Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käsittelette hankalaa ystävää

Vierailija
03.02.2026 |

En kaipaa mitään "katkaise välit" neuvoa vaan jotain kevyempää. Olemme tunteneet ystäväni kanssa pitkään. Hän on ns. vahva persoona, eli liian tiivis yhteydenpito hänen kanssaan tekee sen, että happi loppuu. Sopivasti taukoja väliin niin hän on oikein hyvää seuraa.

Ystäväni on aina ollut säästäväinen, mutta nykyään (vähän yli viisikymppisenä) hänestä on tullut pihi, jopa pummi. Tienaa hyvin ja on varakasta taustaa. Kuitenkin hän selvästi yrittää aina päästä tilanteisiin, joissa joku muu maksaa. Ei kutsu kylään mutta kyläilee mielellään itse täysihoidossa tai jos ollaan kaupungilla, saattaa suoraan ehdottaa että voitko sinä maksaa nyt ja minä ensi kerralla. Ja sitä ensi kertaa ei tule.

Mielestäni minulla ei ole mitään mistä ystäväni voisi olla kateellinen. Tarjoan mielelläni ystäville ja olen vieraanvarainen, mutta en halua olla sitä täysin yksipuolisesti. Miten olette ratkaisseet tällaiset tilanteet? Vaikea olisi suoraan sanoa että "olet liian pihi".

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt en pysty tarjoamaan". Siinäpä se.

Vierailija
2/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole mikään ystävä vaan hyväksikäyttäjä. Naamiot murentuu mitä enemmän ikää kertyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä, ja jos ei ole, niin se, että olet päätynyt laatimaan tuollaisen postauksen nettiin, kertoo jo, että sinun on tehtävä muutos OMASSA käytöksessäsi, koska se on ainoa, jota voit muuttaa.

Vierailija
4/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä etukäteen, kuinka usein haluat nähdä tätä ystävää. Esim. puolen vuoden välein. Siinä välissä kieltäydy tapaamisehdotuksista.

Ole itse kohtelias ja tarjoa jotain tosi pientä, tyyliin kahvikupillinen. Voit tehdä siitä näyttävästi suuren numeron, "minulla on kyllä varaa". Kieltäydy suuremmista pummausehdotuksista.

Puhu hänelle ystävällisesti ja jos takaisin tulee jotain piikittelyä, hymyile päälle ja pidennä taas tapaamisväliä kolmella kuukaudella.

Vierailija
5/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa suoraan ehdottaa että voitko sinä maksaa nyt ja minä ensi kerralla. Ja sitä ensi kertaa ei tule.

Tähän asiaan nyt ainakin auttaa se, että laitat kukkaronnyörisi yksinkertaisesti vain kiinni eli sanot suoraan, että sori, mutta et nyt pysty maksamaan. Sinähän se olet, joka sen kukkaron avaat vapaaehtoisesti tai sitten et avaa.

Vierailija
6/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ihan suoraan, ettei tuollainen käytös ole reilua. Jos ei muuta tapojaan, niin joko jatkat tilanteen sietämistä tai sitten ette tapaa paikoissa missä tarvitaan rahaa. Itse en kyllä katselisi tuollaista.

Vierailija
7/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ystävää pitäisi joutua käsittelemään mitenkään. Onko hän narsisti?

Vierailija
8/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette ilmaisia asioita kuten kävelylenkit.

Vierailija
9/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko tarjota mitään. Jos ei innosta tarjota, ihan mistä vaan syystä, niin itse sanon yleensä että "eiköhän kuitnekin ole parempi että kumpikin maksaa itse omansa".

Aika harvoin kukaan pyytää tarjoamaan itselleen, käänteinen tilanne sen sijaan on tutumpi. Joillekkin patologisille "minä maksan nämä, maksa sinä seuraavalla kerralla" ihmisille se "seuraava kerta" ei tunnu koittavan koskaan, ovat taas tarjoamassa uudelleen sillä seuraavallakin kerralla ja joutuu välillä melkein kinaamaan että saa joskus itse tasata tilejä.

Vierailija
10/10 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Olen pohtinut että onko ystäväni sittenkään oikea ystävä. Hänelle on jotenkin jäänyt päälle sellainen nuorten naisten tapa piikitellä ja puhua ilkeästi muka leikin päiten. Me muut samasta ystäväporukasta ollaan jotenkin jo kasvettu siitä yli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan