Jos olisit työtön, mitä tekisit kaiket päivät?
En ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat, että eivät keksi mitään tekemistä, jumittuvat kotona neljän seinän sisään, erakoituvat ja passivoituvat...
Jos multa loppuisi nyt työt niin aloittaisin aamuni reippaalla tunnin lenkin koiran kanssa, söisin aamupalan ja rupeaisin sitten kirjoittamaan kirjaani tai maalaamaan omaksi iloksi. Päivän aikana laittaisin vähän ylimääräistä tavaraa myyntiin Vintediin. Iltapäivällä lähtisin kaupungille kiertelemään kirppareita tai hakemaan yhdestä kaupasta hyvää hävikkiruokaa tai muita punalaputettuja tuotteita, niitä siellä on tarjolla. Kävisin kirjastossa. Illalla taas pitkä lenkki koirien kanssa. Illalla rötväisin sohvalla ja lukisin uusia, kirjastosta haettuja kirjojani. Joogaisin. Katsoisin kaikki ne sarjat ja elokuvat, joita en ole ehtinyt viime vuosina katsoa. Ystäviä tapaisin paljon enemmän kuin nykyään.
Joinakin viikonpäivinä kävisin jollakin kansalaisopiston kurssilla ja osallistuisin kaikkiin mahdollisiin ilmaisiin webinaareihin ja koulutuksiin, mitä vain löytäisin suomeksi tai englanniksi. Voisin tehdä myös vapaaehtoistyötä seurakunnassa, keitellä vaikka kahvit mummokerholle.
Elämä olisi ihanaa!
Kommentit (88)
Ne jotka muutoinkin keksivät itsellee ohjelmaa, ovat töissä. Ne, jotka eivät keksi, ovat työttömiä. Joten työssäkäyvät voisivat luovuttaa työnsä työttömille, jotka eivät keksi mitään tekemistä.
Nautiskelisin vaan kotosalla olosta, keskustelisin paljon Redditissä, laittaisin ruokaa pitkän kaavan mukaan, valvoisin yöt ja nukkuisin päivät. Nauttisin luultavasti elämästä ihan valtavasti, vaikka olisi köyhää. En oikein välitä menemisestä.
Miksi yleensä pitää tehdä mitään tai ainakaan suorittaa hikihatussa jotain. Työttömyydestä parasta kun ei välttämättä tarvi tehdä joinain päivinä mitään ja jos teen teen kun jaksan. Ei tässä kotona hommat lopu kesken. Kenelle sillä suorittamisella todistellaan jotain. Pitää olla ahkera ja toimelias ettei vaan joku kateellinen oravanpyörässä kipittävä pahoita mieltään.
Olen työtön. Minulle työttömyys on treeniä, juoksua, kävelyä, pyöräilyä ja välissä palautumista. On hienoa voida keskittyä urheiluun täysipainoisesti.
Ei ole vielä käynyt aika pikäksi, kuudes työttömyysvuosi alkoi. Aina sitä jotain keksii. Paras puoli on se, että voi valita missä seurassa aikansa viettää. Työpaikalla joidut vain kestämään. Ihana vapaus ilman aikatauluja.
Haluaisin kyllä herätellä todellisuuteen. Jäin itse työttömäksi ja ensimmäiset kuukaudet otinkin ihan loman ja kuormituksen purkamisen kannalta. Sen jälkeen jaksoin alkaa kehittää itseäni ja hain aktiivisesti työpaikkoja. Räätälöin jokaista hakemusta varten CV:n ja kirjoitin hakemuksen huolella. Siinä kohtaa, kun sähköpostiin kilahtelee ei kiitos -viestejä joka päivä useita, alkaa ottaa ihan itsetunnon päälle. Kun ammatillinen itsetunto romuttuu, loppuu myös se jaksaminen siihen itsensä kehittämiseen ja aktivointiin. Kun tähän päälle lisää sen, että unirytmi menee sekaisin, tissuttelee kaljaa himassa, masentuu ja katsoo elämää ikään kuin sivustaseuraajana, niin se itsensä kehittäminen tai edes huolenpito valitettavasti jäi ainakin itselläni. Se, että muut läheiset jatkavat elämäänsä (käyvät töissä, saavat ylennyksiä, muuttavat, saavat lapsia) sai ainakin itselleni vielä syrjäytyneemmän olon. Ei edes tehnyt mieli tavata ketään tai poistua kotoa, koska koin olevani hyödytön luuseri.
Olin yhteensä 15 kuukautta työttömänä, kirjoitin sinä aikana 136 työhakemusta. Onnekseni sain hyväpalkkaisen oman alan työpaikan. Olen siitä kovin kiitollinen, sillä olin todellakin vaarassa syrjäytyä.
Olen vuosia ollut työtön..aika menee hyvin kaljaa juodessa..
Työttömyydessä vaikeita on saada rahat riittämään. Edellinen myös heijastuu siihen, mitä voi harrastaa ja tehdä. Lisäksi asunnossa ei kaikkea voi harrastaa, koska pitää ottaa naapuritkin huomioon.
Mikäli asuu omakotitalossa, niin silloinhan voi harrastaa jopa huonekalujen kunnostamista ja muuta äänekästä toimintaa. Omakotitalossa asumisen etu on myös harrastuksen tilan tarpeen ja pölyn/lian kanssa, kun on muitakin tiloja käytettävänä kuin se oman sängyn vieressä oleva vapaa tila.
Ärsyttää nuo heitot sohvan pohjalle jäämisestä. Itse olen opiskelun ja pätkätöiden vuoksi aina asunut sen verran pienessä asunnossa ettei sohva olisi asuntoon mahtunut, koska ruoka/työpöytä on aina ollut tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Koira, kukaan järkevä ihminen ei ota koiraa, sellaista haisevaa rakkia.
Koira on eriolentollinen kultainen olento.
Minä teen avoimen opintoja, kääntääkseni tilanteen tulevaisuudessa. Olen säästänyt muusta jotta oli varaa opintokokonaisuuteen joka mahdollistaa avoimen väylässä hakemisen. Lisäksi luen, teen käsitöitä ja harrastan liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin kuntosalilla, uimahallissa, pilateksessa, joogassa ja pitkillä kävelylenkeillä. Talvella hinntäisin ja kesällä pyöräilisin. Viettäisin aikaa luonnossa ihan vaan olemalla ja nauttimalla. Kuuntelisin äänikirjoja samalla kun kutoisin. Lukisin päivittäin. Katsoisin telkkaria. Viettäisin aikaa eläkkeellä olevien ystävieni kanssa. Leipoisin, laittaisin ruokaa, tekisin pientä remonttia ja entisöisin huonekaluja. Tekisin vapaaehtoistyötä tietyssä omalla paikkakunnalla toimivassa yhdistyksessä.
Kuinka rahoittaisit tuon?
Suomen talouden pahin ongelma on asia josta ei saa keskustella, Suomeen on kehittynyt todellisuudessa työvoimapula joka rajoittaa yrityksien toimintamahdollisuuksia. Näennäist työttömät ihmiset joutuvat hakemaan työpaikkoja vaikka tarkoituksena ei ole missään tapauksessa ryhtyä töihin mutta työtoimisto vaatii työnhakua jotta saa päivärahaa. Ihmetyttää että yliopistotasoisen koutuksen saaneet talousasiantuntijat eivät ymmärrä mistä on kysymys vai eivätkö he uskalla puhua todellisista ongelmista. Yliopistoissa taloustiede ja oikeustiede ovat pahasti hakoteille, yliopistolaitos täytyisi joko purkaa tai uudistaa ihan kokonaan. Meidän aika hyvä hallituksemme joutuu yrittää toimia näitten pelletalous asiantuntijoiden mukaan ja ongelmia aiheutuu siitä. Punavihreä vasemmiston kehittämät sosiaalietuudet vievät motivaation ihmiseltä tehdä töitä ja heittäytyvät työttömäksi koska heidän elintasonsa ei siitä paljon heikkene. Näitä ongelmia ei feministisen moraalin mukaan saisi ääneen lausua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä en tee mitään. Jos tekee jotain niin silloin katkaistaan tuet. Tietenkin haen olemattomia töitä koska on pakko tehdä työhakemuksia jotka eivät johda mihinkään. Odotan vain sitä päivää kun pääsen eläkkeelle. Voi olla että kuolen sitä ennen mutta sille en voi mitään. Ei elämästä selviä hengissä.
Saathan sinä kotonasi tehdä mitä vain ja vaikka noita juttuja joita ketjussa on jo lueteltu, poistua kotoasi ihmisten ilmoille. Museoissa saa käydä ja muuta kivaa, mistä nyt kukin tykkää. Opintojen, omien (mahdollisten) tuotteiiden myynnin ja vapaaehtoistyön kanssa pitää olla tarkkana ettei tule ongelmia mutta muuten työtön saa kyllä ihan elää, ei vain olla.
Ei kiinnosta ihmisten näkemiset. Pysyn kotona niin en joudu kohtaamaan typeriä ihmisiä.
Mäkin olen sanonut etten tajua miten ehtisin käydä töissä. (Jossain vaiheessa olin työttömänäkin, nyttemmin muuten vaan kotona). Päivät kuluu koiran ulkoilutuksessa, kaupassakäynneillä, luen, katson leffoja/sarjoja, surffailen sinne tänne netin loputtomassa suossa. Käyn museoreissuilla, ulkona syömässä, matkustelen aika paljon.
Toki mä ymmärrän että monella rahan puute haittaa harrastustoimintaa mutta onhan aika paljon kaikkea ilmaista/edullista toimintaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin kuntosalilla, uimahallissa, pilateksessa, joogassa ja pitkillä kävelylenkeillä. Talvella hinntäisin ja kesällä pyöräilisin. Viettäisin aikaa luonnossa ihan vaan olemalla ja nauttimalla. Kuuntelisin äänikirjoja samalla kun kutoisin. Lukisin päivittäin. Katsoisin telkkaria. Viettäisin aikaa eläkkeellä olevien ystävieni kanssa. Leipoisin, laittaisin ruokaa, tekisin pientä remonttia ja entisöisin huonekaluja. Tekisin vapaaehtoistyötä tietyssä omalla paikkakunnalla toimivassa yhdistyksessä.
Ei työtön ole automaattisesti vähävarainen/rahaton.
Aamu alkaisi rauhassa aamukahvilla, ei herätyskellon paniikilla. Sen jälkeen menisin hoitamaan kanojani eläimissä on hyvä rytmi, ne pitävät ihmisen kiinni todellisuudessa. Päivällä kalastelisin, hoitaisin taloa, korjailisin ja tekisin niitä pieniä hommia, joihin ei ole koskaan aikaa silloin kun käy töissä.
Välillä lähtisin vaelluksille, vaikka vain pariksi päiväksi, välillä pidemmälle. Luonto antaa perspektiiviä ja tekee ajasta erilaista: päivät eivät valu hukkaan, vaan täyttyvät tekemisestä ja ajatuksista. Iltaisin söisin hyvin, lukisin, nukkuisin.
Aika ei kulu tekemällä työtä aika kuluu elämällä. Ja sitä elämää voi elää monella tavalla, myös ilman kellokorttia.
Valvoisin yöt. Yöt ovat aina mukavampia. Päivät menisi nukkuessa. Ja ruokaa laittaessa kotiin tulevalle perheelle. Työhakemuksia tekisin ensisijaisesti sen mukaan, mitkä paikat vastaa työkokemustani ja koulutustani.
Vierailija kirjoitti:
Kun on pitkään työtön, niin tuollaiset taiteet ja muu skeida jää pois.
Ap:n naiivistinen elämänkatsomus on ihan söpöä. Todennäköisesti pääsee toteuttamaankin haaveensa jo tällä hallituskaudella. Kunhan ei vaadi kavereita ihailemaan maalaustaidettaan, joka ei kelpaisi edes esikoulun kevätnäyttelyyn. Se on niin kiusallista, kun ei halua pahoittaa toisen mieltä ja uskoa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä en tee mitään. Jos tekee jotain niin silloin katkaistaan tuet. Tietenkin haen olemattomia töitä koska on pakko tehdä työhakemuksia jotka eivät johda mihinkään. Odotan vain sitä päivää kun pääsen eläkkeelle. Voi olla että kuolen sitä ennen mutta sille en voi mitään. Ei elämästä selviä hengissä.
Saathan sinä kotonasi tehdä mitä vain ja vaikka noita juttuja joita ketjussa on jo lueteltu, poistua kotoasi ihmisten ilmoille. Museoissa saa käydä ja muuta kivaa, mistä nyt kukin tykkää. Opintojen, omien (mahdollisten) tuotteiiden myynnin ja vapaaehtoistyön kanssa pitää olla tarkkana ettei tule ongelmia mutta muuten työtön saa kyllä ihan elää, ei vain olla.
Ei kiinnosta ihmisten näkemiset. Pysyn kotona niin en joudu kohtaamaan typeriä ihmisiä.
sitten et poistu kotoa, olet vapaa tekemään kuten tahdot ja itsellesi hyvä on. mutta minä(kin) sain käsityksen että haluaisit elää ja tehdä juttuja etkä vain olla ja odottaa eläkkeelle pääsyä tai kuolemaa. ja väitit että jos tekee "jotain" katkaistaan tuet, eihän se nyt ihan niin ole että yhtään mitään ei voisi tehdä ilman rangaistusta, siihenhän sinulle vastattiin.
Makaisin sohvalla ja juopottelisin, kuten muutkin.