Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisitko valmis ottamaan hoitovastuuta naapurin ikäihmisistä?

Vierailija
03.02.2026 |

Olisitko valmis ottamaan hoitovastuuta naapurissa asuvista ikäihmisistä?

Tehtäviä voisi olla esim.

- Kaupassa käynti

- Siivoaminen ja tiskoneen tyhjennys/täyttö

- Ruuan laitto

- Auttaminen vessassa käynnin kanssa

- Auttaminen pesytymisessä ja vaatteidenvaidossa, jos vanhus ei olekaan ehtinyt vessaan

- Auttaminen sekaisin menneen televisin/puhelimen/tietokoneen kanssa

- Auttaminen kuulolaitteen kanssa

Mitä muuta tehtäviä voisi olla?

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tänäänkin syöksynyt sängystä hälykeikalle sairaalaan. Vapaa-ajalla puolison kanssa meillä on nyt jo 3 omillaan asuvan ja 1 hoivakotivanhuksen ja 1 tuoreen vainajan asiat hoidettavana. Tällä huoltosuhteella naapuri saa kyllä pitää huolen itsestään, mulla on muuta.

Ihmettelen miksi pitää lasten asioita hoitaa? Et saanu kruunua mainitsemistasi töistä. 

Minkä ihmeen lasten? Lapsi on jo aikuinen. 3 omillaan asuvan vanhuksen asioita, se hoivakotivanhus nyt luojan kiitos on tallessa eikä sekoile sängyn pohjalta. Ei tässä nyt mitään kruunuja kerkeä miettimään.

Kyllähän tuo kalastuksen maun tuo, kun piti kertoa miten paljon autat itse kutakin. Pelkkä en olisi riittänyt.

Tämä on keskusteluketju, "en" ei taida antaa paljon mitään. Vastaukseni pointti on siinä, etten todellakaan revi aikaa enkä halua naapureiden kaitsemiseen, suunnitteli mikä puolue tahansa mitä tahansa. 

Vierailija
182/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tietenkin auttaa, kun ensin palkasta sovitaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on kohta 90 v. ja omat vanhemmat päälle 80 v. Kyllä tässä kuule jalat ja kädet heiluu sen verran, ettei tarvi naapureita lisäksi.

M58

Vierailija
184/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

175

Pitäiskö luovuttaa? Katkeruus paistaa. Hoidan muustisairasta isääni. Vm-71 

Mitä? Ei todellakaan luovuteta, ei ole mitään luovutettavaa, eikä aleta hoitamaan muistisairaita. Tässä on vielä kyse arjen avusta. Tarvitsijoita on jo tarpeeksi.

Vierailija
185/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin tällöin autankin, erityisesti lumitöissä. Kaupassa voisin hyvin ottaa mukaan naapurinkin ostokset ja elektroniikan kanssa auttaa kerran parissa kuukaudessa. 

Jos apua aletaan tarvita ruoan laitoon/ruokailuun, hygieniaan, WC:ssä käyntiin ja siivoukseen jne. kyseinen vanhus tarvitsee jo järeämpiä tukitoimia kuin naapurin silloin tällöin töiden jälkeen piipahtamiseen. En usko, että naapuriapu olisi kyseisessä tilanteessa hyvä ratkaisu vanhukselle eikä naapurille. 

Samaa mieltä.  Mä autan naapurin vanhusta lumitöissä,  mutta en muuten. En omista autoa,  joten kaupasta tuon vain omat ostokseni.  Voisin viedä hänen roskapussit taloyhtiön jäteastioihin, jos nakkaisi ne pihalleen. Mutta en ryhtyisi käymään siellä siivoamassa tai ruokaa laittamassa. En voisi ottaa sellaista vastuuta kenestäkään eri taloudessa asuvasta.  Puhumattakaan varsinaisesta hoivatyöstä. Satunnainen auttaminen on ihan ok,  mutta ei monta kertaa päivässä auttaminen.  Entä,  jos vanhuksen vessahätä tulee yöllä?  Tai silloin,  kun en ole edes kotona? Olisinko sitten vastuussa hänen viemisestään suihkuun, tuhrittujen vaatteiden,  petivaatteiden ja kenties vielä patjankin pesemisestä? 

Vierailija
186/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettaisiin se tuore työttömien ansaintakielto.

Vierailija
187/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin tietenkin auttaa, kun ensin palkasta sovitaan :)

Palkka pitää olla todella hyvä

Vierailija
188/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Nopeasti siinä olisi liekassa 24/7 kun naapurin mamma ja pappa hyppyyttäisi ties millä asialla. Enkä halua joutua mihinkään ongelmiin, jos vaikka nostan väärin ja vanhus loukkaantuu fyysisesti. 

Ei liekassa vaan lie'assa.

Vierailija
189/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida enää ketään. Olen hoitanut koko elämäni ja nyt olen itse työkyvytön 55v. Omia aikuisia lapsia voin auttaa, jos se on kunnolleni mahdollista, mutta siinä menee mun raja auttamiselle. 

Vierailija
190/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos saan saman palkan kun kotiavustajat.  Se vanhus on veronsa maksanut tälle yhteiskunnalle ja tehnyt  veronmaksajia.  🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

Kyllä minä otan mieluummin sen koulutetun kotiavustajan, vaikka naapuri saisi saman palkan siitä, että tulisi pesemään minut ja vaihtamaan vaipan. Sillä pervolla ei ole mitään asiaa tänne rahalla tai ilman. Menen mieluummin xxx!

Koulutusta ei nykyisin arvosteta hoivatyössäkään. 

Pötyä. Lähde väitteellesi! Alalle ei tarvita raiskari-penttejä, joiden koulutus on kesken jäänyt peruskoulu.

Miksi heitä sitten palkataan jatkuvasti ja koulutettuja joille toki pitää maksaa koulutusta vastaavaa palkkaa irtisanotaan? Myöskin koulutus potäisi vaatia omaoshoitjilta jos koulutus on se joka määrittää työtehtävät.

Vierailija
191/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos saan saman palkan kun kotiavustajat.  Se vanhus on veronsa maksanut tälle yhteiskunnalle ja tehnyt  veronmaksajia.  🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

Kyllä minä otan mieluummin sen koulutetun kotiavustajan, vaikka naapuri saisi saman palkan siitä, että tulisi pesemään minut ja vaihtamaan vaipan. Sillä pervolla ei ole mitään asiaa tänne rahalla tai ilman. Menen mieluummin xxx!

Missä koulutetaan kotiavustajia? Yksityisiä kosinhoitajia taitaa olla, mutta mikä on koukutus, jos muka sellaista tarvitaan.

Miten saan hoitaa omaa kotiani, kun mulla ei ole siihen kolkutusta ja lapsihan on ihan heitteillä, kun ei ole korkeakouluopintoja hänen hoitoonsa.

Vierailija
192/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsellä lähipiirissä 2 yli 9-kumppistä sukulaista, joita auttelen ja omilla lapsillani vauva-arkea, joten auttelen heitä, jos energiaa riittää.

Vierailija
193/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkialueilla  saa ruokaa tilaamalla joko Wolt tuo tai ruokarobotti. Naapurini tilaa ruokansa kotiin, pääasiassa valmisaterioita. Siivousapua ottaa ja maksaa siitä. Noin pitääkin tehdä.

Vierailija
194/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minua auttanut kukaan tai edes kysynyt miten voin olin eronnut,sairastunut ja jäin kahden pienen lapsen kanssa. Ei ollut naapureita auttamassa mutta olinkin tämän  yhteiskunnan pohjasakkaa, yh. Jos olisin vain sairas ehkä olisin saanut apua mutta kahden alle 3 v lapsen yh, ei sellaista luuseria tarvitse auttaa. 

Siksi vastaan etten minäkään auta ketään. Lapsenikin ( nyt teinejä) ovat kokeneet ja nähneet ettei kukaan ole auttanut missään meitä koskaan. 

Vierailija
195/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan tavallaan, mutta se on vadtavuoroista. Olemme ystäviä. Ammattilaiset on asia erikseen, ilmaista työtä en tekisi. Työpaikkoja pitäisi olla halukkaille ja hyvä palkkaus, työntekijöitä kyllä riittää.

Vierailija
196/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä koulutetaan kotiavustajia? Yksityisiä kosinhoitajia taitaa olla, mutta mikä on koukutus, jos muka sellaista tarvitaan.

Miten saan hoitaa omaa kotiani, kun mulla ei ole siihen kolkutusta ja lapsihan on ihan heitteillä, kun ei ole korkeakouluopintoja hänen hoitoonsa.

Tottakai saat hoitaa omaa kotiasi,  koska itse päätät siisteystasosi ja tavat,  millä siivoat.  Jos jotain menee rikki tai pinta pilalle, olet myös asunnon omistajana tai vuokralaisena vastuussa siitä.  Jos jätät tiskikoneen päälle ja lähdet käymään vaikka kauppareissulla ja tuleekin vesivahinko,  sinä maksat.  

Vierailija
197/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. En tunne heitä enkä meinaa ehtiä hoitaa noita listassa mainittuja tehtäviä edes oman perheeni osalta. Kepulipuolue elää vielä 1900-luvun alun agraariyhteiskunnassa.

Vierailija
198/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autan tavallaan, mutta se on vadtavuoroista. Olemme ystäviä. Ammattilaiset on asia erikseen, ilmaista työtä en tekisi. Työpaikkoja pitäisi olla halukkaille ja hyvä palkkaus, työntekijöitä kyllä riittää.

Nykyinen tilanne osoittaa se että sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä onko työntekijöitä saatavilla vai ei. Jos todellista halua ja tarvetta ei ole palkata koulutettua hoitohenkilökuntaa. Eikä sitä edes kukaan julkisuudessa vaadi. Vaaditaan hoitoa, vaaditaan ehkä lääkäripalveluja mutta ei sitä että hoitohenkilökunnalla on koulutus.

Vierailija
199/199 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntusin todella oloni vaivautuneeksi jos joku naapuri auuttaisi ilman korvausta. Ei sovi minulle. Maksan jos otan apua vastaan. Vielä en tarvitse. Eikös ole eri järjestöillä / seurakunnilla ns ystäväpalvelua, jotka ovat vapaaehtoisia ja koulutettu auttamaan. En tiedä mitä tai missä kaikessa voisivat auttaa. T ikäihminen