Voiko työkkärin listoilla olla yhtäjaksoisesti vaikka 10 vuotta?
Kommentit (41)
Voi helposti. Minä olen ollut. Ilman ajokorttia ei saa töitä rakennusalalla.
Vaikka olisi kokopäivätöissä, voi silti pysyä työnhakijana. Ei tämmöinen kuitenkaan mikään työtön silloin enää ole, eli työtön työnhakija, mutta työnhakijana kyllä voi pysyä työssäkäyvänäkin. Näin voisi tehdä mm. henkilö, joka aikoo vaihtaa työpaikkaa. Tai joka haluaa muuten vaan pysyä asiakkaana. Työvoimapalvelut ovat kaikille avoimia.
Vierailija kirjoitti:
Voi jos töitä ei löydy
Tai jos on välillä lyhytaikaisesti kokopäivätyössä ja taas työttömänä tai jos on vain osa-aikatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työkkärin silmissä työtön koska olen kahdessa osa-aikatyössä, näistä ei tule yhtä paljon tunteja kuin kokoaikaisena tulisi ja vaikka hommaisin kolmannenki osa-aikasuuden ja tulisi yhä paljon tai jopa enemmän kuin kokoaikaisella tunteja niin en siltikään olisi samalla viivalla kokoaikasten kanssa vaan mut katottas työttömäksi työnhakijaksi jonka kuuluu hakea kokoaikatöitä. Ihan sairas kuvio.
Olen itse about samassa tilanteessa osa-aikaisena. Juttelin aiheesta oman työkkärihenkilöni kanssa pitkään ja hän on ihan samaa mieltä. TE-toimisto EI PÄÄTÄ näistä vaan meidän "viisaat päättäjät"!
Todella sairasta, että valtion mielestä osa-aikatyötä ei ole olemassa. Osa-aikatyötä tekevien pitää jatkuvasti hakea kokoaikatyötä. Mutta kukas ne osa-aikaiset työt sitten tekisi??
On niin hullua nämä päättäjien päätökset!
Vierailija kirjoitti:
Oletko persu?
En, olen demari.
Tietysti voi, ei työkkärin asiakkuudelle ole mitään enimmäiskestoa. Työnhakijana voi olla, vaikka kävisi töissäkin, mutta päivärahaa ei tietenkään saa siltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työkkärin silmissä työtön koska olen kahdessa osa-aikatyössä, näistä ei tule yhtä paljon tunteja kuin kokoaikaisena tulisi ja vaikka hommaisin kolmannenki osa-aikasuuden ja tulisi yhä paljon tai jopa enemmän kuin kokoaikaisella tunteja niin en siltikään olisi samalla viivalla kokoaikasten kanssa vaan mut katottas työttömäksi työnhakijaksi jonka kuuluu hakea kokoaikatöitä. Ihan sairas kuvio.
Eipäs vaan sinä et tajua mitään. 😂 Kokopäivätyön hakeminen ei tarkoita, että osa-aikaisena tarttisi hakea parempi työ, joka on kokopäivätyö, vaan sitä, että osa-aikatyössä pitä hakea lisätyötä eli toinen osa-aikatyö rinnalle. Tai jopa kolmas, jos ei kahdesta osa-aikatyöstä täyty kokoaikatyön määritelmä.
Olen itse ollut vuosia osa-aikatyössä ja työtön työnhakija siinä ohessa. Minulla ei lue työvoimatoimiston papereissa, että olen työtön, vaan siellä lukee, että olen osa-aikatyössä. Mutta loppupäivän osalata minua kohdellaan kuin työtöntä, koska sille loppupäivälle on työnhakuvelvoite.
Ja jos sinä hommaat osa-aikatöitä niin paljon, että niistä tulee yhteensä kokoaikatyötä vastaava määrä tunteja, niin olet silloin täystyöllistetty, kuten yhdessä kokopäivätyössä olevatkin ovat. Ja olet myös vapaa työvoimatoimiston työnhakuvelvoitteista. Työvoimatoimistolle on ihan sama, saatko ne kokopäivätyötä vastaavat tunnit yhdestä työstä vai usemmasta työstä.
Ja muistaakseni työvoimatoimisto velvoittaa kylläkin hakemaan töitä vain siihen asti, kunnes tekee 80% kokoaikatyön määrästä, mikä on noin 6-tuntinen työpäivä.
Jos työaika ylittää 80 % kokoaikatyön tuntimäärästä (on esim. 81 % kokoaikatyöstä), kniin yseessä ei ole enää osa-aikatyö, jolloin soviteltua päivärahaakaan ei enää makseta. Tuki siis loppuu, jos tekee tuon 81%. Samalla loppuu myös työnhakuvelvoitteet.
Kaikki osa-aikaiset/kausityöntekijät jne joutuvat hakemaan kokopäivätyötä. Lisätöiden hakeminen on ainoastaan työnhakuvelvoitteen täyttämistä. Työnhakuvelvoite voi täyttyä kysymällä lisätöitä mutta ei poista velvoitetta.
Olen jutellut asiasta niin paljon oman te-henkilöni kanssa. Hän kertoi kuinka paljon hänelläkin on asiakkaita, jotka joutuvat hakemaan kokopäivätyötä/joilla on työnhakuvelvoite. Ei auta vaikka painaisi puoli vuotta pitkiä päiviä. Niinä kuukausina on silti työnhakuvelvoite. Kokoaikatyötä tekevillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään, jolle työkkäri olisi järkännyt töitä.
Tiedän itseni. Tosin silloin elettiin 90 luvun loppupuolta.
Kyllä. En tiennyt tätä itse. Olin työllistynyt jo 10 vuotta aiemmin kun tuli ilmoitus saapua johonkin kurssille tai saan karenssia. Soitin ja asia selvisi. Nimi oli jäänyt listoille pyörimään. Ei tosin siihen mistä olisin saanut työttömyyskorvausta. Sovittiin sitten ettei tarvitse osallistua eikä karenssiakaan tule. 😂
Jep. Jo vuodesta 2012. Ajattelin joskus kertoa niille, että olen eläkkeellä jo 11 . vuotta
Onko edelleen mahdollista että työura olisi lapsilisä -> työttömyys -> eläke. Tai hevosmiesten kohdalla peräti lapsilisä -> työkyvyttömyyseläke -> eläke. Vai onko vain urbaania legendaa.
Onneksi hallitus tekee välttämättömiä uudistuksia!
Nih!
Vierailija kirjoitti:
Sairasta on lähinnä valehtelusi. Jos et nosta tukia, ei ketään kiinnosta mitä teet. Jos taas loisit muiden rahoilla, niin tietenkin on velvollisuutesi maksaa ennemmin elämisesi itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi. Mihin sieltä joutuisi? Mulla on parikin tuollaista tuttua. Ainakin 30 vuotta ovat olleet. Kerran kymmenessä vuodessa käyvät jossain työkokeilussa
Onko ne ns. ihan normaaleja ihmisiä, miten on elämänhallinnan laita?
Suurin osa firmoista etsii työntekijänsä muualta kuin työkkäristä.Työttömyys on niille miinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi. Mihin sieltä joutuisi? Mulla on parikin tuollaista tuttua. Ainakin 30 vuotta ovat olleet. Kerran kymmenessä vuodessa käyvät jossain työkokeilussa
Onko ne ns. ihan normaaleja ihmisiä, miten on elämänhallinnan laita?
Suurin osa firmoista etsii työntekijänsä muualta kuin työkkäristä.Työttömyys on niille miinusta.
Nykyään varsinkin. Pakkohakeminen pilasi työnhaun TE toimiston kautta. Ei ketään kiinnosta selata pahimmillaan satoja hakemuksia joista näkee, että ne on laitettu pakkohakemuksena. Nykyisestä mallista ei hyödy kukaan muu kuin kokoomus joka haluaa orjatyövoimaa.
Työkkärin listoilla voi olla vaikka kuinka kauan, jos ei ole annettu työnhakuvelvoitetta, sillon eitarvitse edes hakea työpaikkoja.