Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Miten kehtaa kysyĂ€ juhliin kutsujalta, ovatko aikuiset lapsemmekin kutsuttuja? 😀

Vierailija
06.02.2026 |

Kutsu tuli miehelle tekstarilla. Isohkot juhlat vuokratussa juhlatilassa. Ei mitÀÀn mainintaa, ketÀ kutsu koskee.

Niin, en tietysti tiedĂ€ koskeeko se minuakaan, jos oikein mietitÀÀn 😀

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei kutsut koske ainuisialapsia, dorka, ehkÀ ei edes sinua.

Vierailija
102/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi tuo pitÀisi saada kysyttyÀ jotenkin aivan ohimennen. Kun ei sekÀÀn kiva ole jos menemme kaksin, ja hÀn pettyy kun ei lapset tulleetkaan. Kun todellakin on ihan 50/50 ettÀ miten hÀn nyt on tÀmÀn ajatellut.

Taitaa olla melkoinen suvun hajuherne kyseessÀ, jonka mielialojen mittaan on hypÀtty aina. Ja yritetty ajatella, ettÀ miten hÀn tÀmÀn ajatteli. Pois pois puheestakin suora puhe, kun sittenhÀn se voi ajatella.

Kasvakaa tekin aikuisiksi siinÀ hÀnen vierellÀÀn.

No tÀmÀ. Olen itse vanhemmiten siivonnut elÀmÀstÀni pois kaikenlaiset sÀÀtÀjÀt, joiden tarkoittamisia ja loukkaantumisia saa kelailla ja yrittÀÀ tanssia nÀiden mukaan.

Jos ei osaa kutsussa sanoa, ettÀ tervetuloa koko perhe tai tervetuloa avec niin sitten oletan, ettÀ kutsu on vain minulle. Ja menen yksin, jos yleensÀ menen. Ja sanon, ettÀ nÀin ymmÀrsin, kun kutsussa ei mitÀÀn sanottu. Voi voi kamala, jos pettyy, ettÀ ne, joita ei kutsunut, ei tullut.

Kerran syyksi sanottiin, ettÀ kun sama kutsu meni kaikille niin olisi ollut vaikea eritellÀ, kun toisilta halutaan avec tai perhe mukaan ja toisilta ei. No sekin on voi voi. Jos et viitsi laittaa esim. kolmea eri tekstariviestiÀ, yhtÀ työkavereille ilman avec, toista avec-kutsutuille ja kolmansia perheille, ei ole minun murhe. MinÀ tulen siten, kun kutsussa luki.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jos pitÀÀ erikseen kysyÀ, niin tietÀÀ jo ennen kysymistÀ, ettÀ kutsu ei koske aikuisia lapsia, jotka muuttaneet pois kotoa. EikÀ anoppia, joka asuu perheen ylÀkerrassa.

Vierailija
104/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MeillĂ€ on yksi tuttavapariskunta avomieheni jo nuoruudesta asti tuntemat henkilöt ja he joskus lĂ€hettĂ€vĂ€t tekstarilla kutsun vaikka kylÀÀn syömÀÀn heille avomiehelleni. Sitten on aina ihmettely ettĂ€ ketkĂ€ perheestĂ€mme on kutsuttuja siis meillĂ€ on aikuisia lapsia jotka asuvat kotona.  Joskus kutsuvat vaan avomieheni kun hĂ€n on tuttavapariskunnan miehen kanssa hyvĂ€ kaveri ja joskus vaan avomiehen ja minut ja joskus koko perheen. Itse olen ihmetellyt ettĂ€ vaan osa perheestĂ€ tai vaan avomies kutsutaan, siis itse olen toiselta puolelta Suomea kotoisin ja omassa lapsuuden oerheessĂ€ni en olisi voinut kuvitella ettĂ€ vanhempieni tutuista vaan toinen vanhemmistani olisi kutsuttu kylÀÀn vaan aina menivĂ€t yhdessĂ€. TÀÀllĂ€ ruotsinkielisellĂ€ seudulla on nĂ€köjÀÀn eri tavat.

Vierailija
105/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MeillĂ€ on yksi tuttavapariskunta avomieheni jo nuoruudesta asti tuntemat henkilöt ja he joskus lĂ€hettĂ€vĂ€t tekstarilla kutsun vaikka kylÀÀn syömÀÀn heille avomiehelleni. 

Arvauksena esitÀn, ettÀ kutsu avomiehellesi tulee myös tÀltÀ hÀnen hyvÀltÀ kaveriltaan? Silloin on ihan tavallistakin tuo, kyllÀ minÀkin kutsun joskus vain ystÀvÀni, jos mies vaikka on jollain työmatkalla, niin höpötellÀÀn sitten ihan kahdestaan, joskus kutsutaan vain ystÀvÀ ja miehensÀ, jos lapset ovat vaikka mummolassa ja joskus kutsutaan koko perhe, kun meidÀnkin lapset on kotona.

Mutta kyllÀhÀn siinÀ kutsussa selkeÀsti kerrotaan, minkÀlaisesta illanvietosta on kysymys. Eli ystÀvÀlle, ettÀ huvittaisiko sinua tulla meille kun...tai tulisitteko Jarkon kanssa meille, kun lapsetkin on mummolassa...tai ettÀ tulisitteko meille syömÀÀn lasten kanssa.

Vierailija
106/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kysymÀllÀ ovatko juhlat lapsettomat vai koskeeko kutsu myös lapsia? MikÀ tÀssÀ nyt on niin vaikeaa.

ap haluaa -aikuiset lapset mukaan- mutta sekin tÀrkeÀÀ -kuin myös pikkulapset tai teinit.

kutsu esitetty tekstarilla- aika mölli jos ei laita kunnon sisÀltöÀ keitÀ kutsumme- aina maininta. kyllÀ katsoisin, ettÀ kutsu koskee vain toista puolisoa. menköö yksin- jos kysytÀÀn missÀ se sun akkas on, sanoo- hÀn ei saanut kutsua, siksi tulin yksin.

perheenne on kutsuttuxxxx tai olette tervetulleet puolisonne kanssa juhliimme,  tai tervetuloa juhliimme avcin kanssa.

tai juhlimme aikuisten kesken pv xx, juhlat lapsettomat - jotain osviittaa sentÀs.

tai tervetulo koko perheen voimin...

Vierailija
107/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MitÀ sinÀ, homssu, siellÀ tekisit?

pain ite pÀÀs hankeen, oot niin nolo

Vierailija
108/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinĂ€kÀÀn tuon mukaan ole kutsuttu, jos kutsu tuli vain miehelle tekstarilla eikĂ€ siinĂ€ mainittu ketĂ€ on kutsuttu. 

TÀten ei myöskÀÀn lapset, aikuisetkaan sellaiset ole kutsuttuja.

aikuisille lapsille ehkÀ heillÀ oma perhekin- ihan oma mÀÀritelty kutsu ja just onko lapsettomat juhlat.

kun on aikuisia lapsia, jotenkin kutsuun en laittaisi, tervetuloa  koko perheen voimin-

Vierailija
109/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko jo selvinnyt, ketÀ kutsu koski?

Vierailija
110/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi kutsujaan sellaisessa suhteessa, ettÀ hÀn teitittelee? Ja toiseksi, onko kutsujen kielitaito niin vaatimaton, ettÀ ei ymmÀrtÀisi merkityseroa "olette tervetullut" (=yksikön teitittelymuoto) ja "olette tervetulleita" ( monikko eli kutsu voi koskea koko perhettÀ).

Ovatko aikuiset lapsenne kutsujalle niin lÀheisiÀ, ettÀ voisitte pÀÀtellÀ myös heidÀn olevan kutsuttuja? YleensÀ vanhempien kanssa samassa taloudessa asuville aikuisille lapsille ei tule erikseen omaa kutsua.

Emme ajatelleet tuon olevan teitittelyÀ, vaan kutsu meille, monikossa. Mutta kyllÀ, on aivan 50/50 ettÀ onko kutsu tarkoitettu myös lapsillemme, vaikka asuvatkin omillaan. EhkÀ enemmÀn hÀnet tuntien kallistuisin sille kannalle, ettÀ on tarkoitettu myös lapsia, JOS pitÀisi vetoa lyödÀ. Mutta tarkistettava tuo tottakai on. Ap

Siis mitĂ€ ihmettĂ€ nyt, aloituksessa sanoit, ettĂ€ aikuiset lapset asuvat vielĂ€ kotona ja nyt, ettĂ€ omillaan. 

Erityisesti, jos asuvat omillaan, niin AIKUISILLE tulee oma kutsu. En ole ikinĂ€ kuullut, ettĂ€ kukaan edes miettisi noin Ă€lytöntĂ€ asiaa, ettĂ€ koskeeko teille tullut kutsu myös MUUALLA asuvia aikuisia. 

Vierailija
111/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitĂ€ ihmettĂ€ nyt, aloituksessa sanoit, ettĂ€ aikuiset lapset asuvat vielĂ€ kotona ja nyt, ettĂ€ omillaan. 

En ole missÀÀn sanonut, ettĂ€ lapset asuisivat vielĂ€ kotona 😂 ap

Vierailija
112/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kutsuja mies? Jotenkin tuntuu ettÀ naiset osaa tÀllaisia ajatella heti ettÀ pitÀÀ kutsua selvÀsti ja miehillÀ ei ole niin vÀliÀ miten muotoilee kunhan laittaa kutsun?

Vierailija
113/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MeillĂ€ on yksi tuttavapariskunta avomieheni jo nuoruudesta asti tuntemat henkilöt ja he joskus lĂ€hettĂ€vĂ€t tekstarilla kutsun vaikka kylÀÀn syömÀÀn heille avomiehelleni. Sitten on aina ihmettely ettĂ€ ketkĂ€ perheestĂ€mme on kutsuttuja siis meillĂ€ on aikuisia lapsia jotka asuvat kotona.  Joskus kutsuvat vaan avomieheni kun hĂ€n on tuttavapariskunnan miehen kanssa hyvĂ€ kaveri ja joskus vaan avomiehen ja minut ja joskus koko perheen. Itse olen ihmetellyt ettĂ€ vaan osa perheestĂ€ tai vaan avomies kutsutaan, siis itse olen toiselta puolelta Suomea kotoisin ja omassa lapsuuden oerheessĂ€ni en olisi voinut kuvitella ettĂ€ vanhempieni tutuista vaan toinen vanhemmistani olisi kutsuttu kylÀÀn vaan aina menivĂ€t yhdessĂ€. TÀÀllĂ€ ruotsinkielisellĂ€ seudulla on nĂ€köjÀÀn eri tavat.

Joo, tÀytyy johtua kielestÀ, jollei vÀhÀÀkÀÀn kiinnosta ruokkia kaverin aikuisia kersoja ja vielÀ sinunkin sisaruksia perheineen.

Vierailija
114/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi he sinua haluaisivat nÀhdÀ, kun et ole heidÀn kaverinsa????

Vierailija
115/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kuinka vaikeaa on soittaa ja kysyÀ ? Tai lÀhettÀÀ viestiÀ

Ihmiset ovat muuttumassa koko ajan tyhmemmiksi

Vierailija
116/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MitÀ siinÀ kutsussa tarkalleen luki? Kun siis testarilla tulleessa kutsussa ei tietenkÀÀn ole mitÀÀn kuorta, johon vastaanottajat kirjoitetaan.

ViestissĂ€ lukee "Olette tervetulleita...." ja mistÀÀn ei voi pÀÀtellĂ€ montaako ihmistĂ€ kutsu koskee. Vai onko kyse teitittelystĂ€ 😀 ap

Tuossa on monikko: olette tervetulleita. Yksikkö kuuluu teitittelyssÀ: olette tevetullut.

Vierailija
117/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MitÀ siinÀ kutsussa tarkalleen luki? Kun siis testarilla tulleessa kutsussa ei tietenkÀÀn ole mitÀÀn kuorta, johon vastaanottajat kirjoitetaan.

ViestissĂ€ lukee "Olette tervetulleita...." ja mistÀÀn ei voi pÀÀtellĂ€ montaako ihmistĂ€ kutsu koskee. Vai onko kyse teitittelystĂ€ 😀 ap

MillÀ todennÀköisyydellÀ niin virallinen kutsu, jossa pitÀÀ teititellÀ, tulee tekstarilla eikÀ postitse? Ja vielÀ siten, ettÀ teitittely on kirjoitettu vÀÀrin?

Kutsu koskee useampaa kuin yhtÀ henkilöÀ, se on ainakin selvÀÀ.

Ottaen huomioon, ettÀ itseÀÀn laadukkaana pitÀmÀ YlekÀÀn ei osaa enÀÀ kielioppia paljon paskaakaan, niiin tuollaisia oletuksia ei voi tehdÀ. "Herra presidentti, olette *osallistuneet vaimonne kanssa...." Edes lukusanoja ei osata.

Vierailija
118/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kysymÀllÀ ovatko juhlat lapsettomat vai koskeeko kutsu myös lapsia? MikÀ tÀssÀ nyt on niin vaikeaa.

No se ettÀ jos kutsut ovat lapsettomat, niin sitten kutsun saajan pitÀÀ jÀÀdÀ pois, koska hÀn on jonkun lapsi.

Vierailija
119/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sanoisin yleiskÀytÀntönÀ, ettÀ esimerkiksi kutsu 50-vuotissyntymÀpÀivÀjuhliin on lÀhtökohtaisesti aina myös seuralaiselle. Ja lÀhtökohtaisesti myös samassa taloudessa asuville jÀlkelÀisille. NÀin ainakin itse olettaisin.

Omilleen muuttaneet aikuiset lapset puolestaan tulisi kutsua erikseen, jos heidÀt haluaa kutsua.

Vierailija
120/126 |
06.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette tervetulleita, on monikko muoto jos olisi teitittely muoto niin lukisi olette tervetullut ja miksi ystÀvÀt teitittelisivÀt? ja kannattaisi varmaan reilusti kysyÀ viestin lÀhettÀjÀltÀ ketÀ/keitÀ kutsu koskee

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yhdeksÀn kolme kaksi