Aika raaka tuo poliklinikkamaksu pienituloiselle :/
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallis on. Juuri tuli kutsu perussairauden seuranta käynnille jonka peruin kun ei ole varaa maksaa 70e siitä että lääkäri kysyy että vaivaako joku, ei? No hyvä.
On kyllä tosi kallis. Mun ja mieheni viikon ruokaraha. Jos molemmat tarvii käydä jonkun asian vuoksi, niin ollaanko 2 viikkoa syömättä.?
No ootte 2 viikkoa sitten syömättä jos ette muuten pysty elämäänne järjestämään.
Käsketkö ihmisiä olemaan syömättä? Hyvinvointivaltiossa Suomessa?!
En tietenkään käske, hän itse ilmoitti sen vaihtoehtona sille, ettei saa ilmaisia palveluja. Jos on ajatusrata tuon kaltainen, niin sitten varmaan pitää olla syömättä, muita vaihtoehtoja ei ilmeisesti ole ollut elämänsä järjestämiseen. Nuo nälkään kuolemisella uhkailevat muistuttavat 3-vuotiasta uhkailuillaan, seuraava kortti on hyvinvointivaltio, jonka muiden kuin yksilön itsensä on kustannettava hänelle.
Hyvinvointivaltion on aina kuulunut toisista huolehtiminen. Pohjoismaat ovat olleet vahva ja rikas alue. Kunnes sosialismia kiroten muutettiin sekataloushärjestelmä markkinatalouteen. Markkinatalous, kuitenkin annetaan tukia. Ja sitten yksilölle ei saisi antaa tukea? Eikä yksikä.saisi edes valittaa hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pienituloinen, eikä tilanne ole muuttumassa, niin kaikki laskut vaan ulosottoon.
Tätä oli miinustettu, mutta rupesin itse tekemään näin pakon edessä enkä kadu.
Vierailija kirjoitti:
Se on kallis myös keskituloisille :/
Onko minua höynäytetty? Aina lukenut että Suomessa on maailman edistynein, ilmainen terveydenhoito. En enää usko mihinkään juttuihinne.
Kävin terveyskeskuksessa jossa hoitaja mittasi verempaineet sekä katsoi happiarvon ja onko tulehdusta. Tästäkin kehtasivat laskuttaa, eihän ne edes tehneet mitään sen arvoista.
Kannattaa myös nykypäivänä kertoa etukäteen, että mihin kuolee. Koska kuolinsyyn selvittäminen sekä vainajan säilyttäminen maksavat myös. Halvemmaksi tulee perikunnalle, että kuolinsyy tiedetään ja ruumis saadaan parissa päivässä pois sairaalan säilytyksestä. Ainahan sitä ollaan sanottu, että köyhän ei tarvitse muuta kuin maksaa veroja ja kuolla, mutta nyt pitää maksaa myös kuolemisesta.
Pistää niin vihaksi, että oikein pahalta tuntuu. Orpo on halunnut saada itselleen ja kavereilleen pienemmän veroprosentin, ja näemmä tuli yllätyksenä että se maksaa ihan helvetisti. Vastapainona voidaan leikata jo valmiiksi pienituloisilt ja korottaa maksuja. Tietää sitten, että keneen se osuu pahiten. Gardeniinkin löytyi 35 milj. varaus, eli jostain se raha miinustetaan. Ei mene oikein hyvin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna silmäpolin käyntimaksu nousee noin 140 euroon, kun uusi kuvantamismaksu otetaan käyttöön.
Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Halpaahan tuo on. Viepä kiesi autotohtorille niin puhutaan heti vähintään satasista. Niin ja siellä on vielä amis asialla eikä lisensiaattia/tohtoria.
Vie toki autosi tohtorille, jos amis tuntuu kalliilta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös nykypäivänä kertoa etukäteen, että mihin kuolee. Koska kuolinsyyn selvittäminen sekä vainajan säilyttäminen maksavat myös. Halvemmaksi tulee perikunnalle, että kuolinsyy tiedetään ja ruumis saadaan parissa päivässä pois sairaalan säilytyksestä. Ainahan sitä ollaan sanottu, että köyhän ei tarvitse muuta kuin maksaa veroja ja kuolla, mutta nyt pitää maksaa myös kuolemisesta.
Pistää niin vihaksi, että oikein pahalta tuntuu. Orpo on halunnut saada itselleen ja kavereilleen pienemmän veroprosentin, ja näemmä tuli yllätyksenä että se maksaa ihan helvetisti. Vastapainona voidaan leikata jo valmiiksi pienituloisilt ja korottaa maksuja. Tietää sitten, että keneen se osuu pahiten. Gardeniinkin löytyi 35 milj. varaus, eli jostain se raha miinustetaan. Ei mene oikein hyvin tämä.
Yritän ennakoida kuolemani ja pukeudun valmiiksi käärinliinoihin ja menen jalan krematorionn oven taakse odottamaan viikatemiehen tuloa eikä minua sen jälkeen tarvitse säilytellä missään.
Tilanne katsaus seuraavasti: joku vuosi sitten hiffasivat vatsan ultrassa että haimassa on jotakin poikkeavaa, eikun magnettikuvaan joka vahvisti kystan. Seuraava magneettikuvaus sitten vuoden päästä joka vahvisti edellisen eikä ole pahnetunut. Tällöin seuraava kuvas kahden vuoden päästä joka kertoi saman................ Näin edeten tiettyyn ikään saakka jonka jälkeen katsotaan että ei ehdi enää pahentua ottaen huomioon ajateltu elinkaari. Kuuluu kuuvaus hoitoon/seurantaan eikä tule laskua. Hienosti toimii!
Toinen katsaus: keväällä diabetespotilassääressäni oleva haava yhtäkkiä alkoi haista. Äkkiä polille joka putsasi ja laittoi puhtaat siteet ja käskettiin mennä seuraavana tiistaina oman terkkarin hoitajan vastaanotolle. Siellä hoitaja teki haavahuollon, kävi näyttämässä valokuvaa lääkärille joka määräsi antibiottikuurin. Sain myös ajan erityiselle haavahoitajalle joka seuraavat 5 viikkoa teki asiaan kuuluvat toimenpiteet. Lasku tuli sitten poli-käynnistä joku 70 euroa ja terkkarikäynnin lääkärin reseptistä joku 30 euro, mutta ne haavahoitajalla käynnit olivat maksuttomat, lisäksi sain veloituksetta kompressiosukat säärihaavaa ajatellen. Sote toimii erittäin hienosti näin eläkeläisen näkökulmasta. Täytyy toivoa ettei tule pahempia vaivoja.
Tuo pkl-käynti on kallis, siksi pyydänkin lääkärin yhteydenottoa minulle, koska mitään uutta tilanteessani ei ole. Jos ei ymmärrä, älköön. Tyhjän saa pyytämättäkin.
KYLLÄ, liian kallis pienituloiselle, ja jos joutuu useammankin kerra käymään..
Eikä sosku auta, vaikka moni haluaa, niin luulla !!!! 😬
Vierailija kirjoitti:
Tuo pkl-käynti on kallis, siksi pyydänkin lääkärin yhteydenottoa minulle, koska mitään uutta tilanteessani ei ole. Jos ei ymmärrä, älköön. Tyhjän saa pyytämättäkin.
Olen siirtänyt ajan pakosta (rahapula oli)
Jep. Siksi jätin lekurin väliin kun kaaduin pihahommissa ja nilkka hajosi. Kyllä kai se tässä varovasti könkätessä joskus paranee. Ei ole varaa enään mennä ellei suorastaan henki ole kyseessä. Pärjää sitä ihminen yhdellä toimivalla jalallakin.
T: Pienellä eläkkellä.
Kannattaako edes mennä jos löytyykin jotain ja tulee entistä enemmän maksuja hoidoista ja tutkimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako edes mennä jos löytyykin jotain ja tulee entistä enemmän maksuja hoidoista ja tutkimuksista.
Juuri tämän takia en mennyt. Jos nilkka on murtunut, tuleisi lisää käyntejä. Päivystystä, poliklinikkaa, kipsausta, röntgeniä, kontrollia jne. Ei minulla ole varaa moisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Siksi jätin lekurin väliin kun kaaduin pihahommissa ja nilkka hajosi. Kyllä kai se tässä varovasti könkätessä joskus paranee. Ei ole varaa enään mennä ellei suorastaan henki ole kyseessä. Pärjää sitä ihminen yhdellä toimivalla jalallakin.
Jos ei parane niin menet sitten myöhemmin ja laittavat sitten siihen kuntoon että pärjäät jotenkin. Aina ei kannata odotella liian pitkään kuten jos jalka menee kylmäksi kun voi olla että verenkierron palautus ei enää onnistu ja joudutaan jalka pätkäisemään reiden kohdalta. Järkeä saa siis käyttää jos ei meinaa heti mennä tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei parane niin menet sitten myöhemmin ja laittavat sitten siihen kuntoon että pärjäät jotenkin. Aina ei kannata odotella liian pitkään kuten jos jalka menee kylmäksi kun voi olla että verenkierron palautus ei enää onnistu ja joudutaan jalka pätkäisemään reiden kohdalta. Järkeä saa siis käyttää jos ei meinaa heti mennä tutkimuksiin.
Kai minä entisenä hoitajana sen tiedän. Kun ei ole varaa mennä, niin ei ole varaa mennä. Silloin hoidetaan itse se mitä pystytään ja toivotaan parasta. Niin sitä joutuu tekemään ihmiset ympäri maailman. Nykyään myös suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai minä entisenä hoitajana sen tiedän. Kun ei ole varaa mennä, niin ei ole varaa mennä. Silloin hoidetaan itse se mitä pystytään ja toivotaan parasta. Niin sitä joutuu tekemään ihmiset ympäri maailman. Nykyään myös suomessa.
Tää! Jos ei ole kuoleman vakavaa niin ei mulla ainakaan oo varaa mennä kuuntelemaan sitä "Ota buranaa ja tule uudelleen jos menee pahemmaksi" laulua ja maksaa siitä kuukauden ruokarahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kallis myös keskituloisille :/
Onko minua höynäytetty? Aina lukenut että Suomessa on maailman edistynein, ilmainen terveydenhoito. En enää usko mihinkään juttuihinne.
Ei kai missään maailmassa ole ilmaista terveydenhuoltoa. Jossain voi olla maksuton mutta rahaa palaa palkkoihin, laitteisiin, tutkimuksiin, tiloihin jne. aina enemmän tai vähemmän. Suomessa hyvinvointialueiden menot olivat vuonna 2024 yhteensä 24,6 miljardia euroa ja viime vuonna taisi mennä vielä pari miljardia enemmän. Kansalaista kohti se oli 4395 euroa toissa vuonna.. Ihanan kallista tuo sote-palveluiden järjestäminen. Esim. Fabry-tautia sairastavat saavat joka vuosi entsyymikorvaushoitoa joka maksaa 200 000-300 000 euroa vuodessa ja se jatkuu koko elämän.
Olen pienituloisten ja säästän koko ajan pieniä summia. Tiedän että pesukone haloo joskus tai tulee muuta ylimääräistä. Sen muutaman satasen säästön takia ,en saisi toimeentulotukea. Mutta 70eueon ylimääräisen menin vuoksi , joudun käyttämään säästöjäni. Onhan ne varavarasti, mutta tweveyskulut soisi mahtuvan kk tuloihin, eikä säästöihin.