin nykyisinkin vaatimattomilla kesämökeillä.
Vanhat ihmiset alkavat haista, ja se johtuu juurikin siitä kerta viikkoon suihkusta. Ei ne enää pysty hinkata varpaanvälejä lavuaarissa (kuten esim.itse teen, jos en mene suihkuun). Kyllä iho alkaa haisemaan muuallakin, etenkin jos on rasvoittuva ihotyyppi.
Ymmärrän toki atoopikkoja, jotka eivät jaksa sitä rasvaamista suihkun jälkeen, ja käyvät harvemmin kokosuihkussa. Mutta muut paikat voi pestä bideellä, lavuaarissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä iho kestää peseytymisen muullakin kuin vedellä, kun käyttää sopivia tuotteita. Kainalot, nivuset, alapää korvat, napa ja varpaidenvälit alkaa haista, jos niitä ei pese pesuaineella säännöllisesti. Ette vain itse haista sitä, kun totutte hajuun. "
Naisten alapäätä ei ole syytä pestä pesuaineilla. Muutenkin korkeintaan kerran päivässä on suositus. Muuten häiritsee normaalia bakteeritoimintaa, ja se aitten aiheuttaa haju- ym. haittoja.
Karvoitusalueen voi kyllä pestä pesuaineella.
No monen ongelma on ollut pyykinpesu tai työpaikalla ei ole ollut pesumahdollisuutta . Työvaatteet aina kostuu likaantuu haisee. Samoin työhaalarit. Ja ulkoilu vaatteet kostuu nekin haisee. Puhtaat jalat puhtaat sukat ei riitä jos kengät haisee . Bussikuskit haisee rekkamiehet pierulle kun istuvat hytissä tunteja. Vanhukset kuuluu hoitaa myös pesulla. Nuorille töitä kun pesevät vanhuksia. Ulkomailla miehet haisee pistävälle hielle. Ja huumeille. Joku mauste voi aiheuttaa hajua. Ja huumepiiput. Tupakat. Meillä on kouluissa hyvät suihkut ja urheilutiloissa.
Mistä muka tiedät, kuinka pitkään ihmiset suihkuttelevat ja mitä saippuoivat? Uimahallistako? Voi olla että siellä on pikasuorituksia mutta kotona sitten saippuoidaan ihan rauhassa ja huolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takapuoli ja nivuset on naisenkin syytä pestä. Ei sitä pesuainetta tarvitse limakalvoille ja vaginaan sisälle työntää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullut. Ehkä on vain sinun elinympäristössäsi, ap?
Ihan olen oppinut tätä palstaa lukemalla, tässäkin ketjussa on jo useampi saippuapelkoinen.
Ap
"Tyypillisesti haitat tulevat viiveellä sitä mukaa, kun ihon luontainen mikrobisto muuttuu.
Jos ihoa yrittää hinkata erityisen puhtaaksi jatkuvalla pesulla, iho tulehtuu herkemmin ja voi huonommin, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Klimenko sanoi jutussamme.
Lähtökohtaisesti vesipesu takaa jo riittävän hygienian.
Ihotautilääkärinä en suosittele pesurutiineja ellei ole ihosairautta. Tällöinkin tärkein rutiini on ihon rasvaaminen ja tulehdusten hoitaminen. Tervettä ihoa ei tarvitse mitenkään erityisesti hoitaa. Alapesuun ei saippuaa suositella ollenkaan, tai tulis voi olla päinvastainen"
Ihotautiläkäri IS
Pyykinpesu tuottaa ongelmia usein miehille . Naiset kyllä pesee. Onneksi on noita maksullisia pesuloita voi viedä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuollainen kunnolla peseytymätön. Syynä on atooppinen iho, joka ei vaan kestä jatkuvaa aineilla pesemistä. Joten pesen vaan kainalot ja nivustaipeet päivittäin saippualla. Muuten saa vesipesu riittää.
siksi oletkin atooppinen, kun olet likainen"
Älä kommentoi, kun et tiedä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä iho kestää peseytymisen muullakin kuin vedellä, kun käyttää sopivia tuotteita. Kainalot, nivuset, alapää korvat, napa ja varpaidenvälit alkaa haista, jos niitä ei pese pesuaineella säännöllisesti. Ette vain itse haista sitä, kun totutte hajuun.
Niinpä. Väitän myös, että peseytyminen estää hilseilyä, silsoja, ihorikkoja, tulehduksia, ihottumia, tukkeumia, näppylöitä, hiivoja, sieniä ja kovettumia. Itselläni ei ole koskaan mitään iho-ongelmia, paitsi silloin jos joudun olemaan peseytymättä muutaman päivän.
Ap
Mulla ei myöskään ole mitään noista ja peseydyn pari kertaa viikossa. Kainalot ja alapään pesen tietysti joka aamu vedellä. Tosin kainaloihin käytän saippuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullut. Ehkä on vain sinun elinympäristössäsi, ap?
Ihan olen oppinut tätä palstaa lukemalla, tässäkin ketjussa on jo useampi saippuapelkoinen.
Ap
"Tyypillisesti haitat tulevat viiveellä sitä mukaa, kun ihon luontainen mikrobisto muuttuu.
Jos ihoa yrittää hinkata erityisen puhtaaksi jatkuvalla pesulla, iho tulehtuu herkemmin ja voi huonommin, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Klimenko sanoi jutussamme.
Lähtökohtaisesti vesipesu takaa jo riittävän hygienian.
Ihotautilääkärinä en suosittele pesurutiineja ellei ole ihosairautta. Tällöinkin tärkein rutiini on ihon rasvaaminen ja tulehdusten hoitaminen. Tervettä ihoa ei tarvitse mitenkään erityisesti hoitaa. Alapesuun ei saippuaa suositella ollenkaan, tai tulis voi olla päinvastainen"
<
"Joka kolmas siis pesee jalat vain kerran viikossa tai tätä harvemmin.
-Minusta tämä kuulostaa oudolta, Mehiläisen ihotautilääkäri Risto Oksman kommentoi.
Minua ihmetyttää, jos ihmiset eivät pese suihkussa käydessään kainaloita, nivusia, sukuelintä tai pakaravakoa. Ne ovat paikkoja, jotka pitää pestä joka suihkukerta, ja jotka eivät peseydy valuvan veden alla samalla tavalla kuin tasainen iho.
Pesun unohtamisen seurauksetkin ovat ihotautilääkärille työnsä puolesta tuttuja.
- Taipeet ja paikat, joissa on hautumia, ovat sellaisia, joissa bakteerit ja sienikasvusto lisääntyvät. Nämä paikat voivat alkaa haisemaan ja lisäksi voi tulla erilaisia ihottumia ja muita ongelmia."
Jos ihminen peseytyy päivittäin vaikka vaan vedellä, ei haise. Ellei lääkitys tai esim. alkoholi sitä aiheuta. Ne pahimmat hajut tulevat ihohuokosista sisältä päin.
Syöpähoitojen jälkeen minussa oli pitkään vastenmielinen ominaishaju. Sitä ei mikään saippua poistanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ihmiset kävi kerran viikossa saunan yhteydessä pesulla.
Joo. Mun äiti muutti tänne 1970-luvulla Keski-Euroopasta, ja on sanonut että ihmisten voimakas haju oli ensimmäinen yllätys Suomessa. Hän tuli vielä kesällä, ja helteiden aikaan, ja kaupan kassajonossa vinkeä hiki haisi kuulemma varsinkin miehistä hurjasti. Myöhemmin oppi tuon, että monet ei tosiaan käyneet kuin kerran viikossa pesulla, ja deodorantteihinkin monet suhtautui varauksella.
Aika marginaalinen porukka, joka ei peseytynyt. Kyllä mun lapsuudessa 70-luvulla vanhemmat kävi joka päivä suihkussa. Ja nekin (sivistyneet) joilla ei ollut juoksevaa vettä, pesivät kyllä itsensä useammin kuin kerran viikossa. Vatiin vettä ulkosaunassa, niin kuin nykyisinkin vaatimattomilla kesämökeillä.
Vanhat ihmise
Kumma juttu, kun te veden ja saippuan kanssa lotraajat alatte aina haista, jos joku pesu jää edes päivän verran välistä. Kuulostaa enemmän siltä, että lotraaminen aiheuttaa haisemista, kun mun perheestä ei kukaan käy joka päivä suihkussa eikä me olla mitään haisuleita.
Hyi hittolainen vesi on täynnä kaikenlaista saastaa pöpöistä lähtien!