"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia, muille niukkuutta."
"Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeläiset ovat maksaneet omat eläkkeensä. Muista en tiedä.
Ei ole.
80 % eläkkeestä maksetaan nykyisten palkansaajien eläkemaksuista. Eläkkeellä olevien itse säästämä osuus on mitätön osa siihen verrattuna.
Onneksi työnantajat maksavat suurimman osan eläkemaksuista ja pummithan eivät maksa eläkemaksua ollenkaan.
Mistäs muuten arvelet työnantajien keräävän sen eläkemaksun ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää tulee menemään kun valtio maksaa lisääntyville nuorille mt potilaille.
Työtä tehneiden eläke ei mene valtiolta vaan työeläkeyhtiöiltä.
Ja työeläkeyhtiöt saa rahansa työtätekevien palkasta.
Onneksi työnantaja maksaa suurimman osan eläkemaksusta.
Täysin merkityksetöntä ajatellaanko työnantajan maksavan 25 % palkasa eläkemaksua vai työntekijä. Se on matemaattisesti täsmälleen sama asia!
Se miksi työnantaja tilittää eläkemaksut on puhtaasti sen takia, ettei työntekijät näe palkkakuitissa mitän JÄRKYTTÄVÄN paljon eläkemaksuina omasta palkasta menee pois.
Paitsi että se eläkemaksu on verovähennys kelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeläiset ovat maksaneet omat eläkkeensä. Muista en tiedä.
Ei ole.
80 % eläkkeestä maksetaan nykyisten palkansaajien eläkemaksuista. Eläkkeellä olevien itse säästämä osuus on mitätön osa siihen verrattuna.
Eläkerahastojen varallisuus kasvaa koko ajan. Koko järjestelmä perustuu rahastoihin, niiden tuottoon ja nyt maksettaviin eläkemaksuihin. Ei ne rahastot ole tyhjästä kasvaneet. Vähän täytyisi pystyä itsekin ajattelemaan.
Rahastoidulla osuudella pystytään kattamaan 20 % eläkkeestä. Loput 80 % otetaan työssäkäyvien eläkemaksuista.
Tämä tarkoittaa sitä, että eläkkeensaajat eivät ole säästäneet itse omia eläkkeitään.
Kannattaa olla varovainen siitä mitä toivoo. Veikkaan että jos eläkkeistä tosiaan leikataan, niin leikataan sairaseläkkeistä, kansaneläkkeestä, leskeneläkkeistä jne, ei työeläkkeistä.
Itse olen sitä mieltä että Suomessa pitäisi olla eläkekatto.
Kuvitteleeko tuo hokijapelle, että maksaisi itse omansa eläkkeen? Tietysti jos tappaa itsensä ajoissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää tulee menemään kun valtio maksaa lisääntyville nuorille mt potilaille.
Työtä tehneiden eläke ei mene valtiolta vaan työeläkeyhtiöiltä.
Ja työeläkeyhtiöt saa rahansa työtätekevien palkasta.
Onneksi työnantaja maksaa suurimman osan eläkemaksusta.
Täysin merkityksetöntä ajatellaanko työnantajan maksavan 25 % palkasa eläkemaksua vai työntekijä. Se on matemaattisesti täsmälleen sama asia!
Se miksi työnantaja tilittää eläkemaksut on puhtaasti sen takia, ettei työntekijät näe palkkakuitissa mitän JÄRKYTTÄVÄN paljon eläkemaksuina omasta palkasta menee pois.
Paitsi että se eläkemaksu on verovähe
On palkanmaksussa vähennyskelposia osia muitakin. Täysin voisi olla eläkemaksut työntekijän tilinauhalla. Silloin systeemi olisi läpinäkyvämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeet, takuueläkkeet eli ns kelaeläkkeet menee valtion budjetista. Päälle toki merkittävällä summalla maanviljelijöiden ja yrittäjien eläkkeitä. Isoin 40 miljardin potti on kuitenkin työeläkkeet ja ne eivät mene valtion budjetista vaan työeläkejärjestelmän kautta ja maksu tulee eläkevakuutusmaksuista ja jonkun verran rahastoista. Tuosta rahasta itseasiassa valtio saa veroina sinne budjettiinsa rahaa sen verran että voi kuitata kaikki muut eläkkeet.
Eläkkeestäni menee veroja 24%. Siitä tulee 645€/kk valtion kassaan. Eli maksan yhdelle työttömälle elämisen.
Ja se työtön maksaa osaltaan sinun työeläkkeesi. Palkkoihin sidotut eläkemaksut nimittäin leivotaan tuotteiden ja/tai palveluiden hintoihin. Eli itse asiassa jokainen suomalainen j
Voisitko avata hieman tuota logiikkaasi. Työtön hakee ruokansa leipäjonosta, saa hakemuksesta maksutta lääkkeet ja terveydenhoitopalvelut jne. eli ei kartuta eurollakaan valtion verotuloja, vuokransakin maksaa ilman alvia.
Muistakaa ettei myöskään lapsia kuulu hankkia valtion elätettäväksi, lapsilisiin pitäisi tulla joku raja että esim kahden lapsen jälkeen niitä ei enää maksettaisi. Loppuisi se sossupummien sikiäminen :)
Vierailija kirjoitti:
Ja taas köyhä kadehtii vanhaa ja köyhää. Mun eläke on vähän yli tonni bruttona, lisäksi kansaneläke parisataa kuussa ja asumistuki. En työllisty, en pysty vaihtamaan halvempaan asuntoon kun asun jo nyt halvalla. Kauppa ei käy, muuten möisin tämän asunnon.
Voisit vaikka yrittää hoitaa nuppisi kuntoon, ap. Ei tarttis koko loppuikää kulkea sitruuna perseessä ja toinen naamassa.
Tuohan on ihan hyvä summa tukiaisia. Jotkin saavat palkkaa ehkä tuon verran ja siitä tuokin eläke maksetaan. On vielä turvattua tulovirta, ei tarvitse kadulle mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet kuuluvat sosiaaliturvamenoihin.
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…
Mutta koska ne eivät ole osa valtion verotuloja, on niiden maksamiseen kerätyillä työeläkevakuutusmaksuilla perustuslain takaama omaisuudensuoja.
Minulle sopii, että eläkeyhtiö palauttaa maksamani rahat korkoineen (noin 500 000 e) ja eläkkeet lakkautetaan kokonaan. Toimeentulotuki riittää eläkeläisellekin, jos ei ole omaa varallisuutta.
Kannatan ylläolevaa esitystä. Voidaan sitten miettiä miten seuraavat sukupolvet selviävät eläkevuosistaan. Kannattaa aloittaa ankara säästäminen. Niillä, joilla on jo valmiiksi varallisuutta tai omaisuutta ei tietenkään ole hätäpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitäisi olla tässä muodossa: "Eläkkeisiin menee 40 miljardia vuodessa. Tästä summasta 10 miljardia on nykyeläkeläisten itse maksamia eläkemaksuja ja 30 miljardia nyt työssäkäyvien eläkemaksuja."
Ei sumutusta, jossa sotketaan verot ja eläkemaksut, kiitos. Jokaisen työssäkäyvän ostovoima kasvaisi merkittävästi jos eläkemaksuja maksettaisiin edes 25 % vähemmän.
Paitsi, että se on: eläkeläisten itse säästämä osuus 8 miljardia ja nyt työssäkäyviltä 32 miljardia.
Työssäkäyvät maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeet lähes kokonaan. Se on ihan illuusiota, että eläkeläiset olisi itse säästäneet eläkkeensä. Ei meidän eläkesysteemi toimi sillä tavalla.
Miten eläkevakuutuslaitoksilla voi olla rahastoissa yli 275 mrd euroa, jos työssäkäyviltä otetaan joka vuosi 32 mrd? Mistä tuo summa on rahastoihin kertynyt, kun koko ajan eletään kädestä suuhun? Kaiken lisäksi rahastojen varallisuus on vain kasvanut, vaikka eläkeläisten määrä on megalomaaninen. Kuka meitä huijaa?
"Jokaisen työssäkäyvän ostovoima kasvaisi merkittävästi jos eläkemaksuja maksettaisiin edes 25 % vähemmän."
Työssäkäyvien maksamista eläkemaksuista käytetään yli 30 miljardia vuodessa nykyisten eläkkeiden maksamiseen.
Jos eläkemaksuja alennettaisiin 25 % niin se tarkoittaisi käytännössä massiivisia leikkauksia nykyisten eläkkeiden suuruuteen. Eläkeläiset olisi täysin pulassa jos näin tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla eläkekatto, max 3k/kk. Tuon saadakseen on sen verran rikas, että loput käyttörahat saa sijotuksista.
loput eläkkeestä tulisi muilta yhtiöiltä, kuten Ruotsissa.
Muutto toiseen maahan helpottaa.
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea. Ei kela maksa silloin lääkäreitä eikä lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitäisi olla tässä muodossa: "Eläkkeisiin menee 40 miljardia vuodessa. Tästä summasta 10 miljardia on nykyeläkeläisten itse maksamia eläkemaksuja ja 30 miljardia nyt työssäkäyvien eläkemaksuja."
Ei sumutusta, jossa sotketaan verot ja eläkemaksut, kiitos. Jokaisen työssäkäyvän ostovoima kasvaisi merkittävästi jos eläkemaksuja maksettaisiin edes 25 % vähemmän.
Paitsi, että se on: eläkeläisten itse säästämä osuus 8 miljardia ja nyt työssäkäyviltä 32 miljardia.
Työssäkäyvät maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeet lähes kokonaan. Se on ihan illuusiota, että eläkeläiset olisi itse säästäneet eläkkeensä. Ei meidän eläkesysteemi toimi sillä tavalla.
Ei toimikaan, vaan se toimii niin, että jokainen ikäluokka maksaa vuorollaan edellisen eläkeläisen eläkkeet. Nyt eläkkeellä olevat ovat siis maksaneet edellisen ikäluokan eläkkeet ja niin edelleen. Lisäksi eläkevakuutusyhtiöiden tilit kasvavat jatkuvasti siitä huolimatta, että joku väittää ettei näin ole.
Eläkevakuutusta jokainen työntekijä kustantaa vain 7% palkastaan, lopun maksaa työnantaja ja jos tarkkoja ollaan, niin ilman työnantajaa, joka maksaa myös sen palkan se osuus on tasan nolla
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee varmasti käymään niin, että lyödään lyötyjä, eli eläkkeitä tullaan leikkaamaan nyt vielä töissä olevilta, jotka joutuvat juuri nyt kärsimään näistä suurista eläkemenoista ja palkinto siitä tulee olemaan rangaistus, eli asia tulee menemään juuri päin vastoin, kuin sen pitäisi mennä.
Nuoremmat työssäkäyvät voivat lohduttautua sillä ajatuksella, että kun he tulevat eläkeikään, Suomessa on vähemmän ihmisiä kuin nyt ja moni nykyvanhus on siinä vaiheessa jo siirtynyt toisenlaiseen "olomuotoon". Lapsia täällä on 30 vuoden kuluttua niin vähän, että heistä ei ole niin paljon kouluja, neuvoloita ja päiväkoteja kustannettavana...Toisaalta sekin tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta ne ovat täysin nykyisten 20-40 -vuotiaiden aiheuttamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimikaan, vaan se toimii niin, että jokainen ikäluokka maksaa vuorollaan edellisen eläkelä
1990-luvulla eläkeläisiä oli 800 000 ja eläkkeet pienempiä. Nyt eläkkeellä on miljoona kuusisataatuhatta ja eläkkeet isompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eläkevakuutuslaitoksilla voi olla rahastoissa yli 275 mrd euroa, jos työssäkäyviltä ote
Rahastoitu 275 miljardia voi kuulostaa valtavan suurelta määrältä rahaa. Todellisuudessa jos eläkkeet maksettaisiin pelkästään tästä rahastosta niin noin kuudessa vuodessa KAIKKI olisi käytetty loppuun. Rahastoituna ei ole lähimainkaan niin paljon, että sillä voisi kattaa luvatut eläkkeet.