Velkaantuneet sarja. Tuntuu, että heidän oma vika
Yks ottanu kymppitonnin häihin.
Toinen tuhlannu rahat huumeisiin.
Kolmas tuhlannu rahat ruokakuljetuksiin.
Ihan ite ovat asiansa sössiny. Turha syyttää muita. Viisas elää sillä rahalla, mitä on eikä ota lainoja tai tuhlaa turhuuksiin.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Velkaa 200 00. Ulosotossa. Mulle jää netto 3100 euron palkasta 2200 käteen. Pärjään hyvin. Eläkeiässä velkani vanhenee. Tulot 64 000 e vuodessa. Eläkkeeni tulee olemaan aika hyvä. Rämä on peliä. Laskelmia. Voitin.
Ehei se mihinkään vanhene, laitetaan uudestaan vireille vaan, ja perintä jatkuu .
Vierailija kirjoitti:
Taloustaitoja olisi hyvä opettaa yläasteella.
Ruutu käteen taaperolle ja yhteiskunta tehköön taikojaan? Mites vanhempien vastuu?
On oikeastaan hassua, että lapsen hankkiminen tuntuu olevan kenelle tahansa oikeus. Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja, välipitämättömiä vanhempia, jotka yrittää ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, syytetään yhteiskuntaa. Ja oletettavasti aikuiset ihmiset kivittää näitä nuoria netissä, kun ne ei sormia napsauttamalla muutu yhteiskunta kelpoiseksi täysikäistyessään.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi kaikki jaksavat syytellä näitä epäonnisia yksilöitä, kun oikea syy näihin ongelmiin on rakenteiden ja instituutioiden tasolla. Miksi on mahdollista antaa lainaa ihmiselle, joka on ulososossa? Miksi on mahdollista maksaa ruoka osamaksulla? Nämä koronkiskurit ymmärtävät täysin hyvin, että se laina menee ulosottoon, mutta antavat silti, koska järjestelmä on niin vahvasti heidän puolella, että tyhmien ja sairaiden ihmisten hyväksikäyttö on täysin sallittua.
Kyllä. Minulla on adhd-veli, joka on ollut eläkkeellä jo nuoresta. Käyttäytyminen on impulsiivista ja hetkessä elämistä. Hän ei kyennyt osa-aikatyöhön, mutta sai tehdä kiinteistöhuollossa fyysisiä töitä esim. kolata lumia, mihin sai purkaa energiaa. Se oli vähän sellainen "työllistetään jamppa" nyt johonkin. Kun nuo kilpailutettiin yksityiselle, ei töitä enää ollut ja hän jäi pelkän eläkkeen varaan. Silloinpa olikin sitten aikaa ajella autolla joka paikkaan. Hän ei edes juo tai polta tai shoppaile, mutta se auto ja ravintoloissa syöminen - kun ei oikein saa itse ruokaa laitettua - vei rahat niin että velkaa tuli. Niillähän nuo luottolaitokset elää, että pienituloiset maksavat velan korkoja eivätkä saa lyhennettyä velkaa kuin vähän kerrallaan. Hänellä on vielä sitä velkaa ja kun nyt sai lyhennettyä vähän enemmän, tulee laskut paljon pienempinä. Ne pienenee sitä mukaa kuin velka lyhenee, että korkoa menisi enemmän. Hän kuitenkin maksaa joka kuukausi enemmän ja ensi kuussa lyhentää loppuun. Me muut sisarukset voisimme auttaa, mutta olemme päättäneet että saa seurauksista kärsiä itse. Hän lopulta päättyi itse luopumaan autosta, että saa velat maksettua.
Mielestäni niin pienituloiselle kuin veli ei saisi antaa mitään suuria summia. Hyväksyn tyyliin 200 että saa ruokaa ostettua jos joskus on muiden laskujen kanssa tiukkaa, mutta ei yhtään sen enempää.
Viestiä muutettu sen verran ettei veljeä tunnisteta tästä.
Ei yllätä, että kun ääliöliberaali yhteiskunta on nostanut yksilön tunteet kaiken keskiöön, niitä myös käytetään. Kun monista aikuisistakin on tullut kuin uudelleen pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja valtiota kantamaan vastuuta, niin onko ihme, jos nuorilla on ongelmia? Vähitellen pitäisi myöntää, että ääliöliberalismi, joka halusi nostaa kaiken keskiöön yksilön ja tämän tunteet ja oikeudet ja antoi velvollisuuden taata nämä jollekin rakenteelle, meni totaalisesti metsään.
Mulle riitti vajaa puoli jaksoa. Aikuisvauva alkoi parkumaan kun ei ole tavannut lastaa kahteen vuoteen. Jumalauta, nuokin voi paneskella liudan lapsia, vaikka ei pysty vastaamaan edes itsestään.
Kieksin kootut weetee ongelmat-dokumenttejä. Kyllähän näitä ihan ilokseen katsoo ja rumia ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkaa 200 00. Ulosotossa. Mulle jää netto 3100 euron palkasta 2200 käteen. Pärjään hyvin. Eläkeiässä velkani vanhenee. Tulot 64 000 e vuodessa. Eläkkeeni tulee olemaan aika hyvä. Rämä on peliä. Laskelmia. Voitin.
Ehei se mihinkään vanhene, laitetaan uudestaan vireille vaan, ja perintä jatkuu .
"Velka vanhenee yleensä kolmessa vuodessa erääntymisestä, jolloin velkoja ei voi enää periä sitä. Katkaisu (esim. maksumuistutus tai osamaksu) aloittaa uuden 3 vuoden ajan. Lopullisesti velka vanhenee yleensä 20 vuodessa (yksityishenkilöiden välillä 25), vaikka sitä olisi välillä katkottu. Ulosotossa oleva velka vanhenee 5 vuodessa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Itsellä jotain 33 vuotta vanhoja velkoja. Puhutaan et vanhemis 20 vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Kaikki velat on itse aiheutettuja! Ei ole mitään muunlaisia velkoja. En ainakaan keksi miten voisi velkaa "vain tulla". Mutta näille "menet vain töihin" ihmisille sitä varmaan "vain tulee"...?
Velkaa saa äkkiä kehitettyä, jos ostaa Suomessa hometalon tai erehtyy opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riitti vajaa puoli jaksoa. Aikuisvauva alkoi parkumaan kun ei ole tavannut lastaa kahteen vuoteen. Jumalauta, nuokin voi paneskella liudan lapsia, vaikka ei pysty vastaamaan edes itsestään.
Mene hoitoon, ei oo normaalin juttuja
Velka, johon on haettu velkomustuomio, vanhenee lopullisesti tuomiopäivästä laskien 15 vuodessa. Jos kuitenkin velkojana on yksityishenkilö tai velka johtuu rikoksesta, vanhenemisaika on 20 vuotta.
Velka, johon ei ole haettu velkomustuomiota, vanhenee lopullisesti eräpäivästä laskien 20 vuoden kuluttua.
Eiks se Mira puhunut laitoskoti lapsuudesta ym. Sen ymmärrän, että rikkinäinen lapsuus vaikuttaa pitkälle, paljon. Elämänhallinnan ongelmissa näkyy samoin mt -puolen ongelmat oireilee. En niin jyrkästi tuomitsisi.
Tietysti monella ollut vielä vaikeampaa ja ovat selviytyneet elämässä paremmin jne. Jne.
Ei voi kuitenkaan verrata.
Vierailija kirjoitti:
Mistä suoratoistosta tämmönen sarja löytyy?
Ilmeisesti samoja uusavuttomia kuin sarjan kertomat, edes Googlen käyttö ei onnistu?
Hmmm. Onkin mielenkiintoinen kysymys, että jos on tyhmä ja vastuuton, onko se oma vika?
Ei kai silloin voi vain ryhtyä älykkääksi ja vastuulliseksi tuosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Itsellä jotain 33 vuotta vanhoja velkoja. Puhutaan et vanhemis 20 vuodessa
Ja aivan oikein niin! Maksa pois velkasi, niin me muutkin joudumme tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Se Mika vaikutti vähän semmoiselta reppanalta, joka tarvitsee parisuhteen ja kumppanin rinnalleen, jotta meininki pysyy järjellisenä. Tässä mielessä Jossu vaikutti hänelle ihan OK puolisolta. Onneksi sai paikkakuntaa vaihdettua ja pääsi pois asunnon loukusta. Murteesta päätellen on ehkä kotoisinkin Pohjanmaalta?
Kauhajoki mainittiin jaksoissa. Eli käytännössä loikka yhdeltä rämeeltä toiselle vastaavalle vain eri puolelle Suomea. Sielläkin samalla tavalla banjot soi...
Vierailija kirjoitti:
Siis yhdellä noista on ainakin mielenterveysongelmia, joten varmasti on hankalaa huolehtia taloudesta. Surullisin kohta oli se kun joutui lopettamaan kissansa. 😭
Miksi näillä kaikilla luusereilla on eläimiä ja joillakin omakotitalot? Minulla ei ole kumpiakaan vaikka olen ikäni töissä käynyt. No eipä ole kyllä velkaakaan...
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan mieleen semmoinen, että vaikka ihminen itse olisi mokannut ja sössinyt asiansa, eikö häntä silti voisi auttaa. Pätee niin taloutensa möhlineisiin kuin muullakin tavoin asiansa solmuun saaneisiin.
Juu ehkä kerran voi suoda ymmärrystä hiukan ja auttaa, mutta jos jatkuvasti sössii, niin ei riitä enää ymmärrystä eikä empatiaa. Nyt on pennit tiukassa ihan kunnollisillakin ihmisillä niin ei riitä jenit ja guldenit enää näille aivottomille köyhäinavuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloustaitoja olisi hyvä opettaa yläasteella.
Taloustaitoja opetetaan yläasteella, mutta näitä oman elämänsä sankareita ei kiinnosta kuunnella. Ja muutenkin taloustaitoja olisi hyvä opettaa kotoan. Ihan kaikki ei ole koulun tehtävä, kyllä vanhemmillakin pitää jotain vastuuta olla, jos kerran on lapsia maailmaan pykätty.
Miten vaikeaa voi olla tajuta, että jos lompsassa on viiiskymppiä, niin ei ostella tonnilla eikä edes satasella?
Jonkun lapsia nämäkin on.