Lapset ulos -30 pakkasilla, mitä järkeä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3e43cecf-60f2-4ec7-9e9c-a9941b6a4b53
Lapissa kuuluu paksut talvivarusteet ihan perusvaatetukseen. Ymmärrettävää. Mutta oikeastiko aletaan Etelä-Suomalaisille viisastelemaan säästä ja kerrospukeutumisesta, kun normaalisti talvella saattaa olla vain pari maksimissaan - 15asteen päivää. Yleensä pärjää kevyttoppavaatteilla koko talven ja villaa väliin tarpeen mukaan. Ei tulisi mieleenkään alkaa parin "pakollisen" ulkoilun takia hankkimaan untuvaa koko perheelle. Vähävaraisilla ei ole ainakaan varaa hankkia kertakäyttövaatteita. Ja kyllä olen itsekin ulkoillut lapsena säällä kuin säällä mutta se ei ole nykyään sama
Kommentit (52)
Sinä joku puhut alipukeutumisesta.
Vastaa nyt, että miten kasvot suojataan.
Siinä se sun logiikkasi ontuu. Jos lapsella on varusteet päästä varpaisiin ja rahaa meni sen satoja euroa, ja silti paleltuu poskipäät, niin oikeastiko syytät vanhempia alipukeutumisesta? Oletko koskaan käynytkään päiväkodin pihalla?
Miksi pitää viedä lapset ulos, jos pakkanen on viiman kanssa oikeasti pureva? Sinä perustelet että TERVEYDEN vuoksi.
Siinä sun logiikkasi ontuu, kun kova pakkanen on juuri se joka voi vaarantaa terveyden.
-15 astetta kohtuullisenkin mereltä puhaltavan tuulen kanssa voi tuntua liki- 30 asteelta. Ja -20 astetta tuntuu ihan .... . Mun lapsen kasvoihin tuli paleltuma Turussa. Jos et tiedä niin Turussa puhaltaa merituuli.
Kovallakin pakkasella lumessa leikkiessä se lumi SULAA ihmisen lämmöstä. Et kuitenkaan tarvitse lapselle mitään huippukalliita hightech-vaatteita, kirppistoppa ja villakerrokset riittävät.
Ja taisin kyllä kirjoittaa että villavaatteita löytää halvalla myös kirppiksiltä ja ihan kaupoistakin, jos ei uuvatit osaa itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä se sun logiikkasi ontuu. Jos lapsella on varusteet päästä varpaisiin ja rahaa meni sen satoja euroa, ja silti paleltuu poskipäät, niin oikeastiko syytät vanhempia alipukeutumisesta? Oletko koskaan käynytkään päiväkodin pihalla?
Miksi pitää viedä lapset ulos, jos pakkanen on viiman kanssa oikeasti pureva? Sinä perustelet että TERVEYDEN vuoksi.
Siinä sun logiikkasi ontuu, kun kova pakkanen on juuri se joka voi vaarantaa terveyden.
-15 astetta kohtuullisenkin mereltä puhaltavan tuulen kanssa voi tuntua liki- 30 asteelta. Ja -20 astetta tuntuu ihan .... . Mun lapsen kasvoihin tuli paleltuma Turussa. Jos et tiedä niin Turussa puhaltaa merituuli.
Ei sun tarvi korostaa turkulaisuuttasi, se huokuu kaikesta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Oliks lapsella siis villainen kypärälakki vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on äärimmäisen huvittavaa, että vielä alle 100 vuotta sitten naiset ulkoilivat säässä kuin säässä pitkät hameet päällä ja miehilläkään ei ollut untuvaa ja merinovillaa. Silti siellä ei palelluttu elävältä heti, vaan pystyttiin toimimaan. Nykyään, vaikka lapset topataan Michelin-ukoiksi heti kun lämpötila on nollan alapuolella, silti vähän viileämpää ilmaa pidetään lähes hengenvaarallisena. Milloin meistä tuli näin nössö kansa?
Eikä ulkoilleet. Kovilla pakkasilla lämmityspuut haettiin, mutta ei leikitty hangessa kuten nykypäivän lapset. Lapsia ei todellakaan laitettu joka säällä ulos, sairastumista pelättiin enemmän kuin nykyään.
Eikä tässä nyt puhuttu nollakelistä vaan kovasta pakkasesta.
Älä romantisoi mennyttä aikaa. Silloin varottiin visusti ettei palellu, koska se tiesi kuolemaa kun ei hoitoakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on äärimmäisen huvittavaa, että vielä alle 100 vuotta sitten naiset ulkoilivat säässä kuin säässä pitkät hameet päällä ja miehilläkään ei ollut untuvaa ja merinovillaa. Silti siellä ei palelluttu elävältä heti, vaan pystyttiin toimimaan. Nykyään, vaikka lapset topataan Michelin-ukoiksi heti kun lämpötila on nollan alapuolella, silti vähän viileämpää ilmaa pidetään lähes hengenvaarallisena. Milloin meistä tuli näin nössö kansa?
Eikä ulkoilleet. Kovilla pakkasilla lämmityspuut haettiin, mutta ei leikitty hangessa kuten nykypäivän lapset. Lapsia ei todellakaan laitettu joka säällä ulos, sairastumista pelättiin enemmän kuin nykyään.
Eikä tässä nyt puhuttu nollakelistä vaan kovasta pakkasesta.
Älä romantisoi mennyttä aikaa. Silloin varottiin visusti ettei palellu, koska se ti
Voi hyvän tähden 😂 Lue vaikka tuo aloituksen juttu mitä lapset tekee Lapissa kovilla pakkasilla, äläkä keksi omaa historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvi korostaa turkulaisuuttasi,
Ei sun tarvi korostaa turkulaisuuttasi, se huokuu kaikesta läpi.
Voi huokaus. Olipa taas järkevä kommentti. Eikä sun tarvi korkostaa perämetsäläisyyttäsi.
Helsinkiläinenkin tietää mitä merituuli tekee, perämetsissä asuva ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliks lapsella siis villainen kypäräl
Oli villakypärä. Kaksinkertainen villakypärä, kivat-merkkinen tms.
En käsitä miten ihmiset ei näe ihmisen anatomiaa mielessään, ei villakypärä peitä poskipäitä.
Selvennys heille kenellä luetunymmärtämisessä vaikeuksia. Ap ei tarvitse untuvaa - 15asteen pakkasessa vaan on pärjännyt kevyttopalla ja villakerroksilla mainiosti. Paksujen talvivaatteiden hankinnalla viitattiin näihin, joista hienoa mennä ulos vaikka olisi - 20 tai enemmän ulkona. On täysin järjen köyhyyttä kuvitella, että parin tämmöisen päivän takia tulisi hankkia pilkkihaalarit, koska lapset menee jotenkin piloille, jos eivät juuri kylmimpänä päivänä pääse pakkaseen.
Tiesittekö, että Etelä-Suomen kouluissa ei vaadita edes suksien hankkimista, koska talvella ei välttämättä pääse hiihtämään kertaakaan? Tämä on käytännössä ihan sama asia
-Ap
"Voi hyvän tähden 😂 Lue vaikka tuo aloituksen juttu mitä lapset tekee Lapissa kovilla pakkasilla, äläkä keksi omaa historiaa."
Niin, aloituksessa puhutaan nykyajasta. Mä puhuin menneestä ajasta, vastasin tyypille joka puhui menneestä ajasta. Ja sinä viittaat aloitukseen, jossa ollaan nykyajassa.
Tää on kuin kylähullujen kanssa keskustelisi.
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset eivät toimi.
Pohjoisessa käytetään nimenomaan pieniaukkoisia kypärälakkeja lapsilla (ja aikuisilla) kasvojen suojana. Olen koko ikäni ulkoillut kovissa pakkasissa vaikka minulla on vielä astma. Kannattaa kokeilla ennenkuin dumaa. Toki jos olen tuntikausia ulkona yli -20 pakkasissa niin pidän huivia nenän ja suun edessä. Ei ne kasvot jäädy vaan astmaattiset hengitysröörit.
"Toki jos olen tuntikausia ulkona yli -20 pakkasissa niin pidän huivia nenän ja suun edessä."
Tässä tulee se jutun juju. Päiväkodissa ulkoillaan tunteja, eikä pikkulapsi pidä huivia kasvoillaan, vetää sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsiparkoja, mitenkähän ihmiskunta on selvinnyt hengissä tuhansia vuosia?!
No aika heikosti pysyi hengissä.
Niin mikä olikaan lapsikuolleisuus suomessakin vielä 100 vuotta sitten. Se oli lähes satakertainen tähän päivään verrattuna.
Googleta, jos tiedät mikä google on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset eivät toimi.
Pohjoisessa käytetään nimenomaan pieniaukkoisia kypärälakkeja lapsilla (ja aikuisilla) kasvojen suojana. Olen koko ikäni ulkoillut kovissa pakkasissa vaikka minulla on vielä astma. Kannattaa kokeilla ennenkuin dumaa. Toki jos olen tuntikausia ulkona yli -20 pakkasissa niin pidän huivia nenän ja suun edessä. Ei ne kasvot jäädy vaan astmaattiset hengitysröörit.
"Toki jos olen tuntikausia ulkona yli -20 pakkasissa niin pidän huivia nenän ja suun edessä."
Tässä tulee se jutun juju. Päiväkodissa ulkoillaan tunteja, eikä pikkulapsi pidä huivia kasvoillaan, vetää sen pois.
Jaa, no meidän lasten päiväkodeissa ulkoillaan tunti aamupäivällä ja tunti iltapäivällä. Ympäri vuoden. Retkien aikana toki enemmän, mutta niitä on harvemmin. Tuon ajan kyllä liikkuva lapsi pärjää hyvin säässä kuin säässä.
Menepä turkulainen huutamaan oululaiselle, kemiläiselle ja torniolaiselle ettei merituulessa voi ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
"Voi hyvän tähden 😂 Lue vaikka tuo aloituksen juttu mitä lapset tekee Lapissa kovilla pakkasilla, äläkä keksi omaa historiaa."
Niin, aloituksessa puhutaan nykyajasta. Mä puhuin menneestä ajasta, vastasin tyypille joka puhui menneestä ajasta. Ja sinä viittaat aloitukseen, jossa ollaan nykyajassa.
Tää on kuin kylähullujen kanssa keskustelisi.
Eli sinä luulet että Lapissa on vaan istuttu kotaa lämmittämässä ennen sähkön keksimistä. Luntako ovat siellä kodassa sitten syöneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsiparkoja, mitenkähän ihmiskunta on selvinnyt hengissä tuhansia vuosia?!
No aika heikosti pysyi hengissä.
Niin mikä olikaan lapsikuolleisuus suomessakin vielä 100 vuotta sitten. Se oli lähes satakertainen tähän päivään verrattuna.
Googleta, jos tiedät mikä google on.
Googlaa, oliko sillä kuolleisuudella yhteyttä pakkaseen vai kenties johonkin muuhun.
Ihan normaali talvikeli. Vasta oli -30 monta päivää ja lapset käveli kouluun ja leikkivät illalla ulkona. Pukeutumiskysymys.
Turkulainen tietää että Helsingissäkin on merituuli 😂 Kuolen nauruun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-15 asteessa untuvaa? Voi hyvä helvetti sinun(kin) kanssa. Normaali kerrospukeutuminen ja tuulenpitävät päällysvaatteet riittää varmasti.
Entäs kasvot? Mitä ehdotat pikkulapsen kasvojen suojaksi, muu kroppa suojataan tuulenpitävästi mutta entäpä se naama?
Kypärälakki. Saa kirpparilta parilla eurolla, voi käyttää myös keväällä ja syksyllä... Ei ole rakettitiedettä.
Ei se poskipäitä peitä, eikä nenää. ... tiedät varmasti itsekin. Mitä tuo sun vastauksesi kysymykseen auttoi?
Ehdota seuraavaksi vaikka monoja kasvojen suojaksi.
Hommaa kypärämyssy joka suojaa posket ja nenän. Ei ole vaikeaa
Minkä v!tun takia joka hel...vetin kerta pakkasesta puhuessa (kirjoittaessa) pitää laittaa se v:n miinusmerkki eteen?!? 30 ASTEEN PAKKANEN. OLIKO LIIAN VAIKEAA?! Menkää takaisin kouluun opettelemaan miten lämpötilat merkitään!!!