80-luvulla koulussa kaikki söivät normaalisti. Mitä on tapahtunut?
Ei silloin ollut mitään erityisruokavalioita. Ja kaikki saivat juomaksi sen 2 dl maitopurkin.
Nykyisin jo päiväkodissa on kaikenlaisia erityissyöjiä, ja sama jatkuu koulussa. Mitä on tapahtunut tällä välin?
Kommentit (41)
Eikä syöty. Jos oli paskaa ruokaa, niin syötiin näkkileipää.
Olen käynyt lukion 70-luvulla enkä saanut koulun ruokalassa kasvisruokaa, koska peruste ei ollut lääketieteellinen. Niinpä söin omia eväitä. Ja kyllä kuule 80-luvullakin esiintyi syömishäiriöitä, bulimiaa ja ortoreksiaa, siitä vain ei puhuttu.
Syötiinkö 80-luvulla "normaalisti", jos verrataan esim. kivikauteen?
Kukkupuhetta. Minulla on ollut lapsesta asti kala-allergia. Sain oman ruokavalion mukaista ruokaa silloin kun muilla oli esim. kalakeittoa. Aloitin koulun 1979, joten koko 80-luku oli säätämistä.
Ihan yhtä lailla niitä oli silloinkin. Muistan 80-luvulla eskarissa pari lasta, jotka eivät voineet olla edes samoissa tiloissa kun ruokana oli esim. kalaa tai pähkinää (vaikkeivät olisi sitä syöneet, jo samassa tilassa oleskelu laukaisi vakavan allergisen reaktion). Koulussa oli omallakin luokalla useita allergikkoja, myös niitä jotka joutuivat olemaan sisällä välitunnit kun siitepölyallergia oli niin paha. Oma ruoka-aineallergiani todettiin vasta aikuisena, koko lapsuus pakotettiin syömään sitä "ihan tavallista ruokaa", minkä johdosta suolisto on nykyisin sökö ja pääsin jatkuvista hengitysvaikeuksista eroon vasta aikuisiällä kun ei tarvinnut enää neuvotella kenenkään kanssa siitä, onko minulla oikeus olla syömättä tiettyjä ruokia "nirsouttani".
No ei syöty niitä kumiperunoita todellakaan.
HöpöHöpö.
T. Moniallerginen jo vuodesta 1970
Minä aloitin koulun vuonna 1989. Meillä ei kyselty että oletko vegaani vaan kaikille tarjottiin liharuokaa ja sitä syötiin. Allergiat ilmoitettiin koululle mutta kenelläkään ei ollut allergioita ekaluokalla jostain syystä maaseudulla.
Joo, ennen oltiin sadisteja myös ruoan suhteen: "et poistu ennen kuin olet syönyt lautasen tyhjäksi".
Onneksi nykyisin on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
HöpöHöpö.
Nieletkö?
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä lailla niitä oli silloinkin. Muistan 80-luvulla eskarissa pari lasta, jotka eivät voineet olla edes samoissa tiloissa kun ruokana oli esim. kalaa tai pähkinää (vaikkeivät olisi sitä syöneet, jo samassa tilassa oleskelu laukaisi vakavan allergisen reaktion). Koulussa oli omallakin luokalla useita allergikkoja, myös niitä jotka joutuivat olemaan sisällä välitunnit kun siitepölyallergia oli niin paha. Oma ruoka-aineallergiani todettiin vasta aikuisena, koko lapsuus pakotettiin syömään sitä "ihan tavallista ruokaa", minkä johdosta suolisto on nykyisin sökö ja pääsin jatkuvista hengitysvaikeuksista eroon vasta aikuisiällä kun ei tarvinnut enää neuvotella kenenkään kanssa siitä, onko minulla oikeus olla syömättä tiettyjä ruokia "nirsouttani".
Nyt mä näkisin tän jutun niin, että sä oot uhri.
Kyllä ainakin sai hylamaitoa jos ei kyennyt tavallista juomaan. Aloitin koulun -82. Kouluruokailu saisi olla niin, että vain lääkärin toteamalla ja todistuksella saa eri ruokaa jos on allergioita, keliakia jne, oikea syy. Minkään uskonnon, muun vakaumuksen tai hihhuloinnin takia ei tarvitse erityisruokaa järjestää, syökööt valikoiden siitä mitä on tarjolla ja kotonaan sitä mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin sai hylamaitoa jos ei kyennyt tavallista juomaan. Aloitin koulun -82. Kouluruokailu saisi olla niin, että vain lääkärin toteamalla ja todistuksella saa eri ruokaa jos on allergioita, keliakia jne, oikea syy. Minkään uskonnon, muun vakaumuksen tai hihhuloinnin takia ei tarvitse erityisruokaa järjestää, syökööt valikoiden siitä mitä on tarjolla ja kotonaan sitä mitä haluavat.
Ennen oli paremmin, ennen oli oikein..
Oli silloinkin erityisruokavaliota. Meilläkin koulussa keittihenkilökunta annosteli lapsille ruoat lautaselle ja ne haettiin sitten luukulta, niin sieltä sain minäkin (erikoisruokavalio oli minulla allergioiden vuoksi) lautasellisen ruokaa ja aina oli myös varattu vähän santsiakin, kuten muillekin. Tuolloin erityisruokavalion sai tosin vain lääkärinlausunnolla. Meidän koulussa taisi olla jotain 5 allergista, koulu oli isohko, koska oli maaseudulla ja siellä ol inaapurikuntienkin lapset. Tai nykymittapuussa ei ollut iso koulu, silloin oli, kun oli kokonaista kaksi rinnakkaisluokkaa tyylii 3a ja 3b.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HöpöHöpö.
Nieletkö?
Olen allerginen myös idiooteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli paremmin, ennen oli oikein..
Jep. Ennen ap ja muut kaltaisensa olivat apukoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä syöty. Jos oli paskaa ruokaa, niin syötiin näkkileipää.
Pinaattikeittopäivinä mentiin näkkärillä, ja tilliliha oli siinä ja siinä. Kävin amiksen Haagassa 86-88, siellä oli ruokailu kolmessa jaksossa. Välillä oli niin hyvää safkaa käytiin kaksi kertaa syömässä. Se ikäisenä kulutti niin paljon että sai syödä mitä tahansa ja kuin paljon tahansa..
Mulla oli jo 9-10v syömishäiriö 80-luvun lopulla. Kun muut luokan tytöt olivat niin laihoja ja urheilullisia. Ja pelkäsin että olin liian tukeva, vaikka en ollut. Kouluruokailussa kaikki katsoivat toisiaan, samassa tilassa - ei ollut yksityisyyttä. Taas nykyään ruokavaliot ovat eri asia kuin syömishäiriö, yleensä. Osa haluaa laatua ruokaan ja valita.
Kaikki ovat erityisherkkiä lumihiutaleita.