Muistaako vanhempi väki minkälaista matkustaminen oli ennen vanhaan?
Ennen matkaa käytiin vaihtamassa tukko rahaa ja ostettiin matkashekkejä. Sitten pidettiin rahatukko ja matkashekit kaulakukkarossa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vanhempi väki? Täällä muistellaan 80-lukua. Minä miellän vanhemman väen jotain kasikymppisiksi.
Miksen minä kasikymppinen voi muistella 80-lukua. Enhän minäkään ollut silloin kuin päälle nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta kuinka paljon kaikki on muuttunut. Niin vaan mentiin kasarilla interraililla ja ysärillä island hoppingilla pitkin, ja hyvin selvittiin.
Kyllä tuohon aikaan oli jo luottokortteja. Ei tarvinnut käteistukkua kuin jonkin verran.
Visa tuli luotollisena käyttöön Suomessa 2000 luvulla, sanoo Al.
Me reissattiin kasarilla kolme kuukautta Israelissa. Lentolippu otettiin halvin mahdollinen eli Jugoslavian airlines ilmaisella stay overilla Belgradissa puolihoitoineen ja kuljetuksineen. Lennoilla kaikki ruuat ja alkoholijuomat kuuluivat lipun hintaan. Lentojen hintoja pystyi vertailemaan kätevästi Hesarin matkasivuilta. Yöpymispaikat (hostellit) löytyi paikan päällä kyselemällä paikallisilta. Kibbuzillekin eksyttiin kuukaudeksi poimimaan appelsiineja. Kotiin soitettiin puhelinkopeista, joissa oli collect call vastapuhelumahdollisuus.
Oliko matkavakuutusta? No, ei taatusti ollut :D
Vierailija kirjoitti:
Me reissattiin kasarilla kolme kuukautta Israelissa. Lentolippu otettiin halvin mahdollinen eli Jugoslavian airlines ilmaisella stay overilla Belgradissa puolihoitoineen ja kuljetuksineen. Lennoilla kaikki ruuat ja alkoholijuomat kuuluivat lipun hintaan. Lentojen hintoja pystyi vertailemaan kätevästi Hesarin matkasivuilta. Yöpymispaikat (hostellit) löytyi paikan päällä kyselemällä paikallisilta. Kibbuzillekin eksyttiin kuukaudeksi poimimaan appelsiineja. Kotiin soitettiin puhelinkopeista, joissa oli collect call vastapuhelumahdollisuus.
Oliko matkavakuutusta? No, ei taatusti ollut :D
Aivan, kibbutsit! Olinkin unohtanut ne. Niihinhän meni porukkaa, serkkunikin, ja yksi luokkatoverini viettämään välivuotta ja miettimään mitä isona tekisivät.
Vielä kesällä 2001 lentokentillä sai kotoa tuodun vesipullon viedä mukanaan koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta kuinka paljon kaikki on muuttunut. Niin vaan mentiin kasarilla interraililla ja ysärillä island hoppingilla pitkin, ja hyvin selvittiin.
Kyllä tuohon aikaan oli jo luottokortteja. Ei tarvinnut käteistukkua kuin jonkin verran.
Tämä kertoo vain AI:n epäluotettavuudesta. Minä olen maksanut vuonna 1993 Irlannissa järjestetyn konferenssin osanottomaksun suomalaisesta pankista saadulla Visan luottokortilla.
Älkää uskoko sokeasti siihen, mitä AI sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vanhempi väki? Täällä muistellaan 80-lukua. Minä miellän vanhemman väen jotain kasikymppisiksi.
No, laskes nyt hiukan. Jos on 80 luvulla matkustellut, saattaa olla jo aika lähellä 80-vuotispäivää. Itse olen vasta 65 vuotias untuvikko mutta varmaan vanhempaa väkeä kuitenkin. Onneksi ei kauaa tarvinnut puljata matkashekkien kanssa, luottokortti ja pankkikortit joilla sai seinästä rahaa kaikkialla tuli aika nopeasti.
Kyllä minä edelleenkin vaihdan käteistä, ainakin jonkin verran ja maasta riippuen. On maita ja paikkoja, joissa käteinen on edelleen suositumpi, eikä kaikkialla voi maksaa kortilla. On myös paikkoja, joissa ei halua maksaa kortilla ihan sen vuoksi, ettei paikka näytä luotettavalta. Tämän olen oppinut kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea mitä tekoäly sanoo ei kannata uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo vain AI:n epäluotettavuudesta. Minä olen maksanut vuonna 1993 Irlannissa järjestetyn konferenssin osanottomaksun suomalaisesta pankista saadulla Visan luottokortilla.
Älkää uskoko sokeasti siihen, mitä AI sanoo.
Siellä lukee, että Visa tuli suomeen 1980-luvun alussa maksuaikakorttina, 2000-luvun alussa yleistyi luotollisena.
Matkustanut vain kotimaassa, mutta muistan kun linja-autoissa oli tupakkiosasto takapenkillä...
Oh, se oli sen ajan suurin laiva, sillä me lähdettiin neitsytmatkalle valtameren yli!
Jack!! Jack...?
Teillä on aika tuoreita muistelmia, minä olen reissannut höyrylaivalla Helsingistä Kööpenhaminaan. Piti olla passi ja viisumi ja kutsukirje, tullimuodollisuudet oli jotain ihan muuta kuin nyt.