Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on laihduttanut 25 kiloa, eikä kolesteroliarvoissa ole juuri mitään muutosta

Vierailija
04.02.2026 |

Onko tavallista? Kolesteroliarvot siis  viitearvojen ulkopuolella, ja sekä HDL että LDL ovat parantuneet vain 0.1 pykälää tuon 25 kilon laihtumisen myötä.

Jotenkin kuvittelisi, että paranisivat kun ruokavalio on muuttunut todella terveelliseksi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä voi mennä tovi kun kroppa tasapainottaa kaiken. 

Vierailija
2/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyys, siis geenit vaikuttavat todella suuresti. Jollakin laihallakin nuo arvot voivat olla ihan pielessä tästä johtuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä arvoja saa ruokavaliolla ja liikunnalla jonkin verran parannettua. Itse jätin jotakuinkin kaiken eläinrasvan pois ja lisäsin kuitupitoista syömistä sekä kasvisten määrää.

Vierailija
4/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se nähdään, että paino ei ole mikään absoluuttinen terveyden mittari.

Mikähän mahtaa olla se "mittari", millä te ruoan terveellisyyttä arvioitte? Jos tuijotatte vain kaloreita, olette pahasti väärässä. Ruoan terveellisyyteen ja epäterveellisyyteen vaikuttaa moni muukin asia.

Vierailija
5/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin laihallakin voi olla korkea kolestoli. Perinnöllistä. 

Vierailija
6/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko laihduttanut Keto:lla, eli rasvaa syömällä?

Vierailija
7/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskehon rasvassa on kolesterolia runsaasti. Kun sitä käytetään  kolesteroli vapautuu verenkiertoon aivan kuin pekonia söisit. Siinä syy. 

Vierailija
8/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan laihduttajakin olla elänyt tyyliin pelkillä kananmunilla. Tietenkin kolesteroli voi olla yhä korkea.

Vierailija
9/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne geenit. Minulla ja miehellä sama Bmi ja sama ruokavalio ym elämäntavat. Minulla on korkea verenpaine ja kolestroli. Ja molemmilla vanhemmillani myös. Miehelle on tosi matala verenpaine ja normaali kolestroli. Just.

Vierailija
10/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vertailun vuoksi miehesi voisi ostaa oman kolesteroli testin. Itseäni hieman epäilyttää nuo labrojen tekemät testit, onko lääkemyynnin edustajia, osakkeiden omistajia?

Vierailija
11/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne geenit. Minulla ja miehellä sama Bmi ja sama ruokavalio ym elämäntavat. Minulla on korkea verenpaine ja kolestroli. Ja molemmilla vanhemmillani myös. Miehelle on tosi matala verenpaine ja normaali kolestroli. Just.

Onko teillä myös samat stressitasot?

Vierailija
12/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä arvoja saa ruokavaliolla ja liikunnalla jonkin verran parannettua. Itse jätin jotakuinkin kaiken eläinrasvan pois ja lisäsin kuitupitoista syömistä sekä kasvisten määrää.

Näin hänkin on tehnyt. Hyvin iso muutos elintavoissa. Eikä oikeastaan mitään muutosta arvoissa. Ap

Vierailija
13/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla kolesteroliin ei elintavat niin vaikuta. Itselläni ei vaikuta paino, liikunta eikä ruokavalio. Olen hoikka ja liikunnallinen, ruokavalion vaikutusta on testattu vuosia vetämällä jo ennestään terveellistä jo sydänpotilaiden ruokavaliota tiukemmaksi. Ei vaikutusta.

Vierailija
14/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin hänkin on tehnyt. Hyvin iso muutos elintavoissa. Eikä oikeastaan mitään muutosta arvoissa. Ap

Miten pitkällä aikavälillä? Mulla meni pari vuotta, laihdutin noin 30 kg.

Vierailija
15/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Må olen koko aikuisiän kärsinyt korkeista kolesteroliarvoista. Nyt en enää. Mä paastosin pelkällä vedellä ja elektrolyyteillä pari viikkoa, nyt kuukausia sen jälkeen kävin verikokeissa, ei ole enää kolesterolit koholla. Ehkä se paasto puhdisti verisuonia. En tiedä, onko muutos pysyvä, mutta aion tehdä tuollaisia pikku paastoja jatkossakin, kun niistä näyttää olevan ainakin lyhyellä tähtäimellä hyötyä.

Vierailija
16/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesteroliarvoja on ihan turha tuijotella. Vyötärönympärystä kannattaa mieluummin mittailla.

Vierailija
17/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on siis aiemmin syönyt paljon punaista lihaa, leipää oivariinilla, rasvaista juustoa, pastaa ja riisiä,, pizzaa ja lisäksi päivittäiset makeat herkut. Hedelmiä ja kasviksia ei lainkaan.

Nykyään syö vain kanaa/kalaa, todella paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja (yli 2 litraa päivässä), vähärasvaista rahkaa/jogurttia, raejuustoa. Leipää ei syö enää lainkaan, oivariini ja juusto jäi pois. Tarvittaessa käyttää oliiviöljyä. Siemeniä. Kaikki pasta, liha, rasvaiset ruuat ja herkut jäänyt pois. Ap

Vierailija
18/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkällä aikavälillä? Mulla meni pari vuotta, laihdutin noin 30 kg.

5 kuukautta. Ap

Vierailija
19/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllisyys, siis geenit vaikuttavat todella suuresti. Jollakin laihallakin nuo arvot voivat olla ihan pielessä tästä johtuen.

Näin juuri. Joskus se geeniperimän vasn on niin vahva, että sille ei voi mitään. eli lääkitys aloitettava. 

Vierailija
20/22 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vertailun vuoksi miehesi voisi ostaa oman kolesteroli testin. Itseäni hieman epäilyttää nuo labrojen tekemät testit, onko lääkemyynnin edustajia, osakkeiden omistajia?

Nyt on vähän turhan lennokas mielikuvitus. Kyllä labra on luotettavampi kuin joku kaupan pikatesti. Jos oikein foliohattuillaan, niin miksi sitten kotitesteillä ei olisi takana lääkemyynnin edustaja? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme