Mistä valtio saa rahat ihmisten tuliin kun tekoäly korvaa suurimman osan töistä?
On toki nyt jo korvannut isom osan mutta joka päivä vähnnetään porukkaa. Esim. lähikaupassa paljon vähemmän työntekijöitä kuin vuosi sitten kun nykyään ihmiset skannaa tuotteet koriin laittaessa ja viimeistään käytetään ip kassoja. Enää yksi oikea kassa pyörittää kauppaa ja muut tyhjiä. No saadaan nyt noi neljän muun kassan tilat tuotteille. Vaaat tunnistaa itse mitä hedelmiä tai vihanneksia siinä on jne Mut ei ole montaa työtä mitä tekoäly ei tule korvaamaan. Jos nyt valtiolla tiukkaa maksaa tukia niin miten tulevaisuus kun tukia tarvii n. 80% lisää ihmisiä?
Kommentit (45)
Suuntaus on ihan selvä. Olen isossa firmassa töissä jonka toimiala ei ole IT, mutta silti tekoäly tuntuu olevan kaiken toiminnan keskiössä ja tärkein juttu just nyt. Ei lupaa hyvää...
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä kun aiemmin ei juuri herättänyt keskustelut. Meidän lapsille ei enää töitä riitä kuin todella harvoille. Miten kaikki tulee pärjäämään? Tekoäly on niin hyvä että esim tulkit jää jo nyt kakkoseksi kun tekoäly pystyy kääntämään kielen kuin kielen paremmin kuin yksikään ihminen.
Ehkä työikäiset muuttavat Norjaan eikä eläkkeitä pystytä maksamaan, kun ne maksetaan suurimmaksi osaksi palkkojen eläkemaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Suuntaus on ihan selvä. Olen isossa firmassa töissä jonka toimiala ei ole IT, mutta silti tekoäly tuntuu olevan kaiken toiminnan keskiössä ja tärkein juttu just nyt. Ei lupaa hyvää...
Tekoäly tekee kohta kirjanpitotyöt, sitä ei kannata enää opiskella.
Käy aivan kuten Karl Marx ennusti kritiikissään yli-teollistumisesta ja ihmisen asemasta lopun ajan kapitalismissa ennen siirtymistä sosialismiin ja kommunismiin. "Liian monen hyödyllisen asian tuottaminen johtaa liian moneen hyödyttömään ihmiseen."
Pikemminkin julkisen palkkoihin, joita maksetaan 22 miljardia, eläkkeisiin joita maksetaan 40 miljardia ja terveydenhoitoon, jota maksetaan 16 miljardia.
Työttömyystuet on 4 miljardia ja toimeentulotuki 800 miljoonaa.