Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä loma-asunto ulkomailta?

Vierailija
03.02.2026 |

Olemme päättäneet hankkia loma-asunnon ulkomailta, jossa voisi erityisesti talvisin asustella. Kesäisin voisi laittaa vuokralle kun ise olisi Suomessa. Jostain Välimereltä, tai ehkä Alppien etelärinteiltä... Paikkasuosituksia olisin vailla? 

Jossain sopivan kokoisessa kaupungissa pitäisi olla, mieluummin ehkäpä asunto kuin talo. Maksimibudjetti 400 000€.

Kreetan Hania voisi ehkä toimia vaikka hieman pieni kaupunki onkin, tai vaikkapa Gardajärven alueella Verona, jos sieltä tuohon hintaan mitään saisi. 

Onko kenelläkään paikkasuosituksia joita tutkailla? 😊

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoosta.

Vierailija
82/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.my-french-house.com/property-french-chateau-and-castles.sht…

Tuolta löytyy kivoja ja välillä pikkubudjetillakin.

Hienoja kohteita, mutta mietityttää vain niiden lämmityskustannukset talvella. Energian hinta tulee kallistumaan tulevaisuudessa kaikkialla Euroopassa. Asuntoa hankkiessa kannattaa visioida tilannetta 10-20 vuoden päähän (riskianalyysi SWOT).

Samalla tavalla voi pelätä asumiskuluja Suomessakin mutta kun jossain pitää asua.

Etelä-Euroopassa meidän asumiskulut on nyt 250e/kk kun Suomessa 40% pienemmässä talossa 350e. 

Toki linkin linnat on ihan eri kastissa kuin 200m2 rempattu maatalo mutta lähempänä realismia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ja kiitos vastauksista.

Alkuun tuli ihan hyviä ehdotuksia mutta sitten ketju näköjään lähti rönsyilemään. 

Ehkä olisi pitänyt laittaa hieman enemmän speksejä. Eli siis toivoisin ajatuksia alueista ja paikoista Euroopassa, joista voisi olla kivaa ostaa loma-asunto. 

-Kulkuyhteydet ovat todella tärkeät, suora lento pitäisi olla Helsingistä jonnekin kohtuullisen lähelle 

-Makuuhuoneita tarvisimme 2-3, työhuone kun on pakollinen, ja vierashuone olisi kiva 

-Kaupungin koko saisi olla kohtalainen, sellainen että kulttuurielämää olisi riittoisasti

-pidämme vuorista ja kukkuloista, meri on myös kaunis mutta ei varsinaisesti meidän kiinnostuksen kohde vaikka sitä ihan kiva katsella onkin

-Ilmasto on sopiva meille kun se sopii reippailuun ja liikuntaan, eli päivisin sellaiset 8-25 välillä on hyvä. Pari päivää kylmempää tai kuumempaa ei tietysti haittaa

-Hyviä pyöräily- ja kävelyreittejä pitäisi olla kohtuullisen matkan päästä, ja yleensäkin kauniit maisemat 

-Ja se budjetti olisi siis noin 400 000€, halvempi tietysti olisi mukava, mutta en usko että kovin paljoa halvemmalla kivasta kaupungista meille sopivaa löytyisi 

Laskiasiat sinällään on tiedossa myös, että niiden kanssa saa olla tarkkana kun eri maissa toimitaan todella eri tavoilla. Yhdestä ulkomaasta asunnon ostamisesta minulla on jo kokemustakin ja tiedän että todella eri tavalla toimii kuin Suomessa. Ei voi olettaa, että toimii kuten Suomessa, ja lakimiehen palkkaaminen ulkomailla olisi aivan ehdoton juttu näissä hommissa. 

Joku kysyi, että mitä siellä tekisimme... Aivan samanlaista arkea siellä eläisimme kuin Suomessakin kesäisin. Töitä ja ulkoilua, ruoanlaittoa jne. Olemme viettäneet useamman talven ulkomailla vuokralla, ja nyt se vuokraaminen on alkanut jotenkin ärsyttää. Olisi ihanaa jos olisi omat asiat ja jutut arjessa. Ja voisi vaikkapa istutella parvekkeelle tai kattoterassillle kasveja. 

Meille sopivampi ilmasto siis, kiva kaupunki ja hyvät ulkoilumahdollisuudet haussa siis. 😊

Vierailija
84/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ja kiitos vastauksista.

Alkuun tuli ihan hyviä ehdotuksia mutta sitten ketju näköjään lähti rönsyilemään. 

Ehkä olisi pitänyt laittaa hieman enemmän speksejä. Eli siis toivoisin ajatuksia alueista ja paikoista Euroopassa, joista voisi olla kivaa ostaa loma-asunto. 

-Kulkuyhteydet ovat todella tärkeät, suora lento pitäisi olla Helsingistä jonnekin kohtuullisen lähelle 

-Makuuhuoneita tarvisimme 2-3, työhuone kun on pakollinen, ja vierashuone olisi kiva 

-Kaupungin koko saisi olla kohtalainen, sellainen että kulttuurielämää olisi riittoisasti

-pidämme vuorista ja kukkuloista, meri on myös kaunis mutta ei varsinaisesti meidän kiinnostuksen kohde vaikka sitä ihan kiva katsella onkin

-Ilmasto on sopiva meille kun se sopii reippailuun ja liikuntaan, eli päivisin sellaiset 8-25 välillä on hyvä. Pari päivää kylmempää tai kuumempaa ei tietysti haittaa

-Hyviä pyöräily- ja kävelyrei

Italiassa Piemonte kattaa suurimman osan toiveista. Pyöräteitä ei ole eikä tienpenkkoja ajettavaksi mutta ihania pikkuteitä joilla ajella. Kyliä ja kaupunkeja pilvin pimein, loppuelämän voi kiertää eri paikkoja

Kylmin päivä täällä Po-joen eteläpuolella on ollut 5 astetta, yöllä kerran -8. Muutaman päivän voi olla 32-38 astetta mutta lämpö on etilaista kuin Suomessa, pehmeää ja ihanaa. Yleensä pysyy siinä 28-32 välillä.

Eläminen on rauhallista, turisteja näkyy harvakseltaan ehkä suurimmissa tapahtumissa. Lähinnä norjalaisia ja muutama hollantilainen. 

Monta kenttää joihin suorat lennot

Vierailija
85/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa Piemonte kattaa suurimman osan toiveista. Pyöräteitä ei ole eikä tienpenkkoja ajettavaksi mutta ihania pikkuteitä joilla ajella. Kyliä ja kaupunkeja pilvin pimein, loppuelämän voi kiertää eri paikkoja

Kylmin päivä täällä Po-joen eteläpuolella on ollut 5 astetta, yöllä kerran -8. Muutaman päivän voi olla 32-38 astetta mutta lämpö on etilaista kuin Suomessa, pehmeää ja ihanaa. Yleensä pysyy siinä 28-32 välillä.

Eläminen on rauhallista, turisteja näkyy harvakseltaan ehkä suurimmissa tapahtumissa. Lähinnä norjalaisia ja muutama hollantilainen. 

-----------

Hei, ja kiitos! Tuohan vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Como- ja Luganojärven alueella olemme joskus käyneet lähimpänä, ja siellä on todella kaunista ja ihmiset mukavia. Onko saman tyylistä? 

Onko sinulla noista kaupungeista jotain suosikkia? 

Vierailija
86/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut, paitsi Torino vaikuttavat aika pieniltä, onko Torino sinulle tuttu? Minkä tuntuinen kaupunki? 😊

Vierailija
87/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-----------

Hei, ja kiitos! Tuohan vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Como- ja Luganojärven alueella olemme joskus käyneet lähimpänä, ja siellä on todella kaunista ja ihmiset mukavia. Onko saman tyylistä? 

Onko sinulla noista kaupungeista jotain suosikkia? 

Ei vuoristoista vaan kumpuilevaa kuin Toskanassa (mutta halvempaa).

Lempikaupunki ehdottomasti Torino. Pienempiä mutta eläväisiä Novara, Asti, Alba, Vercelli, Mondovi jne. Pieniä kuuluisia Barolo ja Barbaresco, turistikohteita ja hinnat sen mukaiset mutta jo muutama km taajaman ulkopuolella hyvin rauhallista. Stresa ja Verbania järvialueella aivan ihanat

Ihmiset ovat ystävällisiä ja avuliaita, luonteeltaan enemmän keskieurooppalaisia. 

Vierailija
88/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut, paitsi Torino vaikuttavat aika pieniltä, onko Torino sinulle tuttu? Minkä tuntuinen kaupunki? 😊

Torino on upea. Kuin mini- Pariisi tai Barcelona arkkitehtuuriltaan. Kahviloita, ravintoloita, kauppoja ja  jatkuvasti tapahtumia. Aika paljon suomalaisia asuu lähikunnissa

Vierailija
89/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ostaa, kun voi vuokrata? Vaikkapa nyt ensin puoleksi vuodeksi tai vuodeksi, jos paikka ei nappaakaan. Helppo päästä kämpästä eroon, eikä tarvitse himmata kaikenlaisten tullaan ensi viikolla jos dittenkään -remontti- ja huoltomiesten kanssa. Kaikki huolet on omistajalla.

Sukulainen himoitsi muka-sijoituskämppää Thaimaasta mutta sain torpattua aikeen. Jos kiinteistöyhtiö tekee konkan, siellä homehtuu kämppä puolessa vuodessa käyttökelvottomaksi ja rahat meni kaivoon. Tai ilmaantuu jokin paikallisen lainsäädännön sudenkuoppa, että nurkalle rakennetaankin joku kerrostalo, etkä mahda sille mitään. Ei ole kaavoituskäytännöt ihan samaa kuin Suomessa.

Kiinteistöt on Suomessakin kiviriippa, jos sattuvat sijaitsemaan kaukana. Nimimerkillä muutaman vanhan tönön kiertävä kiinteistönhoitaja.

Vierailija
90/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutoksen tuomat haasteet Piemontessa.

https://land.copernicus.eu/en/use-cases/monitoring-geohazards-in-piemon…

Vierailija
91/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni Välimeren talvista ovat kyllä aika ikäviä. Toki on joitain suojaisia lämpösaarekkeita, kuten Aurinkorannikko, mutta muuten miltei kaikkialla voi olla viikkokausia sateista ja kylmää. Ei Välimerta turhaan kutsuta talvisateiden alueeksi. Myös päivät ovat keskitalvella yllättävän lyhyitä.

Olen parhaillaan Gran Canarialla. Viereisessä huoneessa majailee kaksi italialaista kilpapyöräilyharrastajaa Torinosta, jotka tulivat tännen treenaamaan kuukaudeksi. Kun kysyin miksi, he vastasivat, että pyöräily 5-10 asteen vesisateessa ei ole ihan heidän juttunsa.

Vierailija
92/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
93/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ostaa, kun voi vuokrata? Vaikkapa nyt ensin puoleksi vuodeksi tai vuodeksi, jos paikka ei nappaakaan. Helppo päästä kämpästä eroon, eikä tarvitse himmata kaikenlaisten tullaan ensi viikolla jos dittenkään -remontti- ja huoltomiesten kanssa. Kaikki huolet on omistajalla.

Sukulainen himoitsi muka-sijoituskämppää Thaimaasta mutta sain torpattua aikeen. Jos kiinteistöyhtiö tekee konkan, siellä homehtuu kämppä puolessa vuodessa käyttökelvottomaksi ja rahat meni kaivoon. Tai ilmaantuu jokin paikallisen lainsäädännön sudenkuoppa, että nurkalle rakennetaankin joku kerrostalo, etkä mahda sille mitään. Ei ole kaavoituskäytännöt ihan samaa kuin Suomessa.

Kiinteistöt on Suomessakin kiviriippa, jos sattuvat sijaitsemaan kaukana. Nimimerkillä muutaman vanhan tönön kiertävä kiinteistönhoitaja.

Olen jo useasti vuokraillut talviksi, mutta se vuokralle meno on ollut aina sillä asenteella, että ensi vuonna sitten uusi paikka. Nyt nimenomaan pyytelen vinkkejä paikkoihin joissa voisi viihtyä pidempäänkin eikä vain sitä yhtä talvea. Se vuokralla oleminen ei enää houkuta yhtään, arki on mukavampaa kun on omat jutut eikä jonkun toisen omiin tarpeisiinsa hankkimat. Ihan niinkin perusjutuista lähtien, kuin keittiöveitsistä ja hyvistä lakanoista lähtien omat ovat kivempia.

Tietysti kävisin paikkaa ensin tutkimassa enkä suoraan vain ostaisi tuntemattomasta paikasta. Ei minulla mitään kiirettä ole, mutta jos vaikkapa 3 vuoden sisään oma paikka löytyisi, ja vinkkien avulla voin nopeuttaa etsimisprosessia. Toivon, että mahdolliset vinkit vähentäisivät sitä reissaamista eri paikkoja tutkimassa. 

Päätös ostamisesta on nyt tehty, ja tämä ketju on osa prosessin suunnittelua, että mihin paikkoihin pitää lähteä tutustumaan. 

Vierailija
94/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni Välimeren talvista ovat kyllä aika ikäviä. Toki on joitain suojaisia lämpösaarekkeita, kuten Aurinkorannikko, mutta muuten miltei kaikkialla voi olla viikkokausia sateista ja kylmää. Ei Välimerta turhaan kutsuta talvisateiden alueeksi. Myös päivät ovat keskitalvella yllättävän lyhyitä.

Olen parhaillaan Gran Canarialla. Viereisessä huoneessa majailee kaksi italialaista kilpapyöräilyharrastajaa Torinosta, jotka tulivat tännen treenaamaan kuukaudeksi. Kun kysyin miksi, he vastasivat, että pyöräily 5-10 asteen vesisateessa ei ole ihan heidän juttunsa.

Ihmisiä on erilaisia. Kanaria on minulle hyvin tuttu, ja siellä mielestäni usein talvisinkin on liian lämmin rannikoilla lenkkeilyyn päivisin. Vuorilla toki on mukavaa reippailla, mutta jos kaupungissa haluaa asua niin rannikolla siellä on oltava. Kaikkein täydellisin lämpötila minulle on 14C. Siinä lämpötilassa juokseminen on mukavaa; voi jättää ylimääräiset vaatteet pois, mutta ei tule liian hiki. Pieni sadekaan ei minua haittaa, oikeastaan se on jopa ihan mukava sää juosta, kunhan ei aivan kaatamalla vettä tule. 

Kilpapyöräily toki vaatii enemmän lämpöä, lujempaa kun menee niin silloin saattaa tulla kylmä. Minun pyöräilyni ei mitenkään suunnattoman vauhdikasta ole, ja kun usein on myös kantamuksia mukana niin aika rauhallinen vauhti keskimäärin ja pysyy lämpimänä paremmin. 

Eli yhäkin etsin juuri sitä Välimeren lämpötilaa, koska se minun arkeeni se on kaikin puolin mukava ja sopiva. Rantalomalle jos haluaisin, niin toki Kanaria olisi hyvä valinta talvisin. Kanarialla muuten myös todella usein talvisin on kalima (eli Saharan hiekkaa ilma täynnä), ja silloin urheilu on todella epäterveellistä. Kalima saattaa joskus kestää parikin viikkoa. 

Vierailija
95/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä kerroin syyn jo aiemmin täällä ketjussa

Yli 30v vuokrattiin kämppiä mutta nyt kun olen jo 25 vkoa ulkomailla lin 25 000 e vuokraan joka vuosi olisi vähän liikaa.

Omassa talossa raha on tallessa ja sieltäkäsin on hyvä reissata muualle. 

Vierailija
96/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutoksen tuomat haasteet Piemontessa.

https://land.copernicus.eu/en/use-cases/monitoring-geohazards-in-piemon…

Osassa Piemontea

Vierailija
97/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lunta on satanut Cuneossa.

https://youtube.com/shorts/wRykx3FuiZ4?si=pLyqB-4bCvP6Wdsg

Joo nyt satoi meilläkin 1. kerran 3 vuoteen 2cm lunta koilliseen Cuneosta. Tekee hyvää viiniköynnöksille

Vierailija
98/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaria on minulle hyvin tuttu, ja siellä mielestäni usein talvisinkin on liian lämmin rannikoilla lenkkeilyyn päivisin. Vuorilla toki on mukavaa reippailla, mutta jos kaupungissa haluaa asua niin rannikolla siellä on oltava. Kaikkein täydellisin lämpötila minulle on 14C. lämpötilassa juokseminen on mukavaa; voi jättää ylimääräiset vaatteet pois, mutta ei tule liian hiki. Pieni sadekaan ei minua haittaa, oikeastaan se on jopa ihan mukava sää juosta, kunhan ei aivan kaatamalla vettä tule.  

Mä luulen, että ne, jotka noita kuumia lämpöjä hakee, ei ole niitä, jotka matkustaa pidempiä reissuja tai varsinkaan koko talvea... Ne ajattelee jonkun loman kannalta eikä arjen viettämisen. Arjessa kuumuus ei ole kivaa ja lomalla se on. Oon sun kanssa samassa tiimissä, että hyvä lämpö on yli pakkasen ja alle helteen.

Tsemppiä asunnon etsimiseen! 

Vierailija
99/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että ne, jotka noita kuumia lämpöjä hakee, ei ole niitä, jotka matkustaa pidempiä reissuja tai varsinkaan koko talvea... Ne ajattelee jonkun loman kannalta eikä arjen viettämisen. Arjessa kuumuus ei ole kivaa ja lomalla se on. Oon sun kanssa samassa tiimissä, että hyvä lämpö on yli pakkasen ja alle helteen.

Tsemppiä asunnon etsimiseen

No meille kyllä kelpaa lämpö, yleensä ollaan 5-10vkoa putkeen myös kesällä. 38 asteessa (varjolämpö) raivattiin aikoinaan 5 viikkoa oman talon rakenteita ja tehtiin pihatöitä. Viimekesänä vain 32-35 astetta mutta kaivettiin monttua altaalle ja rakennettiin se. 

Ihan arkea eletään oli sitten +3 tai +38 astetta, jm mukavampi. Ei noissa asteissa kaipaa edes viilennystä talossa, lämpöön tottuu nopeasti. 

Vierailija
100/145 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla itsellä ole mitään hajua missä haluaisit viettää aikaa ulkomailla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi