Aikuinen lapseni on huolissaan miten saa katettua hautauskuluni, kun en saa vakuutusta
Ikää on 44 ja minulla on perussairauksia. Henkivakuutusta en tule saamaan mistään. Olen ikäni ollut yksinhuoltaja eikä edes säästöjä olematalapalkkaalalta kertynyt. En omista yhtään mitään. Lohdutin että edullinen hautaus järjestyy varmasti sosiaalitoimen kautta, jos tästä saisin vaikka sydärin ja kuolisin. Vaan miten on? Onko lasten pakko maksaa hautajaiskulut?
Kommentit (72)
En ymmärrä, mitä vakuutuskaan auttaisi, vaikka sen saisi. Ap ehtii maksaa arkkurahat moneen kertaan vakuutusmaksuina, jos hänelle myönnettäisiin vakuutus,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun siskot vaativat että maksan isäni hautauskuluista osani kun sossu maksoi osan. Siinä menikin koko kuukauden työttömyyskorvaus. Mun puolesta ukko olisi voitu kuopata vaikka kompostiin. Nyt en maksaisi senttiäkään. Teinköhän oikein kun maksoin?
Et tehnyt.
Tietenkin teit oikein, mutta siskojesi olisi pitänyt myös maksaa osansa.
Siitähän tässä viestissä et tietenkään maininnut mitään, joten vaikea sivusta ottaa kantaa asiaan.
Miksi kaikki jankkaa tuota, että kotikunta maksaa? Ei maksa enää., vaan hyvinvointialue!
Tapaturmavakuutuksessa on myös korvaus poismenon varalta. Ei kai kukaan köyhä pysty ostamaan henkivakuutusta.
Ketään ei varattomuuden takia jätetä hautaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapio ja paffiloora paffinkeräyksestä ei paljoa kustanna. Se lapio on lähinnä se kallein hankinta. Lapiolla kuoppa, raato paffilooraan, paffiloora töniä monttuun ja murat päälle. Olipa taas kallista ja vaikeaa!
Ja laitonta.
Ei Suomessa saa hautailla ihmisiä miten ja minne haluaa vaikka se olis ollut vainajan toive.
Ei täällä laiteta mummovainaata perunamaahan vaikka se olis miten halunnut.
No jos näin on, silloin se vaatija myös maksaa ne vaatimisensa. Jos ei maksa, pitelee silloin turpansa kiinni. Jos ei maksa mitään, silloin ei ole mitään oikeutta vaatiakkaan mitään.
Oletpa kylmä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Sosiaali maksaa varattoman hautauskulut.
Kyllähän omaiset kuitenkin maksavat esim. hautakiven, kuolinilmoituksen lehteen, muistotilaisuuden ym.
Pääpiirteittäin juuri näin, mutta halutessaan omainen voi olla maksamatta yhtään mitään.
Hautauskulut maksetaan kuolinpesän varoista. Jos kuolinpesä on varaton, niin sitten hautauskulut jää yhteiskunnan, käytännössä vainajan asuinkunnan harteille. Omaisten ei tarvitse maksaa senttiäkään.
Suomessa on hautauslaki, joka velvoittaa viime kädessä kuntia huolehtimaan asukkaiden hautaamisesta säällisesti. Tähän kuuluu pakolliset asiat, eli hautaus hautausmaalle arkku- tai uurnahautauksena, tai tuhkan sirottelu maanomistajan luvalla vainajan haluamaan paikkaan. Mikäli haudataan, myös jonkinlainen hautamuistomerkki kuuluu tähän pakettiin. Ja tietysti siunaus, jos sitä ei ole vainaja erikseen kieltänyt. Mitään sen kummempia juhlallisuuksia ei kunta ala järjestää.
Kuolinilmoitus ja muistotilaisuus sekä yhtään halvinta perusmallia kalliimmat arkut ja hautakivet on sitten omaisten juttuja, niitä ei yhteiskunta kustanna. Mutta eipä ne ole myöskään pakollisia.
Päätellen siitä, että aikuinen lapsi on huolissaan hautajaiskuluista, niin mitä ilmeisimmin äiti sekä lapsi samanlaisia persaukisia surkimuksia ja aikovat sellaisina pysyä hamaan tulevaisuuteen. Tyhmiäkin kuin saappaat vielä, jos kuvittelee, että yhtään mihinkään perussairauksiin kuolee nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita paperi, että haluat edullisen hautauksen ja kerro tarkasti toiveesi. Hautajaisia ei ole pakko edes pitää. Ota selvää hinnasta ja säästät sen rahan tilillesi. Ei ole vaikeaa. Jos lapsi alkaa myöhemmin käyttäytymään ikävästi, voit käyttää säästöt omaksi iloksi elinaikana. Hakekoot sitten sossusta hautausavustuksen, jos sinulla ei ole jäljelle jäävää omaisuutta.
Ketä kiinnostaa ap:n toiveet, kun ei tuhkaamiseenkaan riitä varat?
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsuudenkaverini apuna isänsä hautajaisissa tässä parivuotta sitten. Me ei aikuisiällä olla oltu kuin hyvän päiväntuttuja, mutta tietystä syystä hän halusi mua auttamaan ja lähdinhän mä.
Mä oikeasti yllätyin, että kotikaupungissamme halvin arkku oli yli tuhat euroa. Me kierrettiin paikkoja ja kilpailutettiin. Ei otettu palvelua ensimmäisestä hautaustoimistosta.
Järkyttävää ajatella, kun polttohautaus, että se arkkusitten poltetaan... mutta niin ei kuulemma tapahdu. Vaan vainaja poltetaan kyllä, muttei sitä arkussa polteta, Ei tietenkään koska arkun liimat ja puut sisältää vaarallisia kemikaaleja.
Yritettiin vielä, että jos me kyhätään semmoinen puulaatikko itse kakkosnelosesta. Ei käy, vaan arkun pitää olla tietynlainen.. Oli kovin hämmentää kysellä ja ennenkaikkea kyseenalaistaa asioita. Kehtas ja pystyi kyselemään, kun ei vainaja mulle niin tärkeä rakas ollut. surussaan harva kyselee hönttejä, jos ei jak
Järjettömän kädetöntä touhua. Netistä olisitte saaneet jopa kuudesosalla arkun tuosta hinnasta. Ihan hakee "halpa arkku". Mitä järkeä ajella ympäriinsä, kun puhelinkin on keksitty? Ei kyllä järjen hiventä teidän puuhapeteilyssänne.
Olisin huolissani lapsen mielenterveydestä ja omasta hengestäni, kun tuollaisia pohtii.
Jotkut ovat huolestuneet, kun rahaa on vähän tai ei lainkaan. Toiset ovat huolestuneet, kun rahaa on paljon.
Voi tätä ihmiselämää.