Aikuinen lapseni on huolissaan miten saa katettua hautauskuluni, kun en saa vakuutusta
Ikää on 44 ja minulla on perussairauksia. Henkivakuutusta en tule saamaan mistään. Olen ikäni ollut yksinhuoltaja eikä edes säästöjä olematalapalkkaalalta kertynyt. En omista yhtään mitään. Lohdutin että edullinen hautaus järjestyy varmasti sosiaalitoimen kautta, jos tästä saisin vaikka sydärin ja kuolisin. Vaan miten on? Onko lasten pakko maksaa hautajaiskulut?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Lapio ja paffiloora paffinkeräyksestä ei paljoa kustanna. Se lapio on lähinnä se kallein hankinta. Lapiolla kuoppa, raato paffilooraan, paffiloora töniä monttuun ja murat päälle. Olipa taas kallista ja vaikeaa!
Ei välttämättä tule halvaksi, kun alat poliisille selittämään tätä ja istut putkassa ilman, että pääset töihin.
Entäs jos tekisit elinluovutustestamentin jollekin yliopistolle? Jos vakaumuksesi sen sallii. Yliopisto vastaa silloin ruumiin kuljetuksesta, tuhkauksesta ja hautauskuluista, kun luovutustestamentti on voimassa. Tuon voi tehdä suoraan yliopistolle, heidän sivuiltaan löytyi ainakin joskus täytettävä testamentti ja ohjeet kuinka toimia.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä sosiaalitoimiston hautausavustuksesta: Avustus kattaa halvimman arkun, vaatteet, kuljetuksen ja uurnan (koska tuhkaus + uurna on halvempaa kuin arkkuhautaus). Nämä oli oman lähipiirin tapauksessa vuosi sitten n. 500e. Lisäksi tuhkausmaksu n. 400e ja uurnahautaus n. 100e. Eli yhteensä tonni.
Tämän rahan saaminen pieneltä kunnalta oli melkoinen prosessi, vaati sitkeyttä ja valituksen perusturvajaostoon, mutta lopulta onnistui. Kunhan pitää huolen, että lapsi ei itse maksa ensimmäistäkään laskua.
Me saimme myös kukat, eikä tarvinut mihinkään valittaa. Iso kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en kyllä itsekään mitään erikoista kaipaa. Monttuun vaan ja sillä siisti. Täytyy alkaa raapia rahaa kasaan nyt kun lapsetkin isompia ja enää yksi asuu kotona.
Ap
Säästä sen verran kun henkivakuutus maksaisi.
Sosiaali maksaa varattoman hautauskulut.
Vierailija kirjoitti:
Lapio ja paffiloora paffinkeräyksestä ei paljoa kustanna. Se lapio on lähinnä se kallein hankinta. Lapiolla kuoppa, raato paffilooraan, paffiloora töniä monttuun ja murat päälle. Olipa taas kallista ja vaikeaa!
Ja laitonta.
Ei Suomessa saa hautailla ihmisiä miten ja minne haluaa vaikka se olis ollut vainajan toive.
Ei täällä laiteta mummovainaata perunamaahan vaikka se olis miten halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja laitonta.
Ei Suomessa saa hautailla ihmisiä miten ja minne haluaa vaikka se olis ollut vainajan toive.
Ei täällä laiteta mummovainaata perunamaahan vaikka se olis miten halunnut.
No jos näin on, silloin se vaatija myös maksaa ne vaatimisensa. Jos ei maksa, pitelee silloin turpansa kiinni. Jos ei maksa mitään, silloin ei ole mitään oikeutta vaatiakkaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei teiden varsilla ruumiita näy, kyllä jokainen saadaan haudattua. Aloita säästäminen nyt niin on sitten lapsella varaa edes johonkin. Minä olen omilleni sanonut että maahan on turha haudata tuhansia euroja, halvin arkku ja kukaksi riittää yksi oksa jos välttämättä haluaa. Rahat pitää käyttää elämiseen.
sudet syö ne teiden varsilta
Vierailija kirjoitti:
Joo, en kyllä itsekään mitään erikoista kaipaa. Monttuun vaan ja sillä siisti. Täytyy alkaa raapia rahaa kasaan nyt kun lapsetkin isompia ja enää yksi asuu kotona.
Ap
Puskuria aina kannattaa kerätä, ihan vaan elämisen kuluihin. Jos lapsia on useampia niin ei se kuoleminen ole mikään ongelma. Maksavat kimpassa jos ei sossu maksa sitten kymmenien vuosien päästä kun sinä vaihdat hiippakuntaa. Itse kysyisin lapseltani että miksi nyt jo miettii sinun hautaamistasi. Minä en ole kysynyt äidiltäni vieläkään ja hän on 84 vuotias.
Siriina kirjoitti:
Kyllähän omaiset kuitenkin maksavat esim. hautakiven, kuolinilmoituksen lehteen, muistotilaisuuden ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä sosiaalitoimiston hautausavustuksesta: Avustus kattaa halvimman arkun, vaatteet, kuljetuksen ja uurnan (koska tuhkaus + uurna on halvempaa kuin arkkuhautaus). Nämä oli oman lähipiirin tapauksessa vuosi sitten n. 500e. Lisäksi tuhkausmaksu n. 400e ja uurnahautaus n. 100e. Eli yhteensä tonni.
Tämän rahan saaminen pieneltä kunnalta oli melkoinen prosessi, vaati sitkeyttä ja valituksen perusturvajaostoon, mutta lopulta onnistui. Kunhan pitää huolen, että lapsi ei itse maksa ensimmäistäkään laskua.
Me saimme myös kukat, eikä tarvinut mihinkään valittaa. Iso kaupunki.
Hienoa epätasa-arvoa vainajan asuinkunnasta riippuen. Minä tiedän miten tuollaiset hommat toimivat, mutta varmasti moni omainen olisi tyytynyt kunnan ensimmäiseen päätökseen, maksanut kaiken itse ja pahimmassa tapauksessa joutunut itse ottamaan velkaa, tai joutunut ulosottoon sen vuoksi että omainen kuoli.
Sukulaiset. Tietysti viime kädessä kunta, valtio. Ehkei kaikki silti kuole vielä.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Kyllähän omaiset kuitenkin maksavat esim. hautakiven, kuolinilmoituksen lehteen, muistotilaisuuden ym.
Näistähän mikään ei ole pakollista, että jos omaiset haluavat näitä, niin maksakoon vapaasti. Sosiaalitoimisto ei maksa myöskään hautajaistilaisuutta (kahvia ja pullaa), vaan pelkästään sen hautaamisen.
Mä olin lapsuudenkaverini apuna isänsä hautajaisissa tässä parivuotta sitten. Me ei aikuisiällä olla oltu kuin hyvän päiväntuttuja, mutta tietystä syystä hän halusi mua auttamaan ja lähdinhän mä.
Mä oikeasti yllätyin, että kotikaupungissamme halvin arkku oli yli tuhat euroa. Me kierrettiin paikkoja ja kilpailutettiin. Ei otettu palvelua ensimmäisestä hautaustoimistosta.
Järkyttävää ajatella, kun polttohautaus, että se arkkusitten poltetaan... mutta niin ei kuulemma tapahdu. Vaan vainaja poltetaan kyllä, muttei sitä arkussa polteta, Ei tietenkään koska arkun liimat ja puut sisältää vaarallisia kemikaaleja.
Yritettiin vielä, että jos me kyhätään semmoinen puulaatikko itse kakkosnelosesta. Ei käy, vaan arkun pitää olla tietynlainen.. Oli kovin hämmentää kysellä ja ennenkaikkea kyseenalaistaa asioita. Kehtas ja pystyi kyselemään, kun ei vainaja mulle niin tärkeä rakas ollut. surussaan harva kyselee hönttejä, jos ei jaksa miettiä mitään. Sitä vaan mennään ja tehdään asioita surusta turtuneena.
Jäi sitten epäselväksi, että mitä niille arkuille sitten tapahtuu, kun vainaja on uuniin saatettu. Eihän ne vaan kierrätä niitä! 1190 e zing!
Niin ja uurnankin pitää täyttää tietyt lainalaisuudet. Se lapsen kässätunnilla kyhäämä savikippo ei käy!
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsuudenkaverini apuna isänsä hautajaisissa tässä parivuotta sitten. Me ei aikuisiällä olla oltu kuin hyvän päiväntuttuja, mutta tietystä syystä hän halusi mua auttamaan ja lähdinhän mä.
Mä oikeasti yllätyin, että kotikaupungissamme halvin arkku oli yli tuhat euroa. Me kierrettiin paikkoja ja kilpailutettiin. Ei otettu palvelua ensimmäisestä hautaustoimistosta.
Järkyttävää ajatella, kun polttohautaus, että se arkkusitten poltetaan... mutta niin ei kuulemma tapahdu. Vaan vainaja poltetaan kyllä, muttei sitä arkussa polteta, Ei tietenkään koska arkun liimat ja puut sisältää vaarallisia kemikaaleja.
Yritettiin vielä, että jos me kyhätään semmoinen puulaatikko itse kakkosnelosesta. Ei käy, vaan arkun pitää olla tietynlainen.. Oli kovin hämmentää kysellä ja ennenkaikkea kyseenalaistaa asioita. Kehtas ja pystyi kyselemään, kun ei vainaja mulle niin tärkeä rakas ollut. surussaan harva kyselee hönttejä, jos ei jak
Arkun voi tilata ihan internetistä. Onnistunut jo vuosia. Hinta n. 250 e.
Meilläkin sosiaalitoimisto maksoi veljen hautajaiset. Pitkällinen vakava päihdeongelma, joten mitään rahaa ei ollut. Niin surullinen tapaus. Mutta olen jälkikäteen helpottunut, että hän sulki minut ulos elämästään enkä joutunut tekemisiin niiden piirien kanssa. Enää ei tarvitse pelätä.