Hymistelyketju, tavallisia juttuja
Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.
Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet
Kommentit (9990)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua tuo nuorten puiston sotkeminen Hesassa vappu aattona. Ei mitään järkeä, jätetään kun siat roskat nurmikolle.
Asioissa aina monta puolta; työttömille pullonkerääjille mahdollisuus ansaita tyhjillä pulloilla monta kymppiä... Roskaaminen ihan eri juttu, ja mielestäni tyhmää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua tuo nuorten puiston sotkeminen Hesassa vappu aattona. Ei mitään järkeä, jätetään kun siat roskat nurmikolle.
Asioissa aina monta puolta; työttömille pullonkerääjille mahdollisuus ansaita tyhjillä pulloilla monta kymppiä... Roskaaminen ihan eri juttu, ja mielestäni tyhmää
Varsinkin kun noi juhlijat ovat nuoria aikuisia, jotka ovat (muka) huolissaan saasteista, eläinten kuolemisesta sukupuuttoon, aarniometsien hakkuista jne. Varsinaisia "luonnonsuojelijoita" :( Ei nähdä malkaa omassa silmässä, luonnonsuojelun voisi aloittaa toimimalla itse oikein, puistot ovat osa kaupunkiluontoa, eivät ne roskia kaipaa!
Kuinkahan moni noista menee siivoamaan jälkiään? Ei kukaan, kännissä ei välitetä, eikä krapulassa pysty!
Kyllä minäkin ihmettelen tuota roskaamista!
Teitten varret väärällään kaikenlaista roinaa.
Ei voi ymmärtää.
Onpa mitä oivallisin vappusää! Tehtiin pitkä kävelylenkki ja olis tarennu capreissa ja ohuessa paidassa- tuli tuskaisen kuuma.
Nyt istun kuistilla, kuuntelen kaikenlaista lurketusta kun lintuset laulelee.
Kesää tekee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, oravainen. Vaikenen taas.
Vaikene lopullisesti ja anna muille kirjoitusrauha. Sinua ei kaivata pilaamaan keskusteluja.
Tyly kirjoitus, miksi?
Onpa rauhallinen vappupäivä omalla pihalla. Kurre tuli "jutteleen" ja kimalainen pörräsi orvokeissa. Aurinko hellii ja laitoin potut kiehumaan.
Vappubrunssilla käyty ja lainakoirakin saapui hetki sitten. Ulkona lähes kesäinen ilma.
Meillä oli lähes 60 vuoden ajan perinteenä vappulounas ravintolassa. Ensin alkuun vain mun vanhemmat ja me lapset. Sitten tuli kuvioon poikaystävät ja myöhemmin puolisot ja meidän lapsemme. Sitten lapsemme seurustelukumppanit ja myöhemmin heidän puolisonsa ja sitten vielä siskoni lapsenlapsetkin. Perinne tyssäsi pandemiaan ja sen jälkeen alkoikin äidin muistisairaus.
Yhteiset vappulounaat jäi historiaan. Paitsi nyt sitten vappubrunssi. Isä on jo niin huonossa kunnossa, että ei halunnut tulla mukaan. Emme olleet siskoni kanssa aiemmin käyneet Hämeenkylän kartanossa, mutta lähdettäessä kotiin sovittiin, että eiköhän oteta vappubrunssi siellä perinteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hymistelen tuolle omalle kirjoitukselleni, vaikka aihe on vakava. Siis työtön pullonkerääjä, nyt heilläkin on töitä ;) Olen rauhaa rakastava ihminen, mutta kyllä kun näin miten auto täynnä nuorisoa ja heittelivät mäkkäriroskat ja rasiat pitkin parkkipaikka, tuli olotila käynkö tunkemassa ne roskat...
Moraalinen närkästys on nautinnollinen tunne. Kun pääsee paheksumaan muita, sitä ihan kun nousee muiden yläpuolelle, paremmaksi ihmiseksi. Onneksi on juhlivia nuoria, työttömiä pullonkerääjiä ja katkeria käkättäjämummoja, joita paheksua. Ah, tätä ihanaa ylemmyydentuntoa.
Muutama vuosi sitten olin pyöräilemässä. Edelläni käveli kaksi nuorta äitiä vaunuja työntäen. Söivät jätskiä ja toinen heitti paperin tielle. Minä poimin se ja pyöräilin heidät kiinni, annoin roskan ja sanoin että sulta putosi tämä.
En jäänyt katsomaan mitä sille teki, eiköhän nakannu takas maahan.
Siinäpä saa lapset heti oppia luonnon roskaamisesta.
Luonnon suojeleminen on tosiaan tärkeää. Huolestuttaa, miten eri maissa toimitaan. Luonto on yhteinen, saasteet eivät pysähdy valtioitten rajoille. Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä. Meriä ja niiden eliöstöä uhkaa myös mikromuovit. Ydinsaasteitten vaara tuli konkreettiseksi Tsernobylin ja Sosnovij Borin onnettomuuksien yhteydessä. Metsämme antimineen saivat melkoiset ydinlaskeumat. Ekokem meillä vastaanottaa maailman pahimpia jätteitä. Peruskallioomme halutaan loppusijoittaa ydinjätteitä maailmalta. Turvetuotanto vaarantaa puhtaita vesistöjämme. Kyllä, olette oikeassa, tarvitaan kaikkien panostusta, että planeettamme pysyisi elinkelpoisena. Jos te lupaatte pistää yllä luetellut asiat kuntoon, minä lupaan käydä noukkimassa ne roskat sieltä puistosta ja pyöräilyrettinne varrelta vaikka joka vappu. Diili?
Vierailija kirjoitti:
Moraalinen närkästys on nautinnollinen tunne. Kun pääsee paheksumaan muita, sitä ihan kun nousee muiden yläpuolelle, paremmaksi ihmiseksi. Onneksi on juhlivia nuoria, työttömiä pullonkerääjiä ja katkeria käkättäjämummoja, joita paheksua. Ah, tätä ihanaa ylemmyydentuntoa.
No, minä en ainakaan ole elämäni aikana heittänyt roskia luontoon. Minusta se ei ole ylemmyyden tunnetta jos elää niin kuin omat arvot ovat ja jos ne arvot ovat sellaiset, että haluaa säilyttää maapallon elinkelpoisena myös tuleville sukupolville niin se on minusta hyvä porkkana olla esim roskaamatta.
Ihminen voi olla, vaikka kuinka oppinut ja monessa asiassa hyvä ihminen. Silti jos hän roskaa niin hän unohtaa tavallaan sen oppimansa ja elää asenteella, että kyllä joku muu ne roskat siivoaa jos siivoaa. Itsekin siivousalan opintoja omaavana en ajattele niin ja toisaalta olisi hyvä jättää puistot täyteen roskia. Ehkä silloin joku miettisi, etteivät ne "kadonnetkaan" minnekään. Silloin ehkä joku miettisi toisin seuraavana vappuna. Tai sitten ei. Minä en vaan voisi elää niin, että roskaisin luontoa. Kokisin olevani kamala välinpitämätön ihminen sen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten olin pyöräilemässä. Edelläni käveli kaksi nuorta äitiä vaunuja työntäen. Söivät jätskiä ja toinen heitti paperin tielle. Minä poimin se ja pyöräilin heidät kiinni, annoin roskan ja sanoin että sulta putosi tämä.
Hienoa kansalaisrohkeutta sinulta, arvostan! 🌷
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis että nuo nuoret äidit ovat oppineet roskaamisen omilta vanhemmiltaan ja he omiltaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis että nuo nuoret äidit ovat oppineet roskaamisen omilta vanhemmiltaan ja he omiltaan?
No varmaan noinkin ja sama välinpitämättömyys jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä en ainakaan ole elämäni aikana heittänyt roskia luontoon. Minusta se ei ole ylemmyyden tunnetta jos elää niin kuin omat arvot ovat ja jos ne arvot ovat sellaiset, että haluaa säilyttää maapallon elinkelpoisena myös tuleville sukupolville niin se on minusta hyvä porkkana olla esim roskaamatta.
Ihminen voi olla, vaikka kuinka oppinut ja monessa asiassa hyvä ihminen. Silti jos hän roskaa niin hän unohtaa tavallaan sen oppimansa ja elää asenteella, että kyllä joku muu ne roskat siivoaa jos siivoaa. Itsekin siivousalan opintoja omaavana en ajattele niin ja toisaalta olisi hyvä jättää puistot täyteen roskia. Ehkä silloin joku miettisi, etteivät ne "kadonnetkaan" minnekään. Silloin ehkä joku miettisi toisin seuraavana vappuna. Tai sitten ei. Minä en vaan voisi elää niin, että roskaisin luontoa. Kokisin olevani kamala välinpitämätön ihminen sen myötä.
Olet oikeassa. Minäkin haluaisin jättää maapallon elinkelpoisena tuleville sukupolville. Suurimpia ongelmia tällä hetkellä on ylikansoitus. Planeetta ei kestä tätä ihmismäärää. Sodat ja kulkutaudit ovat kautta historian tarjonneet keinon väestön vähentämiseen. Saa nähdä. Uusiutuvien luonnonvarojen käyttö on tolkuttomissa mitoissa. Jo maaliskuussa oli ylikulutuspäivä. Olimme kolmessa kuukaudessa käyttäneet kaikki ne luonnonvarat, joiden olisi pitänyt riittää koko vuodeksi. Ilmastonmuutos on oma lukunsa ja tulee johtamaan elinkelpoisten alueitten merkittävään vähenemiseen. On kaunis ajatus, ettemme heitä vaikka jätskipapereita ympäristöön. Kannatan kyllä sitä itsekin. Planeetan säilymisen kannalta sillä ei ole merkitystä. Lähinnä siitä on lohtua meille itsellemme, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan noinkin ja sama välinpitämättömyys jatkuu.
Välinpitämättömyys on monen ongelman äiti. Moralisointi ja tuomitseminen ei ympäristöongelmissa auta. Ne voi tuottaa tyydytystä ihmiselle itselleen, mutta ympäristön kannalta ne on yhtä tyhjän kanssa. Luin kerran lehdestä yhden pariskunnan haastattelun. Pari harrastaa roskien keräystä aamulenkkinsä yhteydessä. Kuvassa heillä oli pitkävartiset roskapihdit ja iloiset ilmeet. Tekevät jotain hyödyllistä asuinalueensa hyväksi. Saavat raitista ilmaa, liikuntaa ja siistit tienvieret. Ehdottomasti toimivampi vaihtoehto kuin valitus ja muiden syyttely.
Oikean ja väärän osoittaminen ei ole samaa kuin moralisointi ja tuomitseminen, viitaten tuohon pyöräilijän kunnioitettavaan tekoon, kun hän näki roskien heittämistä luontoon. Tottakai pitää voida huomata vääryys ja ohjata oikeaan, myös ympäristöasioissa.
Tänä postmodernismin aikana meitä tosin ohjataan ajattelemaan, että absoluuttista oikeaa ja väärää, totuutta tai valhetta ei ole, vaan jokainen luo oman totuutensa. Mutta kun se ei ole näin, tässä ihmiskunta on mennyt harhateille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Minäkin haluaisin jättää maapallon elinkelpoisena tuleville sukupolville. Suurimpia ongelmia tällä hetkellä on ylikansoitus. Planeetta ei kestä tätä ihmismäärää. Sodat ja kulkutaudit ovat kautta historian tarjonneet keinon väestön vähentämiseen. Saa nähdä. Uusiutuvien luonnonvarojen käyttö on tolkuttomissa mitoissa. Jo maaliskuussa oli ylikulutuspäivä. Olimme kolmessa kuukaudessa käyttäneet kaikki ne luonnonvarat, joiden olisi pitänyt riittää koko vuodeksi. Ilmastonmuutos on oma lukunsa ja tulee johtamaan elinkelpoisten alueitten merkittävään vähenemiseen. On kaunis ajatus, ettemme heitä vaikka jätskipapereita ympäristöön. Kannatan kyllä sitä itsekin. Planeetan säilymisen kannalta sillä ei ole merkitystä. Lähinnä siitä on lohtua meille itsellemme, ja hyvä niin.
Minä taas ajattelen roskaamisesta myös siltä kannalta, että silläkin on merkitystä maapallon säilymiseen elinkelpoisena, koska esimerkiksi roskat merissä eli mikromuovit yms kulkeutuvat myös kalojen, kilpikonnien yms meressä elävien lajien suuhun ja tappavat niitä. Tämä merien roskaantuminen taas tuhoaa niitä elinympäristöinä. Samoin maaperää roskaaminen saastuttaa erityisesti kehitysmaissa ja myrkylliset jätteet aiheuttavat saastumista. Näin silläkin on merkitystä maapallon säilymiseen, että hukummeko roskiin vai ei. Roskia ja jätteitäkin on monenlaisia. Jos ihminen käyttää luontoa "viemärinä" mihin voi heittää kaiken niin kyllä se heijastuu tämän maapallon säilymiseen esim luonnon ja eläintenkin osalta.
Väkiluku taas teollisuusmaissa monin paikoin jo vähenee. Tämä näkyy kohta Suomessakin. Maapallon väkiluku voi ihan luonnollisestikin kääntyä tulevaisuudessa laskuun. Toki kehitysmaat eri linjassa, mutta ei monissa maissa edes siellä synny enää niin paljon lapsia kuin ennen. Jossakin tutkimuksissa on todettu, että väkiluku voi kääntyä laskuun jo 2100 yleisesti jos koko maailman keskiarvoa katsotaan. Siihen ei tarvita sotia ja kultutauteja vaan yleisesti teollisuusmaat ovat vähentyneen väestön alueita jos syntyvyyttä katsotaan ja moni kehitysmaa seuraa perässä myöhemmin. Tämä voi mennä myös näin. Toki en väittele ja näissä jutuissa monia seikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ajattelen roskaamisesta myös siltä kannalta, että silläkin on merkitystä maapallon säilymiseen elinkelpoisena, koska esimerkiksi roskat merissä eli mikromuovit yms kulkeutuvat myös kalojen, kilpikonnien yms meressä elävien lajien suuhun ja tappavat niitä. Tämä merien roskaantuminen taas tuhoaa niitä elinympäristöinä. Samoin maaperää roskaaminen saastuttaa erityisesti kehitysmaissa ja myrkylliset jätteet aiheuttavat saastumista. Näin silläkin on merkitystä maapallon säilymiseen, että hukummeko roskiin vai ei. Roskia ja jätteitäkin on monenlaisia. Jos ihminen käyttää luontoa "viemärinä" mihin voi heittää kaiken niin kyllä se heijastuu tämän maapallon säilymiseen esim luonnon ja eläintenkin osalta.
Väkiluku taas teollisuusmaissa monin paikoin jo vähenee. Tämä näkyy kohta Suomessakin. Maapallon väkiluku voi ihan luonnollisestikin kääntyä tulevaisuudessa laskuun. Toki kehitysmaat eri linjassa, mutta ei monissa maissa edes siellä synny enää niin paljon lapsia kuin ennen. Jossakin tutkimuksissa on todettu, että väkiluku voi kääntyä laskuun jo 2100 yleisesti jos koko maailman keskiarvoa katsotaan. Siihen ei tarvita sotia ja kultutauteja vaan yleisesti teollisuusmaat ovat vähentyneen väestön alueita jos syntyvyyttä katsotaan ja moni kehitysmaa seuraa perässä myöhemmin. Tämä voi mennä myös näin. Toki en väittele ja näissä jutuissa monia seikkoja.
Suuri lapsiluku perheessä on kehitysmaissa kulttuurista kiinni. Lapset ovat työvoimaa tai myytävissä tai elättävät vanhempansa. Hyviä pointteja sun kirjoituksessa monta. Jätehuolto on monissa maissa olematonta. Olemme vain rikka rokassa kokonaisuutta ajatellen. Silti hyvä tuoda uskoa mahdollisuuksiin, kuten teet.
Tuo ärsyttää myös minua joka vuosi.