Aikuinen lapseni on huolissaan miten saa katettua hautauskuluni, kun en saa vakuutusta
Ikää on 44 ja minulla on perussairauksia. Henkivakuutusta en tule saamaan mistään. Olen ikäni ollut yksinhuoltaja eikä edes säästöjä olematalapalkkaalalta kertynyt. En omista yhtään mitään. Lohdutin että edullinen hautaus järjestyy varmasti sosiaalitoimen kautta, jos tästä saisin vaikka sydärin ja kuolisin. Vaan miten on? Onko lasten pakko maksaa hautajaiskulut?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää ajatella, kun polttohautaus, että se arkkusitten poltetaan... mutta niin ei kuulemma tapahdu.
Siitä voi katsoa poltetaanko se arkku vai ei, ettei jää kenellekään väärinkäsityksiä: https://yle.fi/a/3-10489288
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teiden varsilla ruumiita näy, kyllä jokainen saadaan haudattua. Aloita säästäminen nyt niin on sitten lapsella varaa edes johonkin. Minä olen omilleni sanonut että maahan on turha haudata tuhansia euroja, halvin arkku ja kukaksi riittää yksi oksa jos välttämättä haluaa. Rahat pitää käyttää elämiseen.
sudet syö ne teiden varsilta
Eivät syö enää, kun kristityn irvikuva Essayah tapattaa petoeläimet sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teiden varsilla ruumiita näy, kyllä jokainen saadaan haudattua. Aloita säästäminen nyt niin on sitten lapsella varaa edes johonkin. Minä olen omilleni sanonut että maahan on turha haudata tuhansia euroja, halvin arkku ja kukaksi riittää yksi oksa jos välttämättä haluaa. Rahat pitää käyttää elämiseen.
sudet syö ne teiden varsilta
Tuo on vähän kuin vihervassariwokeilijoiden haaveena.
Vierailija kirjoitti:
Minusta outoa olla tuollaisesta huolissaan. Olet ap vasta 44v ja vaikka olet monisairas niin voit elää pitkään.
No onhan se hyvä että voit rauhoittaa sen aikuisen lapsesi sen suhteen että ei hänen tarvitse hautaamisestasi mitään maksaa.
Itse olet vielä nuori ja lapsesi on vielä nuorempi, miksi olet kipannut heidän niskaansa tuollaisia huolia.
Kuten isoisäni tapasi sanoa, ei ole kukaan hautaamatta jäänyt.
Asiat järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsuudenkaverini apuna isänsä hautajaisissa tässä parivuotta sitten. Me ei aikuisiällä olla oltu kuin hyvän päiväntuttuja, mutta tietystä syystä hän halusi mua auttamaan ja lähdinhän mä.
Mä oikeasti yllätyin, että kotikaupungissamme halvin arkku oli yli tuhat euroa. Me kierrettiin paikkoja ja kilpailutettiin. Ei otettu palvelua ensimmäisestä hautaustoimistosta.
Järkyttävää ajatella, kun polttohautaus, että se arkkusitten poltetaan... mutta niin ei kuulemma tapahdu. Vaan vainaja poltetaan kyllä, muttei sitä arkussa polteta, Ei tietenkään koska arkun liimat ja puut sisältää vaarallisia kemikaaleja.
Yritettiin vielä, että jos me kyhätään semmoinen puulaatikko itse kakkosnelosesta. Ei käy, vaan arkun pitää olla tietynlainen.. Oli kovin hämmentää kysellä ja ennenkaikkea kyseenalaistaa asioita. Kehtas ja pystyi kyselemään, kun ei vainaja mulle niin tärkeä rakas ollut. surussaan harva kyselee hönttejä, jos ei jak
Kyllä se vainaja tuhkataan sen arkun kanssa.
He voivat lahjoittaa ruumiisi tieteelle (lääkikselle). Ei tule mitään kuluja.
Hautauskulut maksetaan vainajan rahoista tai muusta varallisuudesta. Ei lasten eikä muidenkaan perikunnan varoista. Jos vainajalla ei ole rahavaroja eikä mitään muutakaan varallisuutta, niin sosiaalihuolto maksaa kulut. Toki perikunta voi halutessaan maksaa kaikki kulut ja periä ne takaisin perunkirjoitustilaisuudessa, jos siis jotain perittävää on.
Mutta joo, ap voisi laittaa sivuun/säästöön esim. 1000-2000 €, jolloin kalmon voi vaikkapa tuhkata edullisesti.
Haha.
Sano sille että kotikuntasi sossu hoitaa ja järkkää, hänen tarvitsee vain pitää käpälänsä irti järjestelyistä ja soittaa sossuun kun aika lyö. Hyvää loppuelämää, joka lienee 60 vuoden mittainen.
Lopeta roikkuminen "perussairauksissa" ja laita itsesi kuntoon, trolli.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuolee 40-50 vuoden päästä. Surullista, jos lapsi olettaa silloinkin olevansa rutiköyhä. Sano hänelle, että opiskelee jotain järkevää.
Ei lapsen tarvitse vanhemman hautaamista kustantaa. Sen maksaa vainajan kotikunnan sote.
Niin sinutkin haudataan, inceli, kun sulla ei tule olemaan pätäkkää eikä läheisiä. Löydyt noin 4 vuotta kuolemasi jälkeen incel-yksiöstäsi muumioituneena.
Ei tarvitse lasten maksaa hautauskuluja. Toimeentulotukea saa, jos vainaja on varaton. Ei sillä kovin suuria bileitä pidetä, mutta arkun sillä saa.
Arkun saa kyhätä vaikka trukkilavoista, mutta se täytyy todella olla tietyn lainen, eli ei saa olla nauloja.
Tässä materiaalivaatimukset Hyvinkään srk:n nettisivulta:
Rungon materiaalit sekä pintakäsittelyä ja sisustusta koskevat materiaalit Runko Aito puu Luokan E1 puukuitu, lastulevy, MDF, vaneri Puulevy Rungon osien kiinnityksessä saa käyttää pieniä määriä metallia, kuten niittejä, nauloja ja kulmavahvikkeita. Liima Runkomateriaaleissa ja kiinnitykseen käytetään maahautaukseen ja tuhkaukseen soveltuvia liimoja. Pintakäsittely Katepaperi Puuviilu Vesiohenteiset lakat ja maalit sekä vahat Kangas; luonnonkuidut ja selluloosamuuntokuidut (kuten viskoosi ja asetaatti) Sisustus Lastuvilla Sellu Olki Paperi, kuten sanomalehtipaperi sekä samankaltaiset tuotteet, muttei aikakausilehtipaperit ja muut päällystetyt painopaperit Kangas; luonnonkuidut ja selluloosamuuntokuidut (kuten viskoosi ja asetaatti) Pohjan tiivistykseen saa käyttää polyeteeniä, biohajoavaa muovia tai vahattua paperia. PVC:tä ei saa käyttää eikä tiivistysmateriaali saa sisältää raskasmetallia. 1.5 Koristeet 1.5.1 Puu 1.5.2 Puumassa 1.5.3 Pahvi 1.5.4 Maa-ainesperäiset puristeet 1.5.5 Arkun sulkemiseen tarkoitetut risti- ja muut ruuvit voivat olla metallia tai muovia. 1.6 Kahvat 1.6.1 Puu 1.6.2 Kahvojen kiinnikkeet voivat olla metallia, helposti irrotettavat metallikahvat sallittu.
Mitä täällä joku höpisi, että vainaja poltetaan ilman arkkua????
VAINAJA TUHKATAAN NIMENOMAAN ARKUSSA!
Painakaa päähänne. Olette saaneet väärää tietoa tai käsittäneet väärin.
Juuri siksi tuhkaukseen menevä vainaja tarvitsee arkun, jolla on ihan määritelty paloarvo, koska arkku on se, joka polttaa samalla vainajan. Ihmisruumis ei pala helposti ilman arkkua, koska ruumiissa on niin paljon nestettä.
Siksi myöskään polttohautaukseen ei kelpaa mikään nopeasti palava pahvi- tai kangasarkku, koska se ei pidä sitä paloarvoa yllä vaan palaa pois ja vainaja jää palamatta.
Ikinä ei vainajaa työnnetä krematorioon ilman arkkua. Se on jo eettisestikin väärin.
Jotkut siis yhä kuvittelee, että polttohautaus tulee siksi halvemmaksi, kun ei tarvita kuin uurna. Valitettavasti käsitys on väärä, silloin tarvitaan sekä arkku että uurna. Eikä se ihan halpa ja kevyt arkku käy.
No uurnahautaus muuten voi tulla halvemmaksi siksi, että haudan kaivaminen ei maksa yhtä paljon ja on erilaisia tapoja uurnahautaukseen. Seurakunnat osaa siinä kertoa, mitä mahdollisuuksia on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en kyllä itsekään mitään erikoista kaipaa. Monttuun vaan ja sillä siisti. Täytyy alkaa raapia rahaa kasaan nyt kun lapsetkin isompia ja enää yksi asuu kotona.
Ap
Eli siis sulla on useampikin lapsi.
No eiköhän ne yhteistuumin ja -voimin sinut hautaan saa ihan asiallisesti.
Jos jotain asiaa ei ihmisen kannata murehtia, niin tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsuudenkaverini apuna isänsä hautajaisissa tässä parivuotta sitten. Me ei aikuisiällä olla oltu kuin hyvän päiväntuttuja, mutta tietystä syystä hän halusi mua auttamaan ja lähdinhän mä.
Mä oikeasti yllätyin, että kotikaupungissamme halvin arkku oli yli tuhat euroa. Me kierrettiin paikkoja ja kilpailutettiin. Ei otettu palvelua ensimmäisestä hautaustoimistosta.
Järkyttävää ajatella, kun polttohautaus, että se arkkusitten poltetaan... mutta niin ei kuulemma tapahdu. Vaan vainaja poltetaan kyllä, muttei sitä arkussa polteta, Ei tietenkään koska arkun liimat ja puut sisältää vaarallisia kemikaaleja.
Yritettiin vielä, että jos me kyhätään semmoinen puulaatikko itse kakkosnelosesta. Ei käy, vaan arkun pitää olla tietynlainen.. Oli kovin hämmentää kysellä ja ennenkaikkea kyseenalaistaa asioita. Kehtas ja pystyi kyselemään, kun ei vainaja mulle niin tärkeä rakas ollut. surussaan harva kyselee hönttejä, jos ei jak
No ei tosiaan maksa arkku tuhatta euroa. Hautasin juuri omaiseni ja halvin hautauspaketti maksoi 490e.
Mun siskot vaativat että maksan isäni hautauskuluista osani kun sossu maksoi osan. Siinä menikin koko kuukauden työttömyyskorvaus. Mun puolesta ukko olisi voitu kuopata vaikka kompostiin. Nyt en maksaisi senttiäkään. Teinköhän oikein kun maksoin?
Jos tähän sallitaan pientä kevennystä niin eskimoillahan on ihan järkevä tapa; Kun vanhus alkaa olla rasite ja sairauttakin on ja ikäkin painaa keväällä jäiden alkaessa lähteä hän asettuu ihan itse lautalle pienten eväiden kaa ja etelän virtaus vie hänet viimeiselle matkalle. Heitä on tavattu lautoilla jo menehtyneinä lähes Scotlannissa saakka.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskot vaativat että maksan isäni hautauskuluista osani kun sossu maksoi osan. Siinä menikin koko kuukauden työttömyyskorvaus. Mun puolesta ukko olisi voitu kuopata vaikka kompostiin. Nyt en maksaisi senttiäkään. Teinköhän oikein kun maksoin?
Et tehnyt.
Ap kuolee 40-50 vuoden päästä. Surullista, jos lapsi olettaa silloinkin olevansa rutiköyhä. Sano hänelle, että opiskelee jotain järkevää.