Olisitko valmis ottamaan hoitovastuuta naapurin ikäihmisistä?
Olisitko valmis ottamaan hoitovastuuta naapurissa asuvista ikäihmisistä?
Tehtäviä voisi olla esim.
- Kaupassa käynti
- Siivoaminen ja tiskoneen tyhjennys/täyttö
- Ruuan laitto
- Auttaminen vessassa käynnin kanssa
- Auttaminen pesytymisessä ja vaatteidenvaidossa, jos vanhus ei olekaan ehtinyt vessaan
- Auttaminen sekaisin menneen televisin/puhelimen/tietokoneen kanssa
- Auttaminen kuulolaitteen kanssa
Mitä muuta tehtäviä voisi olla?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
hyihitto tänne tarvii tulla, osaan ihan ite! Rouva 75+v
- Kaupassa käynti KAUPPAKASSI TUO
- Siivoaminen ja tiskoneen tyhjennys/täyttö TISKAAN JA SIIVOAN ITE!
- Ruuan laitto LAITAN ITE RUOKANI!
- Auttaminen vessassa käynnin kanssa HELEVATA EI TARVII!
- Auttaminen pesytymisessä ja vaatteidenvaidossa, jos vanhus ei olekaan ehtinyt vessaan HAISTA ITTE!
- Auttaminen sekaisin menneen televisin/puhelimen/tietokoneen kanssa EN KATSO TELKKARIA JA TIETOKONETTA OLEN KÄYTTÄNYT JO ENNEKUIN OLIT EDES KIILTO ISÄS SILIMISSÄ!
- Auttaminen kuulolaitteen kanssa NO EN TARVII MOKOMAA!
ÄLÄ TULE TÄNNE!
Mutta entäpä kun kuntosi ja toimintakykysi heikkenee?
Ei kai kukaan tule sellaista auttamaan joka selviytyy itsenäisesti.
Muutoinkin koko ajatus on epäilyttävä, avata ovensa kaikenmaailman ihmisille! Ei naapuri välttämättä ole luotettava, saati ammattitaitoinen!
Pahimmassa tapauksessa naapuri varastaa lääkkeet, rahat, arvoesineet, hyvät vaatteet...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tänäänkin syöksynyt sängystä hälykeikalle sairaalaan. Vapaa-ajalla puolison kanssa meillä on nyt jo 3 omillaan asuvan ja 1 hoivakotivanhuksen ja 1 tuoreen vainajan asiat hoidettavana. Tällä huoltosuhteella naapuri saa kyllä pitää huolen itsestään, mulla on muuta.
Ihmettelen miksi pitää lasten asioita hoitaa? Et saanu kruunua mainitsemistasi töistä.
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa on tavallista, että naapuria autetaan.
Ja että vanhuksia arvostetaan.
Kyllä, mutta se on aivan eri asia kuin hoitovastuun ottaminen.
Mielelläni autan naapuria, mutta en voi vastata vaikkapa hänen lääkkeiden ottamisestaan tai talon lämmityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos saan saman palkan kun kotiavustajat. Se vanhus on veronsa maksanut tälle yhteiskunnalle ja tehnyt veronmaksajia. 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
Kyllä minä otan mieluummin sen koulutetun kotiavustajan, vaikka naapuri saisi saman palkan siitä, että tulisi pesemään minut ja vaihtamaan vaipan. Sillä pervolla ei ole mitään asiaa tänne rahalla tai ilman. Menen mieluummin xxx!
Koulutusta ei nykyisin arvosteta hoivatyössäkään. Ihan samalla tavalla se palkattu avustajakin voi olla kouluttamaton tai hänen koulutuksensa muualta kuin hoitotyöstä. Ja mikäs siinä ei siihen kauppakassin kuljettamiseen koulutusta edes tarvitsise.
Meidän naapurissa okt alueella asuu kohta 90 vuotias papparainen. Voisin autella silloin tällöin pientä korvausta vastaan, jos edes tippiä saisi. Pso auttaa jo nyt lumenluonnissa kun tulee enemmän lunta, ilmaiseksi tietenkin.
Kaupassa voisin käydä säännöllisestikin. Hän käy vielä itse, on hyvin liikkuva eli ei pitkään aikaan tule kysymykseen, ellei satu jotakin.
Ilmaiseksi hoidin monisairaan äitini loppuvuodet, kun oli kuulemma liian hyvinvoiva muuta apua saamaan. Kumma kyllä sitten kuoli siihen hyvinvointiin.
Mitään vieraita ihmisiä en ala hoitamaan, johan on ihme ehdotus.
Katsokaa kuinka moni vanhus pitää yksin maatilaa ulkomailla. Parempi alkaa vaan pitää kunnostaan ja päästään huolta! Siihen ei auta kuin liikkuminen JALAN eikä hemmetin skuutilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tänäänkin syöksynyt sängystä hälykeikalle sairaalaan. Vapaa-ajalla puolison kanssa meillä on nyt jo 3 omillaan asuvan ja 1 hoivakotivanhuksen ja 1 tuoreen vainajan asiat hoidettavana. Tällä huoltosuhteella naapuri saa kyllä pitää huolen itsestään, mulla on muuta.
Ihmettelen miksi pitää lasten asioita hoitaa? Et saanu kruunua mainitsemistasi töistä.
Minkä ihmeen lasten? Lapsi on jo aikuinen. 3 omillaan asuvan vanhuksen asioita, se hoivakotivanhus nyt luojan kiitos on tallessa eikä sekoile sängyn pohjalta. Ei tässä nyt mitään kruunuja kerkeä miettimään.
En.
Mulla on omakin elämä elettävänä ja omat asiat hoidettavana.
Kuvitteleeko joku työtön, kouluttamaton junttipersu nyt, että ihmiset heittää duuninsa roskiin ja heittäytyy naapurin omaishoitajaksi muutamalla satasella kuussa?
Ei ikinä. Sua ei varsinkaan hoida kukaan.
Sulla kun ei muuta olekaan kuin joutilasta aikaa, perusta hoitofirma ja ala rampata naapureitasi passaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos saan saman palkan kun kotiavustajat. Se vanhus on veronsa maksanut tälle yhteiskunnalle ja tehnyt veronmaksajia. 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
Kyllä minä otan mieluummin sen koulutetun kotiavustajan, vaikka naapuri saisi saman palkan siitä, että tulisi pesemään minut ja vaihtamaan vaipan. Sillä pervolla ei ole mitään asiaa tänne rahalla tai ilman. Menen mieluummin xxx!
Koulutusta ei nykyisin arvosteta hoivatyössäkään.
Pötyä. Lähde väitteellesi! Alalle ei tarvita raiskari-penttejä, joiden koulutus on kesken jäänyt peruskoulu.
Kaisa Juusosta olis vähemmän vahinkoa töissä kuin ministerinä. Akka ei ole ollut päivääkään duunissa.
Haluaako joku mihinkään työhön kelpaamattoman persu-Juuson möyrimään arvoesineidensä seassa?
Toinen seinänaapurini on sairaanhoitaja ja toinen lääkäri. En silti haluaisi, että kumpikaan heistä tulisi auttamaan mua vessaan tai suihkuun. Mukavia naapureita molemmat, mutta mieluummin naapuruussuhde kuin hoivasuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen lasten? Lapsi on jo aikuinen. 3 omillaan asuvan vanhuksen asioita, se hoivakotivanhus nyt luojan kiitos on tallessa eikä sekoile sängyn pohjalta. Ei tässä nyt mitään kruunuja kerkeä miettimään.
Luin, että jo kolmen omillaan asuvan eli oletin olevan aikuisia lapsia. Minä itse yleensä puhun omillaan asuvista lapsista. Ikääntyneistä mainitsen onko omat vanhemmat, täti, setä ym. sukulainen. Vm-71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin, että jo kolmen omillaan asuvan eli oletin olevan aikuisia lapsia. Minä itse yleensä puhun omillaan asuvista lapsi
Ketju ei mitenkään käsittele lapsia. Kolmen omillaan asuvan vanhuksen ja 1 hoivakotivanhuksen ja nyt on se 1 vainajakin. Puhut sitten omillaan asuvista vanhuksista jos/kun pääset tähän vaiheeseen, missä heidän hoivakotiinsa pääsy on helpotus. Vm 79.
Moni ikäihminen on itara, eikä halua maksaa kenellekään mitään. Kun hyvin voisi ostaa pieniä palveluja yksityisiltä yrittäjiltä. Juuri kaupassa käynnit, ulkoiluapu ym jos on siinä vaikeuksia. Mm 4H kerho toimii monilla paikkakunnilla puhumattakaan muista yrityksistä. En voisi itse ottaa vastaan naapuriapuna mitään ilmaiseksi ja olen itse 80v. Pärjään hyvin itsenäisesti. Siinä vaiheessa kun en itse voi hoitaa asioitani, ostan ne palvelut. Eikä voi naapureita velvoittaa mihinkään se menee helposti melkein omaishoitajuudeksi, mutta jos joku ehdottomasti haluaa auttaa, niin se ei keneltäkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä voisi sitä - käyttää, niin saisi yhdistettyä 3 omillaan asuvaa hoitokodissa asuvaan vanhukseen. 3 omillaan asuvan - ja . . .
Silloin tällöin autankin, erityisesti lumitöissä. Kaupassa voisin hyvin ottaa mukaan naapurinkin ostokset ja elektroniikan kanssa auttaa kerran parissa kuukaudessa.
Jos apua aletaan tarvita ruoan laitoon/ruokailuun, hygieniaan, WC:ssä käyntiin ja siivoukseen jne. kyseinen vanhus tarvitsee jo järeämpiä tukitoimia kuin naapurin silloin tällöin töiden jälkeen piipahtamiseen. En usko, että naapuriapu olisi kyseisessä tilanteessa hyvä ratkaisu vanhukselle eikä naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo kalastuksen maun tuo, kun piti kertoa miten paljon autat itse kutakin. Pelkkä en olisi riittänyt.
175
Pitäiskö luovuttaa? Katkeruus paistaa. Hoidan muustisairasta isääni. Vm-71
Tulisi moni työtön, jos palkkaa maksettais. Lh olen. En ikinä lähtis kotihoitoon enkä päiväkotiin.