Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia, muille niukkuutta."

Vierailija
05.02.2026 |

"Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkeläiset ovat maksaneet omat eläkkeensä. Muista en tiedä.

Ei ole.

80 % eläkkeestä maksetaan nykyisten palkansaajien eläkemaksuista. Eläkkeellä olevien itse säästämä osuus on mitätön osa siihen verrattuna.

Vierailija
42/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia. Minkä ihmeen takia osallistun lapsilisien maksuun?

Olen ateisti ja silti joudun maksamaan yhteisöveroa, josta rahoitetaan huuhaa-uskontoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ei maksa eläkettäni.  Omasta mielestäni olen elääkkeeni ansainnut. Olin töissä 1973-2020. Kuinka pitkää täytyisi töitä, tehdä ansaitakseen elävuotensa?

Vierailija
44/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

80 % eläkkeestä maksetaan nykyisten palkansaajien eläkemaksuista. Eläkkeellä olevien itse säästämä osuus on mitätön osa siihen verrattuna.

Onneksi työnantajat maksavat suurimman osan eläkemaksuista ja pummithan eivät maksa eläkemaksua ollenkaan.

Vierailija
46/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeet kuuluvat sosiaaliturvamenoihin.

https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…

Mutta koska ne eivät ole osa valtion verotuloja, on niiden maksamiseen kerätyillä työeläkevakuutusmaksuilla perustuslain takaama omaisuudensuoja.

Minulle sopii, että eläkeyhtiö palauttaa maksamani rahat korkoineen (noin 500 000 e) ja eläkkeet lakkautetaan kokonaan. Toimeentulotuki riittää eläkeläisellekin, jos ei ole omaa varallisuutta.

Vierailija
47/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää tulee menemään kun valtio maksaa lisääntyville nuorille mt potilaille.

Työtä tehneiden eläke ei mene valtiolta vaan työeläkeyhtiöiltä.

Ja työeläkeyhtiöt saa rahansa työtätekevien palkasta. 

Vierailija
48/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan vuosittain reilu 40 miljardia. Riittäisiköhän 30 miljardia ihan hyvään elintasoon tuolle ihmisjoukolle? Vertailun vuoksi toimeentulotukea maksetaan vuodessa reilun miljardin verran. 

Ymmärräthän, että 10 mrd pois eläketuloista tarkoittaa 3,1 mrd pois valtion verotuloista? Miten ajattelit sen kompensoida?

Ei nykyset taloudesta päättävät osaa huomioida kokonaisuutta ja miten mikäkin vaikuttaa sem varsinaisen teon lisäksi.

Vierailija
49/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisethän on Suomen rikkain ikäluokka. Tottakai heille kaikki ja muille ei mitään. 

Onhan he kärsineet koko elämänsä yhteiskunnan positiivisesta kasvusta, vakaudesta, työpaikkoihin pääsystä, hyvistä julkisista palveluista ja eduista yms kauheuksista. Säälikää!

Eniten menee jo nyt sosiaaliturvaan eikä eläkkeisiin 

Työikäinen. Elättää itse itsensä kiitos 

Sosiaaliturvasta 40 miljardia on eläkkeitä.

Vierailija
50/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi työnantaja maksaa suurimman osan eläkemaksusta. 

Vierailija
51/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pitäisi olla tässä muodossa: "Eläkkeisiin menee 40 miljardia vuodessa. Tästä summasta 10 miljardia on nykyeläkeläisten itse maksamia eläkemaksuja ja 30 miljardia nyt työssäkäyvien eläkemaksuja."

Ei sumutusta, jossa sotketaan verot ja eläkemaksut, kiitos. Jokaisen työssäkäyvän ostovoima kasvaisi merkittävästi jos eläkemaksuja maksettaisiin edes 25 % vähemmän.

Vierailija
52/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio ei maksa eläkettäni.  Omasta mielestäni olen elääkkeeni ansainnut. Olin töissä 1973-2020. Kuinka pitkää täytyisi töitä, tehdä ansaitakseen elävuotensa?

Todellisuudessa et ole 'ansainnut eläkettäsi'. Sinun ikäpolvi on maksanut eläkemaksuja työssä ollessa niin vähän, että saat moninkertaisesti eläkkeenä sen rahan mitä olet järjestelmään maksanut. Tämä systeemi pysyy pystyssä ainoastaan sen takia, että työssäkäyvien eläkemaksuista lähes kaikki rahat käytetään paikkaamaan vajetta.

Ja tiedän, ettei se ole sinun vika. Tämä koko eläkesysteemi on viallinen.

Vierailija
53/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista maksetaan vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Vierailija
54/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisethän on Suomen rikkain ikäluokka. Tottakai heille kaikki ja muille ei mitään. 

Onhan he kärsineet koko elämänsä yhteiskunnan positiivisesta kasvusta, vakaudesta, työpaikkoihin pääsystä, hyvistä julkisista palveluista ja eduista yms kauheuksista. Säälikää!

Onneksi eläkevakuutusyhtiöt maksavat tuosta yli 30 miljardia.

Vierailija
55/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Eläkerahastojen varallisuus kasvaa koko ajan. Koko järjestelmä perustuu rahastoihin, niiden tuottoon ja nyt maksettaviin eläkemaksuihin. Ei ne rahastot ole tyhjästä kasvaneet. Vähän täytyisi pystyä itsekin ajattelemaan.

Vierailija
56/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi työnantaja maksaa suurimman osan eläkemaksusta. 

Täysin merkityksetöntä ajatellaanko työnantajan maksavan 25 % palkasa eläkemaksua vai työntekijä. Se on matemaattisesti täsmälleen sama asia!

Se miksi työnantaja tilittää eläkemaksut on puhtaasti sen takia, ettei työntekijät näe palkkakuitissa mitän JÄRKYTTÄVÄN paljon eläkemaksuina omasta palkasta menee pois.

Vierailija
57/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi eläkevakuutusyhtiöt maksavat tuosta yli 30 miljardia.

Vakuutusyhtiöt maksavat tuon nuorempien sukupolvien maksamilla eläkemaksuilla.

Vierailija
58/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio maksaa eläkkeistä 3,2mrd 36,8mrd tulee työeläke yhtiöistä. Älä nolaa itseäsi enempää.

Vierailija
59/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suominen eläkeläisten etujärjestö. Siitä on tehty itseisarvo ja kaikki muu palvelee tätä eläkeläisyyttä. Hieno tulevaisuuden visio ja strategia.

Vierailija
60/169 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläkkeet, takuueläkkeet eli ns kelaeläkkeet menee valtion budjetista. Päälle toki merkittävällä summalla maanviljelijöiden ja yrittäjien eläkkeitä. Isoin 40 miljardin potti on kuitenkin työeläkkeet ja ne eivät mene valtion budjetista vaan työeläkejärjestelmän kautta ja maksu tulee eläkevakuutusmaksuista ja jonkun verran rahastoista. Tuosta rahasta itseasiassa valtio saa veroina sinne budjettiinsa rahaa sen verran että voi kuitata kaikki muut eläkkeet.

Eläkkeestäni menee veroja 24%.  Siitä tulee 645€/kk  valtion kassaan.  Eli maksan yhdelle työttömälle elämisen.

Ja se työtön maksaa osaltaan sinun työeläkkeesi. Palkkoihin sidotut eläkemaksut nimittäin leivotaan tuotteiden ja/tai palveluiden hintoihin. Eli itse asiassa jokainen suomalainen joutuu osallistumaan myös työeläkkeiden maksamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän