Lama on syvenemässä, miten varaudut?
Lillukanvarsia voidaan halkoa että ollaanko vai eikö olla jo virallisesti lamassa. Miten varaudut?
Kommentit (49)
Olen hyvin varautunut, elin 90-luvun laman läpi aikuisena. Mielipiteeni on, että olemme lamassa mutta emme yhtä syvässä kuin 90-luvulla. Virallinen työttömyys oli toukokuussa 1994 20,1%, korot 12% Ei näitä lamoja tosin voi verrata, nyt on eri tilanne monessakin mielessä. Jotkut asiat paremmin, jotkin huonommin. Ysärilama tuli todella nopeasti, se oli shokkipudotus 3% työttömyydestä 20% työttömyyteen. Kaikki pysähtyi kuin seinään yhtäkkiä. Tämä nykytilanne on hidasta jatkuvaa hiipumista.
On jo niin suuret säästöt, että kyllä niitä vaan on jo pakko alkaa kuluttamaan. Toki kahvin ostan silti aina vain alesta.
En usko laman syvenemiseen ollenkaan. Nyt ollaan jo hitaasti menossa parempaan päin.
Laitan neljäsosan palkasta säästöön/indeksirahastoihin.
90' lamassa olin nuori aikuinen, tuore asuntolaina jonka korko nousi 18% eli k*sessa oltiin monta vuotta vielä laman päättymisen jälkeenkin.
Nyt keski-ikäisenä, juuri työttömäksi jääneenä en enää jaksa välittää yhtään mistään. Eläkeikään minulla on vielä 12 vuotta eikä toivoakaan enää työllistyä kun kukaan ei "vanhaa" duunaria kuitenkaan palkkaa.
Olen kyllä pienellä palkallani saanut asuntolainani maksettua, mutta remonttia tämä kaipaisi. En voi remontoida kun ei ole ylimääräistä rahaa ja nyt olen siis työtönkin vielä.
En varaudu lamaan / taantumaan mitenkään, koen sen turhaksi. Nuoruusvuodet meni laman kourissa, pitkä työura pienellä palkalla ja taas vanhuus taantuman ikeessä, varallisuus kiinni vanhassa asunnossa jota ei voi edes myyntiin laittaa tässä kunnossa.
En jaksa enää murehtia mistään enkä kenestäkään, en edes itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
En usko laman syvenemiseen ollenkaan. Nyt ollaan jo hitaasti menossa parempaan päin.
Sitten heräsit ja laitoit lidlin halpiskahvit tulille
Laitan kaiken ylimääräisen asuntolainaan. Työnantaja on siirtänyt töitä ulkomaille, on hetkestä kiinni milloin tähtee työ alta. Asuntolaina loppuu ensi kuussa ja vuoralaiset ovat ainakin elokuun siinä.
Tehdään aina vuoden sopimus kerralla. Tosin ovat sanoneet niin kauan, kun asuvat Suomessa, asuvat minun kodissani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lamaan voi varautua? Kasvattamalla omaa ostovoimaa? Ostamalla vain kotimaista? Käyttämällä yrittäjien palveluja enemmän? Juomalla päiväkahvit kahviloissa ja syömällä lounasravintoloissa?
Tätä teen jo nyt.
Säästämällä.
Säästäminen vie Suomea syvemmälle lamaan. Nyt pitää laittaa säästöt kulutukseen.
Kuluttamalla auttaa Suomea mutta ei itseään. Kyllä se on tähän jamaan ajetussa yhteiskunnassa niin että jokainen huolehtii ensisijaisesti omista asioistaan koska yhteiskunta ei sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lamaan voi varautua? Kasvattamalla omaa ostovoimaa? Ostamalla vain kotimaista? Käyttämällä yrittäjien palveluja enemmän? Juomalla päiväkahvit kahviloissa ja syömällä lounasravintoloissa?
Tätä teen jo nyt.
Säästämällä.
Säästäminen vie Suomea syvemmälle lamaan. Nyt pitää laittaa säästöt kulutukseen.
Ei ole hyvä neuvo kaikille. Minulla on säästöjä mutta ei tuloja. Hulluhan olisin jos nyt hassaisin kaiken ja olisin kohta aivan varaton, tuskin olisin kuitenkaan saanut Suomea nostettua kulutuksellani selville vesille. Kylllä nyt pitää olla suu säkkiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä teen jo nyt.
Säästämällä.
Ne kuluttakoon keillä on siihen varaa ilman että joutuvat kohta itse syvään ahdinkoon.
Orpon hallitus vaatii työtuntien lisäämistä ja että kaikkien on mentävä töihin, vaikka tekoälymurros tulee pienentämään vaadittavan työajan määrää ja työnteon tarvetta. Kansalaispalkka 1200 € / kk vastikkeetta jokaiselle ja oikeus tehdä töitä sen päälle niin paljon kuin haluaa / pystyy, työn verotus progressiiviseksi.
Turhaa, rahaa nielevää työttömien kyttäysbyrokratiaa ei tarvita ja siitä säästyvää rahaa voi käyttää kansalaispalkkaan. Ihmisille jää aikaa harrastaa, opiskella, kehittää itseäään ja osaamistaan, huolehtia läheisistä, tehdä taidetta jne. Säilyttävät yritystuet pois ja sen rahan siirto tulevaisuutta rakentaviin investointihankkeisiin, kvanttilaskenta, uusiutuva energia jne jotka tuottaa oikeasti jotain. Näistä pitäisi keskustella paljon enemmän koska "työn loppu" on reaalitulevaisuutta ja yhteiskunta on järjestettävä uudelleen. Mutta tätä ei saa ottaa puheeksi kun se haastaa jälkijättöisen uusliberalistisen taloususkonnon jonka tarkoitus on turvata vanhentuvan teollisuuden ja rikkaiden edut ja ahdistuneesti jankkaa aina samaa: menkää töihin, ei ole muuta vaihtoehtoa. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä teen jo nyt.
Säästämällä.
Ei ole hyvä neuvo kaikille. Minulla on säästöjä mutta ei tuloja. Hulluhan olisin jos nyt hassaisin kaiken ja olisin kohta aivan varaton, tuskin olisin kuitenkaan saanut Suomea nostettua kulutuksellani selville vesille. Kylllä nyt pitää olla suu säkkiä myöten.
Mulla sama tilanne eli jo kohta puoli vuotta 0€ kuukausituloilla. Elokuussa alkaa sitten tulla eläkettä. En aio lisätä kulutustani vielä silloinkaan vaan vasta sitten, kun työttömyys on alle 6% ja leipäjonot puolet nykyisestä.
En osta vieläkään asuntoa. Rahaa riittäisi niin, että lainakin jäisi kohtuulliseksi, mutta eiköhän ne hinnat vieläkin alas tule.
Jos ei muuta, niin poliitikot jo lupailivat varainsiirtoveron poistoa - jotkut vain ensiasunnon ostajille (kuten oli vielä pari vuotta sitten), mutta eiköhän tule kaikille, jotta kokoomuslaiset pääsee vaihtamaan miljoona-asuntojaan verotta.
Säästän ihan kaikessa. Ruokakauppaan max. 50 €/viikko. En liiku kotoani kuin pakolliset. Kilpailutin juuri puhelimen ja sähkön. Myyn käsitöitä ja teen pikku kauppaa koruilla, ostan ja myyn.
Muuta en nyt voi, olen jo kaikesta muusta tinkinyt. Näin saan säästöön useamman satasen kuukaudessa. Avustan säästöillä opiskelevia lapsiani.
Piereskelen, olen sormi suussa ja vollotan
Yritän käyttää pienyrittäjien palveluja. Ostan kivijalkakaupoista, en netistä, enkä missään nimessä temuta.
Käyn kahviloissa ja syön ulkona vähintään 2 kertaa viikossa. Kulutan aineettomia palveluja.
Pörssisähköläisenä säästän vain sähkössä. Onneksi pystyn vaikuttamaan helposti sähkönkulutukseen. Sähkön siirtomaksut ovat perseestä.
Säästän palkasta, sillä pelkään lomautusta. Jos työt loppuvat, joudumme luopumaan asunnostamme. Siispä säästämme ihan kaikesta. Puoliso on luottavaisempi tulevaisuuden suhteen, mutta hänen ei henkilökohtaisesti tarvitse pelätä työttömyyttä. Itse olen ollut pitkään pätkätöissä ja välillä työttömänä, niin tiedän mitä se on ja osaan laskea, ettemme pärjää enää yhdellä palkalla.
Ostan vain ja ainoastaan elintarvikkeita. Pitää säästellä, kun nyt alkaneessa lamassa todennäköisesti tulee potkut. Tämä on vasta laman alkutahteja nyt tässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tästä tämän pahemmaksi enää mene. Tampereen työttömyysprosentti 16.
Ihailen optimismiasi. Kyllä kuule Orpo pitää huolen että alamäki jatkuu. Jos hetken näyttää paremmalta niin sitten hallitukselta taas tulee uusi aivopieru